Gå til innhold

Nå kan du installere førerkortet på mobilen


Anbefalte innlegg

Unødvendig app. Politiet sjekker uansett opp mot førerkortregisteret, og gir i praksis ikke forelegg for glemt førerkort, om man ikke er spesielt ugrei å ha med å gjøre.

App en kan umulig godtas som legitimasjon av andre, kanskje ikke engang av Politiet.

 

Om du ikke har Pass eller førerkort med deg på tur så kan ikke politiet vite at du er du..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt gamle store førerkort er så ødelagt at det er umulig å identifisere undertegnede. Med denne løsninga slipper jeg å fornye det :)

 

Nei. Du må likevel fornye førerkortet ihht. reglene!

 

Alle førerkort som er utstedt før 19. januar 2015 må fornyes følgende datoer:

- Førerkort utstedt før 1. april 1979, må byttes til nytt førerkort før 1. januar 2020.

- Førerkort utstedt i perioden 1. april 1979 til og med 31. desember 1997, må byttes til nytt førerkort før 1. januar 2023.

- Førerkort utstedt i perioden 1. januar 1998 til og med 18. januar 2013, må byttes til nytt førerkort før 1. januar 2033.

 

Dette er bestemt i forskrift: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298

 

 

Dersom du har av de gamle, store førerkortene så er nok ikke bildet ditt digitalt en gang, og du vil ikke kunne bruke appen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Unødvendig app. Politiet sjekker uansett opp mot førerkortregisteret, og gir i praksis ikke forelegg for glemt førerkort, om man ikke er spesielt ugrei å ha med å gjøre.

App en kan umulig godtas som legitimasjon av andre, kanskje ikke engang av Politiet.

 

Tydeligvis ikke blitt stoppet i trafikken? Hvordan har politiet godtatt at du er den du påstår? Uten å ha fått et forelegg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tydeligvis ikke blitt stoppet i trafikken? Hvordan har politiet godtatt at du er den du påstår? Uten å ha fått et forelegg?

 

Lurer på det samme.. Er det ikke en lov som sier at man skal ha med førekort når man kjører bil? Jeg er relativt sikker på dette. 

Lenke til kommentar

Kanskje greit til overvåkning,men altfor grådig på tillatelser.

"read Google service configuration" Her kan den lese ut alle kontoer for google/facebook/twitter, alt som er satt opp på "accounts" i telefonen.

"retrieve running apps" : snoke i hvilke apper som kjører.

"run at startup" : den starter med telefonen, ikke når DU trenger den, men slik at den kan gjøre noe allerede når telefonen starter ! - uansett om du bruker appen eller ikke.

 

hvilke legitime grunner kan den ha til dette ?  - ingen.

 

Dette er hva artikkelen BURDE dreie seg om.

 

Du og appene dine er bare superinteressante for politiet! ?

Gå inn i apptillatelser og trekk tillatelsene du ikke liker. Er ikke verre enn det. Om jeg vil ha en app men den ber om en tilgang jeg ikke liker så sier jeg ja, og uten å åpne appen trekker jeg tillatelsen etter installasjon.

Lenke til kommentar

Kanskje greit til overvåkning,men altfor grådig på tillatelser.

"read Google service configuration" Her kan den lese ut alle kontoer for google/facebook/twitter, alt som er satt opp på "accounts" i telefonen.

"retrieve running apps" : snoke i hvilke apper som kjører.

"run at startup" : den starter med telefonen, ikke når DU trenger den, men slik at den kan gjøre noe allerede når telefonen starter ! - uansett om du bruker appen eller ikke.

 

hvilke legitime grunner kan den ha til dette ?  - ingen.

 

Dette er hva artikkelen BURDE dreie seg om.

 

Rart, jeg fikk beskjed om at den ikke trenger noen tillatelser. 

Lenke til kommentar

alle dere som syns er dette top kommer sikkert til og syns dette er like bra når din lege, politiet eller andre offentlige kan bare slette ditt førekort med et taste trykk.

 

Hvorfor tror dere staten vil innføre elektronisk/app førerkort det er ikke for du skal få noe enklere. Det for staten skal ha kontroll på deg.

Lenke til kommentar

Om du ikke har Pass eller førerkort med deg på tur så kan ikke politiet vite at du er du..

Å vise BankID på mobil mot Altinn eller IDporten vil kunne identifisere at du er du. Man kan levere selvangivelse, signere lån med BankID så det burde være gyldig identifikasjon.

Tøv at vi må gå rundt med pass i hverdagen (ikke alle har førerkort eller bankkort med bilde).

Jeg tenker på ferdsel i Norge

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

alle dere som syns er dette top kommer sikkert til og syns dette er like bra når din lege, politiet eller andre offentlige kan bare slette ditt førekort med et taste trykk.

 

Hvorfor tror dere staten vil innføre elektronisk/app førerkort det er ikke for du skal få noe enklere. Det for staten skal ha kontroll på deg.

 

Denne appen ikke det fysiske førerkortet, den kommer i tillegg til, og kan brukes istedet for her i Norge, men du har fortsatt et plastkort.

Så, fortell meg nå hvordan de skal kunne slette førerkortet ditt med et tastetrykk? Dersom de kan det med en frivillig app ute blant folk, så kan de det i dag også! ;-)

Lenke til kommentar

Vet at det bare er gyldig i Norge, men litt teit at det ikke går an å installere fra Sverige...

 

Sitter nå i Tyskland, og har nettopp installert denne og testet innlogging.

 

Fungerte kjempegreit, men første jeg la merke til og savnet, var mulighet til å logge inn med fingeren.

 

Tillegsmorro. Tenk å ha langfingeren registrert, ta opp telefonen, og logge inn veldig synlig med den fingeren.

 

«Nei, kjære konstabel. Jeg viste deg ikke fingeren. Jeg bare logget inn på førerkort-appen»

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...