Gå til innhold

Volvos første elbil er tre uker unna


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

 

De vil ikke før de må. Så lenge de har drivstoff-biler under salg og produksjon.

Det er kundene som ikke vil før de må.  Hadde alle bilerne blitt behandlet på like vilkår ville ingen ha kjøpt batteribil. 
Kva meiner du med det? Det ville vere ganske absurd om det kom krav om at elbilen min innhylla meg i giftig eksos medan eg skrapa is av han om vinteren, slik den gamle dieselpurka gjorde. Aldri meir eksosbil på meg.

 

Elbil-salet har alltid vore avgrensa av produksjonen, ikkje etterspurnaden. Ingen elbilprodusentar har mange bilar på lager i noko land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kva meiner du med det? Det ville vere ganske absurd om det kom krav om at elbilen min innhylla meg i giftig eksos medan eg skrapa is av han om vinteren, slik den gamle dieselpurka gjorde. Aldri meir eksosbil på meg.

Elbil-salet har alltid vore avgrensa av produksjonen, ikkje etterspurnaden. Ingen elbilprodusentar har mange bilar på lager i noko land.

Er du av dem som starter motoren før du skraper is? Trodde dette var noe folk sluttet med på 70-tallet.

 

Å starte en effektiv diesel motor for å varme den opp på tomgang er rimelig meningsløst. Da fortener du den eksosen du kan få.

Lenke til kommentar

Er du av dem som starter motoren før du skraper is? Trodde dette var noe folk sluttet med på 70-tallet.

 

Å starte en effektiv diesel motor for å varme den opp på tomgang er rimelig meningsløst. Da fortener du den eksosen du kan få.

Veldig mange biler har ekstravarmer som kun funker når motoren går. Noen år gamle Mondeo og Avensis er eksempler på biler med dette.

 

Og lykke til med å slå på varmetrådene i frem og bakruten uten å ha motoren i gang. Når det er 20 minus vil du absolutt ikke tappe batteriet før du får startet motoren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er vel fortsatt ganske vanlig å starte en fosil bil på tomgang 5-10 minutter før man drar for å få den varm om vinteren, selges vel veldig få biler med montert motorvarmer som var populære på 90 tallet, tenker med de med leding man plugget inn på front fangeren,

Webasto eller lignende burde egentlig vært standard på alle diesel biler spør du meg, verste er å bli kvalt av en gammel diesel motor som kald starters, euro6 burde vært minste kravet for å kjøre i byen og ikke bare bli forbudt enkelte dager om vinteren men nå er det fler og fler som bytter ut gamle diesel purka med elbil.

Lenke til kommentar

Veldig mange biler har ekstravarmer som kun funker når motoren går. Noen år gamle Mondeo og Avensis er eksempler på biler med dette.

Og lykke til med å slå på varmetrådene i frem og bakruten uten å ha motoren i gang. Når det er 20 minus vil du absolutt ikke tappe batteriet før du får startet motoren.

En moderne diesel bil bruker gjerne en halv liter i timen på tomgang. Det er ca 5 kWh energi. Å starte opp denne i 12 min vil totalt frigjøre ca 1 kWh. Mesteparten av denne kilowattimen forsvinner ut eksosrøret. Resten går med til å varme opp blokka noen få grader. Sannsynlighet for at du ikke produserer noe annet en sur røyk er stor.

 

Det forundrer ikke meg at noen gjør dette. Noen elsker lyden av knatrende diesel motorer på tomgang.

 

Men det har utrolig liten hensikt. Jeg skraper vinduer og får klar sikt. Så starter jeg bilen og kjører med en gang. Tror faktisk dette står i instruksjonsboken.

 

Forstår egentlig ikke problemet. Står du parkert ute i huttaheiti ofte kjøper du en varmer som kan fjernstyres eller forhåndsprogrammere. Eller har du det litt ubehagelig de første 2 kilometerene.

Lenke til kommentar

En moderne diesel bil bruker gjerne en halv liter i timen på tomgang. Det er ca 5 kWh energi. Å starte opp denne i 12 min vil totalt frigjøre ca 1 kWh. Mesteparten av denne kilowattimen forsvinner ut eksosrøret. Resten går med til å varme opp blokka noen få grader. Sannsynlighet for at du ikke produserer noe annet en sur røyk er stor.

 

Det forundrer ikke meg at noen gjør dette. Noen elsker lyden av knatrende diesel motorer på tomgang.

 

Men det har utrolig liten hensikt. Jeg skraper vinduer og får klar sikt. Så starter jeg bilen og kjører med en gang. Tror faktisk dette står i instruksjonsboken.

 

Forstår egentlig ikke problemet. Står du parkert ute i huttaheiti ofte kjøper du en varmer som kan fjernstyres eller forhåndsprogrammere. Eller har du det litt ubehagelig de første 2 kilometerene.

Som jeg sa så har mange biler ekstravarmer som man kan aktivere når motoren går.

 

Da brennes diesel i ett eget kammer under bilen og varmen føres direkte til kjølevannet, som en Webasto bare simplere.

 

Tar en 5-10 minutter før man får varmluft i bilen. Har dette systemet selv på min Mondeo og det funker bra - men bilen må bakke.

 

Uten dette ville den aldri bli varm av bakking nei, men varmetrådene i rutene vil kunne brukes som hjelper godt på skrapingen. Spesielt om man har varmetråder i frontruten.

 

Skraper jeg bilen før den startes så må jeg som oftest alikevell vente med å kjøre før is/dugg på innsiden av ruten forsvinner. Vanskelig å skrape glass som kurver innover.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har på en måte gjort det. Kjøpte en Jaguar I-Pace for 6 mnd siden, og lånte ikke mye på den. Si at jeg nøkternt får igjen 400-450K for den om noen år, håper jeg det er nesten nok til å kjøpe en basic V60. Tipper den ligger på 500-550K. 

Testet den nettopp en helg og snakket en del med selger. Jeg vurderer leasing.

Men Leaseplan mener restverdi er 54% etter tre år. Det er dramatisk tap om man velger HSE med litt utstyr, fort 800 000. 

Bilen var veldig bra den, også i forhold til c-klasse jeg kjører nå, men verditapet virker urealistisk og mest som grådighet hos Leaseplan.

Lenke til kommentar

Testet den nettopp en helg og snakket en del med selger. Jeg vurderer leasing.

Men Leaseplan mener restverdi er 54% etter tre år. Det er dramatisk tap om man velger HSE med litt utstyr, fort 800 000. 

Bilen var veldig bra den, også i forhold til c-klasse jeg kjører nå, men verditapet virker urealistisk og mest som grådighet hos Leaseplan.

 

Jeg endte opp med å kjøpe laveste utstyrsnivå, med litt tilegg. Endte på 700K med vinterdekk, levert hvor jeg bor. 54% hørtes litt i overkant ut, 40-45% er mer sannsynlig. Så restverdi på 420-440.000 er vel ikke usannsynlig. Men mye kan skje de neste 2-3 årene på el-bil fronten, plutselig blir "go-to" prisen for el-bil, 550K for en ny Volvo/VW/et eller annet. 

 

Med det sagt, Jaguaren er fantastisk å kjøre. Beste bilen jeg har eid, anger ikke et sekund,  

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...