Gå til innhold

Hvorfor har sløydfaget forsvunnet?


lada1

Anbefalte innlegg

Jeg ser at enkelte har kommentert i media at sløydfaget i praksis har forsvunnet slik det var før da

man (guttene) laget møbler og gjorde annet skikkelig snekkerarbeid.

 

Nå skal man visst være "kunstnerisk" i formingsfaget og mange får null utbytte. Hva er greia?

Noen ganger lurer jeg på om greia er at i praksis er det (nesten) bare menn som kan være sløydlærere på gammelmåten. Eller har ikke snekkerferdigheter noe verdi lenger?

 

Mange kunne vel ha nytte av å ha praktisert å snekre? Litt kultur i dette er det også. Gamle hytter og fritidshus har jo fordel av å ha snekkere som eiere :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kultur vil ikke lokke folk når IKEA selger dritt til en billig penge. 

Forøvrig stemmer ikke det du sier om at ''(nesten) bare menn kan være snekker og lærer''. Levd under en stein de siste 50 åra? 

Faget og yrket er døende fordi hvorfor bruke masse penger på noe som trenger vedlikehold når du kan bare kjøpe nytt når du føler for det? Det virker som om det er jævla få i verden som faktisk forstår at man kan kjøpe en ting en gang i god kvalitet og for masse penger istedenfor å kjøpe plastikkdritt etter plastikkdritt som går i stykker og bare slenges på dynga. Må gjøre det lønnsomt for folk å ta vare på tingene sine istedenfor å gjøre det enklest og billigst å slenge det på dynga og kjøpe nytt

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årsaken er nok meir knytta opp mot pengemangel og innsparingar enn det er basert på ein ideologisk endring.

 

Plankar er relativt dyrt både å kjøpe inn og å frakte til skulen, skal alle i klassa lage kvart sitt møbel så kostar det sjølvsagt mykje meir enn om alle elevane får eit A4 ark som dei kan være kreative og teikne eit møbel på.

 

Tilsvarande er det med matlaging. Matvarer er dyrt, så for å spare pengar så får elevane teoretisk opplæring i oppskrifter og beskjed om å teikne maten som erstatning for å lage den.

 

 

I tillegg så er det nok slik som Buffy seier at behovet for å lage møblar sjølv (eller lage mat frå grunnen av) har blitt mindre etterkvart som forbrukssamfunnet har utvikla seg.

Eg meinar derimot at det er på grunn av dette at det er viktig å få slike fag inn i skuleverket (igjen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kultur vil ikke lokke folk når IKEA selger dritt til en billig penge. 

Forøvrig stemmer ikke det du sier om at ''(nesten) bare menn kan være snekker og lærer''. Levd under en stein de siste 50 åra? 

 

 

På 60-tallet var det vanlig med snekkerkyndige som sløydlærere/mentorer. F.eks. vaktmesteren.

Jeg tipper at det er omtrent like stor andel menn som har snekkering som hobby som det er kvinner som har strikking som hobby.

 

Og: Hvor mange kvinner driver med snekkering på gamle hus? Mindre enn 10 prosent?

Det har vel ikke skjedd SÅ mye de siste 50 åra :-)  I f.eks. byggebransjen er det ikke mange kvinner.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Jeg ser at enkelte har kommentert i media at sløydfaget i praksis har forsvunnet slik det var før da

man (guttene) laget møbler og gjorde annet skikkelig snekkerarbeid.

 

Nå skal man visst være "kunstnerisk" i formingsfaget og mange får null utbytte. Hva er greia?

Noen ganger lurer jeg på om greia er at i praksis er det (nesten) bare menn som kan være sløydlærere på gammelmåten. Eller har ikke snekkerferdigheter noe verdi lenger?

 

Mange kunne vel ha nytte av å ha praktisert å snekre? Litt kultur i dette er det også. Gamle hytter og fritidshus har jo fordel av å ha snekkere som eiere :-)

Hæ??? Da jeg gikk på barneskolen vara da vitterlig både guttene og jentene med i sløyd....

 

Sønnen min har "Kunst og håndverk" som fag på ungdomsskolen, herunder SLØYD. Faget har i praksis forsvunnet i den forstand at det ikke heter "Sløyd", men "Kunst og håndverk" som er en sammenslåing av sløyd, husarbeide og forming.

 

Så hva vil du frem til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kultur vil ikke lokke folk når IKEA selger dritt til en billig penge. 

Forøvrig stemmer ikke det du sier om at ''(nesten) bare menn kan være snekker og lærer''. Levd under en stein de siste 50 åra? 

Faget og yrket er døende fordi hvorfor bruke masse penger på noe som trenger vedlikehold når du kan bare kjøpe nytt når du føler for det? Det virker som om det er jævla få i verden som faktisk forstår at man kan kjøpe en ting en gang i god kvalitet og for masse penger istedenfor å kjøpe plastikkdritt etter plastikkdritt som går i stykker og bare slenges på dynga. Må gjøre det lønnsomt for folk å ta vare på tingene sine istedenfor å gjøre det enklest og billigst å slenge det på dynga og kjøpe nytt

 

Det er vel ikke så veldig mye snakk om at folk skal lage sine egne møbler, men vi har et stort behov for praktisk arbeidskraft. Uten innleie fra utlandet hadde bygg og anlegg i Norge stagnert. Av egen erfaring fra ungdomsskolen så skulle de aller fleste videre på studespesialiserende, jeg var blant de veldig få som søkte yrkesfaglig. Man lærer mye av å jobbe med hendene, kanskje spesielt gutter på generell basis. Jeg tror helt ærlig man hadde fått mye mindre skoletrøtt ungdom dersom man la i større grad til rette for praktisk opplæring, men det har sakte forsvunnet til fordel for akademisk utdanning. Sikkert fordi det er billigere der og da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke så veldig mye snakk om at folk skal lage sine egne møbler, men vi har et stort behov for praktisk arbeidskraft. Uten innleie fra utlandet hadde bygg og anlegg i Norge stagnert. Av egen erfaring fra ungdomsskolen så skulle de aller fleste videre på studespesialiserende, jeg var blant de veldig få som søkte yrkesfaglig. Man lærer mye av å jobbe med hendene, kanskje spesielt gutter på generell basis. Jeg tror helt ærlig man hadde fått mye mindre skoletrøtt ungdom dersom man la i større grad til rette for praktisk opplæring, men det har sakte forsvunnet til fordel for akademisk utdanning. Sikkert fordi det er billigere der og da.

Mente ikke at folk skal lage sine egne møbler, men at det er mye mer ''pes'' med møbler som trenger vedlikehold, i ett samfunn hvor vi blir oppfordret og fristet til å bare bytte ut inventar når vi føler for det. 

 

Kidsa har blitt presset til å ta høyere utdanning, det er fremdeles ett enormt sosialt press på kidsa i dag om å bli noe stort og ikke noe så ''enkelt'' som en snekker, rørlegger, vaskehjelp, yrker som gjør at norge går rundt! Det er hjernevasking, de styres i retningen med masse gjeld og sinnssykt mye press og stress i en sårbar alder istedenfor ett yrke de kan hoppe rett ut i og tjene gode penger, og så kan de jo bestemme seg for videre utdanning senere, men nei, de skremmer kidsa og presser dem til å ta ett valg de kanskje ikke burde ha tatt, eller ikke engang hadde lyst til å ta. 

 

Er HÅRREISENDE at vi lar umyndige ta opp gjeld i lånekassa. FUCK STATEN og norge, som ett kollektiv gir de faen i barna. De klarer ikke å overbevise meg ett sekund om noe annet med all dritten de lar unger få gjennomgå. Det er faen meg tortur av unge, lettpåvirkelige sinn. Hjernen vår det siste organet som blir ferdigutviklet og det skjer ikke før i slutten av 20åra, men la oss presse tenåringer til å ta store viktige valg! BLIR SÅ SINT!!!

 

Edit: vi lar ikke 15/16åringern drikke eller kjøre men LA OSS TVINGE DEM TIL Å TA ETT JÆVLA VIKTIG VALG. HVA FAEN??? 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sønnen min har "Kunst og håndverk" som fag på ungdomsskolen, herunder SLØYD. Faget har i praksis forsvunnet i den forstand at det ikke heter "Sløyd", men "Kunst og håndverk" som er en sammenslåing av sløyd, husarbeide og forming.

 

 

Sløyd som praktisk ferdighet har vel omtrent forsvunnet fra læreplanen. Faget "kunst og håndverk" inneholder ganske mye teori og digitalt arbeid med foto o.l fremfor de tradisjonelle praktiske ferdighetene.

 

I tillegg bruker skolene store deler av budsjettet på Ipad o.l og da er det vel ikke penger igjen til matrialer på sløyden.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Sløyd som praktisk ferdighet har vel omtrent forsvunnet fra læreplanen. Faget "kunst og håndverk" inneholder ganske mye teori og digitalt arbeid med foto o.l fremfor de tradisjonelle praktiske ferdighetene.

 

 

Det var liksom det som var poenget mitt her.

 

På 50-60 tallet var det helst praktisk snekker-kyndige som var mentorer/lærere i sløyd. Ikke "pedagoger".

Jeg mener at en nå godt kunne lære om å sett inn nye vinduer i et gammelt hus, reparere på bordkledning etc.

Altså noe praktisk direkte nyttig for mange. Og så må man kunne ha praktiske mentorer - i den virkege verden

har man jo ikke tilgang til "pedagoger". Det må være mulig å lære av "ikke-pedagoger" også og ta ansvar for egen læring.

 

I enkelte yrkes-skoler får man private til å betale for materialer mot at man får utført nyttig arbeid. Har du et gammelt hus, så er det da bare å betale for f.eks. malingen og skole-klassen gjør jobben (gjerne mot litt ekstra påskjønnelse). Morro kan det være og.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Post modernisme. I dag skal alt lages så billig så mulig.

 

Før var folk stolte av huset sitt, og hadde innskjæringer i treverk osv. 

 

Om du sammenligner hus før andre verdenskrig og etter, så er det stor forskjell. Da husene før var vakre, i dag er de en firkanta boks med minst mulig detaljer fordi det koster penger.

 

Menneske er tilpasset naturen, med alle kurver og vakkerhet som finnes der. I dag bor vi i 4 kanta bokser, uten et hint av vakkerhet.

 

Rart folk blir deprimerte?

 

Skulle gjerne sett mer av den gamle tankegangen. Der man laget et leketøy i feks stål, men så holdt den til 3-4 generasjoner siden den ikke ble ødelagt. I dag er det plast og den er designet for og bare holde så og så lenge. For det at folk handler skaper vekst.

 

Vi ofrer alt for vekst.

 

I dag trenger vi lite fagfolk, siden maskiner er veldig flinke til og lage rette linjer, og man i hovedsak trenger bare folk som kan styre maskinene.

 

Ønsker gammel tankegang hjertelig velkommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, nå er det ikke slik at alt var meget bedre før. Og det er heller ikke slik at vi ikke trenger fagkompetanse i dag. Forskjellen er at fagene er nye og endrer seg i forhold til de gamle. Samt man har i større grad bruk for spisskompetanse i dag, snarere enn breddekompetanse.

Alt var ikke bedre før nei, men tankegangen savner jeg. Gammel tankegang og moderne teknologi. Hjelpes kunne vi fått det bra, vi hadde jo billig strøm pga det helt til staten fant ut at det skulle ut på markedet. Fordi de som styrte landet ville gjøre det beste for folket. Ikke lommeboken, men så kom blårussen til makten.

 

Klart det er forskjell på yrkes behov i dag kontra før. Trenger stadig høyere utdanning for og bruke/lage  de mer og mer kompliserte maskineriene vi lager. De skal også ha programvare osv. De er nøyaktige ned på nanometeren. Klart man trenger spesialister til det.

 

Når man sammenligner statistikk er det ikke tvil om at det meste i dag er MYE bedre. Men det betyr ikke at det kunne vært gjorde enda bedre.

 

Denne tankegangen som ble satt igang etter andre verdenskrig kan faktisk se ut til og ødelegge kloden vår og. 

 

Vi bygger jo stort sett i treverk her til lands enda, må da være rom for spesialister innen skjønnhet som treskjæring osv. Men de fleste jeg har møtt av disse er meget gamle og demmes kunnskap vil antageligvis dø med dem siden det er så si null etterspørsel lengre.

Siden alt skal være så billig.

 

awfulbuilding1-768x511.png

 

Typisk moderne arkitektur.

 

St_Pauls_Cathedral_Choir_looking_east_Lo

 

Enkelte ting VAR bedre før..

Lenke til kommentar

Vi hadde bare hatt godt av å gå tilbake til småbutikker langs gata, sånne spesialbutikker, lokal slakter, etc. Folk hadde vært omtrent garantert jobb i en eller annen butikk og det hadde blitt mye mindre svinn enn det de store kjedene produserer nå. De kaster flere tonn med helt brukbar mat hele tiden fordi de kanskje har funnet en kasse bær som ser dårlige ut.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Tja. Nå er ikke jeg urgammel men vi hadde sløyd når jeg gikk på både barneskulen og ungdomsskulen. Men jeg kan ikke si at jeg sitter igjen med så mye av det i ettertid. Ja noen i familien fikk ei skjærefjøl eller skohorn som begge deler fort ble gjemt bort, men ut over det? Ingenting.

 

Ikke var jeg god i det så resultatene ble dårlige. Ikke klarte sløydlæreren min å tilpasse undervisningen til meg heller så jeg kunne utvikle meg i faget. Alle måtte lage det samme produktet. Og jeg var ikke alene om å ikke få det til. De som derimot fikk det til hadde strengt tatt lite behov for undervisningen. De hadde gjerne utstyr og plass hjemme til å gjøre dette fra før - og hadde fått tidlig opplæring og praktisk erfaring der. Så de trengte strengt tatt heller ikke de timene der. Og de måtte fortsatt lage det samme som alle andre ettersom læreren ikke kunne eller fikk lov til å tilpasse undervisningen. Kanskje var han begrenset av rektor eller læreplan. Eller kanskje manglet han pedagogisk kompetanse. Jeg vet ikke.

 

Savner jeg bedre sløyd timer i dag? Nei, egentlig ikke. Men det var fine timer å snakke med kameratene mine i hvor en fint kunne prate mens en drev på med sitt. Det var vanskelig i andre timer.

 

I min mening mener jeg altså at samfunnet går fremover. Alt var ikke bedre før. Det er godt mulig at bestefaren min hadde mer stolthet over arbeidet sitt på huset hans og bestemors, enn det mine foreldre hadde og jeg har nå. Men så brukte han dertil mye mer tid på å vedlikeholde dette da. Og bestemor brukte mye tid på husvask og husstell. Gjerne måtte de stå opp i 5-6 tiden for å rekke alt de skulle med å både stelle hjemme, vedlikeholde hus og hjem, fikse mat på bordet, gå på jobb, lage middag, undervise barna, mer stell og vedlikehold og deretter tidlig i seng. Når jeg var på besøk der husker jeg at huset knirket fælt i huset, var ofte kaldt når det blåste mye, ofte problemer med både varmtvann og avløp og jeg ble til og med jaget i seng i nitiden da en skulle legge seg da.

 

Jeg har ingen dårlige minner fra hverken tid på besøk hos besteforeldre eller dårlige minner fra barndom pga "redusert stolthet" hos foreldrene mine til eget arbeid. Så jeg mener at ting har definitivt blitt bedre. Og mer vedlikeholdsfritt. Og større rom for fritid. Og dette er positivt.

 

Men - alt er jo ikke blitt bedre. Jeg er for lokale innkjøp, jeg er for kvalitet over kvantitet, jeg støtter lokale arbeidsplasser, yrkesstolthet, gjenbruk og miljøtiltak. Men dette kommer ikke av timene mine i sløyd. Jeg tror det kommer av gode timer i samfunnslære, bevisstgjøring, ansvarliggjøring og konsekvensorientering. Jeg tror fortsatt skjærefjøla og skohornet eksisterer den dag i dag ett sted - men det skyldes nok lite bruk kontra god kvalitet og håndtverk.

Lenke til kommentar

 

Altså noe praktisk direkte nyttig for mange. Og så må man kunne ha praktiske mentorer - i den virkege verden

har man jo ikke tilgang til "pedagoger". Det må være mulig å lære av "ikke-pedagoger" også og ta ansvar for egen læring.

 

 

Tja når halvparten av kunst og håndverkslærerne ikke har noen faglig bakgrunn er det neppe "pedagogene" som ødelegger faget.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...