Gå til innhold

Nå er det snart tomt for disse elbilskiltene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke.... Hvordan kan de si at det ikke er noen spesiell grunn? Det er ikke bare mulig, men det er jo definitivt med meninga:

 

EL - Elektrisk/Electric

EK - Elektrisk kjøretøy

EV - Electric vehicle

EB - Elektrisk bil

EC - Electric car

 

Det er jo til og med et system med norsk først, så engelsk, og begynner med en felles.. :-P

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I 2025 går de vel over til vanlige skilt på elbiler siden det da blir forbudt å selge nye fossilbiler.

 

Kunne ha gjort det allerde nå. Ikke mange plassene igjen å stå gratis i Oslo eller andre steder. Buss filen håper jeg blir stengt for Elbiler snart, skaper bare ekstra kø når alle skal inn i vanlig felt igjen. Og bomringen så må man uansett ha autopass for å få billig, og det blir registrert biltype der.

 

(Kjører selv elbil til og fra Oslo).

Lenke til kommentar

I flybransjen blir ledige registreringer gjenbrukt. Det må være flust med ledige EL nummer fra gamle Think og andre første generasjon elbiler.

 

Det er ikke sant for kjennetegn for motorkjøretøy. I dagens system (2 bokstaver, fulgt av 4/5 siffer), følger tildelt kjennemerke kjøretøyet ut dets levetid, og resirkuleres ikke. Unntak er andre skiltsystem (f.eks. 1 bokstav, fulgt av 3 tall. Brukt på gamle biler. Man kan søke om "gammelt" skilt til bruk på gamle biler) og personlige kjennemerker. Man får også nytt kjennetegn hvis ens skilt kommer på avveie, f.eks. ved tyveri, men det gamle blir fortsatt ikke resirkulert.

Lenke til kommentar

 

Første tallserie er 10000 og siste er 99999.

99999 - 10000 = 89999

Hvis du nummererer fingre på en hånd, la oss kalle den første 1 og den siste 5. Har du da fire fingre?

Det var da vitterlig ikke så vanskelig?

Numre opp til 10 000 er ikke i bruk.

Tar vi analogien din, så har du altså ikke lov til å benytte lillefingeren.

Hvor mange fingre har du da igjen på hånden din?

(med mindre du ikke har vært uheldig da, og mistet noen fingre tidligere)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke.... Hvordan kan de si at det ikke er noen spesiell grunn? Det er ikke bare mulig, men det er jo definitivt med meninga:

 

EL - Elektrisk/Electric

EK - Elektrisk kjøretøy

EV - Electric vehicle

EB - Elektrisk bil

EC - Electric car

 

Det er jo til og med et system med norsk først, så engelsk, og begynner med en felles.. :-P

Det jeg har undret over i lang tid, er hvorfor Statens Vegvesen gjør dette til en så vanskelig øvelse.

 

Åpenbart er det viktig for de å gjøre det enkelt å se om en bil er helelektrisk, ved å starte med EL.

Men hvorfor rote til med disse ekstra betegnelsene?

 

Hvis de hadde fraveket prinsippet om to bokstaver, og i stedet hatt tre, hadde det vært et meget stort antall numre tilgjengelig.

Eks

ELA, ELB, osv

Lenke til kommentar

Det var da vitterlig ikke så vanskelig?

Numre opp til 10 000 er ikke i bruk.

Tar vi analogien din, så har du altså ikke lov til å benytte lillefingeren.

Hvor mange fingre har du da igjen på hånden din?

(med mindre du ikke har vært uheldig da, og mistet noen fingre tidligere)

Poenget mitt var at han hadde regnet feil, og må legge til 1. 10000 er med i nummerserien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Første tallserie er 10000 og siste er 99999.

99999 - 10000 = 89999

Hvis du nummererer fingre på en hånd, la oss kalle den første 1 og den siste 5. Har du da fire fingre?

Ingen skilt starter med 00000 f.eks EV00001. Serien starter på 10000 og slutter på 99999 utover det så er det enkel matematikk

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at han hadde regnet feil, og må legge til 1. 10000 er med i nummerserien.

Da følger jeg deg :-)

Jeg antok feilaktig at uenigheten besto i de ca 10 000 første numrene, ikke den ene første nummeret i den faktiske serien.

 

For øvrig bekreftes din påstand også på Statens Vegvesen sine sider:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/skiltserier

"Tallseriene for biler og lastebiler er fra 10000 til 99999, mens for andre kjøretøy er det fra 1000 til 9999."

(det burde vel for øvrig stått "fra og med 10000" i teksten til Statens Vegvesen, men antar intensjonen er som du skriver)

Endret av seventhwave
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...