Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Starter rett på sak. Er 21, med 3års IT erfaring. Nå jobber jeg i et Privat stort IT firma hvor jeg er på 1. linje og jobber hovedsaklig med telefon som arbeidsverktøy. Videre så har jeg fått jobbtilbud fra et statlig firma der stillingen er mer 1-2.linje og litt mer praktiske ting som oppsett av PC, tanking, nettverksfeilsøking osv..

Jobbtilbudet der var på 460.000 - der jeg jobber nå er lønnen 380.000. Kan legge til at jeg har jobbet i det statlige firmaet før i 2-3år før jeg søkte meg videre på grunn av midlertidig ansatt.

 

Etter at jeg fortalte min nåværende arbeidsgiver dette så kan de tilby følgende:

 - Lønn: 475.000

- Ny stilling: 2. linje oppgaver, mer ansvar og mail som arbeidsverktøy.

- God karrierevei

- Betalt utdanning, sertifiseringer og kursinger.

- Mobil, bredbånd, gode forsikringer, hjemmekontor, mobil, pc

 

Etter at jeg da nevnte dette til det statlige firmaet så er følgende:

 

- Lønn: 495.000

- Fortsatt samme stilling, men litt mer ansvar.

- Ikke så god karrierevei, mistenker at jeg blir sittende med det samme en stund

- Ikke så gode muligheter for kursing/sertifisering

- Godt arbeidsmiljø og kjenner til en del som jobber her.

- Mobil, mobilabb, gode pensjonsordninger/bank/lån

 

Vet ikke hva jeg burde velge her, noen tips? Har lyst å velge statlige da jeg kjenner til arbeidsmiljøet og har jobbet her før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For mitt vedkommende synes jeg det første tilbudet er veien å gå for deg. Du går oppover/fremover på alle områder i forhold til jobben du har i dag, med unntak av at lønnen i den andre tilbudet er 20K bedre. Men de 20K ekstra kan du sikkert hente inn neste år, til våren f.eks. Du går uansett opp nesten 100K i forhold til jobben du har i dag, det er jo temmelig bra! 

 

Gå for det første du. :)

Lenke til kommentar

- Betalt utdanning, sertifiseringer og kursinger.

 

Dette. Om 4-5 år skal du kanskje søke jobb på nytt. Da er det gull verdt å ha fått med seg videreutdanning, sertifisering og kurs.

 

20K er selvsagt litt penger, men om du ikke er helt skrapt i lommeboka hver måned så hadde jeg ikke lagt vekt på det nå.

Lenke til kommentar

Du kan jo høre med nåværende arbeidsgiver om de matcher 495?

 

Generelt sett synes jeg det er for mye dumsnille arbeidstakere som tar til takke med lavere lønn enn de fortjener og ikke tør å forhandle lønn. I mitt hode er det veldig rart, da lønna er selve grunnen til at man jobber i utgangspunktet.

Det later også til å være litt tabu å prate om lønn, samt ha en åpen dialog med nærmeste leder på forventninger rundt lønnsstigning, årlig lønnsjustering osv.

 

Nå skal jeg jo si meg enig med de andre her, alternativ 1 høres absolutt best ut. Du er ung, og mulighet for utvikling og en god karrierestige trumfer 20.000. Gitt at du får en god karrierestigning, kan vise til kompetanse i form av flere sertifiseringer osv. er sjansen mye større for at du oppnår en særdeles god lønn senere, enn dersom du velger den statlige jobben uten noe særlig muligheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her har du vært god til å forhandle, må jeg si. Er enig i at 20k ikke er rare forskjellen, men 50k, da begynner det å bli litt. Det er tross alt over 10% mer. Det høres ut som begge tilbudene innebærer mer ansvar enn du har i dag, og du sier selv at arbeidsmiljøet i det statlige firmaet er bra, så da ville jeg nok helt mot det.

Lenke til kommentar

Det ble plutselig ganske spennende dette, nytt tilbud er altså på 525K, det er jo nye 30K opp, totalt 50K mer i forhold til tilbudet fra dagens arbeidsgiver.  

 

Du går altså fra en lønn som starter på "3" til en lønn som starter på "5", dette er jo også tilfredsstillende rent psykologisk. Ikke verst dette, med tanke på din alder og erfaring så langt. Den statlige bedriften må virkelig ønske å få deg dit.  ;)

 

Du kan jo nå alltids fortelle dagens arbeidsgiver at det andre stedet har kommet med et nytt og veldig bra tilbud, og spørre om de kan matche dette, eventuelt om de kan tilby f.eks 500K blank?

 

Forøvrig interessant at staten kan tilby deg såpass mye bedre vilkår enn den private bedriften, for en stilling med noenlunde tilsvarende arbeidsoppgaver. Det finnes jo også noen andre fordeler med å jobbe i staten, som du også må ta i betraktningen.

Endret av Computron
Lenke til kommentar

Spørsmålet er korleis du vekter lønn opp mot fagleg utvikling.

 

Tek du nye jobben så har du blitt lova formell fagleg utvikling som du i neste omgang kan bruke til å få deg ein jobb med god betaling.

 

Beheld du jobben du har i dag så får du lønna, men du har ikkje blitt forespeila eit utdannings og karriereløp.

 

 

Dersom du berre tenker lønn, så er kontrollspørsmålet. Vil utdanninga som du får i det private selskapet føre til at du får ei lønn som er høgare enn den som du har tilbod om no?

 

Det er nok ikkje mange 21 åringar i ordinær stilling som har årslønn på over 500k.

Eit kjapt oppslag på SSB tilseier at 525k er ei lønn som den gjennomsnittlege tilsette innanfor informasjon og kommunikasjon ikkje kan fovente å oppnå før dei er fylt 30 år.

Tek du jobben i staten så bykser du med andre ord nesten 10 år fram i lønnsansiennitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stuck i litt den samme situasjonen som deg:

Har fått jobbtilbud i både offentlig (standard størrelse?) og privat sektor (stort selskap), samt konsulent stillinger.

 

Hva er erfaringen til folk her når det kommer til faglig utvikling og gode vilkår? Hvilken sektor burde jeg jobbe? Jeg er ikke så nøye på antall timer i arbeidsdagen, og er veldig opptatt av faglig utvikling som bl.a. sertifiseringer ol.

Endret av ungutvikler
Lenke til kommentar

Kan legge til at det sikkert er litt tidlig for en 21-åring å tenke på slikt, men husk at staten har voldsomt gode pensjonsordninger (?) og gode vilkår på fremtidig boliglån gjennom statens pensjonskasse. Dersom du er fagorganisert (spiller ingen rolle om man er privat eller offentlig) så gjelder det at du i tillegg også kan få veldig gode vilkår på forsikringer. Dersom man regner litt på det så blir det noen kroner ut av det også i løpet av et arbeidsår. 

 

Hva statlig vs privat angår så har jeg en følelse av at man blir fulgt opp veldig mye bedre i privat sektor hva faglig utvikling angår. Dette er helt naturlig, da private konsulentbedrifter både må levere både i bredden og dybden samtidig som de må klare å være omstillingsdyktige over kort tid. Tror det på grunn av dette er enklere å gå fra privat sektor til offentlig, enn motsatt. 

Lenke til kommentar

Heilt generelt og sikkert litt for overforenkla så er det ofte slik at i staten så er det heilt greit ettersom nesten alt er regulert gjennom lover, handbøker og avtalar.

I det private vil det ofte være enten eller. Enten kjem ein inn i ei bra bedrift der du får både god lønn og god faglig utvikling fordi ein ser verdien av godt kvalifiserte og fornøgde tilsette, men du kan også ende opp i ei dårleg bedrift der ein berre ser behovet for billig nok arbeidskraft som har akkurat nok kompetansen til å gjere jobben.

 

Min påstand er at offentlege jobbar ofte er midt på treet når det gjeld lønn og arbeidsvilkår, medan ytterpunkta på godt og vondt er dominert av privat sektor.

Lenke til kommentar

Heilt generelt og sikkert litt for overforenkla så er det ofte slik at i staten så er det heilt greit ettersom nesten alt er regulert gjennom lover, handbøker og avtalar.

I det private vil det ofte være enten eller. Enten kjem ein inn i ei bra bedrift der du får både god lønn og god faglig utvikling fordi ein ser verdien av godt kvalifiserte og fornøgde tilsette, men du kan også ende opp i ei dårleg bedrift der ein berre ser behovet for billig nok arbeidskraft som har akkurat nok kompetansen til å gjere jobben.

 

Min påstand er at offentlege jobbar ofte er midt på treet når det gjeld lønn og arbeidsvilkår, medan ytterpunkta på godt og vondt er dominert av privat sektor.

 

Noe tips til hva jeg burde se etter av varsellamper ol. hos privat bedrifter? Gjennomsnittsalderen er på type 30 noe og det er en 200 stykker i utviklermiljøet i den private, og de offentlige er utviklermiljøer på en 40 stk kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...