Gå til innhold

Spørsmål om valutahandel og giring


Carew

Anbefalte innlegg

For å kapre tråden littegranne:

 

Jeg har vurdert i det siste å sette penger på valutahandel. Da spesifikt en "langtidsposisjon"(6-12måneder) jevnt fordelt mellom NOK/$, NOK/€, og NOK/£ i favør NOK.

 

Ønsker muligheten til giring, antakeligvis mellom 3-5x, og så lite gebyrer og andre kostnader som mulig. Er dette mulig å få til, isåfall hvilken broker er det som er best tilrettelagt(minst gebyrer etc) for å gjøre noe sånt? La oss si kronen styrket seg 10% på 6 måneder og jeg hadde 3x giring og har i teorien tjent 30%, hvor mye av dette ville ha forsvunnet i gebyrer og andre kostnader er det jeg lurer på. 

 

Hvis noen er godt informert angående slik investering og hva forskjellig brokers tar seg betalt så tar jeg imot råd med åpne armer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en nært forestående potensiell brexit, og en av Norges største importører av fisk mulig skal ut av EU, en amerikansk president som stilles for riksrett og resesjon i Tyskland, og du skal gamble på valuta? I tillegg har vi etpar kranglefanter innad i den norske regjeringen, så ingen veit hvor lenge den faktisk sitter, og under hvilke forutsetninger og premisser. 

Dristig. Men man blir ikke rik uten risiko. 

Hvor stor posisjon tenkte du å ta? Etter hva jeg har skjønt bør man ha ganske stor tilleggskapital så man unngår at posisjonen blir tvangssolgt ved ugunstig utvikling av valutakursene. 

Lenke til kommentar

Ingenting er risikofritt og har ingen interesse eller tid til å drive med daytrading eller noe lignende. Det er kun snakk om å ta en langtidsposisjon hvor jeg tjener på at NOK styrker seg mot $,€,£.

 

Har følt i flere år nå at et comeback for NOK har vært langt på overtid og at dagens pris ikke gjenspeiler virkeligheten. Har nå høy lønn, lave utgifter og trenger noe å sette penger i. Når alt dette kombineres med at jeg har fulgt med på valutamarkedene og makroøkonomi i et tiår allerede føler jeg meg ganske sikker på at dette er en kalkulert risiko jeg er villig til å ta.

 

Vi kan jo ta et praktisk eksempel med 5x giring. Investerer 10,000 av mine egne penger idag på kursen usd/nok på 9,0507. 

 

Scenario 1: NOK svekkes og prisen på $ går opp 10% til 9,95577. Jeg har da tapt 50% av pengene mine + gebyrer

Scenario 2: NOK styrkes og prisen på $ går ned 10% til 8,14563. Jeg har da tjent 50% og sitter igjen med 15,000 - gebyrer/skatt.

 

Jeg er 99% sikker på at vi ikke ser usd/nok over 9,5 på denne toppen og når markedet først snur kan vi fort være på vei ned mot 7,5 i kurs over et tidsrom på mindre enn 12 måneder. 

 

Å ta denne risikoen er kun aktuelt hvis det kan gjøres med lave nok gebyrer så ikke store deler av potensiell profit blir spist opp.

Lenke til kommentar

Med en nært forestående potensiell brexit, og en av Norges største importører av fisk mulig skal ut av EU, en amerikansk president som stilles for riksrett og resesjon i Tyskland, og du skal gamble på valuta? I tillegg har vi etpar kranglefanter innad i den norske regjeringen, så ingen veit hvor lenge den faktisk sitter, og under hvilke forutsetninger og premisser. 

Dristig. Men man blir ikke rik uten risiko. 

Hvor stor posisjon tenkte du å ta? Etter hva jeg har skjønt bør man ha ganske stor tilleggskapital så man unngår at posisjonen blir tvangssolgt ved ugunstig utvikling av valutakursene.

 

Det som først og fremst betyr noe er vel oljepris? Den kan gå opp. Midtøsten er jo en heksegryte hvor alt kan skje.

Lenke til kommentar

For å kapre tråden littegranne:

 

Jeg har vurdert i det siste å sette penger på valutahandel. Da spesifikt en "langtidsposisjon"(6-12måneder) jevnt fordelt mellom NOK/$, NOK/€, og NOK/£ i favør NOK.

 

Ønsker muligheten til giring, antakeligvis mellom 3-5x, og så lite gebyrer og andre kostnader som mulig. Er dette mulig å få til, isåfall hvilken broker er det som er best tilrettelagt(minst gebyrer etc) for å gjøre noe sånt? La oss si kronen styrket seg 10% på 6 måneder og jeg hadde 3x giring og har i teorien tjent 30%, hvor mye av dette ville ha forsvunnet i gebyrer og andre kostnader er det jeg lurer på. 

 

Hvis noen er godt informert angående slik investering og hva forskjellig brokers tar seg betalt så tar jeg imot råd med åpne armer.

Jeg tror dette bare blir ren gambling. Hvorfor ikke aksjer eller aksjefond?

Lenke til kommentar

Du kan sjekke ut interactive Brokers, de har veldig lav rente på margin lån. Der kan du selge usd.nok, eur.nok etc. Betaler da rente på usd du har lånt. Ca 3.6% er det vel nå, mens eur er veldig lav bare 1.5%. Men vanskelig å få avkastning på nok du da sitter på.

Kjøp salg grbyrer er veldig lave, og liten spread.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Hvis noen er godt informert angående slik investering og hva forskjellig brokers tar seg betalt så tar jeg imot råd med åpne armer.

 

Så mye de kan uten at de mister flesteparten av kundene, er vel svaret på det.

Erfaringsmessig er valuta noe forbanna stress. Men, ditt valg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...