Gå til innhold

Ny lov i Russland - forbudt å røyke fra balkonger


Anbefalte innlegg

Det er riktig, og loven forbyr også grilling og stearinlys på balkong. Det er altså en lov mot bruk av «ild» på balkongen, og det inkluderer røyking.

 

Her i borettslaget mitt er det ikke «lov» å røyke på balkongene. Det har fungert veldig fint i mange år, men er vel en litt annen arkitektur og kultur her i Oslo enn i Yekaterinburg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva borettslag bestemmer seg for å gjøre er jo helt opp til de, så lenge det er innenfor lovverket ellers selvfølgelig. Det er jo f.eks. mange borettslag som har strenge regler når det kommer til fasadeutforming, at ting skal se uniformt ut. Men om det skal skrives ned i Norske Lover hva slags farge jeg får lov til å ha på mitt eget selveide hus så ville jeg reagert.

 

Edit: at det er med tanke på brannsikkerhet er jo en bedre grunn vil jeg si. Men dersom det er spesifisert balkong så finner jeg det litt rart, hvis det er brannsikkerheten man har som grunn burde man først og fremst forby røyking i sofaen på kveldstid eller når man ellers er trøtt.

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I norske boligblokker er det vel pålagt å ha rømningsvei(?) i allefall de jeg har sett har ei luke i gulvet/taket på balkongen slik at man kan ta seg mellom etasjene.

 

Vet ikke med Russland, men hvis balkongen ikke har det og det er eneste utvei, må man hoppe

 

Her hiver de ut to barn, før et par voksne hopper (alt endte godt)

 

 

 

søkeord: пожар в квартире

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan helt klart se argumentet folk vil bruke, og jeg er helt enig i at "my right to swing my fist ends at your nose". Men når da noen vil definere det slik at andre sin nese er inne på min eiendom, så endrer man jo reglene.

Er det ikke mer at andres nese er på deres egen balkong, eller inne i deres egen stue, og at røyken din siver opp til balkongen og inn gjennom åpne vinduer - slik at det er spørsmål om du skal få røyke fritt på din balkong selv om det kan bety at naboen ikke kan ha åpne vinduer og bruke sin balkong hvis han vil unngå røyken din?
Lenke til kommentar

I så fall kan man jo flytte målstengene hvor enn man vil, avhengig av hvor langt man vil strekke strikken. Selvfølgelig, om man er til unødig sjenanse for naboen er ikke det bra, og man kan ha en sak, men vi kan jo ikke legge opp til et lovverk der noe er forbudt fordi at dersomattekanskjenoeskjer.

 

Det handler jo uansett om kontekst, og jeg har ikke noe imot at f.eks. et borettslag har sine egne regler, der slike ting kan inngå. Og hvis det er skrevet slik i loven er jo det forsåvidt greit, men om vi her snakker om et totalforbud mot å røyke på sin egen balkong åkke som så blir det litt voldsomt synes jeg personlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke mer at andres nese er på deres egen balkong, eller inne i deres egen stue, og at røyken din siver opp til balkongen og inn gjennom åpne vinduer - slik at det er spørsmål om du skal få røyke fritt på din balkong selv om det kan bety at naboen ikke kan ha åpne vinduer og bruke sin balkong hvis han vil unngå røyken din?

Er jo ikke bål man brenner eller da, så mye røyk er det ikke.

 

Men enig med noen her, om man skal forby røyking på balkongen bør man forby barn og bråke og. Har dessverre soveroms vinduet ut mot en barnehage over gata. Og siden jeg har fri i lengre perioder så står jeg som regel ikke opp til kristen tid.

 

Ikke rent sjelden de djevelene ødelegger søvnen min. Og er ikke akkurat sånn at jeg gidder og tilpasse livet mitt slik at jeg ikke sover når de er der og lager rabalder. 

 

For og ikke nevne hopping i etasjen over, eller bruk av sprettball inne. 

 

Personlig syntes jeg eksos fra diesel bil er mye verre en sigarett røyk.

 

Men er nok redd konsekvensen er at det blir røyket mer inne da folk er late. Spesielt om du bor i blokk eller det er jævli kaldt ute som det ofte er her. Og det vil gå ut over uskyldige barn som ikke har valgt og røyke. Og det og sitte i et rom og passiv røyke er mye verre enn at naboen fikk 1 ppm sigarettrøyk inn i boligen

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, enig med deg. Uten at jeg er ekspert på hvor mange som røyker i Russland vil jeg anta at prosentandelen er langt høyere enn i Norge så da vil det nok føles ekstra invaderende der.

 

Uten at jeg er noen ekspert på røyking kan jeg fastslå at 39% av russlands befolkning var røykere per 2016, som er ca dobbelt så høyt som verdensgjennomsnittet(20%).

Ganske høyt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I så fall kan man jo flytte målstengene hvor enn man vil, avhengig av hvor langt man vil strekke strikken. Selvfølgelig, om man er til unødig sjenanse for naboen er ikke det bra, og man kan ha en sak, men vi kan jo ikke legge opp til et lovverk der noe er forbudt fordi at dersomattekanskjenoeskjer.

Vi har jo den type lovverk. Men det er en avveining av ulempen for andre kontra din frihet, hvor nytten av det du gjør også veier inn.

 

At vi når det gjelder generelt forbud mot røyking på egen balkong vekter andres mulige ulempe for mye kontra røykers frihet, kan jeg forsåvidt være enig i - i motsetning til røyking f.eks. på togperrong.

 

Men det er uansett snakk om nøyaktig hvor grensen skal gå, ikke en prinsipiell forskjell.

 

Jeg tror vi er gangske enige i praksis, men mulig vi ønsker grensen plassert bittelitt ulikt.

 

 

Er jo ikke bål man brenner eller da, så mye røyk er det ikke.

Var ikke bål man brant inne på restauranter før heller.

 

Men enig med noen her, om man skal forby røyking på balkongen bør man forby barn og bråke og.

Nei, det bør man ikke.

Å forby barns naturlig lek er en helt annen og mer alvorlig innskrenkning av frihet enn retten til å røyke, og har også en helt annen postitiv nytteverdi (i motsetning til røykingens negative nytteverdi).

Lenke til kommentar

Vi har jo den type lovverk. Men det er en avveining av ulempen for andre kontra din frihet, hvor nytten av det du gjør også veier inn.

 

At vi når det gjelder generelt forbud mot røyking på egen balkong vekter andres mulige ulempe for mye kontra røykers frihet, kan jeg forsåvidt være enig i - i motsetning til røyking f.eks. på togperrong.

 

Men det er uansett snakk om nøyaktig hvor grensen skal gå, ikke en prinsipiell forskjell.

 

Jeg tror vi er gangske enige i praksis, men mulig vi ønsker grensen plassert bittelitt ulikt.

 

 

Var ikke bål man brant inne på restauranter før heller.

 

Nei, det bør man ikke.

Å forby barns naturlig lek er en helt annen og mer alvorlig innskrenkning av frihet enn retten til å røyke, og har også en helt annen postitiv nytteverdi (i motsetning til røykingens negative nytteverdi).

Forskjell på 1 som røyker ute og 50 som røyker inne.... God dag mann, økseskaft

 

Hva jeg gjør om det er negativ nytte verdi eller positiv er helt opp til meg så lenge det ikke går ut over noen. Og demmes lek går ut over meg. Men ikke mye, jeg vil overleve.

 

Jeg har balkong, jeg har naboer. Jeg røyker ikke. Har vel kanskje kjent eimen av røyk et par ganger. Eller så er alt jeg ser røyken de puster ut, bor meg og 70 pensjonister her. Så er en del røyking kontra normalen.

 

Vi bor tett, og litt må man tåle. Fyren over gata som har en gammel amerikaner som hobby. Bråker vanvittig med den motoren. Men for all del. Kos deg. Hører den kanskje hver 14 dag.

Selv om jeg er i dusjen bak 3 meter betong.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjell på 1 som røyker ute og 50 som røyker inne.... God dag mann, økseskaft

Beklager at jeg svarte på overdrivelsen din, og ikke prøvde å tolke noe fornuftig i den i stedet.  :) 

 

 

Hva jeg gjør om det er negativ nytte verdi eller positiv er helt opp til meg så lenge det ikke går ut over noen.

Ja, men røyking går ofte ut over noen og har negativ nytte, derfor har lovgiverne ganske lett for å begrense det selv når det går ganske lite ut over andre - i motsetning til barnelek som selv om det kan gå ut over noen, også har en klar positiv nytteverdi.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Tja, dumt og dumt, og det kommer fortsatt an på hva man mener. Jeg vil si det går ut over min frihet dersom noen bestemmer at jeg ikke kan gjøre X. For all del, det kan godt hende det er skjellig grunn til at den avgjørelsen ble tatt, men dog. Og våre friheter begrenses av hverandre, det er sånn det er å leve i et samfunn, som nevnt tidligere med neve og nese.

 

Forøvrig er det den dumme definisjonen som du kaller den som er den oppgitte definisjonen. "Frihet er avledet fra ordet fri, et begrep som er kommet til norsk språk fra lavtysk, og betegner det motsatte av være fanget, bundet, eller begrenset."

 

Altså handler frihet om i hvilken grad man begrenses, forbud er da vitterlig en begrensning.

Lenke til kommentar

Forøvrig er det den dumme definisjonen som du kaller den som er den oppgitte definisjonen. "Frihet er avledet fra ordet fri, et begrep som er kommet til norsk språk fra lavtysk, og betegner det motsatte av være fanget, bundet, eller begrenset."

 

Altså handler frihet om i hvilken grad man begrenses, forbud er da vitterlig en begrensning.

Forbud er definitivt innskrenkning av frihet for noen, men samtidig kan det samme forbudet være en enda større utvidelse av frihet for andre.

F.eks. er betydde den nåværende røykeloven en klar utvidelse av friheten til mange allergikere. Diskrimineringslovene betyr en utvidet frihet for de som ellers blir diskriminert av disse osv.

 

Mange glemmer at frihet fra noe kan være viktigere enn frihet til noe.

Lenke til kommentar

Forøvrig er det den dumme definisjonen som du kaller den som er den oppgitte definisjonen. "Frihet er avledet fra ordet fri, et begrep som er kommet til norsk språk fra lavtysk, og betegner det motsatte av være fanget, bundet, eller begrenset."

 

 

Fint at du understreker poenget mitt. Naboens bruk av sin utendørs eiendom går utover fri og fellesareal som fanger meg inne i min leilighet og begrenser min mulighet til å sitte på balkongen, ha åpne vinduer og min datters mulighet til å ha åpent vindu når hun sover.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg svarte på overdrivelsen din, og ikke prøvde å tolke noe fornuftig i den i stedet.  :) 

 

 

Ja, men røyking går ofte ut over noen og har negativ nytte, derfor har lovgiverne ganske lett for å begrense det selv når det går ganske lite ut over andre - i motsetning til barnelek som selv om det kan gå ut over noen, også har en klar positiv nytteverdi.

Røyk har positive sider, tro det eller ei. Det er ikke bare psykologisk, men også fysisk, mange ser på det som en pause, og for mange med diverse lidelser eller problemer så har den kreftpinnen en positiv nytteverdi enten du liker det eller ei. 

 

Selv barnevernet i norge skjønner at ungdom under deres varetekt ikke burde fokusere på røykeslutt men problemene og vanskelighetene de er midt i. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...