Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jente/ Kvinne med lettere PU som blir utnyttet igjen og igjen


Anbefalte innlegg

Hei.

For noen år siden postet jeg et emne her for å finne råd ang. ei jente i familien som snart ble 18, og da myndig. Jenta har diagnosen lettere pu, så det er ikke bare jeg som skriver dette fordi jeg mener hun er "dum" fordi hun ikke gjør som jeg vil

Dette er noen år siden nå og hun har rukket å bli 21.

Det som plaget meg da, og det jeg var redd for skulle skje, er at hun som myndig flyr rundt akkurat som hun selv vil.
Problemet er bare at selv om hun er 21 år fysisk, så er hennes mentale alder på 10 års stadiet.

I mine øyne er det som skjer like ille som at en 10-åring skulle fly rundt å bli utnyttet på denne måten.
tidligere før hun ble myndig fikk hun ofte røyk og snus av disse "kjærestene" sine, nå som hun kan kjøpe dette selv er det plutselig "evig kjærlighet" og at de "elsker" henne som er betalingen virker det som.  en avansert versjon av lokking med godteri om man vil, men fremdeles i akkurat samme gata.

Jeg har ikke tall på hvor mange "kjærester" hun har hatt i løpet av disse årene.
som lover henne gull og grønne skoger og evig kjærlighet, mens de tømmer bankkontoen hennes og puler på det de kan før det blir slutt.

 Dette er "normale, oppegående" (i den grad en kan være normal og oppegående når en legger seg etter jenter med lettere psykisk utviklingshemning) selv om den siste store kjærligheten faktisk har klart å få seg en bachelor også.  hva faen er det han mener han har til felles med ei lettere pu jente?

Jenta har ingen verge, men hun er ikke i stand til å "ta vare" på seg selv. Hun er 100% ufør pga. sin pu, og får derfor penger fra NAV, men kontoen tømmes igjen og igjen av diverse kjærester som "elsker" henne over alt på jord.

Jeg blir så eitranes forbannet over at hun blir utnyttet slik igjen og igjen, og jeg vet ikke vha jeg kan gjøre for å hjelpe henne. jeg har jo ingen myndighet over henne, og nå som hun er over 18 er hun jo myndig selv.

Hun trenger en verge som kan ta hånd om økonomien hennes. noen som kan hjelpe henne til å hjelpe seg selv.

per i dag har hun ikke en fast plass hun bor, men rullerer på å bo hos mora og faren, og div. "kjærester" rundt om kring.

Mora har alltid vært glad i oppmerksomhet fra menn, og jenta er blitt "oppdratt" godt i at selvverd kun har med hvor mange likes man får på bilder, og at oppmerksomhet fra menn = jo mer jo bedre.

Faren er en notorisk rundbrenner, og har unger i hver fjord omtrent. han er straffedømt for vold mot familien er vel gjerne det en kan kalle psykopat (selv om dette ikke er en diagnose som stilles) og han har ved flere anledninger selv også hentet penger fra jenta. det er jo hun som gir de til han, men pga. hennes diagnose skjønner hun seg ikke på økonomi, og har ikke forståelse av penger utover hva hun trenger til snusbokser.

poenget med dette er at foreldrene ikke bryr seg om hva som skjer. mora synes det er så flott at jenta lever et så normalt liv som mulig, men hva faen er normalt i at en som er på mentalt nivå med en 10-åring blir utnyttet av mann etter mann etter mann? og faren har vel egentlig aldri brydd seg noe særlig om noen andre enn seg selv.  



Hva spesifikt kan gjøres for å skaffe henne det hun trenger av hjelp? hun er nok ikke interessert i å få noen verger (her skal det også nevnes at hun hadde en støttekontakt for noen år siden som også utnyttet henne seksuelt m/ påfølgende rettsak)   men hun trenger det likefult.
Hva kan gjøres for å få i gang et system rundt henne som kan ivareta henne på best mulig måte?

om hun en gang får seg en fyr som er oppriktig glad i henne, flott. ingenting bedre enn det. poenget er ikke å holde henne innesperret en eller annen plass, men å skaffe henne hjelp som også har myndighet til å sette grenser for henne.


dette er veldig, veldig nær familie. og jeg tror jeg får magesår snart om jeg må se dette skje om-igjen og om-igjen i årene som kommer. jeg blir så jævla forbannet.



Anonymous poster hash: 1d250...377
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan be om verge på hennes vegne. Hvis du mener virkelig at situasjonen er så dyster. så send en bekymringsmelding til fylkesmannen om at hun må ha verge, og muligens ymydiggjort (ikke for alltid men til hun lærer basic stuff, som at han ikke elsker deg bare fordi han sier ordene og kan virke emosjonell når han gjør det). 

 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan be om verge på hennes vegne. Hvis du mener virkelig at situasjonen er så dyster. så send en bekymringsmelding til fylkesmannen om at hun må ha verge, og muligens ymydiggjort (ikke for alltid men til hun lærer basic stuff, som at han ikke elsker deg bare fordi han sier ordene og kan virke emosjonell når han gjør det). 

 

 

takk for svar.

 

ja, jeg mener situasjonen er alvorlig.

selvfølgelig har hun også et ønske om noen å dele livet med, men når menn som er 10-20 år eldre enn henne, står i rad og rekke for å utnytte henne, så er ikke det en situasjon som er bra for henne.

 

jeg har også fått tips om å ta kontakt med kommunelegen der hun har adresse, så da har jeg to ting å starte med i alle fall.

 

Anonymous poster hash: 1d250...377

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...