Gå til innhold

[Løst] Fedora 30 Mate - hvordan aktivere desktop-effekter (desktop cube) ?


geir__hk

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har prøvd å søke på nett etter svar, men av beskrivelser så er det mye som er veldig gammelt og som derfor ikke fungerer på årets versjon av Fedora Mate.

 

Det jeg har gjort rent konkret: Åpnet CompizConfig Settings Manager, og derfra åpnet jeg dialogboksen for Desktop cube og krysset av for å aktivere. Deretter lukka jeg settings manager. Og resultat? Ingenting. Ingen desktop effekt, ingen endring i desktoppens virkemåte eller utseende.

 

Det jeg lurer på er om jeg har gjort noe feil, dvs at er noe annet som også må aktiveres før skrivebordsanimasjoner skal fungere  -  Eller kan det være at maskinvaren rett og slett er for gammel (rigg fra 2005) ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ny oppdatering.

 

Konkluderte først med at det er x11 som kjører:

[root@localhost geirhk]# loginctl
SESSION  UID USER SEAT  TTY
      2 1000 geirhk seat0    

1 sessions listed.
[root@localhost geirhk]# loginctl show-session 2 -p Type
Type=x11
[root@localhost geirhk]#

Snublet over denne youtube-videoen fra 2017. Den er laget med Linux Mint Mate, men fremgangsmåten i Fedora 30 er stort sett ganske likt:

 

I korte trekk (for de som ikke ønsker å kaste bort verdifulle bits på gamle youtube-klipp)

  • Aktiver "MATE Compability" via settings (sitter på en annen pc nå, og kan ikke gjenskape excact hvor hen - men den er ikke fryktelig vanskelig å finne)
  • I Terminal-vinduet skriver man "compiz --replace"

 

Resultatet?

 

Jo, alt ble bare masse ball. Rammen til vinduene forsvant (etterhvert), og gjør det nesten umulig å flytte eller lukke vinduer. Mange funksjoner (f.ex knappen vis skrivebord) fungerer ikke lenger, kommer feilmeldinger om "not supported by window manager".

 

Jeg vet desverre ikke hvordan kommando som kan omgjøre "compiz --replace" tilbake til x11. Har søkt en del på nett, men "alle" resultater peker til "x11 forwarding" guider.

 

Om jeg ikke finner ut av dette, så er det vel fjerning av OS og teste nytt Linux OS på maskinen (gammel testmaskin uten arkivverdig innhold)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Compiz er vel en window manager som erstatter den som er standard for Fedora Mate. Så du må finne ut hvordan du endrer window manager.

 

Antakelig noe slik?

Alternatively, edit the /etc/sysconfig/desktop file as root. This file specifies the desktop for new users and the display manager to run when entering runlevel 5.

 

Correct values are:

 

DESKTOP="<value>", where <value> is one of the following:

    GNOME — Selects the GNOME desktop environment.

    KDE — Selects the KDE desktop environment.

 

DISPLAYMANAGER="<value>", where <value> is one of the following:

    GNOME — Selects the GNOME Display Manager.

    KDE — Selects the KDE Display Manager.

    XDM — Selects the X Display Manager.

Hentet fra https://docs.fedoraproject.org/en-US/quick-docs/switching-desktop-environments/
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker HawP.

 

Ny oppdatering:

 

Etter oppstart av maskinen i dag, så var plutselig skrivebordet slik det opprinnelig var, pluss alle vinduer fungerer helt fint.

 

Men så viser det seg óg at fila /etc/sysconfig/desktop ikke eksisterer på denne maskinen. Da faller vel os'et tilbake på x11 som standard ?

 

Uansett - morro å se at Fedora fant tilbake til sitt tidligere oppsett, trass i mitt iherdige forsøk på å rote det til :dremel:

 

Da setter jeg tråden som løst, ettersom jeg har fått testet ut det som antakelig kunne testes ut - og sitter igjen med resultater som forsåvidt besvarer det opprinnelige spørsmålet.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...