Gå til innhold

Interessen for elsparkesykler har hatt en enorm vekst i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«Du slipper dessuten å bruke tid på å lete etter en ledig sykkel.» De fleste vet hvor de har sykkelen sin, hvilket er å foretrekke, både økonomisk, for miljøet, treningsmessig, mtp. tidsbesbesparelse og ikke-minst estetisk.

 

Jeg slenger på samfunnsøkonomisk også, siden sykkel er tryggere.

For de som må bruke kollektivt for å komme seg frem til der man tenker å bruke (sparke)sykkel, ser jeg absolutt fordelen med å ha noe mer kompakt å transportere enn en sykkel.

Lenke til kommentar

Jeg visste det ^^ De kommer til å bli mange. Angrer på at jeg ikke kjøpte aksjer i noe elsparkesykkelprodusentfirma noe sted i verden for et par år siden.

For min del er det en ekstremt genial oppfinnelse. Har mer overskudd til å tenke nå, og da blir jeg mindre stresset, og gidder å bry meg mer om meg selv. Vekta er på vei -ned-, siden jeg ikke stresser og dermed ikke overspiser. Det er lettere å planlegge byhverdagen.

Helt bekymringsfritt er det ikke, krever en viss vedlikehold (sjekk hjulskiftetråden min), og andre ting, så som risiko i trafikken. Men ingenting her i livet er "trygt". Les signaturen min.

Pliktaktivitet fører til stress. Sykkel er også en veldig genial oppfinnelse. For de som har fysikk, interesse og livsstil som passer med en sykkel, så er vel det absolutt det beste. Men for mange kan en elsparkesykkel føre til økt aktivitetsnivå og få dratt en litt i gang igjen.

Min største bekymring nå er at enten produsenten av HX X7 går konk, så jeg ikke kan få tak i reservedeler når eller hvis den krepérer, eller utsalgsstedet går konk, så jeg ikke får kundeservice når jeg trenger det. Det er vel antageligvis sannsynlig at de ikke gidder å holde åpent om 5-7 år når salget avtar. Men man får se. Ca 10 000 kr investert i produkt, ekstra hjul og batterier. 10 000 kr på nytte- og gledekjøretøy som koster kr 0 i drivstoff (leier inkludert strøm) over 5 år er en veldig god investering. Må ta buss i regn og kulde da. Men sånn er nå det.

Bare folk klarer å oppføre seg i trafikken, så de ikke bli bannlyst, så spår jeg en lys fremtid for dem. Kanskje til og med egne sykkel- og elsparkesykkelveier i byer, for da vil maaange flere kjøpe og bruke dem.

Kanskje det til og med lages noen som kan brukes i regn og kulde. Burde gå an.

Lenke til kommentar

Man får fysiske forutsetninger for å sykle av å sykle. Det motsatte heter handikap eller invaliditet. Livsstil som ikke passer med sykling er livsstil som ikke passer med å holde seg i live.

 

Det kanskje beste skussmålet for utleide el-rullatorer er at drosjenæringen forsvinner mer fra bybildet.

 

For de som må bruke kollektivt for å komme seg frem til der man tenker å bruke (sparke)sykkel, ser jeg absolutt fordelen med å ha noe mer kompakt å transportere enn en sykkel.

Da finnes det sammenleggbare sykler. Noen kan foldes på sekunder.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Spennende å se om dette er en "hype" topp som roer seg igjen.

Ellers er jeg klar i min mening om at barn godt under 10 år ikke trenger dette.

 

En viss brannfare med såpass store li-ion batterier av variabel kvalitet. Har vært noen branner allerede fra elsparkesykkel under landing inne i huset.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Spennende å se om dette er en "hype" topp som roer seg igjen.

Ellers er jeg klar i min mening om at barn godt under 10 år ikke trenger dette.

 

En viss brannfare med såpass store li-ion batterier av variabel kvalitet. Har vært noen branner allerede fra elsparkesykkel under landing inne i huset.

Min 10 åring nevø trenger ikke cross sykkelen han har fått og kjører.

 

Men gud og glad han er for og få lov til og kjøre cross med faren sin, selv om pappa har noe større sykkel.

 

10 år kan man enkelt forstå om det batteri går dundass, om man har blitt forklart av foreldre hva som kan skje. Hva du skal gjøre når evt noe slikt skjer. Akkuratt som min far fortalte meg som hadde soverom i 2 etasje, at om jeg måtte ved en brann. Så skulle jeg kaste ned madrassen fra senga mi, og hoppe ut. Ikke noe som kommer logisk til barn som regel.

 

Vi har ikke no alders grense på alt annet med lithium batterier. Så hvorfor skal noe nytt være så forskjellig for noen?

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Min 10 åring nevø trenger ikke cross sykkelen han har fått og kjører.

 

Men gud og glad han er for og få lov til og kjøre cross med faren sin, selv om pappa har noe større sykkel.

 

10 år kan man enkelt forstå om det batteri går dundass, om man har blitt forklart av foreldre hva som kan skje. Hva du skal gjøre når evt noe slikt skjer. Akkuratt som min far fortalte meg som hadde soverom i 2 etasje, at om jeg måtte ved en brann. Så skulle jeg kaste ned madrassen fra senga mi, og hoppe ut. Ikke noe som kommer logisk til barn som regel.

 

Vi har ikke no alders grense på alt annet med lithium batterier. Så hvorfor skal noe nytt være så forskjellig for noen?

 

Jeg tenker mest på passivitet. Dersom barnet ikke gjør noe aktivitet og blir kjørt til eller bruker motorframkomstmiddel til og fra skolen. så er det ikke bare greit.

Det går også ganske bra unna på elsparkesykkel, så jeg kommer til å ganske klar til foreldrene dersom en 6 åring uten hjelm brått krasjer i min bil. -Noe som var like på her om dagen, en 6 åring i gata sneide brått bilen og jeg fikk svingt unna.

Så kan man si at det kan skje på sykkel også, men en doning på bittesmå hjul som kommer opp i 25 km/t med et trykk på hendel, krever litt mer. (Ser at mange er i 25 km/t, denne her er kjent for det).

Lenke til kommentar

Jeg tenker mest på passivitet. Dersom barnet ikke gjør noe aktivitet og blir kjørt til eller bruker motorframkomstmiddel til og fra skolen. så er det ikke bare greit.

Det går også ganske bra unna på elsparkesykkel, så jeg kommer til å ganske klar til foreldrene dersom en 6 åring uten hjelm brått krasjer i min bil. -Noe som var like på her om dagen, en 6 åring i gata sneide brått bilen og jeg fikk svingt unna.

Så kan man si at det kan skje på sykkel også, men en doning på bittesmå hjul som kommer opp i 25 km/t med et trykk på hendel, krever litt mer. (Ser at mange er i 25 km/t, denne her er kjent for det).

Går ganske unna på sykkel og, husker jeg fikk meg selv opp i 60kmt nedover en bakke (ifølge sykkelspeedometer, sikkert noe feilmargin) Klarte ikke og se noenting fordi tårene rant. Tippe jeg var 8-9-10 år kanskje.

 

Men jeg måtte ha på meg sykkel hjem, noe jeg hadde krevd om mitt barn skulle kjøre en elektrisk sparkesykkel. Hodet er fort og skade.

 

Ikke uvanlig og sykle i 20kmt. Så ser ikke hvorfor dette skal være så ille bare pga det er en ny ting.

 

Jepp hadde en unge som bare brant over gangfeltet her jeg bor, kom kjørende og det er en bakke på den ene siden med skog. Kom ungen i full pupp ned og over gangfeltet. Tipper han holdt 35kmt. Da må jeg lure, hva slags foreldre har han?

 

Jeg ble lært til og gå av sykkelen ved gangfelt, trille sykkelen over. Så sykle videre. Fikk fattern høre at jeg sykla uten hjelm eller noe. Ja da ble ikke sykkel på en stund. Noe som var enorm straff før data tiden, siden vi var ute og lekte hele dagen. Og sykkelen var i senter av dette.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i min elsparkesykkel, spesielt etter at bilen ble sendt på skroten

Så lenge det ikke er snø eller glatt på veien vil jeg bruke den hver dag til jobben

Hadde jeg ikke hatt elsparkesykkel ville jeg tatt bussen, hater å sykle ( er aktiv nok med andre treningsformer )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...