Gå til innhold

Nå sier Apple fra om uautoriserte skjermbytter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde vel heller bli vanskeligere og dyrere.

Ettersom det blir langt mindre brukte telefoner til salgs.

 

Kvifor blir det færre av de? Det er fortsatt muligheit å fikse tlf enten på eplehuset/apple, eller gjøre det selv. Forskjellen at den som skal kjøpe brukt kan fort finne ut kva han får for pengene sine. Det blir ikkje lenger mulig å lyve om "originalt skjerm" o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. En uoriginal skjerm er neppe like god som originalen. Da er det bra at dette kommer frem som informasjon, f.eks ved bruktkjøp som aomt over her nevner. Annet enn å informere om det, fungerer telefonen ellers som den skal. Hvorfor er dette ett problem? Bruktmarkedet for Apple telefoner er mye større enn for andre merker. 

 

Hvis jeg skulle kjøpt en Iphone 11 brukt vil jeg gjerne få vite om telefonen har en uoriginal skjerm. Siden dette enten vil ha blitt gjort av en amatør, eller på ett uautorisert verksted, vil det også kunne gå ut over telefonens vann og støvtetthet. For ikke å snakke om andre eventuelle skader som kan ha skjedd. Klart dette vil gå ut over telefonens verdi. Jeg ville ikke vært interessert i det hele tatt. 

 

Det er kun reparatører som er autoriserte av Apple som har tilgang til originale deler. 

Endret av Kron
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå står det da i saken at dette ikke påvirker ytelse eller funksjonaliteten på telefonen, men om en uautorisert skjerm er installert så får man beskjed om det. Er det virkelig så ille? 

Om jeg skulle kjøpt en brukt telefon så ser jeg absolutt det som relevant, om skjermen er byttet, er det gjort av ett autorisert verksted med originale deler?

En telefon med uoriginal skjerm, som kanskje ikke er montert riktig med forsegling er definitivt noe som påvirker verdi i negativ grad for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Burde vel heller bli vanskeligere og dyrere.

Ettersom det blir langt mindre brukte telefoner til salgs.

 

Kvifor blir det færre av de? Det er fortsatt muligheit å fikse tlf enten på eplehuset/apple, eller gjøre det selv. Forskjellen at den som skal kjøpe brukt kan fort finne ut kva han får for pengene sine. Det blir ikkje lenger mulig å lyve om "originalt skjerm" o.l.

Selv om skjermen er orginal så får du denne beskjeden.

Altså er det kun telefoner som aldri har blitt reparert som kan selges uten beskjeden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Burde vel heller bli vanskeligere og dyrere.

Ettersom det blir langt mindre brukte telefoner til salgs.

 

Kvifor blir det færre av de? Det er fortsatt muligheit å fikse tlf enten på eplehuset/apple, eller gjøre det selv. Forskjellen at den som skal kjøpe brukt kan fort finne ut kva han får for pengene sine. Det blir ikkje lenger mulig å lyve om "originalt skjerm" o.l.

Selv om skjermen er orginal så får du denne beskjeden.

Altså er det kun telefoner som aldri har blitt reparert som kan selges uten beskjeden.

Feil. Er det utført av autorisert firma med verifikasjonsprogrammet, kommer ikke meldingen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Burde vel heller bli vanskeligere og dyrere.

Ettersom det blir langt mindre brukte telefoner til salgs.

 

Kvifor blir det færre av de? Det er fortsatt muligheit å fikse tlf enten på eplehuset/apple, eller gjøre det selv. Forskjellen at den som skal kjøpe brukt kan fort finne ut kva han får for pengene sine. Det blir ikkje lenger mulig å lyve om "originalt skjerm" o.l.

Selv om skjermen er orginal så får du denne beskjeden.

Altså er det kun telefoner som aldri har blitt reparert som kan selges uten beskjeden.

Feil. Er det utført av autorisert firma med verifikasjonsprogrammet, kommer ikke meldingen

Akkurat.

Men er det utført av noen som kan dette, som ikke er verifisert, selv om de bruker originale skjermer, så kommer beskjeden.

Altså blir reparasjon dyrere.

Da blir det også færre folk som reparerer telefonene sine.

Altså blir det dyrere for brukte telefoner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. En uoriginal skjerm er neppe like god som originalen. Da er det bra at dette kommer frem som informasjon, f.eks ved bruktkjøp som aomt over her nevner. Annet enn å informere om det, fungerer telefonen ellers som den skal. Hvorfor er dette ett problem? Bruktmarkedet for Apple telefoner er mye større enn for andre merker. 

 

Hvis jeg skulle kjøpt en Iphone 11 brukt vil jeg gjerne få vite om telefonen har en uoriginal skjerm. Siden dette enten vil ha blitt gjort av en amatør, eller på ett uautorisert verksted, vil det også kunne gå ut over telefonens vann og støvtetthet. For ikke å snakke om andre eventuelle skader som kan ha skjedd. Klart dette vil gå ut over telefonens verdi. Jeg ville ikke vært interessert i det hele tatt. 

 

Det er kun reparatører som er autoriserte av Apple som har tilgang til originale deler. 

 

Og hvem lager skjermene til apple??? samsung? så tror nok det er fint mulig å få like gode skjermer..om ikke bedre.... dette er noe myndighetene bør ta tak i da det bryter mot eøs reglene....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om du bruker ikke originale deler på bil osv er det lover som sier det er greit... både på merkeverksted eller ikke... hvorfor gjelder ikke dette epplegutta???

 

Fordi «Magnuson-Moss Act» i utgangspunktet bare gjelder biler.

 

Så langt meg bekjent har vi ingen egentlig tilsvarende lover i Norge/EU. Bare at bilfabrikantene i ettertid har hatt vett til å ikke vugge den båten. Eller bilen. I alle fram til DRM krypto-chipset nå er blitt alle steds tilstedeværende, som demonstrert av Massey Fergussons traktorer med DRM. I prinsipp akkurat samme sak som hva Apple nå gjør med all sin elektronikk, og som også bilfabrikantene meget forsiktig begynner snuse på. Tesla blokkerer eksempelvis tilgang på originale reservedeler for gjør-det-selv fikseren, og holder alltid en klam hånd over bilens elektronikk i form av OTA. 

 

Derimot har vi visstnok hatt noen episoder der fabrikanter av hvitevarer er dømt for «Planned Failure.» Men jeg finner ingen faktiske referanser, så akkurat den dommen var vel bare ren ønsketenking. Vi vet jo storkapitalen alltid går fri nå til dags. Ikke bare har de kjøpt politikerne, men de klarer skaffe seg en hær av supportere. Lover til borgeres eller sågar forbrukers beskyttelse var før det, før hele det politiske tyngdepunkt flyttet dramatisk til høyre i tiden etter 60-tallet. 

 

Så jeg gjør det eneste jeg kan gjøre – stemme med lommeboka.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om en ønsker mulighet til rimelige reparasjoner så kjøper en ikke Apple eller Tesla. Om en derimot har mye penger å svi av så er sikkert ikke dette så stort problem (om en har et bra autorisert verksted tilgjengelig). For mobiler vil det føre til mer bruk og kast.

Edit: For de som ikke vet det en rimelig reparasjon hos en uavhengig reparatør kan både være noe Apples autoriserte verksted ikke kan/vil reparere eller tar seg betalt mange tusen for.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla hører ikke hjemme i samme liga som Apple, men de kunne vært bedre. eMMC på Nvidia-kort, og jeg mener det er det samme på nyere intel basert PC er fastloddet og blir slitt ut over tid fra internlogging. Koster derfor 3.5k å skifte en del til 100kr…

 

Det som irriterer meg mest er alle disse "iphone spesialisten" sjappene som kjøper billige skjermer til $5 fra kina og tar 1000 kr for å skifte. Også er det ikke ekte skjerm engang.

Pekelaget er ikke skjermen, og det koster ikke 5$ heller. Om noen tar overpris så er det i konkurranse med alle andre. Apple er desidert verst, og minst kyndig. Om Apple får holde på alene kan du få kjenne på irritasjonen som har plaget folk som vet bedre i årevis. Da blir og er ting vesentlig verre.

 

Apple har det vært mye feil med de siste årene. Synes kvaliteten har gått ned etter at Steve Jobs gikk bort - er jo nesten alltid ett eller annet som er feil med Apple for tiden. Prisene er også helt hinsides høye - i og med at kvaliteten har gått ned, og det ofte er flere feil med produktene.

Det var ikke mye bedre før den tid, men det var ikke like latterlig. I gamle dager var Apple gode på å være kyniske. Nå som selv dagligdagse folk har fått det med seg må de betale.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...