Gå til innhold

Undersøkelse: Jo flere strømmetjenester, jo flere av oss er villige til å piratkopiere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Økonomien er bare delvis problemet med 20 ulike strømmetjenester - å måtte holde styr på hvilken tjeneste som har hvilket innhold og i tillegg måtte styre med VPN for å "befinne seg i riktig land" for mye av det, gjør alt veldig uoversiktelig og tungvint. 

 

De må levere et oversiktlig og bredt tilbud om de ikke skal kaste vekk alt de har oppnådd de siste årene rundt folks betalingsvilje. Hovedproblemet har aldri vært prisen - det har vært tilgjengelighet. Gjør det enkelt og greit for folk å forholde seg til, til en rimelig pris, så gidder svært få å styre med pirattjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har det vel vært klinkende klart helt siden Napster at musikk- og film-bransjen blir nødt til å restrukturere i det digitale skiftet.

 

Det er heller ikke overraskende at mange ikke er spesielt fornøyde med å gå over fra engangskjøp av fysiske media solgt i et vell av butikker til vell av strømmetjenester der man mister filmen eller musikken straks man slutter abonnementet. Pest eller kolera.

 

Det at låter kommer og låter går er også et stort irritasjonsmoment, samt alle de gode låtene man husker som rett og slett ikke finnes på strømmetjenestene. Massevis av kulturhistorie med lokale artister forsvant i overgangen til strømmetjenester. CDen fra det lokale bandet som produserte kun 1000 stk kan være i samlinga for alltid, men nå begynner jo CD-teknologien å dra på årene og folk vil gjerne lytte fra andre enheter. Da blir eneste utvei piratkopi.

 

Dette sier meg at det digitale skiftet slett ikke er over for musikk og film-bransjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selskapene er på rette veien .. men store problemet jeg ser idag at det er dyrere og har alle strømme tjenester og pga lisienser så får man ofte ikke tilgang til engang 50% av innholde ...

 

det føre til at folk finne det dem vil ser andre steder ...

Selskapene må finne en løsning hvordan man kan samle ting og må fikse lisiense problemene sine der norge får ting 3 år senere en USA .. da klare dem sloss mot pirat kopering .. når jeg var ung skaffet jeg meg både musikk og andre ting andre veier .. men idag siden spotify og gode spell tjenester har jeg aldri rørt noen sider for det lenger .. har heller egentlig ikke gjørt det for film heller men det frister når serier spesielt er nesten umulig og får tak her i norge fordi dem er USA ekslusiv ...

 

et eksempelt er serien " V " kul Sci fi ... men kom til norge etter den blei kansellert i usa ... fordi for får folk så det i usa .. som er jo bare helt dumt ...

 

Ser også gjenom altibox at flere tv kanaler begrenser når sterkt hvor langt man kan går tilbake i program arkivet som hjelper heller ikke

Lenke til kommentar

Vel det er vel riktigere å si at jo flete strømnetjenester vi må abonete på for p få det inneholdet vi vil ha, jo mer fristende blur pirat kopiering. Personlig har jeg nokk ned netflix og smazon prime (peimevideo) Menjeg skjønner st ting fort blir frustrerende når du må ha 4-5 abonement for å få det du/familien vil ha soes om den rne must bave serien medfører at du må abonete på en tjeneste du vsnligvis ikke villeha valgt. Konkuranse er bra, men det det ser ut som vi får nå er ikke konkuranse men et fragmrntert tillbud

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Økonomien er bare delvis problemet med 20 ulike strømmetjenester - å måtte holde styr på hvilken tjeneste som har hvilket innhold og i tillegg måtte styre med VPN for å "befinne seg i riktig land" for mye av det, gjør alt veldig uoversiktelig og tungvint. 

 

De må levere et oversiktlig og bredt tilbud om de ikke skal kaste vekk alt de har oppnådd de siste årene rundt folks betalingsvilje. Hovedproblemet har aldri vært prisen - det har vært tilgjengelighet. Gjør det enkelt og greit for folk å forholde seg til, til en rimelig pris, så gidder svært få å styre med pirattjenester.

 

En delvis løsning erjo og holde seg til innehold som faktisk er tigjengelig her i landet, da slipper man iaffal vpn styret, men neg skjønner at det er begrensende, jeg venter fortsatt på at en tjeneste år lisensiert babylon 5 og red dwarf her ilsndet

Lenke til kommentar

Undersøkelse: Jo flere strømmetjenester, jo flere av oss er villige til å piratkopiere.

Det er fordi antallet strømmetjenester totalt tilgjengelig har en negativ korrelasjon med å ha det aller meste samlet på én eller et lite utvalg strømmetjenester, som er når folk slutter å piratkopiere.

Lenke til kommentar

Jeg er ute etter og gjøre ting enklest mulig for meg selv. Så online for alt strømmetjenestene vet, er jeg en amerikaner. Pga ekstremt mye geoblokkeringer. Og ha mange forskjellige abonoment er jeg heller ikke interessert i, blir mye unødvendig styr.

 

Og enkelte ganger finner jeg ikke det jeg er ute etter, og da er det veldig enkelt og gå inn på en privat torrent side. Skriv inn det du vil ha og woops kan du laste det ned i alle slags formater. Til og med raw. 

 

Jeg som har en høy internett hastighet også, nyter godt av og laste ned fra torrent der som regel så klarer den og mate meg så fort jeg klarer og laste ned. Server baserte nedlastinger er som regel mye tregere da jeg mates fra 1 kraftig maskin i stede for tusenvis som med torrent.

 

Test av produkter er også piratkopiering fint, kjedelig og bruke 600 kr på et spill du kommer til og spille 15min da du ikke likte det.

Test det, liker du det kjøp det og støtt utvikleren.

 

Men hele systemet demmes må revurderes. De vil ha glansdagene på 90 tallet tilbake, da de kunne melke gull kua noe voldsomt. Men den tid er forbi og kommer aldri igjen. Vi har for mange verktøy til og få det vi vil ha i dag, og prøve og ha "ekslusivt" innhold i dag er så si bortkastet om du er såpass stor at det er en god etterspørsel etter dine "produkter"

 

Og siden dette ikke er fysiske produkter, så må man ta stilling til det. Og ikke behandle det som det var fysiske produkter som det var før i tiden.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns det er litt pes at det er så mange aktører på streamingmarkedet. Om jeg vil se "den" serien må jeg ha abonnement "der", hvis jeg skal høre "den" låta må jeg ha abonnement "der" mens "den" filmen vises bare "der" og "det" spillet selges bare "der".

 

Jeg tror faktisk jeg hadde vært villig til å betale mer, totalt sett, hvis jeg bare kunne ha alt i én svær pakke. 

 

Piratkopiering skjønner jeg meg ikke på. Jeg drev litt med DC++ i studietida, jeg vet ikke om det lever fremdeles...verden begynte å gå over på torrents den gangen og jeg ble ikke med.

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kommer innimellom på at jeg ønsker å se gamle serier. Enten for å se de opp igjen eller serier jeg ikke rakk å se en gang i tiden. F.eks. Terminator: The Sarah Connor Chronicles.

 

Da gikk jeg på justwatch for å søke opp serien og fant den ikke (dårlig søkemotor), så jeg valgte å Google. Da fant jeg den faktisk på justwatch: https://www.justwatch.com/us/tv-show/terminator-the-sarah-connor-chronicles. Den gangen var den ikke tilgjengelig på noen streaming-tjenester, så jeg valgte å kjøpe serien. Men da fikk jeg melding om at denne ikke var tilgjengelig for kjøp i Norge... 10 år gammel serie!!

 

Dette er ikke første gang jeg har gjort en intensiv jobb for å betale for et produkt, uten at jeg får lov.

 

Jeg har også kjøpt flere filmer gjennom bl.a. Plejmo, som ble lagt ned og dermed mistet jeg tilgang til innhold jeg hadde betalt for. Apple er flinke med norsk informasjon, men når man kjøper f.eks. en barnefilm, så finner man ut at man mangler norsk lydspor. Microsoft er flinke på å ha norsk lydspor tilgjengelig, men der får man ikke sett på Apple TV. De tilbyr en "Movies Anywhere"-løsning, men den er visst kun tilgjengelig i USA. Når on-demand og interessen øker, og ungdom blir mer teknisk oppegående, så velger de naturligvis enkleste vei til mål :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ønskedrømmen er en overliggende tjeneste med alt tilgjengelig og pay-per-view.

Eller et program/tjeneste der man kjøper tilgang til både strømming og nedlasting av låter eller album for evig ubegrenset bruk.

 

Digger jeg f.eks U2 - Actung baby så vil jeg kjøpe den for f.eks 100 kroner og spille av filene dagen lang til jeg blir gammel og grå, uten fare for at låtene plutselig "avregistreres" fra tjenesten eller at jeg blir evig abbonement-slave (100 kr/mnd i resten av livet) for å høre på det ene albumet. Altså en slags ikkefysisk CD som også kan strømmes dersom jeg ikke kan eller vil bruke lokal lagringsplass. En CD som aldri blir oppskrapt og aldri mistes i flyttelasset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller et program/tjeneste der man kjøper tilgang til både strømming og nedlasting av låter eller album for evig ubegrenset bruk.

 

Digger jeg f.eks U2 - Actung baby så vil jeg kjøpe den for f.eks 100 kroner og spille av filene dagen lang til jeg blir gammel og grå, uten fare for at låtene plutselig "avregistreres" fra tjenesten eller at jeg blir evig abbonement-slave (100 kr/mnd i resten av livet) for å høre på det ene albumet. Altså en slags ikkefysisk CD som også kan strømmes dersom jeg ikke kan eller vil bruke lokal lagringsplass. En CD som aldri blir oppskrapt og aldri mistes i flyttelasset.

 

Tidal har vel mulighet for å kjøpe både enkeltsanger og album?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...