Gå til innhold

Finnes det et godt alternativ til Steam Machine i dag?


Anbefalte innlegg

Hadde tidligere gaming laptop (jeg veit, helt på trynet...), men når den tok kvelden så brukte jeg bare PS4'en i stedet.

 

Nå kjenner jeg litt på at jeg savner alle Steam spillene mine, men har ikke lyst å bygge et stort beist til flerfoldige tusen kun for å sitte å spille eldre titler. Vil helst ha noe som er litt "anonymt", slik som konsollene er. Ikke noe blikkfang eller noe som tar veldig mye plass, rett og slett.

 

Så...

-Jeg har myst gjennom spillbiblioteket mitt, og funnet ut at Skyrim trolig er det mest krevende spillet jeg fortsatt er interessert i å spille (på 4k tv).

-Steam Machine ser ut som det er ganske dødt, og vanskelig å få tak i, men er et godt eksempel på det jeg kunne tenke meg.

-Komplett sine mini-pcer står i strid med kravet mitt om at PCen ikke skal være et blikkfang.

-Jeg har absolutt ikke lyst å begynne å kjøpe inn deler og bygge selv, da jeg har fenomenalt lite peiling på komponenter i dag.

-PCen skal kun brukes til spill, så trenger forsåvidt bare SteamOS.

 

Er det noen som har noen greie forslag til hva jeg skal sjekke ut?

 

 

 

EDIT: Jeg er ikke avhengig av 60fps eller muligheten til å modde skyrim. 30-40 frames på high er helt okei! Heller ikke interessert i å fremtidssikre meg da jeg stortsett ikke kjøper annet enn indie spill, om jeg i det hele tatt kjøper noe nytt.

Endret av pin78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken prisklasse snakker vi om her? :)

5-6k max? Eh.. Veit ikke helt ettersom jeg ikke er helt sikker på hvilke valg jeg har. Så lenge jeg kan kjøre Skyrim i 4k uten at hele greia går i lufta, så er det greit. Spiller stort sett eldre eller mindre krevende titler, a la Gwent og Shovel Knight. Trenger absolutt ikke å være det beste av det beste.

Lenke til kommentar

5-6k max? Eh.. Veit ikke helt ettersom jeg ikke er helt sikker på hvilke valg jeg har. Så lenge jeg kan kjøre Skyrim i 4k uten at hele greia går i lufta, så er det greit. Spiller stort sett eldre eller mindre krevende titler, a la Gwent og Shovel Knight. Trenger absolutt ikke å være det beste av det beste.

 

 

Du får ikke noen bra 4K PC til 5.000 - 6.000 tusen,

dvs. du kan kansje få noe som drar Skyrim med 3840 × 2160 oppløsning,

men da må du spille med lave innstillinger og forvente godt under 60 FPS,

og mods som gjør noe med grafikken kan du bare glemme.

 

Edit: Du kan selvfølgelig være superheldig å finne billige bruktdeler på Finn til den prisen,

men du ville ha ferdigbygd, noe du neppe får tak i til den prisen.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Du får ikke noen bra 4K PC til 5.000 - 6.000 tusen,

dvs. du kan kansje få noe som drar Skyrim med 3840 × 2160 oppløsning,

men da må du spille med lave innstillinger og forvente godt under 60 FPS,

og mods som gjør noe med grafikken kan du bare glemme.

 

Edit: Du kan selvfølgelig være superheldig å finne billige bruktdeler på Finn til den prisen,

men du ville ha ferdigbygd, noe du neppe får tak i til den prisen.

Jeg har ingen ambisjoner om 60FPS på 4k ? Selv om jeg ikke har fulgt så godt med på det nyeste av komponenter o.l. siste årene, så veit jeg at det er snakk om store summer for å få til det. Tenker kanskje 30-40 fps uten mods er greit. Jeg har blitt vandt med PS4 nå at standarden min ikke er så veldig høy.

Lenke til kommentar

Prøver å tenke på noe selv også, men dette tror jeg blir vanskelig. Tror den nest beste løsningen er å oppgradere PS4en din til en PS4 Pro eller Xbox One X, og deretter kjøpe Skyrim "Enhanced". Da får du i allefall 4K, men du må kjøpe spillet om igjen

Ah, jeg har Pro altså. Det er resten av PC spillene mine jeg aller helst vil ha tilgang til, men Skyrim er såpass gammelt og jeg har ikke kjøpt noe særlig "storspill" siden, så brukte det vel mer som en standard.

Lenke til kommentar

Så hvorfor ikke opgradere til enten Pro eller XB1X? På Xbox så er jo mange av spillene crossplattform også, så dvs hvis du eier de på Xbox Store så kan også installere de på PC (en annen gang) om du måtte ønske. Dette gjelder ikke alle spill selvsagt :)

 

Da kan du glemme det jeg akkurat skrev. Rart de andre spillene du nevner ikke er tilgjengelig for Pro? For det er de til Xbox

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Så hvorfor ikke opgradere til enten Pro eller XB1X? På Xbox så er jo mange av spillene crossplattform også, så dvs hvis du eier de på Xbox Store så kan også installere de på PC (en annen gang) om du måtte ønske. Dette gjelder ikke alle spill selvsagt :)

 

Da kan du glemme det jeg akkurat skrev. Rart de andre spillene du nevner ikke er tilgjengelig for Pro? For det er de til Xbox

Tilgjengelighet er én ting. Jeg har 160+ spill på Steamkontoen min som jeg har samlet opp gjennom 8 år, og da vil jeg jo aller helst ha en pc så jeg kan spille dem der og slippe å kjøpe dem igjen. Per i dag har jeg ikke laptop engang, og de tåler såpass lite at jeg vil heller gå for en liten stasjonær.

 

Edit: Xbox er vel eigd av Microsoft, så er vel derfor de er en viss grad av kompatibilitet?

Endret av pin78
Lenke til kommentar

Riktig. De har har gjort om spillbutikken sin, slik at mange av spillene kan installeres på enten Xbox eller PC - som det måtte passe seg.

Neimen om jeg veit. Om du ikke vil bygge, ikke vil kjøpe ny laptop, så blir det vanskelig å møte kravene dine. Til og med "normal" gaming-maskin (enig at de ikke er pene) kan fort komme opp i en 7-8k for bare kassa for å spille Skyrim i 4K

The Corporal koster 7500,- ca og da må du bygge selv - pluss eventuelle andre ting som måtte komme i tillegg

EDIT: Agentspoon er veldig oppdatert på dette btw. Kanskje du kan stille tilsvarende spørsmål i tråden hans? :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Det beste alternativet til det budsjettet du har må vel bli å bygge en egen maskin med AMD 3200G eller 3400G som utgangspunkt. Ser du skriver du ikke er villig til å bygge selv, men det er ikke veldig vanskelig å sette sammen på egenhånd. Du kan få veldig god hjelp til å sette sammen en liste på forumet her og det finnes mange gode bygg-guider på f.eks. youtube.

 

Hvis det er helt uaktuelt kan du gå for noe som en av disse 2 for å få mest mulig ytelse for penga, men det er jo ikke akkurat små eller nøytrale maskiner:

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/HP6900002NO/hp-pavilion-gaming-690-0002no-stasjonar-pc-sort

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/HP6900800NO/hp-pavilion-gaming-690-0800no-stasjonar-pc-sort

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant noen deler for å se hvor det kommer ut prismessig (priser fra prisjakt):

 
AMD Ryzen 5 3400G 3.7GHz Socket AM4 Box
1 579,-Prosessor
 
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB (CMK16GX4M2B3000C15)
772,-DDR4-minne
 
EVGA 500 BQ 500W
699,-Strømforsyning
 
Fractal Design Core 1100 (Sort)
395,-Kabinett
 
Intel 660p Series M.2 2280 SSD 1TB
1 099,-Solid State Disk (SSD)
 
MSI B450M Pro-M2 Max
849,-Hovedkort
 
Total 5393 + frakt og Windows lisens
Merk også at wifi hardware ikke er inkludert.
Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her et forslag til Mini-ITX pc:

 
AMD Ryzen 3 2200G 3.5GHz Socket AM4 Box
849,-Prosessor
 
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB (CMK16GX4M2B3000C15)
772,-DDR4-minne
 
EVGA 500 BQ 500W (Edit: kan også vurdere å bruke en SFX størrelse om en vil ha mer plass til skjermkort)
699,-Strømforsyning
 
Intel 660p Series M.2 2280 SSD 1TB
1 099,-Solid State Disk (SSD)
 
MSI B450I Gaming Plus AC
1 289,-Hovedkort
 
Kolink Satelite (Sort)
319,-Kabinett
 
Totalt kr 5027 + frakt og eventuell Windows lisens (om du bruker StreamOS eller Linux så trengs ikke Windows)
Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns dette var et godt forslag. TS, du må nok bygge litt om du skal få til dette, finnes ingen bedre alternativ. Som sagt over her, det svært enkelt og det finnes en haug av gode tutorials på youtube. Du bygger denne maskinen på 2-3 timer, helt sikkert :)

EDIT: Svein M, du må ta med et skjermkort også. 1060 kanskje? 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Tenkte at en kan klare seg med den integrerte grafikken. Man kan sette inn f.eks et GTX 1660/ GTX 1660 Ti kort senere om en vil ha bedre grafikk. Om en setter inn grafikkort med en gang så kan en gå opp til en Ryzen 5 2600 cpu (som ikke har grafikk integrert).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...