Gå til innhold

Gud skapte alt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Miri skrev (3 timer siden):

Beinmargskreft skyldes evolusjon. Våre uheldige valg påvirker fremtidige generasjoner. At Gud har skapt muligheten til våre valg, betyr ikke at han også står bak valgene vi gjør og konsekvensene de har.

Det fordrer jo at man tror på evolusjon, og ikke at mennesket er ferdig skapt av Gud.

Det fordrer videre at man kan argumentere for hvordan beinmargskreft oppstår, hvordan det er evolusjonært betinget, og hvorfor Gud skapte oss slik at det ble det.

Samt hvilke uheldige valg våre forfedre har gjort som forårsaker det, og hvorfor det bare rammer noen, og ikke andre.

Og sist men ikke minst: Hvorfor det er greit at Gud lar uskyldige små barn få lide for en eller annen forfaders valg.

Da er vi tilbake til at A: Gud ikke visste, at B: Gud ikke har skylden (men Satan?), eller at C; Gud har en mening med å tillate all denne lidelsen hos uskyldige. Altså at han A: ikke er allvitende, eller at han B: ikke er allmektig, eller at C; denne meningen med vårt liv på jorden rett og slett er ondskap, og andre varianter av det ondes problem.

Geir :)  

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bshagen skrev (10 timer siden):

Så hvorfor straffer guden din de han elsker, til evig pine i helvete? Hvilken morbid gud synes dette er en god moral? 

Det gjør ikke min Gud.

For å forstå dette, må vi reflektere over kjærlighetens natur. En kjærlighetsrelasjon fordrer kjærlighet fra begge parter. Det hjelper ikke deg at Gud elsker deg, om du ikke elsker ham tilbake. Da kan det ikke bli en relasjon, like lite som at en mann og en kvinne finner sammen dersom kjærligheten finnes kun hos den ene. Evig liv finnes bare i denne kjærlighetsrelasjonen til Gud, som han har gjort tilgjengelig for oss ved Kristus. Alternativet er døden som vi alle kjenner. Ikke evig pine, men evig død. Døden er ikke en straff, men en konsekvens av å ikke velge livet. Kjærlighetsrelasjonen til Gud er livet.

Lenke til kommentar
Miri skrev (4 timer siden):

Det gjør ikke min Gud.

For å forstå dette, må vi reflektere over kjærlighetens natur. En kjærlighetsrelasjon fordrer kjærlighet fra begge parter. Det hjelper ikke deg at Gud elsker deg, om du ikke elsker ham tilbake. Da kan det ikke bli en relasjon, like lite som at en mann og en kvinne finner sammen dersom kjærligheten finnes kun hos den ene. 

Så beinmargskreft hos et spedbarn og lidelsen til barn pga denne og andre sykdommer, naturkatastofer og lignende er din guds måte å si: "Dette fortjente du fordi du ikke elsket meg nok." 

Hvis det er en rettferdig og kjærlig gud i dine øyne, lurer jeg på hva som skal til for at du synes en gud er urettferdig og ond. 

 

<Edit> Jeg har lyst til å legge til en personlig historie: Min mor var det alle vil kalle et godt kristent menneske. Hun brukte mye tid på å hjelpe eldre, hun trodde på Gud og gikk jevnlig i kirken, og hun elsket familien sin. Hun døde altfor ung etter et drøyt halvår med smertehelvete av noen forferdelige sykdommer, samtidig som min kone gikk gravid med vårt første barn, et barn hun ville elsket over alt på jord, men som hun aldri fikk bli kjent med, et barn som alltid har savnet å kjenne sin farmor.

Og så insinuerer du at hun fortjente det fordi hun ikke elsket guden din høyt nok, og at barnet mitt fortjente å ikke bli kjent med sin farmor fordi jeg eller noen andre ikke elsket guden din høyt nok? Jeg skal ikke engang forsøke å beskrive hva jeg synes om slik tankegang.

Og ja, jeg er fullstendig klar over at mange opplever ting som er mye mer forferdelig og urettferdig enn dette, men det gjør det bare verre (ikke for meg, men for de som skal late som om guden som styrer alt dette er allmektig, kjærlig og rettferdig).

Endret av theNiceOne
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Miri skrev (10 timer siden):

Det hjelper ikke deg at Gud elsker deg, om du ikke elsker ham tilbake.

Det er den egoistiske Gud i et nøtteskall. Når jeg elsket noen i min ungdom, så var det helt uten krav om gjengjeldelse eller gjenytelser av noe slag. Hvis de ikke elsket meg, så var det mitt problem, og jeg hadde ingen rett til å gjøre det til deres. Så hvorfor skal en allmektig Gud forlange gjengjeldelse av mennesker han har skapt og utstyrt med "fritt" valg?

Nå var ikke jeg allmektig, så de damene jeg tenker på hadde det kanskje like godt uten meg. Men hvis jeg hadde vært det, skulle jeg da oppført meg som Gud? "Bli kjæreste med meg, ellers får du ikke komme i bursdagen min...!"

Og hvis det er et krav, hvorfor får vi ikke alle den samme sjansen? Hvorfor lar han annethvert barn på sørlandet få møte "ham" i kirken og bedehuset, mens ingen fikk i det kommunistiske Kambodsja? Hvordan skulle de kunne elske en Gud de knapt vistte om, og ikke fikk møte?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Miri skrev (11 timer siden):

Det gjør ikke min Gud.

For å forstå dette, må vi reflektere over kjærlighetens natur. En kjærlighetsrelasjon fordrer kjærlighet fra begge parter. Det hjelper ikke deg at Gud elsker deg, om du ikke elsker ham tilbake. Da kan det ikke bli en relasjon, like lite som at en mann og en kvinne finner sammen dersom kjærligheten finnes kun hos den ene. Evig liv finnes bare i denne kjærlighetsrelasjonen til Gud, som han har gjort tilgjengelig for oss ved Kristus. Alternativet er døden som vi alle kjenner. Ikke evig pine, men evig død. Døden er ikke en straff, men en konsekvens av å ikke velge livet. Kjærlighetsrelasjonen til Gud er livet.

Hva om man er en god person, men ikke har hørt om din gud? Hvordan skal man da gi denne personen en sjebne den selv ikke en gang visste kunne eksistere? Fortjener den en plass i himmelriket til guden din, selv om han/hun ikke elsket guden din? 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
bshagen skrev (På 27.4.2020 den 16.53):

Så hvorfor straffer guden din de han elsker, til evig pine i helvete? Hvilken morbid gud synes dette er en god moral? 

Legenden om et brennende helvete har ikke opprinnelse i bibelen men ble (selvfølgelig) lagt til av perverse kirkeledere i den mørke tiden da den romerske versjonen av "kristendom" ble påtvunget europa.  Bibelen sier ganske enkelt at når vi dør så er vi døde. 

1 Mosebok kap. 3 er nøkkelen til å sortere religioner. 99.99% lærer om et eller annet etter døden.  Det vi kjenner som kristendom er en religiøs suppe som ble kokt sammen av romerne rett før år 400. Bare å google*. Det meste kan spores tilbake til gammel Egyptisk, Sumersk eller Babylonsk mytologi.  Som f.ex troen på en udødelig sjel, triader av guder, guds mor/fruktbarhetsgudinner, korset, påske-egg osv.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Egyptisk_mytologi

  https://no.wikipedia.org/wiki/Ankh

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
17 hours ago, stein_flaten said:

Det var nok heller slik at det var mennesker som oppfant alle gudene -

Ja, det tyder jo alle de håpløse betingelsene, kravene og konsekvensene også på. Man må ditt og datt, ellers skjer ditt og datt. Og alle betingelsene ligger stort sett på ulike former for tilbedelse, elske, følge budene og kravene, ellers skjer det ene forferdelige etter det andre. Funket bra i middelalder og tidligere, etter hvert burde vi forstå mer. Både av menneskelig psykologi, styringsbehov, ensomhet og frykt. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
J.Lomax skrev (10 minutter siden):

Om Gud skapte alt,vå vi huske å takke henne for:

Kreft,HIV/Aids, jordskjelv, orkaner, flom og andre godsaker. 😊

Riktig. I følge bibelen så gjorde Gud naturkatastrofer, utryddet folk og så videre. Samt la tvilen i mennesker sitt hjerte. Og Gud skapte ildsjøen hvor folk som ikke tilber han, blir straffet i all evighet.

Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (2 timer siden):

Riktig. I følge bibelen så gjorde Gud naturkatastrofer, utryddet folk og så videre. Samt la tvilen i mennesker sitt hjerte. Og Gud skapte ildsjøen hvor folk som ikke tilber han, blir straffet i all evighet.

Godt jeg er hedning da, og bare dør uten at det skjer noe. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker skrev (21 timer siden):

" gud all mektig kan skape alt, gjøre det han vil men kan ikke få alle til å tro på han" det er noe med den filosofien som ikke stemmer

Det skal være grunnet fri vilje om jeg har forstått det rett. Altså den allmektige Gud har gitt oss fri vilje så du og alle andre må ta valget selv om du vil tro og bli reddet eller ikke tro og bli brent. Det er en utrolig bra strategi om målet er å få flest mulig til å tro i alle fall.

En allmektig og allvitende skaper som er over både rom og tid og en påstand om fri vilje er dog et paradoks, er det ikke? Så joda, jeg er enig i at det er noe som skurrer.

Tenk deg at du har satt opp et sjakk brett og har bestemt alle reglene og trekkene til de ulike brikkene, og at det samtidig blir påstått at brikkene selv velger hva de ønsker å gjøre. Begge deler kan ikke være korrekt.

Så blir det sagt at kun de brikkene som velger å ta ett steg frem vil bli frelst. De andre som tar to eller flere steg frem eller som ikke kan ta et steg frem grunnet reglene til frelseren, vil ikke bli frelst, de vil straffes og det er da deres egen feil.

Jeg klarer ikke å få dette til å være en god skaper.

image.thumb.png.3c62545540e49f32edac36c9d980bf26.png

Om antagelsen om fri vilje ikke stemmer så er hele innlegget mitt en gigantisk stråmann 😄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 1/29/2021 at 10:15 AM, Noxhaven said:

Om antagelsen om fri vilje ikke stemmer så er hele innlegget mitt en gigantisk stråmann

Frykt ei, påstanden om noen fri vilje er sterkt overdrevet da det ikke finnes ett eneste kroppslig organ vi vet mindre om enn knollen vår, og kravet for den frie viljens eksistens ikke er annet enn overfladisk.

Når vi selv i våken tilstand presterer drømme oss bort, duppe av, miste fokus, falle i staver, tanken slo meg plutselig, med ett kom jeg til å tenke på, tiden løp fra meg osv. vitner det snarere om mangelfull kontroll enn kontroll over noe som helst!

Jeg tror saken er at vi har filla kontroll med hva som foregår i knollen vår og selv i våken tilstand er vi hjelpeløst overlatt til noe vi hverken kan dupere eller påvirke.

Det er ganske tragisk å tenke på - synes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/7/2021 at 2:37 AM, Quetzalcoatl said:

Jeg tror saken er at vi har filla kontroll med hva som foregår i knollen vår og selv i våken tilstand er vi hjelpeløst overlatt til noe vi hverken kan dupere eller påvirke.

Det er ganske tragisk å tenke på - synes jeg.

Nei, der er jeg uenig - synes det er veldig bra. Hva hvis det motsatte var tilfellet - da kunne vi drevet på  å scanne og klone knollen i hytt og pine, kanskje skapt en masse replika av seg selv bare for å vinne i ettellerannet skytespill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...