Jump to content
dan992

tips tuning BMW 116 D 2009 75.000km. lovlig?

Recommended Posts

hei. har nylig kjøpt en BMW 1-serie 116 D 2.0-116 D 2009.

116 Hk , Sylindervolum 2L.

 

Den drar greit når jeg kjører alene, men kunne tenkt meg litt mer da den gjerne skulle dratt litt bedre ved forbikjøring eller evt når vi er 5 i bilen.

 

sjekket statens vegvesen om evt ombygging. Oppsummert på slutten:

 

på statens vegvesen sin side:

Skal du bygge om et kjøretøy som har vært registrert i Norge under 10 år, må du melde fra om endringene. 

 

den passerte 10 år for over en måned siden. Betyr dette at jeg kun trenger å si ifra til forsikringsselskapet?

 

På skatteetaten: (fant senere)

Når du bygger om en bil som er over 10 år, må du fortsatt få bilen godkjent hos Statens vegvesen, men du trenger ikke å betale noe tillegg.

Du trenger derfor ikke å melde ombyggingen til Skatteetaten.

Husk det er bilens registreringsdato som er gjeldende.

 

Fikk høre fra en bekjent at andre modeller fra 1 serien har samme motor/spesifikasjoner og at den egentlig er strupet ned, at evt bremser o.l skal tåle dette. bør jeg styre unna tuning pga mye arbeid eller er dette en bil det er lett å få igjennom?

 

Hvilke kostnader må jeg regne med?

forsikring/vognkort etc?

 

 

 

Share this post


Link to post

Å få dette godkjent skal du egentlig bare legge på is av den enkle grunn at ingen av tuningleverandørene i norge er TüV-godkjent (noen påstår det, men har fortsatt ikke sett dokumentasjon som underbygger dette).

 

Optimalisering av moderne kjøretøy er ikke noe som SVV kan finne ut av, uten å ta på seg jobben og kostnaden med å plukke motor og motorstyring ut av bilen, for så å få en nøytral tredjepart til å kjøre effektmåling på denne. Dette er kostbart og tidkrevende.

 

Forsikringsselskapet må vel gjerne utover enhver tvil bevise at grunnen til at du kjørte i grøften var at du hadde mer effekt enn da bilen ble levert fra fabrikk. 

 

116d / 118d / 120d har mange likheter, men mekanisk sett er de ikke helt like. 

På en 116d 116hk henter vi (ja, jeg er en tuningleverandør) enten 150hk / 350nm (Steg 1) eller 180hk / 400nm (Steg 2), opp fra originale 116hk / 260nm.

 

118d er 136hk / 300nm originalt og optimaliseres til hhv. 180hk/400nm (Steg 1) og 190hk/430nm (Steg 2).

 

Bremser er definitivt dimensjonert for mer enn original effekt på 116d.

Share this post


Link to post

Å få dette godkjent skal du egentlig bare legge på is av den enkle grunn at ingen av tuningleverandørene i norge er TüV-godkjent (noen påstår det, men har fortsatt ikke sett dokumentasjon som underbygger dette).

 

Se vedlegg.

 

Før i tiden var det mye fokus på chip trim pga avgiftene var basert på hestekrefter i bilen. 

Nå er det kun Co2 utslipp som gjelder og de chip tuningene som tilbyr TÜV papirer, dokumenterer at bilen ikke har endret utslipp etter endret programvare. 

post-11307-0-99224000-1569844371_thumb.jpg

post-11307-0-64337700-1569844382_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Annonse

Se vedlegg.

 

Før i tiden var det mye fokus på chip trim pga avgiftene var basert på hestekrefter i bilen. 

Nå er det kun Co2 utslipp som gjelder og de chip tuningene som tilbyr TÜV papirer, dokumenterer at bilen ikke har endret utslipp etter endret programvare. 

OCT har til en del eldre Audi ja, blandt annet 1.8T-motoren, men de har ikke til så veldig mye annet.

Share this post


Link to post

Å få dette godkjent skal du egentlig bare legge på is av den enkle grunn at ingen av tuningleverandørene i norge er TüV-godkjent (noen påstår det, men har fortsatt ikke sett dokumentasjon som underbygger dette).

 

Optimalisering av moderne kjøretøy er ikke noe som SVV kan finne ut av, uten å ta på seg jobben og kostnaden med å plukke motor og motorstyring ut av bilen, for så å få en nøytral tredjepart til å kjøre effektmåling på denne. Dette er kostbart og tidkrevende.

 

Forsikringsselskapet må vel gjerne utover enhver tvil bevise at grunnen til at du kjørte i grøften var at du hadde mer effekt enn da bilen ble levert fra fabrikk. 

 

116d / 118d / 120d har mange likheter, men mekanisk sett er de ikke helt like. 

På en 116d 116hk henter vi (ja, jeg er en tuningleverandør) enten 150hk / 350nm (Steg 1) eller 180hk / 400nm (Steg 2), opp fra originale 116hk / 260nm.

 

118d er 136hk / 300nm originalt og optimaliseres til hhv. 180hk/400nm (Steg 1) og 190hk/430nm (Steg 2).

 

Bremser er definitivt dimensjonert for mer enn original effekt på 116d.

 

ser selskapene lover forskjellige resultater. 

 

bergen tuning: steg 1: 4490kr steg 2: 500 kr i tillegg. 

steg 1 = 156hk 390nm, steg 2 186hk 420nm

 

Fikk svar fra bilpower " Der kan du få 190hk / 400nm for 3900kr".

fant enda flere eksempler der NM og hk er forskjellig i bergensområdet. Ble fortalt av en bekjent at motoren kan ryke. setter pris på tips/forslag

Share this post


Link to post

Jeg bruker stort sett å anbefale folk å velge steg 1, det er en merkbar forskjell uten at man trenger å bekymre seg for noen ting.
Når det er sagt så har vi benket 116d til 184hk/412nm (på hjul) som utgjør ~205hk/458nm i motor. Denne bilen lever i beste velstand i dag og kjøres som om den er stjålet på daglig basis.

 

Jeg vil ha vært skeptisk til noen som mener de leverer 190hk/400nm som en "steg 1" da dette er en temmelig heftig økning fra originale 116hk. 

Lar det være opp til deg å velge leverandør, jeg er ikke her for å drive med reklame. Et tips kan være å ikke nødvendigvis henge deg opp i pris. Det billigste er som oftest ikke det beste.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...