Gå til innhold

Den Lille ATPL tråden for flygere


bigggan

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å starte en tråd der folk kan dele erfaringer, svar og spørsmål som gjelder utaningen til å bli flyger. Denne førsteposten gjelder for det meste for de som har kommet litt videre, men har du lyst å bli flyger og lurer på hvordan du skal starte så gjerne spør!

I dag så er det (kort fortalt) de to enkleste måtene å bli flyger Integrated ATPL eller modular.

Det enkleste er Integrated hvor du da registrerer du deg i en skole og flyr hele tiden med en lærer og ved skoleslutt så har du Frozen ATPL som gir deg mulighet å søke arbeid hos flyselskaper.

 

Modular da går du din egen vei og du samler deg timer etter som du fullfører hvert krav for det meste det samme som integrated, men du flyr uten lærer og minimumskravene er høyere, som oftest er denne veien dyrere.

 

Jeg er nettopp blitt ferdig med obligatoriske EASA ATPL eksamen som alle må igjenom for å bli ferdig med teoretiske materialet for å bli flyger og hvis det er noen som lurer på noe så kan jeg muligens svare. Jeg er i Integrated kurs så det meste handler om dette, men hvis andre går modular så kan jeg muligens oppdatere tråden hvis det Trengs.

 

Det er 14 eksamen tilsammen i ATPL kurset og du må gjennom 850 timer i en ATO som gir Luftfartstilsynet dine referanser og du får mulighet til å ta eksamen hos dem.

 

Luftfartstilsynet får sine eksamensspørsmål og matrialer fra EASA og det er ingen hemelighet hvordan folk studerer for disse eksamener, men mer om det til slutt.

 

 

 

Air law

Aircraft general knowledge

Flight planning and monitoring

Human performance and limitations

Meteorology

Operational procedures

Principles of flight

Performance

General navigation

Radio navigation

Instrumentation

Mass and balance

Communications IFR

Communications VFR

 

 

 

 

For å gjenomføre dette så er den noen ufravikelige krav du må klare:

- Du har 6 "seter" som du kan ta eksamen på.

- Du har 4 muligheter i hvert fag.

- Minimumskarakter er 75% (karakter blir IKKE avrundet kjenner folk som ikke bestod med 74,5%)

- Du har 18 måneder fra siste dag i måneden du tok eskamen til å fullføre alle eksamen.

 

- Etter du er fullført med alle eksamener så har du 36 måneder fra siste eksamens dato til å fullføre ATPL Skill Test i MEP/SEP, anbefaler å ta den i MEP.

 

- etter fullført ATPL så er lisensen gyldig i 7 år etter IR går ut på dato, IR varer i 12 måneder.

Hvis du IKKE klarer ett eller flere av disse kravene må du ta alle eksamener på nytt og du trenger ny referanse fra din lokale ATO, hos oss måtte du ta teorien i de fagene du ikke klarte på nytt.

 

Når jeg begynte i skolen så var dette veldig stressende å ha dette hengende over seg og måtte muligens ta alt på nytt hvis man gikk dårlig i ett eller flere fag.

Så det var avgjørende å planlegge dagene, jeg feks studerte 2 til 5 timer hver dag når eksamen nermet seg etter skolen, også anbefaler sterkt å begynne studere minst 1 måned før eksamen begynner hos luftfartstilsynet.

 

I dag så er det desverre blitt slik, men er veldig vanskelig å bestå alle eksamener uten slike "Qestions Banks" hvor nettsider henter inn spørsmål, elever bringer ut fra eksamenslokaler. Og EASA prøver heller å leke med teksten i spørsmålene isteden for å teste kunnskap. i dag er det ca 25000 spørsmål fordelt på de 14 kursene og blir oppdaterd med ca 2000 nye eller reviderte spørsmål hvert år

 

Her er de mest kjente sidene for å studere:

Endret av bigggan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger minimum 195 flytimer hvor disse må bestå av dette:

 

 

 

[table]    

RequirementRequired number of hoursCrediting for previous experience    Dual instruction95 hours, of which 55 may be instrument ground time[/td]    PIC70 hours, including VFR flight and instrument flight time as student pilot-in-command (SPIC). A maximum of 20 hours instrument flight time as SPIC can count as PIC flight time    Cross-country flying50 hours as PIC, including a VFR cross-country flight of at least 540 km (300 NM), which must also include full stop landings at two aerodromes different from that of departure.    Night flying5 hours, comprising 3 hours of dual instruction and 1 hour of cross-country navigation and 5 solo take-offs and full stop landings    Instrument time115 hours, including at least 20 hours as SPIC, at least 15 hours for MCC, which may be done in a suitable simulator, at least 50 hours of instrument flight instruction, of which up to 25 hours may be instrument ground time in a FNPT 1 , and 40 hours may be in an FNPT II, FTD 2 or FFS, of which up to 10 hours may be in an FNPT IIF you hold a course completion certificate for the Basic Instrument Flight Module you will be credited with up to 10 hours towards your instrument flight time. Hours done in a basic instrument training device won’t count.    Aircraft certified for at least 4 persons, variable pitch propeller and retractable landing gear5 hours    [td][/table]

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...