Gå til innhold

Problemer med å installere 32 bit Windows


jappadu

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å installere Windows 10 32 bit på en Windows 10 64 bit. Årsaken er at jeg er avhengig å bruke en eldre usb stick med lisens til en 32 bit software. 

 

Jeg har laget en Windows 10 usb boot med både 32 og 64 bit med Windows sitt standardprogram. Fungerer å installere med 64 bit, mens med 32 bit får jeg feilmeldingen under når jeg velger 32 bit.

 

 

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause...

...

File: ...winload.efi

 

Status: 0x0000359

 

 

Prøvd med:

- Repair windows

- Clean install. Slettet alle partisjoner

 

 

Men får fortsatt feil. Frustrerende. Hva er grunnen? Takk på forhånd. 

Endret av jappadu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du forsøke å installere 32 bit Windows over din nåværende 64 bit installasjon? Altså nedgradere installasjonen? Forøkt å gå inn i BIOS for å sette USB-sticken som primary boot device?

 

Ja, tanken er å nedgradere fordi jeg har en gammel software som støtter 32 bit. I tillegg må jeg bruke en gammel usb stick i forhold til å kjøre lisens (dongle). Denne USB-en er ikke synlig på Windows 10 med 64 bit. Så regner med at usb-en ikke kan kjøre på 64 bit(?)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å sette inn USB-sticken med lisensen, men den blir ikke synlig. Har det noe med bit krasj?

 

Nei, det spiller ingen rolle om det som ligger på USB-sticken er laget for 64-bit eller 32-bit programvare.

 

Hvis USB-sticken ikke blir synlig (i Windows Explorer?) når du setter den inn i PC'en, så skyldes det noe annet.

Virker USB-sticken på andre PC'er?

Hvis den gjør det, så er det noe som forhindrer den fra å bli detektert, og det kan f.eks. være HW-inkompatibilitet; Hvis USB-dongelen er så gammel at det er USB1.0 eller 1.1, og PC'en er så ny at alle USB-portene er USB3.0 eller 3.1, så vil det ikke fungere uten at du (i BIOS/UEFI) setter at 'USB Legacy devices' skal støttes, eller noe sånt.

 

Det er vel ikke mulig å få tak i en nyere USB-dongle for samme HW-lisens fra programvareleverandøren? Eventuelt en innbytte-løsning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg har prøvd å sette inn USB-sticken med lisensen, men den blir ikke synlig. Har det noe med bit krasj?

Er det i selve programmet du ikke ser USB pennen?

 

Prøv med å starte programmet som administrator. Høyreklikk og velg kjør som administrator.

Lenke til kommentar

Enkelte usb dongler Som for eksempel den vi bruker på jobb for å aktivere programmet FlexiDesign 10, er ikke glad i windows 10, dwt finnes ikke offesielle windows 10 drivere for donglen, men den skal alikevel være synlig i device manager, uavhegig om windows 10 er 32 eller 64 bit.

Lenke til kommentar

Ang. problemet med 32-bit, så ser det ut som maskinen booter med UEFI, og UEFI vil typisk ikke laste annen "bitness" enn det den selv er. Så hvis maskinen har 64-bit UEFI (antakelig mest sannsynlig), vil den dermed ikke laste noe annet enn en 64-bit OS-loader.

 

Hvis du har mulighet til å deaktivere UEFI bør du kunne få installert Win10 32-bit. Evt. kan det å aktivere compatibility support module (CSM), dersom den finnes, i UEFI også kanskje fungere.

Lenke til kommentar

Hei. Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å se om du får tak i enten en Windows 10 Lisens til eller om du har en Windows 7 Lisens liggende som ikke har blitt oppgradert til Windows 10 enda. Hvis du har mulighet til å få tak i enten Windows 10 Lisens til eller har en Windows 7 lisens liggende, så kan du installere Windows 10 32 bit i Virtual Machine.

Det er bedre å gjøre det på denne måten enn å bruke en moderne PC til dagligdags bruk med et 32 Bit Oprativsystem primært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...