Gå til innhold

Sitter man virkelig igjen med så lite i ENK?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Umulig å si noe på dette uten å vite hva slags bransje du jobber i. Et ENK kan være så mangt. I mitt ENK har jeg 60% av omsetning i leige, og resten (minus skatt) er mitt. Da avhenger det jo bare av hvor mye jeg omsetter for.

Dette blir omtrent som ditt tilfelle. Og dette regnes som en relativt god prosentbrøk i tannlegebransjen.

Endret av TheSnidr
Lenke til kommentar

Regnestykket ditt er ikke riktig

 

For det første, ved salg inkl.mva. på 28 000 kr, så er ikke 7000,- kr mva, det er 5600,- kr. Mva er ikke 25 % av totalprisen, det er 25 % av avgiftsgrunnlaget (dvs. 20 % av totalprisen).

 

For det andre opererer du tilsynelatende med en marginalskattesats på 52 %. Den høyeste marginalskattesatsen for næringsdrivende er på 49,6 %, og denne satsen forutsetter at din samlede nettoinntekt (personinntekt) allerede har overskredet 964 800 kr slik at du betaler høyeste trinnskatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Regnestykket ditt er ikke riktig

 

For det første, ved salg inkl.mva. på 28 000 kr, så er ikke 7000,- kr mva, det er 5600,- kr. Mva er ikke 25 % av totalprisen, det er 25 % av avgiftsgrunnlaget (dvs. 20 % av totalprisen).

 

For det andre opererer du tilsynelatende med en marginalskattesats på 52 %. Den høyeste marginalskattesatsen for næringsdrivende er på 49,6 %, og denne satsen forutsetter at din samlede nettoinntekt (personinntekt) allerede har overskredet 964 800 kr slik at du betaler høyeste trinnskatt.

 

Hei Krikkert! Har hatt mistanke om at det betales for mye. Bruker izettle og der tror jeg de regner ut mva riktig, men jeg har da gått rett på 25%  :ninja:

 

Med skatt så var dette forskuddskatten vi fikk ut ifra opplysningene som ble gitt altinn. Tror jeg har tullet med personinntekt og overskudd som ble plottet inn. I år vil man gå 150 000 i overskudd (inntjening-utgifter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...