Gå til innhold

Angrer på utannings/yrkesvalg. Starte på ny bachelor?


Tarzan93

Anbefalte innlegg

Hei! :wee: 

 

Jeg har bachelor innen helse. Jeg trives ikke så godt med dette da lønnen er elendig mtp arbeidstider, og arbeidsmiljøene ofte er "giftige". Ikke er interessen der heller.

Jeg er lei og vil helst jobbe innen IT. Med min utdanning kan jeg ta master innen helseinformatikk, men jeg er usikker på om dette er en løsning for meg. Jeg er redd for at jeg vil angre , og at jeg fortsatt vil jobbe som helsepersonell selv med master innen helseinformatikk. 

 

Fått tips om å se på videreutdanninger, kanskje bli en slags terapeut da det blir som å kaste bort 3 år av livet med nåværende bachelor hvis jeg starter på ny bachelor. Nå er det jo mange som har 2 bachelorgrader, så jeg ser ikke problemet med det. Eneste er at jeg må jobbe en god del ved siden av nytt studie pga huslån. 

 

Noen som har tatt eller vet mer om helseinformatikk? Hvordan ser jobbene ut? Jeg har prøvd å tyde svarene google gir meg, men det er ikke lett å se for seg en typisk arbeidsdag. 

 

Burde jeg starte på ny bachelor? Jeg blir ekstremt avslappet når jeg tenker på at jeg kan komme meg vekk fra helsesektoren. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg null kjennskap til alle spørsmål knyttet til faget ditt (helse), men. Du svarer på spørsmålet ditt i siste linje - "Jeg blir ekstremt avslappet når jeg tenker på at jeg kan komme meg vekk fra helsesektoren". Start på en ny bachelor! Det viktigste med en jobb er å trives, og en ny bachelor tar "bare" 3 år. Hva er egentlig dette kontra i mistrives i ditt yrke i 40år til? 

 

Det er mange bachelor grader som kan tas nett/samlingsbasert og du kan jobbe fult ved siden av. Det gjør jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg null kjennskap til alle spørsmål knyttet til faget ditt (helse), men. Du svarer på spørsmålet ditt i siste linje - "Jeg blir ekstremt avslappet når jeg tenker på at jeg kan komme meg vekk fra helsesektoren". Start på en ny bachelor! Det viktigste med en jobb er å trives, og en ny bachelor tar "bare" 3 år. Hva er egentlig dette kontra i mistrives i ditt yrke i 40år til? 

 

Det er mange bachelor grader som kan tas nett/samlingsbasert og du kan jobbe fult ved siden av. Det gjør jeg. 

 

Om jeg får lov å spørre. Hvilke bachelor grad tar du på nett/samling? Og hvilket snitt krevdes for å komme inn? Er bacheloren relevant til dagens arbeidsmarked? :)

Lenke til kommentar

Gjør det. Jeg jobbet nesten 10 år innen helsesektoren (bachelorgrad). Trivdes forsåvidt sosialt, men ikke med faget. Tok en ny bachelor (fulltid) på siden av 50% jobb. Svir litt økonomisk når man holder på, men angrer ikke en dag på valget. Man skal tross alt gå på jobb hver dag i årevis og da er det for meg avgjørende å synes at jobben er interessant. 

Tok en bachelor i økonomi og administrasjon. Da blir man "ingenting", men kan jobbe med mye forskjellig. Etter endt studie og en periode med jobbsøking endte jeg opp en plass jeg aldri hadde sett for meg (førstekonsulent på et statlig kontor) og jobber i hovedsak med administrasjon. Tjener litt bedre, "status" er nok litt dårligere, men det viktigste er at jobben faktisk interesserer meg! 

 

Kjipeste perioden var grublingen før jeg endelig tok valget om å studere på ny ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/28/2019 at 7:47 PM, Tarzan93 said:

 

Jeg er lei og vil helst jobbe innen IT. Med min utdanning kan jeg ta master innen helseinformatikk, men jeg er usikker på om dette er en løsning for meg. Jeg er redd for at jeg vil angre , og at jeg fortsatt vil jobbe som helsepersonell selv med master innen helseinformatikk. 

Jeg skjønner at du er redd for dette, men sjekk det ut før du forkaster det. Det er mange rene IT-arbeidsplasser innenfor helserelatert IT, og en operativ bakgrunn gjør at du blir ekstra attraktiv i rene IT-bedrifter med produkter rettet mot helse. Økonomisk sett virker det som den raskeste måten å få spesialistlønn på. Jeg ville sjekket det opp før jeg forkastet den retningen.  

 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 13.11.2019 den 16.44):

Jeg skjønner at du er redd for dette, men sjekk det ut før du forkaster det. Det er mange rene IT-arbeidsplasser innenfor helserelatert IT, og en operativ bakgrunn gjør at du blir ekstra attraktiv i rene IT-bedrifter med produkter rettet mot helse. Økonomisk sett virker det som den raskeste måten å få spesialistlønn på. Jeg ville sjekket det opp før jeg forkastet den retningen.  

 

Hei! Du har helt rett angående karrièremulighetene, ulempen er at det er arbeid rettet mot helse. Det er derfor jeg er usikker, men kan godt være det vil være interessant og.  Helst skulle jeg ønsket å omskolere meg helt vekk fra helsebiten, men hvis arbeidsforholdene er gode, så kan det være interessant. Mye innen helse er spennende. 

 

Lenke til kommentar
On 11/17/2019 at 1:21 AM, Tarzan93 said:

Hei! Du har helt rett angående karrièremulighetene, ulempen er at det er arbeid rettet mot helse. Det er derfor jeg er usikker, men kan godt være det vil være interessant og.  Helst skulle jeg ønsket å omskolere meg helt vekk fra helsebiten, men hvis arbeidsforholdene er gode, så kan det være interessant. Mye innen helse er spennende. 

 

 

Jeg skjønner det du sier, og jeg kjenner ikke mastergradstudiet du er kvalifisert for. 

Jeg selv jobber i luftfartsrelatert IT, og det oppleves som ganske langt unna faktisk luftfart - det jeg jobber med er systemutvikling. Antar det samme gjelder helsefaglig - men da avhengig av hva det faktiske studiet utdanner folk for. Hvis studiet du nevner utdanner folk for å jobbe på sykehusene, er det jo ikke det du vil. Derfor mente jeg du burde sjekke hva du faktisk blir i andre enden av studiet. 

I Bodø har vi minst én stor bedrift som jobber med utvikling av systemer for helsesektoren - DIPS - og jeg er ganske sikker på at det de jobber med der er utelukkende systemutvikling og integrering. Men når man lager programvaren er det veldig nyttig å forstå behovet fra den andre siden. Derfor er slik kryssfaglig kompetanse ettertraktet. 

Rent økonomisk tipper jeg du aldri vil jobbe inn merkostnadene med et nytt bachelor-studie, da er det nok mer lønnsomt med et toårig masterstudie. Men hvis det ikke får deg ut av helsevesenet, er det jo ikke økonomien som veier tyngst, right?

Jeg sier absolutt ikke at du skal velge masterstudiet - men jeg sier du bør nok sjekke hva "man blir" hvis man tar det. :)

Lenke til kommentar

Heller mye mot tommys svar. Driftsorganisasjon for helse kan være langt nok unna til at du slipper det du beskriver som "giftig miljø" (jeg vet alt om hva du mener, etter 10 år i administrasjonen i et helseforetak). 

Har hovedfag selv, men ikke så spesifisert mot helse og da jeg kom meg ut av helseforetak og inn i driftsvirksomheten, som altså driver med systemutvikling, infosikkerhet, drift osv, ble det nok avstand til at jeg har funnet det "forsvarlig" å fortsette i sektoren. Sektoren er tross alt bred nok til å kunne tilby noe for enhver smak tenker jeg.

Med andre ord, bygg videre på det du har, fremhev kompetansen innen fagfeltet når det er relevant, men også at du har mye generell it-forståelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...