Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Farlig feil på bruktbil kjøpt i 2012


Maxopp

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en brukt BMW 316i hos merkeforhandler i 2012 en 2005 modell.

 

Siden jeg skal på EU kontroll på mandag sjekket jeg bilen og fant ut at bremseskivene bak ikke var bra, så jeg kjøpte nye ikke ventilerte som sto på bilen. Oppdaget at det var feil skiver det skulle ha vært ventilert.

Den ytre bremseskoen hang knapp nokk på klaven siden skivene som var montert var 9mm for tynne.

Hadde den falt utenfor ville ene bakhjulet låst seg med alle farene det kunne ha utløst.

Bilen har vært på EU kontroll 3 ganger hos samme merkeforhandler.

 

Er forhandler ansvarlig å betale for nye bremseskiver?

 

Har jeg andre rettigheter?

 

Rett etter jeg kjøpte bilen klaget jeg på bremsene siden jeg syntes at man måtte trykke hardere på bremsepedalen enn normalt, selgeren prøvekjørte bilen og påstod alt var normalt.

 

Jeg har skiftet til nye ventilerte skiver (ikke kjøpt hos forhandleren) med rette tykkelse og klosser i dag, bremseeffekten er dramatisk mye bedre.

 

EU kontrollen jeg skal ha på mandag er bestilt med samme forhandler.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verkstedet er kanskje klandreverdig, men det gikk jo tydligvis bra! Snakk med dem, eller et annet verksted, og hør hva de tenker, og evt. hvordan de ville begrunnet å sette på samme uventilerte skiver i dag. Det kan jo gi deg en indikasjon på hvor "farlig" det er.

 

Hva er gjort med bremsene i tiden siden du kjøpte bilen? 

 

Etter litt googling ser jeg at det er enkelt å finne 10mm uventilerte bremseskiver bak til E46, mens ventilerte hovedsaklig er 17-19mm. Jeg er ingen mekaniker, men så lenge du har nok tykkelse på klosser skal ikke dette være "livsfarlig", men det øker sannsynligheten for varmgang i bremsene og du bør bytte klossene før de er for tynnslitte. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Caliperen vil jo flytte seg 9mm på glidepinnene ved første oppbremsing?

Forhåpentligvis gjøre det før bilen kjøres ut fra verkstedet. 

 

Bremseklossen skal vanligvis ikke kunne falle ut da.Problemet 

Problemet er at det kun er stempel på innsiden noe som drar bremseklossen på utsiden inn hvor det var rund 10 mm klaring mellom klaven og skiven.

Hvis det hadde vært montert den rette skiven er mellomrommet noen få mm ville jeg hatt stål mot stål noe som lager mye støy før bremseklossen kunne ha falt mellom klaven og skiven.

 

Hvis noen  lurer på hvilken merkeforhandler som er så inkompetent så er det Brages Bil i Ålesund som nå kaller seg Bavaria BMW Ålesund.

post-8528-0-08931600-1571115169_thumb.jpg

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...