Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan finne ut om en projiserer egenskaper "inn i" mulig partner


Anbefalte innlegg

Leste i en bok om psykologi at i starten er et kjærlighetsforhold gjerne preget av mye projektiv identifikasjon: Jeg forstod det slik at en projiserer egne egenskaper og det en ønsker partneren skal være inn i denne - altså at en fortolker partneren (eller den mulige partneren) på en slik måte at det passer med ens egne forestilligner... I følge boken vil dette gjerne gi seg etter en stund og enten finner en ut at en virkelig passer sammen eller forholdet går over i en mer ustabil fase når en finner ut hvordan partneren "egentlig" er.

 

I hvert fall så  begynte å tenke på dette og synes at det jo virker ganske skummelt. For en stund siden har forelsket meg i en person, uten at det er kommet til noe mer en avstandsforelskelse foreløpig. (Personen virker ikke interessert i meg som annet enn bekjent:( Det jeg begynte å tenke på var om jeg kanskje projiserer egenskaper jeg skulle ønske at denne personen hadde over på denne slik at jeg ikke ser personen som den er (vel det gjør en jo aldri helt da). Men liker jo på sett og vis ikke å gi meg med en gang da, selv om jeg rasjonelt tenker at det nok ikke er noe poeng i å forsøke mer. Men før jeg skal øke innsatsen så hadde det vært fint om jeg hadde et så realistisk som mulig bilde av personen jeg ser for meg som mulig kjæreste slik at jeg ikke gjør mye for å kanskje ende opp med noe jeg egentlig ikke trakter etter.

 

Er det noen triks som en kan benytte for å avdekke om ens bilde av en annen person er preget av mye projeksjon/ ønsketenkning? Eller er det slik at dette er ubevisste prosesser som en ikke har noen mulighet for å få tilgang til? Tenker at jo mer følelser som er involvert, jo mer vil måten en ser andre på være preget av slike prosesser.

 

Noen som har noen synspunkter eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har spilt Mario Party så vet du hvordan det er med røde flagg.

 

attachicon.gifdownload.jpg

 

Er vanskelig å holde styr på, det går jævlig fort i svingene. Men hold deg til folk som er hyggelige og ikke tenk så mye på det. De fleste er OK. Noen er litt herk. Sånn er det, ikke noe vits å overanalysere.

Folk har en tendens til å holde seg på sin beste oppførsel i begynnelsen hvis de faktisk er drittsekker. De aller færreste faller for drittsekker, men de får seg ofte noe anyways fordi de lyver og manipulerer for å få vilja si. 

 

Så er dessverre ikke nok å bare prøve å gå for snille folk, det er folk som er ute etter folk som kun er ute etter det og vet å misbruke det for alt det er verdt. 

Lenke til kommentar

Folk har en tendens til å holde seg på sin beste oppførsel i begynnelsen hvis de faktisk er drittsekker. De aller færreste faller for drittsekker, men de får seg ofte noe anyways fordi de lyver og manipulerer for å få vilja si. 

 

Så er dessverre ikke nok å bare prøve å gå for snille folk, det er folk som er ute etter folk som kun er ute etter det og vet å misbruke det for alt det er verdt. 

 

Joda, jeg har vært borti det og vært utsatt for de verste.

Men det er bare å se hvordan de behandler andre. F.eks servitører, foreldre, og bekjente. For slik vil man bli behandlet selv til slutt.

Det er rimelig safe å gå etter noen som behandler alle de støter på med høflighet og respekt.

 

Om de også skjuler slik oppførsel mot andre så er det vel bare å se etter en gang til om det faktisk er genuint.

Lenke til kommentar

Har du noensinne blitt mishandlet? Mishandlere er flinke til å få alle andre til å tro at alt ser pent og perfekt ut utvendig. De er veldig flinke til å få ofrene til å føle seg som dritt og at de fortjener det, de er veldig flinke til å manipulere andre til å tro det samme. Mange behandler sin partner mye dårligere enn de hadde behandlet en fremmed, og folk faller som sagt ikke som regel for drittsekker, ikke i utgangspunktet.

Det kan ta år før den ekte personen kommer frem, og da sitter du der med kanskje hus og barn og bikkje og ''sitter fast''. Det er når mishandleren slapper av i forholdet og er trygg på at partneren ikke vil forlate dem at mishandlingen kan eskalere skikkelig. 

Kan vi noensinne virkelig kjenne noen? Nei. 

Edit: Det begynner ikke med at personen slår til deg eller er utro. De tester vannet først, gjør det gradvis, starter med små ting, på det viset kan de ødelegge deg som person og ødelegge din ''normal-meter''. Om bare verden var så svart/hvit at man kunne se hvem alle er før man satser - hadde vært nice

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Har du noensinne blitt mishandlet? Mishandlere er flinke til å få alle andre til å tro at alt ser pent og perfekt ut utvendig. De er veldig flinke til å få ofrene til å føle seg som dritt og at de fortjener det, de er veldig flinke til å manipulere andre til å tro det samme. Mange behandler sin partner mye dårligere enn de hadde behandlet en fremmed, og folk faller som sagt ikke som regel for drittsekker, ikke i utgangspunktet.

 

Det kan ta år før den ekte personen kommer frem, og da sitter du der med kanskje hus og barn og bikkje og ''sitter fast''. Det er når mishandleren slapper av i forholdet og er trygg på at partneren ikke vil forlate dem at mishandlingen kan eskalere skikkelig. 

 

Kan vi noensinne virkelig kjenne noen? Nei. 

 

Edit: Det begynner ikke med at personen slår til deg eller er utro. De tester vannet først, gjør det gradvis, starter med små ting, på det viset kan de ødelegge deg som person og ødelegge din ''normal-meter''. Om bare verden var så svart/hvit at man kunne se hvem alle er før man satser - hadde vært nice

 

Ja, det har jeg. Jeg har vært utsatt for mye over lengre tid. Men jeg lukter det på mils avstand og kan alle triksene. De har en vibe av å være sosialt intelligent og karismatisk. Men det er mer slitsomt enn kult, etterhvert.

 

Overfladisk følelsesliv

Innbilt følelse av at de er guds gave til verden

Kan få deg til å tro at du er guds gave til verden

Utagerende partyliv(alkohol/annet)

Litt usynlig emosjonelt ustabil, men likevel merkbart

Uvanlig opptatt av sminke/utseende/dyre klær

Bruker billige hersketeknikker som de fleste ikke tenker over

Man føler det er en plikt å være med de etterhvert

Man får dårlig samvittighet uten grunn

De bombarderer med kjærliget

 

De er små som maur. Bare tråkk på de og gå videre. De gjør stor skade hvis man først inviterer hele jævla maurtua inn

Jeg er ikke spesielt til menneskekjenner, men jeg bare ser disse folka så tydelig. Sikkert fordi brent barn skyr ilden.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Men klarer du virkelig å skille dem fra de som faktisk bare er flotte personer? Eller ender du oftest opp med å forhåndsdømme folk pga tidligere erfaringer? Som du selv sa, brent barn skyr ilden, og hvis folk har såret deg gjentatte ganger så kan det ende med at man ser ting der det er ingenting?

De fleste ønsker jo å la tvilen komme folk til gode, ønsker å tro at dypt nede så er jo alle en god person. Ikke så lett å bare knuse dem eller gå videre når du føler deg fanget av kjærlighet/økonomi/barn/levestandard/etc. Folk som blir mishandlet føler ofte at det er ingen utvei, det er det som er med folk som mishandler, de er så flinke til å isolere, sørge for at du tviler på deg selv og fange deg i en situasjon du føler du ikke kan komme deg ut av. 

 

Lenke til kommentar

Dere er heldige om dere ser mange flotte mennesker. Jeg ser stort sett folk som ikke er intelligente nok til verken vennskap, forretninger eller romantikk. Folk kommer ikke alene, de kommer i pakkeløsninger og man får ofte med slekt og venner som ikke holder stand.

 

Hver gang jeg har innledet en relasjon til en kvinne har jeg etter hvert måtte si "Det er ikke deg, det er vennene dine/familien din.".

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...