Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU kontroll etter frist?


Gromle

Anbefalte innlegg

Hei

Hvordan er det med eu-kontroll og frister nå? Før fikk man jo automatisk en måneds forlengelse på fristen om man var sent ute. Er det fortsatt slik?

 

Bilen min skulle vært eu-godkjent i september. Jeg fikk ikke time før mandag om en uke. Risikerer jeg å bli avskilta om jeg bruker bilen i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan jo bli stoppa på vei til verksted om en uke, og evt. frem og tilbake for etterkontroll etc., så du lever vel ikke trygt ennå.

 

Spørsmålet er hvor firkantet og absolutte de nye reglene er? Ikke noe slingringsmonn uansett scenario?  :hmm:

 

Hvis ikke, må man vel avregistrere og leie prøveskilt (som tillater kjøring til eu-kontroll og verksted) men det koster vel 350 kr. dagen

Lenke til kommentar

Fryktelig tungvindt isåfall.

Da må man jo planlegge EU kontrollen god tid i forveien, og blir bilen godkjent så flyttes vel datoen for neste år. Så Kontrollen blir tidligere og tidligere for hver gang.

 

Merkelig system...

 

Den blir kun flyttet om du tar kontrollen mer enn to mnd før fristen utløper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fryktelig tungvindt isåfall.

Da må man jo planlegge EU kontrollen god tid i forveien, og blir bilen godkjent så flyttes vel datoen for neste år. Så Kontrollen blir tidligere og tidligere for hver gang.

 

Merkelig system...

 

Det er ikke så komplisert. 

Du kan ta eu kontroll når du ønsker og da blir ny frist 2år frem fra den datoen. 

Tar du kontrollen mindre enn 2mnd før fristen blir neste frist samme dato (slik som tidligere). 

 

Hensikten med dette er at man kan flytte fristen til sommer halvåret for biler som ikke brukes på vinteren, som feks en del veteranbiler og bobiler m.m. 

Tidligere måtte man søke biltilsynet om dette. 

 

For biler i daglig bruk har man et vindu på 2mnd for å eu godkjenne bilen. Burde være enkelt å forholde seg til for de fleste.

Lenke til kommentar

Den blir kun flyttet om du tar kontrollen mer enn to mnd før fristen utløper.

 

sikker?

 

fant et par eksempler fra Finn, begge disse har "mistet" to måneder (i forhold til sitt reg.nr) ved å ha vært tidlig ute

 

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=DL54688

 

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=ZP44250

 

Kan det være at man "helst" bør ta kontroll tidligst måneden før utløpsmåned (ikke to som du skriver) ?

Lenke til kommentar

Man kan ta kontrollen to måneder minus én dag før fristen, og beholde fristen. F.eks. om fristen er 31. Oktober 2019, kan du ta kontrollen fra 1. September 2019 til 31. Oktober 2019, og neste frist vil være 31. Oktober 2021. Om du tar kontrollen 31. August i stedet, blir neste kontroll 31. August 2021.

 

Før kunne man ta kontrollen 5 måneder før fristen og man fikk i tillegg to ekstra måneder ekstra etter fristen. Det vil si at om fristen var 31. Oktober 2016, kunne du kontrollere bilen fra 1. Juni 2016, frem til 31. Desember 2016. Nå er det maksimalt to måneder (minus én dag) som gjelder. Om du har kontrollfrist 31. Oktober 2019, og tar kontrollen 15. Mai 2019, endres siste frist for kontroll til 15. Juli 2019. 

 

Merk også at neste frist blir beregnet fra to år etter første kontroll, IKKE etterkontroll. Så om du har bilen på kontroll 15. Mai 2019, og ikke får den godkjent før 15. Juli 2019, blir neste frist 15. Mai 2021, og IKKE 15. Juli 2019.

 

Da det kun er lov å ta én hovedkontroll, kan dette føre til noen interessante konsekvenser: La oss si at du kontrollerer bilen din 15. August 2019. Den blir ikke godkjent, så du avregistrerer den i halvannet år. I April 2021 fikser du den, har den på etterkontroll og får skilter på den. Da vil neste frist for eu-kontroll være 15. August 2021, bare måneder etter etterkontrollen, fordi 15. August 2019 var datoen på siste kontroll. 

 

Synes hensikten med det nye systemet er bra, men gjennomføringen er helt på tryne...

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Jeg fikk min godkjent for to år fra etterkontroll.

 

i så fall hadde du vel både kontroll og etterkontroll tett på hverandre? eller at det var før ca. april i år? (frem til da var det gamle reglene)

 

hvis ikke, kan du utdype det litt med "forklarende" datoer/måneder?

Lenke til kommentar

sikker?

 

fant et par eksempler fra Finn, begge disse har "mistet" to måneder (i forhold til sitt reg.nr) ved å ha vært tidlig ute

 

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=DL54688

 

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=ZP44250

 

Kan det være at man "helst" bør ta kontroll tidligst måneden før utløpsmåned (ikke to som du skriver) ?

 

Fra https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/nar-kan-du-ta-eu-kontroll

 
Hvordan beregnes neste frist for kontroll?

Neste frist for EU-kontroll beregnes ut fra dato for når du tok hovedkontrollen, og ikke for når du eventuelt tok etterkontroll. Tar du hovedkontrollen mindre enn to måneder før fristen din går ut, vil den opprinnelige fristen bli stående som utgangspunkt for neste EU-kontroll. Du finner alltid oppdatert frist for EU-kontroll på vegvesen.no/kontrollfrist.

 

Lenke til kommentar

Da det kun er lov å ta én hovedkontroll, kan dette føre til noen interessante konsekvenser: La oss si at du kontrollerer bilen din 15. August 2019. Den blir ikke godkjent, så du avregistrerer den i halvannet år. I April 2021 fikser du den, har den på etterkontroll og får skilter på den. Da vil neste frist for eu-kontroll være 15. August 2021, bare måneder etter etterkontrollen, fordi 15. August 2019 var datoen på siste kontroll. 

 

Synes hensikten med det nye systemet er bra, men gjennomføringen er helt på tryne...

 

Det er ingen sammenheng med at biler er avregistrerte og behovet for en eu kontroll. 

 

Det kan være flere feil på ny kontroll, selv om den er eu godkjent kun uker før forrige etterkontroll. 

 

 

Lenke til kommentar

Tror du misforstod meg, Marzo. Man har bare lov til å ta én hoved-kontroll. Etter den er det kun lov med etterkontroller frem til bilen er blitt godkjent. I og med at neste frist settes to år fra hovedkontrollen, og ikke etterkontrollen, kan den situasjonen jeg nevnte oppstå.

 

For å forklare litt nærmere: I April 2021 er det en etterkontroll som foretas, siden hovedkontrollen ble tatt i august 2019, og bilen har ikke vært godkjent i tidsrommet imellom. Siden "neste" frist settes to år fra hovedkontrollen, vil da bilen få ny frist for godkjennelse August 2021, når den blir godkjent april 2021. Altså får du bare noen måneder med godkjennelse før bilen må inn på ny hovedkontroll.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Sørg for at du har en utskrift av timeavtalen for EU-kontroll i i bilen når du kjører dit!

De fleste politimenn vil nok la den gå  :)

 

Største utfordringa med å kjøyre bil som er begjært avskilta på grunn av managlande periodisk kontroll er vell at forsikringa ikkje gjeld?

Så sjølv om du kanskje møter forståing frå politiet når du viser at du er på veg til EU-kontrollen så skal politiet eigentleg ikkje sleppe deg vidare ettersom du ikkje har gyldig ansvarsforsikring.

Lenke til kommentar

Tror du misforstod meg, Marzo. Man har bare lov til å ta én hoved-kontroll. Etter den er det kun lov med etterkontroller frem til bilen er blitt godkjent. I og med at neste frist settes to år fra hovedkontrollen, og ikke etterkontrollen, kan den situasjonen jeg nevnte oppstå.

 

For å forklare litt nærmere: I April 2021 er det en etterkontroll som foretas, siden hovedkontrollen ble tatt i august 2019, og bilen har ikke vært godkjent i tidsrommet imellom. Siden "neste" frist settes to år fra hovedkontrollen, vil da bilen få ny frist for godkjennelse August 2021, når den blir godkjent april 2021. Altså får du bare noen måneder med godkjennelse før bilen må inn på ny hovedkontroll.

 

Nei jeg følger med på hva du prøver å si. 

Problemstillingen du kommer med blir veldig sær. 

 

På etterkontrollen sjekkes kun de feil som ble notert på hovedkontrollen. 

 

Er det kun en lyspære som må skiftes så sjekkes kun denne. 

 

Hvis bilen har stått 23 måneder fra denne kontrollen er det helt klart behov for at bilens bremser, lys og komponenter sjekkes på nytt uavhengig av om bilen har blitt kjørt eller ikke. Oddsen er større for at noe har rustet fast eller blitt defekt av å ikke ha blitt brukt på lang tid. 

 

Man finner nok flere verksteder som vil utføre en etterkontroll og samtidig en ny eu kontroll på samme time hvis det er ønskelig. 

Da vil de som har funnet igjen arbeidslyst kunne ta frem bilen og eu godkjenne denne for 2 nye år fra dagen de tar bilen i bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største utfordringa med å kjøyre bil som er begjært avskilta på grunn av managlande periodisk kontroll er vell at forsikringa ikkje gjeld?

Så sjølv om du kanskje møter forståing frå politiet når du viser at du er på veg til EU-kontrollen så skal politiet eigentleg ikkje sleppe deg vidare ettersom du ikkje har gyldig ansvarsforsikring.

 

Forsikring gjelder selv om biler ikke er eu godkjent. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...