Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjernescan ved depresjon?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men man trenger kanskje ikke en tidligere scan? 

 

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170124140910.htm

http://theconversation.com/a-brain-scan-to-tell-if-youre-depressed-and-what-treatment-is-needed-75005

https://www.scientificamerican.com/article/brain-imaging-identifies-different-types-of-depression/

 

Litt av problemet er at jeg vet ikke om jeg skal tro på at jeg er deprimert (stoler ikke helt på mine egne tanker), og skulle ønske det fantes en måte å bevise det på.



Anonymous poster hash: 87443...eb2
Lenke til kommentar

Du må bli diagnosert av profesjonelle. Be om en henvisning til DPS fra fastlegen din fordi du mistenker at du har hatt en langvarig depresjon, som kan være veldig seriøs. Vær helt ærlig med fastlegen din når de stiller deg spørsmål, ikke pynt på noe, det hjelper deg ikke og vil gjøre så de tror problemet ikke er så seriøst som det er. Hvis du tror du kommer til å slite med å være ærlig ta med noen du stoler veldig på og avtal at denne personen skal hjelpe deg med å være så ærlig som mulig om du finner på pynte på sannheten. 

Edit: Vi pynter ofte på sannheten fordi vi ikke vil være til bry. Du er ikke til bry, legen din har lyst til å hjelpe deg med å finne ut av dette. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blir gal. Hva skal ungdom med antidepressiva?? Depresjon er et resultat av det psykososiale og det psykodynamiske. Jeg håper virkelig at du fikk skikkelig samtaleterapi før du ble kastet på medisiner. Unge mennesker skal vel ikke drive og tenke på scanning av hjernen på grunn av mistanke om depresjon.

Det er en indre og ytre prosess. Hva føler du mangler i livet ditt for å bli happy, og hva må til for at det skal skje? Hva ville du gjort om du hadde ubegrenset med penger?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Depresjon er et resultat av det psykososiale Og det psykodynamiske.

 

Kunne du ha utdypet din påstand litt på dette punktet? Man får inntrykk av du mener at depresjoner ikke kan være en kongenital lidelse, men ervervet (?).

 

Til TS: Nei, du får ikke en "hjernescanning" på bestilling fra deg selv fordi du synd det hadde vært kult.

Jeg ser dog forlokkelsen i å kunne vise barnebarna før-og-etter-bilder av bestefars hjerne i gamledager.

 

Ellers er det en spennende teori som artikeln viser til. Man har vært inne på sporet tidligere, også når det gjelder andre psykiske lidelser. Det er allerede et etablert faktum at det er viktig å behandle psykoser så fort som mulig fordi det oppstår degenerative endringer i hjernen ved noen psykoselidelser uten medikamentell behandling. Her er tapt hjernemasse, tapt for godt fordi nydannelse av hjerneceller ikke foregår i de delene av hjernen i et slikt omfang som man ser i hippocampus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne du ha utdypet din påstand litt på dette punktet? Man får inntrykk av du mener at depresjoner ikke kan være en kongenital lidelse, men ervervet (?).

 

Hmm. Psykososiale = Det sosiale nettverket man har rundt seg siden fødsel, som påvirker ens humør og sinnstilstand, som i stor grad er med på å influere og påvirke ens kjernekarakter.

 

Psykodynamiske = Alt det andre, det medfødte biologiske, som jeg jo innser kan være en sterk medvirkende årsak. Men jeg mener også at hvis man er født med en biologisk sammensetning som gjør at man ikke klarer å oppleve mye glede, så vil dette oftest utspille seg i funksjoner som ekstreme handlinger og bli oppdaget tidlig.

 

Men greit, jeg skal ikke si at det ikke kan være medfødt. En hjernescan -kan- være hensiktsmessig. Men da skal det psykososiale kartlegges grundig først. At man ikke har foreldre eller andre nære rollemodeller som undertrykker og ikke er nærende, for eksempel. Dette vet vi jo ingenting om.

 

Med tanke på ervervet, så tenker du på gener? Jeg er litt usikker på hvor jeg står angående gener og psykologi. Noe kan kanskje spille inn, men jeg mener vi påvirkes så mye av de vi har rundt oss at gener ikke nødvendigvis må spille en stor rolle. Hva om du tar et barn født inn i en familie, flytter det ved tidlig start i livet til en helt annen familie, og ikke informerer om det? Vil barnets utviklings-, tanke- og handlingsmønster være mer likt sin originale slekts "genekart", eller vil det bli mest likt sin nye families? I hvert fall bortsett fra utseende og fysiske vekstvilkår.

 

Så igjen blir jeg vel kalt hykler, men så tror jeg litt på astrologi også da, hvordan forskjellige stjernetegns energier påvirker hverandre. Men vi kan se bort fra dette i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Men greit, jeg skal ikke si at det ikke kan være medfødt.

Med tanke på ervervet, så tenker du på gener?

 

Med ervervet mener jeg påført. Ideen om at vi alle utelukkende fødes like, og at det er oppvekstsvilkårene alene som er avgjørende for hvorvidt vi utvikler psykisk lidelse, har vist seg å ikke stemme. Men du kan erverve en rekke psykiske lidelser, f. eks depresjon,  gjennom rusmiddelmisbruk og traumer, herunder "hjernevasking".

 

Men da svarte du på det jeg spurte om. Det er på det rene at noen psykiske lidelser, er medfødt. Med medfødt menes da at lidelsen vil manifestere seg uavhengig oppvekstsvilkår. I flere tilfeller manifestasjon under mer kontrollerte former hvis oppvekstsvilkårene er lagt til rette for å håndtere situasjonen.

 

Nja. Det er ikke hykleri å skape forklaringsmodeller. Det er slik vi er laget, å lete etter mønster fordi vi mer eller mindre fødes "nevrotiske" og blir veldig engstelige og diagnostiserbare med angst, hvis ikke vi på en eller annen måte finner vår plass i universet. Astrologi er en av mange måter for mennesker å skape orden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Til TS: Nei, du får ikke en "hjernescanning" på bestilling fra deg selv fordi du synd det hadde vært kult.

Jeg ser dog forlokkelsen i å kunne vise barnebarna før-og-etter-bilder av bestefars hjerne i gamledager.

 

Ellers er det en spennende teori som artikeln viser til. Man har vært inne på sporet tidligere, også når det gjelder andre psykiske lidelser. Det er allerede et etablert faktum at det er viktig å behandle psykoser så fort som mulig fordi det oppstår degenerative endringer i hjernen ved noen psykoselidelser uten medikamentell behandling. Her er tapt hjernemasse, tapt for godt fordi nydannelse av hjerneceller ikke foregår i de delene av hjernen i et slikt omfang som man ser i hippocampus.

 

Hehe. Ja, vet at man selv ikke kan bestille det på grunnlag av det, bare lurte på om det noen ganger skjedde at man fikk det for å utelukke at det ikke er noe annet galt med meg. Men ser at jeg ikke helt ordla med slik. Samt at jeg jo gjerne skulle ha visst om hjernen min har tatt noe skade av at jeg kanskje er deprimert, men det er jo egentlig ikke så viktig. 

Virker jo som det dog foregår mye forskning, så får vel bare følge med der.

 

OT; virker som hjernen er det eneste man ikke kan bestille scan av privat? slik man feks kan bestille mr av benet uten noen henvisning. men er vel veldig tidskrevende og kostbart, samt skadelig med stråling akkurat der..

 

 

 

Du må bli diagnosert av profesjonelle. Be om en henvisning til DPS fra fastlegen din fordi du mistenker at du har hatt en langvarig depresjon, som kan være veldig seriøs. Vær helt ærlig med fastlegen din når de stiller deg spørsmål, ikke pynt på noe, det hjelper deg ikke og vil gjøre så de tror problemet ikke er så seriøst som det er. Hvis du tror du kommer til å slite med å være ærlig ta med noen du stoler veldig på og avtal at denne personen skal hjelpe deg med å være så ærlig som mulig om du finner på pynte på sannheten. 

 

Edit: Vi pynter ofte på sannheten fordi vi ikke vil være til bry. Du er ikke til bry, legen din har lyst til å hjelpe deg med å finne ut av dette. 

 

 

Har henvisning til psykolog og snakket med to leger som har tatt noen tester. Eller, spørreskjemaer. Er bare redd jeg ubevisst svarer på spørreskjemaene "feil", eller, altså svarer mer i retning depresjon fordi jeg vil ha en forklaring på hva som er galt med meg. Stoler på en måte ikke på mine egne svar.

 

 

 

Jeg blir gal. Hva skal ungdom med antidepressiva?? Depresjon er et resultat av det psykososiale og det psykodynamiske. Jeg håper virkelig at du fikk skikkelig samtaleterapi før du ble kastet på medisiner. Unge mennesker skal vel ikke drive og tenke på scanning av hjernen på grunn av mistanke om depresjon.

 

Det er en indre og ytre prosess. Hva føler du mangler i livet ditt for å bli happy, og hva må til for at det skal skje? Hva ville du gjort om du hadde ubegrenset med penger?

 

Hmm. Så du tror ikke at depresjon kan være en klinisk sykdom? Eller, altså at medisiner ikke har noen virkning? Samtaleterapi har dessverre lang ventetid, og jeg kan ikke falle helt ut av livet mitt mens jeg venter på det, derfor prøver jeg medisiner i mellomtiden. Samt, det finnes jo også mennesker som ikke reagerer noe på samtaleterapi, men har godt nytte av medisiner.

Hadde jeg kunne svart på det hadde jeg nok kanskje ikke hatt et problem. Ønsker heller ikke å bli happy, bare fungere fra dag-til-dag, og ikke tenke på å ta mitt eget liv hele tida.

 

Anonymous poster hash: 87443...eb2

Lenke til kommentar

https://sciencenordic.com/denmark-depression-evolution/depression-can-damage-the-brain/1392566

Så det virker som man hovedsakelig må se etter reduksjon i hippocampus området? Ville det vært dumt/rart å si til legen min at jeg ønsker en PET-scan e.l., for å utelukke andre tilstander? (noen av de verste symptomene mine er dårlig hukommelse og konsentrasjon, men såklart også andre ting)



Anonymous poster hash: 87443...eb2
Lenke til kommentar

En type depresjoner er en medfødt hjerneskade, så de finnes.

Husker ikke navnet på en med typisk 3 bokstaver, men den kommer random og drar alt ned i et sort negativt hull, blokkerer metthetsfølelse og har en stygg selvmordsstatestikk, ca 10000 i landet med denne diagnosen.

 

Og piller og annet kjemiske moro hjelper ikke.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

https://tidsskriftet.no/2002/03/tema-geriatri/bildediagnostiske-metoder-ved-demensutredning

 

Her står det:

 

  • – CT uten kontrast bør gjennomføres hos alle pasienter der det er mistanke om kognitiv svikt eller demens

  • – MR anbefales brukt hos yngre pasienter og i tidlig sykdomsfase

Og jeg opplever jo kognitiv svikt, så det er jo noe grunnlag? Dog vet jeg ikke om man gjør demensutredning på folk i tyveårene...

 

 

En type depresjoner er en medfødt hjerneskade, så de finnes.

Husker ikke navnet på en med typisk 3 bokstaver, men den kommer random og drar alt ned i et sort negativt hull, blokkerer metthetsfølelse og har en stygg selvmordsstatestikk, ca 10000 i landet med denne diagnosen.

 

Oi, det har jeg aldri hørt om. Må undersøkes.



Anonymous poster hash: 87443...eb2
Lenke til kommentar

Synes ikke du skal være redd for å spørre legen om han ikke kan henvise deg til en utredning. Fastleger får sikkert slike spørsmål ganske ofte, i hvert fall nå som slike metoder er kjente for mange. Tviler på at han kan henvise direkte til scanning, du må nok via et ledd til først, det må jo også avgjøres hva slags type scanning.

 

Tror ikke du kan få så mye visshet ut av en slik scanning om det ikke er store strukturelle eller funksjonelle forandringer som fører til dine utfordringer. Det blir uansett et spørsmål om fortolkning av bildene; Hvor skal en liksom sette grensen for hva som er "normalt" eller ikke? Så har du jo det med at hjernen forandrer seg over tid, så det du ser en dag er ikke sikkert du ville ha sett en annen? Så er det heller ikke lett å vite om forandringene skyldes det psykososiale miljøet som nevnt over her, eller er noe genetisk.

 

Er litt skeptisk til hvor mye slike metoder kan vise eller om de egentlig viser det en tror de viser, i hvert fall på individnivå utenom ved fysike herneskader ved ulykker og når en leter etter svulster og slike ting. Ser at i USA så er det klinikker som hevder de kan se både det ene og det andre med scanning, men om det hadde vært så nyttig hvorfor er det ikke mer utbredt? Om du drar dit på ferie kan du kanskje bestille deg en undersøkelse på forhånd...?

Endret av Cerent
Lenke til kommentar

En type depresjoner er en medfødt hjerneskade, så de finnes.

 

Husker ikke navnet på en med typisk 3 bokstaver, men den kommer random og drar alt ned i et sort negativt hull, blokkerer metthetsfølelse og har en stygg selvmordsstatestikk, ca 10000 i landet med denne diagnosen.

 

Og piller og annet kjemiske moro hjelper ikke.

Sikter du til recurrent brief depression (RBD)?

Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar

Jepp, hjernen har gått i lockdown for over en uke siden pga oppussing.

 

Takk!

Bare hyggelig. RBD, er derimot mindre hyggelig. Som du sier så er det jo vanskelig å behandle med lykkepiller, siden det er så kortvarig. Lykkepiller er jo depottabletter og tas aldri akutt, men for å bli bedre over tid. I oppstart av lykkepiller vet vi jo at det er høyere risiko for suicidalitet og økt depresjon, siden det er bivirkning før kroppen venner seg til. Det at depresjonsepisodene rammer uregelmessig er nok også en stressfaktor i det hele for pasienten selv og pårørende. Jeg har alltid tenkt på dystemi som en dyster depresjonsdiagnose, men rbd kan umuligens være gøyal det heller. Folk som normalt sett ikke ville tatt livet av seg under en depresjonsepisode har jo høy risiko for å gjøre nettopp det.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. RBD, er derimot mindre hyggelig. Som du sier så er det jo vanskelig å behandle med lykkepiller, siden det er så kortvarig. Lykkepiller er jo depottabletter og tas aldri akutt, men for å bli bedre over tid. I oppstart av lykkepiller vet vi jo at det er høyere risiko for suicidalitet og økt depresjon, siden det er bivirkning før kroppen venner seg til. Det at depresjonsepisodene rammer uregelmessig er nok også en stressfaktor i det hele for pasienten selv og pårørende. Jeg har alltid tenkt på dystemi som en dyster depresjonsdiagnose, men rbd kan umuligens være gøyal det heller. Folk som normalt sett ikke ville tatt livet av seg under en depresjonsepisode har jo høy risiko for å gjøre nettopp det.

Eneste som reddet meg er at fant ut hva det var og har selvinnsikt nok til at ikke gjorde noen dårlige valg. Artig når dette pågår, for kan le av det samtidig som ikke kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...