Gå til innhold

Stadig flere har tilgang til bredbånd med høye hastigheter


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5g vil nok ta resten av det som ikke er lønnsomt å bygge ut, men fremdeles en del hytter på fjellet det ikke er lønnsomt å bygge ut til.

 

Det gjeld ikkje bare hytter på fjellet. VI har eit hyttefelt på ca 70 hytter nær sjøen og ein by, men det lokale energiselskapet har gitt beskjed om at det ikkje er aktuelt med fiber der. Det er relativt grei 4G dekning, så for dei aller fleste er det ikkje noe problem.

Lenke til kommentar

Oslo kommune har vist seg å være ganske lite interessert i å bedre bredbåndssituasjonen, de er den eneste kommunen som aldri har søkt om bredbåndstilskudd fra nkom. I fjor ønsket byrådet å søke men de var for sent ute, og i år var fordelingsnøkkelen til Oslo på 0kr.

 

De gikk forresten inn i en avtale med Telenor om fiberutbygging til alle sine egne lokasjoner.

 

Graveregler burde ikke være strengere i Oslo en andre steder da ledningsforskriften har vært gjeldene en god stund, om det allikevel er tilfelle så ignorerer de forskriften. Dette burde jo i så fall få konsekvenser.

 

Har selv fiber i nærheten, 100m i hver retning men har fortsatt bare ADSL som fast tilknytning.

Endret av espeneppi
Lenke til kommentar

Og snart skal ADSL/VDSL forsvinne.

Jepp, og mange steder i Oslo sentrum er det faktisk slik at kobberparene er 50 år gamle,i følge en montør som har vært med hele veien, og tidligere jobbet for Telenor (nå Bravida), siden 70-tallet.

 

Når jeg assisterte en bedrift midt i Oslo sentrum, kunne vi fysisk se av isolasjonen rundt kablene var så gammel, at den sprakk opp, og medførte kortslutning.

Mao ADSL fungerte ikke lenger for kunden.

 

Ikke kunne noen aktører tilby fiber heller (vi snakker om Karl Johan nå !), pga rigide kostbare graveregler, hovedsaklig pga trikkeskinner og fjernvarme.

 

Løsningen ble til slutt å sette opp en radiosender på en mast, og få internettlinje via et annet bygg som var så heldig at de hadde fått fiber.

 

Nei, det er ikke mye positivt jeg har å si om Oslo Kommune sin fremsynthet.

Trikken er min uvenn!

Endret av seventhwave
  • Liker 1
Lenke til kommentar

5G er ingen god erstatning for grisgrendte strøk da dekningen vil være dårligere enn 4G og for det meste basere seg på dekning i byene. Betegnelsen på hva som innebærer "høyhastighetsbredbånd" bør også konstant flyttes, og bør i dag være på 1 Gb/s, ikke 100 Mb/s.

 

Helt korrekt.

 

Trådløst (5G) er et hyggelig supplement (og som failover), men kan i overskuelig fremtid på ingen måte erstatte kablet internettforbindelse.

 

5G kommer vel heller ikke til å bli bygd ut særlig andre steder en der trengelsen er meget stor (dvs bysentra).

Og 4G er for min del ikke akkurat en solskinnsopplevelse.

Lenke til kommentar

Oslo kommune har vist seg å være ganske lite interessert i å bedre bredbåndssituasjonen, de er den eneste kommunen som aldri har søkt om bredbåndstilskudd fra nkom. I fjor ønsket byrådet å søke men de var for sent ute, og i år var fordelingsnøkkelen til Oslo på 0kr.

 

De gikk forresten inn i en avtale med Telenor om fiberutbygging til alle sine egne lokasjoner.

 

Graveregler burde ikke være strengere i Oslo en andre steder da ledningsforskriften har vært gjeldene en god stund, om det allikevel er tilfelle så ignorerer de forskriften. Dette burde jo i så fall få konsekvenser.

 

Har selv fiber i nærheten, 100m i hver retning men har fortsatt bare ADSL som fast tilknytning.

 

> Graveregler burde ikke være strengere i Oslo en andre steder

Men det er de, pga de hersens trikkeskinnene + fjernvarme.

Det er nesten bare til disse to formålene kommunen tillater gravearbeide.

Men da er Oslo Kommune til gjengjeld svært generøse, som har medført at veiene har sett ut som en krigssone, i mer enn 40 år.

 

Også en utblåsing:

Hvorfor kan de ikke se å få avviklet trikken, helst før enn siden!

Forgjengere faller og skader seg, og for syklister / sparkesykler /rullestoler er trikkeskinnene er dødsfelle.

Jeg klarer ikke å komme på en god grunn til å beholde trikken.

T-Banen derimot fungerer, fordi feil på skinnegangen ikke plager omgivelsene på samme måte.

 

Før pleide jeg å tenke at det var postivt at "noe gikk på skinner".

Nå vet jeg bedre, det innebærer fullstendig mangel på fleksibilitet.

Og feiler det, finnes det ingen reseveløsning, slik som f.eks. bussen som kan velge en annen trasé.

 

> Har selv fiber i nærheten, 100m i hver retning men har fortsatt bare ADSL som fast tilknytning.

 

So close, but still so far away ;-)

Endret av seventhwave
Lenke til kommentar

Synes dette er veldig rart at 10Mbit/s skal være nok. Også definisjonene som Nkom har lagt til grunn hva som er gyldig som bredbånd. 4G av en eller annen grunn ligger under denne definisjonen så om du har 4G så har du mulighet for bredbånd. Det er jo ikke sant da de fleste som gir 4G har maks data per måned før de struper hastigheten. Begynner å blir mildt sagt irritert på at dette også er en del av konklusjonsgrunnlaget. Og nei jeg vil ikke ha 5G jeg vil ha en kabel som er dimensjonert for fremtidend data mengde. Vil påstå at det er under 1000 hustander er det samme som å jukse med statisikk og godta dårlige forhold for de stedene det er for kostbart å bygge ut..

Lenke til kommentar
Også en utblåsing:

Hvorfor kan de ikke se å få avviklet trikken, helst før enn siden!

Forgjengere faller og skader seg, og for syklister / sparkesykler /rullestoler er trikkeskinnene er dødsfelle.

Jeg klarer ikke å komme på en god grunn til å beholde trikken.

T-Banen derimot fungerer, fordi feil på skinnegangen ikke plager omgivelsene på samme måte.

Helt enig, svært dyr i drift, mye mindre fleksibel enn buss som kan kjøre alternative traser, ha ulik kapasitet osv., bråkete og når det gjelder Oslo-trikken, så betyr kravet til høye plattformer økt fare for skader blant gående og syklister.

Trikk fungerer bedre i byer hvor den har egne traser, og gjerne også lavt innsteg, slik at plattformer ikke må spesialdesignes utover vanlig fortau og det er lett å komme inn og ut av den.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

To spørsmål:

 

1. Finnes det en offentlig eller kommersiell side hvor en borger kan få oversikt over følgende?

 

* Teknologier som er tilgjengelig på en gitt adresse

* Internettilbydere på en gitt adresse

* Prissammenlikning for disse tilbyderne

* Internettutbygnings- eller moderniseringsplaner for en gitt adresse eller område

 

2. Er det fortsatt slik at det er monopol på coax, altså "kabel-TV" tilkoblingen? Både med tanke på at det enten er Telenor (Canal Digital) eller Telia (Get) som står for leveransen på en adresse (du kan ikke velge mellom dem) og at ingen virtuelle operatører kan leie kapasitet fra infrastruktureieren.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

To spørsmål:

 

1. Finnes det en offentlig eller kommersiell side hvor en borger kan få oversikt over følgende?

 

* Teknologier som er tilgjengelig på en gitt adresse

* Internettilbydere på en gitt adresse

* Prissammenlikning for disse tilbyderne

* Internettutbygnings- eller moderniseringsplaner for en gitt adresse eller område

 

2. Er det fortsatt slik at det er monopol på coax, altså "kabel-TV" tilkoblingen? Både med tanke på at det enten er Telenor (Canal Digital) eller Telia (Get) som står for leveransen på en adresse (du kan ikke velge mellom dem) og at ingen virtuelle operatører kan leie kapasitet fra infrastruktureieren.

 

Jeg slenger meg på denne jeg også, i tilfelle noe skulle være så heldig å sitte på slik informasjon.

 

Eneste jeg kjenner til er Kapaks, for å sjekke mulighet kobber/ADSL:

https://metrolive.telenor.no/kapaks-application-web/kapaksweb

 

Når jeg benytter oppslagsidene hos den enkelte fiberaktør, viser de ikke en gang at et område er utbygd, men at man må ta kontakt.

For en del vil jeg faktisk hevde at slik informasjon kan være relevant ved kjøp/leie av bolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...