Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avlastning hjemmet?


Mir

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Moren min for betalt for å passe på broren min med Down syndrom som er 26 år gammel. Faren og moren min har alvorlig depresjon. Søsteren min har psykose og broren min har alvorlig OCD.  For moren min er arbeidet hjemmet fysisk og psykisk krevende. 1. Er det mulig å søke om avlastningstjeneste i Bærum sånn at de kan hjelpe moren min med vasking og rensing av klær, rom, kjøkkenutstyr og doer?

2. Vil moren min få betalt mindre hvis vi for hjelp av avlastningstpjenesten?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja, det er alltid mulig å søke om hva som helst fra kommunen, spørsmålet er alltid hva man har krav på tilsvarende hva kommunen er pliktet å yte.

Det er Tildelingskontoret som det skal søkes hos, tlf 67 50 40 50. Hvorvidt dere får innvilget praktisk bistand som avlastningstiltak, er en skjønnsvurdering. Det er derfor helt umulig å foregå saksbehandlingen og gi et svar om dere får eller ikke får.

 

2. Din mor har slik du beskriver det, omsorgsstønad fra kommunen. Denne stønaden er bergenet på hvor mye særlig tyngende omsorgsarbeid hun yter. Dersom det innvilges avlastning, er det ikke unormalt at omsorgsarbeidet minsker, noe som i noen tilfeller også medfører mindre omsorgsstønad. Men dette gjør seg ført og fremst gjeldende der det gis omsorgsstønad mellom 50-100%. En sak er sikker, kommunen har ikke plikt til å gi både 100% omsorgsstønad og samtidig 25% avlastningstiltak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...