Gå til innhold

Denne telefonen er nesten dekket av skjermen på begge sider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi er på et nivå hvor det er vanskelig å innovere. Blir vel bare detaljforskjeller på ulike mobiler fremover inntil noen finner opp kruttet på nytt

 

Spørs hvor nødvendig det er å innovere så mye mer på mobil fronten. Selv er jeg mer gira på innovasjon innenfor batteri enn skjerm, kamera og så videre.

 

Det er ikke mye jeg ikke kan gjøre på en mobil til 5000 enn det jeg kan med en til 10 000 for tiden, om det i det hele tatt er noe. Litt bedre bildekvalitet på bilder som i de fleste tilfeller blir komprimert ved opplasting.

 

Synes faktisk det skjer mer spennende hos de mer rimelige mobilene enn toppmodellene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønner at en artikkelforfatter om mobiltelefoner ikke kan så mye om kamera, men litt basiskunnskaper må man da kunne forvente at de har, om noe som er så viktig på en mobiltelefon som kamera.

 

Hovedobjektivet er på hele 108 megapiksler, eller 12032 x 9024 piksler om du vil.

Hvordan kan et objektiv ha 108 megapiksler?

 

Det er sensoren som har et visst antall megapiksler. Uansett... 108 megpiksler? Hvorfor?

 

Man skulle tro du fint kan klippe deg inn mye her uten å forringe kvaliteten mye.

Neppe. Objektivet er en flaskehals lenge før oppløsningen. For ikke å snakke om hvor elendig pikselkvaliteten kan være på en mobilsensor på 108 megapiksler. Idiotiske 108 millioner punkter på en sensor på størrelse med en kvart lillefingernegl. Ville fått bedre kvalitet, mindre støy, og kunne klippet inn mye mer om sensoren hadde 10 megapiksler.

 

Jeg trodde megapikselhysteriet til en viss grad hadde roet seg. Ikke i Kina, tydeligvis.

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung har det allerede med DEX. Ubports er tiltenkt sånn bruk.

 

Vi er på et nivå hvor det er vanskelig å innovere. Blir vel bare detaljforskjeller på ulike mobiler fremover inntil noen finner opp kruttet på nytt

Nå skjer det jo ganske mye, til forskjell fra de siste 10 årene. Når det er sagt så kan det jo fremdeles skje litt, uten at man nødvendigvis har bruk for noe mer nyskapende enn et godt tastatur.

 

Jeg tror de flytter sensoren for å få 108MP.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Skjønner at en artikkelforfatter om mobiltelefoner ikke kan så mye om kamera, men litt basiskunnskaper må man da kunne forvente at de har, om noe som er så viktig på en mobiltelefon som kamera.

 

 

Hovedobjektivet er på hele 108 megapiksler, eller 12032 x 9024 piksler om du vil.

Hvordan kan et objektiv ha 108 megapiksler?

 

Det er sensoren som har et visst antall megapiksler. Uansett... 108 megpiksler? Hvorfor?

 

Man skulle tro du fint kan klippe deg inn mye her uten å forringe kvaliteten mye.

Neppe. Objektivet er en flaskehals lenge før oppløsningen. For ikke å snakke om hvor elendig pikselkvaliteten kan være på en mobilsensor på 108 megapiksler. Idiotiske 108 millioner punkter på en sensor på størrelse med en kvart lillefingernegl. Ville fått bedre kvalitet, mindre støy, og kunne klippet inn mye mer om sensoren hadde 10 megapiksler.

 

Jeg trodde megapikselhysteriet til en viss grad hadde roet seg. Ikke i Kina, tydeligvis.

Det viktigste er jo å ha størst tall på boksen :p

Lenke til kommentar

Gleder meg til å se test av denne. Om man i det hele tatt kan ta på den uten å trykke på alt mulig, og om denne også ripes opp av fingernegler feks. Kreves det 3 hender og 6 trinn for å skru på en vekkeklokke, og kan man slå av det gimmick-flomlyset når den lader i et rom man prøver å beholde mørkt?

Lenke til kommentar

Idiotiske 108 millioner punkter på en sensor på størrelse med en kvart lillefingernegl. Ville fått bedre kvalitet, mindre støy, og kunne klippet inn mye mer om sensoren hadde 10 megapiksler.

 

Du er muligens utstyrt med gigantiske hender og tilhørende gigantiske lillefingernegler? Sensoren er 69,6mm2.... eller 8,33x8,33 mm. Dette er vel den største sensoren som er laget til mobiltelefoner så langt?

 

I tillegg vil sensoren normalt kombinere 4 pixler og produsere et 27-megapixel bilde.

Lenke til kommentar

Skjønner at en artikkelforfatter om mobiltelefoner ikke kan så mye om kamera, men litt basiskunnskaper må man da kunne forvente at de har, om noe som er så viktig på en mobiltelefon som kamera.

 

Hvordan kan et objektiv ha 108 megapiksler?

 

Det er sensoren som har et visst antall megapiksler. Uansett... 108 megpiksler? Hvorfor?

 

Neppe. Objektivet er en flaskehals lenge før oppløsningen. For ikke å snakke om hvor elendig pikselkvaliteten kan være på en mobilsensor på 108 megapiksler. Idiotiske 108 millioner punkter på en sensor på størrelse med en kvart lillefingernegl. Ville fått bedre kvalitet, mindre støy, og kunne klippet inn mye mer om sensoren hadde 10 megapiksler.

 

Jeg trodde megapikselhysteriet til en viss grad hadde roet seg. Ikke i Kina, tydeligvis.

 
Hvorfor? For at vi skal kunne få svært gode bilder ved høyere oppløsning enn 10-12MP.
 
Denne telefonen har en stor sensor (1/1.33") og hver enkelt pixel er like stor som på de fleste andre for tiden (0.8µm individuelt og 1.6µm ved binning). Man kan ikke klippe inn mye på et 10MP bilde. TV-en min har et 8MP bilde.
 
Der bla.a. Pixel 3 med sitt kamera (med en sensor på stusselige 1/2.55") har piksler på 1.4µm ved 12 MP, har Mi Mix Alpha piksler på 1.6µm ved 27 MP. Ser du ikke fordelen med dette da er det vel helst trass det står på.

 

Edit: Gjorde all tekst lik.

Endret av Tore Antonsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stilig!

 

Kommer sikkert flere kommentarer om hvor upraktisk det er og "hvem skal kjøpe denne".

 

Topp specs og en helt ny skjermløsning er kult det. Glad folk tester forskjellige løsninger.

 

Jeg har litt problemer med å se nytteverdien med en skjerm som går rundt hele telefonen men jeg har en mistanke om at en sprekk i glasset på denne skjermen kan lage feil i skjermen som vil spre seg rundt telefonen.

 

Telefonen med skjerm på en side kan ta skade på baksiden uten at dette vil spre seg til skjermen på forsiden.

Lenke til kommentar

 

Vi er på et nivå hvor det er vanskelig å innovere. Blir vel bare detaljforskjeller på ulike mobiler fremover inntil noen finner opp kruttet på nytt

 

Spørs hvor nødvendig det er å innovere så mye mer på mobil fronten. Selv er jeg mer gira på innovasjon innenfor batteri enn skjerm, kamera og så videre.

 

Det er ikke mye jeg ikke kan gjøre på en mobil til 5000 enn det jeg kan med en til 10 000 for tiden, om det i det hele tatt er noe. Litt bedre bildekvalitet på bilder som i de fleste tilfeller blir komprimert ved opplasting.

 

Synes faktisk det skjer mer spennende hos de mer rimelige mobilene enn toppmodellene.

Jeg har ikke sett en telefon til 5 tusen, som har desktop mode.

Når de kommer med innebygd skjermkort, så blir PCen totalt overflødig. Så det er en ting. En annen er note serien, som har en penn med spennede funksjoner. Og også der finnes det desktop mode. Men disse mobilene kostet over 5000. Selvfølgelig kan du bruke en Chromecast, og streame innholdet over til en skjerm med en billigere mobil. Men du får ikke desktop mode av den grunn. Ikke får de billigere mobilene like ofte silkerhetsoppdateringer heller.

Og til syvende og sist.. kamera på toppmodellene er pr idag overlegne de telefonene til 5000. Det samme med skjermen. Så kanskje ikke du ville hatt mangler med en mobil til 5000, men det ville jeg, da desktop mode blir flittig brukt til alt fra mail som skal skrives, spill som kan spilles, dokumenter som skal redigeres eller skrives og ikke minst, nettleseren. Det generelle behovet for en enkel PC i hjemmet til slike oppgaver, er blitt totalt fraværende, da mobilen bare må kobles til telefonens USB C, og så er det hele oppe å går. Finner du en mobil som kan dette til under 5000 ny, og gi meg norske menyer, så si ifra.

Lenke til kommentar

Stilig!

 

Kommer sikkert flere kommentarer om hvor upraktisk det er og "hvem skal kjøpe denne".

 

Topp specs og en helt ny skjermløsning er kult det. Glad folk tester forskjellige løsninger.

 

Omtrent på samme måte som da noen fikser seg 20 piercinger i ansiktet og får fargeinjeksjon i øyne. Jada, underholdningsverdi og eksotisk er det. Men sett fra alle praktiske mål så er det ren gimmick.

Lenke til kommentar

Omtrent på samme måte som da noen fikser seg 20 piercinger i ansiktet og får fargeinjeksjon i øyne. Jada, underholdningsverdi og eksotisk er det. Men sett fra alle praktiske mål så er det ren gimmick.

Elendig sammenligning. Blir heller som de som senker bilen sin mye. Noen ulemper er det, men forståelig hvorfor folk vil det.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...