Gå til innhold

Her faller kollektivandelen etter at bilene har blitt billigere, togene dyrere og sporarbeidene for mange [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Dette er ikke en teknologiutfordring i form av tilgjengelige apper, det er en psykologisk utfordring, og en som det ikke ser ut til å være mulig å løse.

Det er begge deler. Alle sliter med at brukervennligheten er for dårlig til at disse appene kan nå den kritiske massen den trenger for å bli skikkelig utbredt og dermed skikkelig nyttig. Noen sliter med den psykiske barrieren det er å prate med folk på vei til og fra jobb.

 

Jeg stiller meg som sagt også tvilende til at lovliggjøring av pirattaxivirksomhet hjelper særlig mye heller

Taxi og pirattaxi forbinder jeg med lønnede sjåfører.

 

Å spleise på bensin/strøm/slitasje etc uten å lønne sjåføren anser jeg ikke for å ha noe med hverken taxi eller pirattaxi å gjøre. Det kalles normal høflighet og rettferdighet når disse utgiftene blir en nevneverdig faktor. Eller for å si det sånn: Jeg spanderer gjerne en kopp kaffe på noen, men blir det til en vanesak eller er snakk om voldsomme mengder kaffe så forventer jeg tilsvarende motytelser som f.eks at man tar regninga hver sin gang.

 

Samkjøring er svært positivt og burde hatt et eget sett med incentiver - ikke motarbeiding mot "bensinspleising".

 

Igjen ber jeg deg presentere talldata på at folk ønsker å samkjøre.

Hvorfor ber du meg om det? Dine påstander må du dokumentere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er begge deler. Alle sliter med at brukervennligheten er for dårlig til at disse appene kan nå den kritiske massen den trenger for å bli skikkelig utbredt og dermed skikkelig nyttig. Noen sliter med den psykiske barrieren det er å prate med folk på vei til og fra jobb.

 

Nå har jeg ikke prøvd noen slike apper, det nærmeste ville vært uber, men jeg tviler sterkt på at samtlige lider under dårlig brukervennlighet. At det ikke er nok brukere, spesielt på tilbydersiden er nok sånn sett et større problem, da det å basere seg på slike apper for å komme seg fra A til B som passasjer blir for uforutsigbart. Kollektivt tar riktignok kanskje lenger tid, men de går (stort sett) til oppsatte tider som er lette å forholde seg til.

Hvorfor ber du meg om det? Dine påstander må du dokumentere selv.

I motsetning til deg har han faktisk lagt fram tall som til en viss grad underbygger påstanden.

 

Samkjøring mellom ektefeller, kollegaer osv gjøres allerede i større eller mindre grad, men jeg har ingen tro på at det er en stor andel som er interessert i å ta med seg helt fremmede mennesker for å spare en slant på strøm (for å trekke dette litt inn i fremtiden). De aller fleste jeg vet om som kjører bil daglig setter faktisk stor pris på alenetiden i bilen.

 

Litt på siden ad utnyttelse av kollektivfelt. Jeg begynte å telle antall bussvganger per time forbi Lysaker bussterminal på E18 i rushtiden i ruterappen, men mistet tellingen da jeg passerte 50. Da hadde jeg stort sett bare telt de grønne regionbussene og en del av lokalbussene, ikke alle andre operatører som Vy og Brakar, som opererer ruter til nabobyene. Jeg vet f.eks at bare til og fra Hønefoss gikk det i alle fall tidligere buss 4 ganger i timen i rushtiden, med opptil 3 busser per avgang.

Forøvrig er passasjerbelegget på bussene i rushtiden veldig ofte av typen "vi ser hvor mange vi klarer å skvise inn uten å ødelegge sikten til høyre for sjåføren", så det er lite hensiktsmessig å se seg blind på sitteplasser når man sammenligner kapasitet på buss mot bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er begge deler. Alle sliter med at brukervennligheten er for dårlig til at disse appene kan nå den kritiske massen den trenger for å bli skikkelig utbredt og dermed skikkelig nyttig. Noen sliter med den psykiske barrieren det er å prate med folk på vei til og fra jobb.

Har du prøvd alle disse appene siden du sier at brukkervennligheten er for dårlig?

 

Taxi og pirattaxi forbinder jeg med lønnede sjåfører.

 

Å spleise på bensin/strøm/slitasje etc uten å lønne sjåføren anser jeg ikke for å ha noe med hverken taxi eller pirattaxi å gjøre. Det kalles normal høflighet og rettferdighet når disse utgiftene blir en nevneverdig faktor. Eller for å si det sånn: Jeg spanderer gjerne en kopp kaffe på noen, men blir det til en vanesak eller er snakk om voldsomme mengder kaffe så forventer jeg tilsvarende motytelser som f.eks at man tar regninga hver sin gang.

 

Samkjøring er svært positivt og burde hatt et eget sett med incentiver - ikke motarbeiding mot "bensinspleising".

 

Hvorfor ber du meg om det? Dine påstander må du dokumentere selv.

Fordi jeg allerede har kommet med kilder på at samkjøring er en nedadgående trend i USA, det er ikke populært i Norge heller. Folk har prøvd med apper, med samkjøringsfelt i USA, med andre ulike goder, men det er vanskelig og det ser ikke ut som om man kan forvente mer enn 10% samkjøring, kanskje 20¤% hvis avstandene er like store som i USA.

 

Derfor ber jeg om kilde på at dette er noe folk ønsker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Altså det er et enkelt poeng om tidsklemma. Hvis man er en av de 70% som ikke får nok minimumsbevegelse iløpet av uka (og de 90% som ikke kommer opp til anbefalt treningsmengde), er bilturen på 10 minutt ikke inntjent tid sammenliknet med en lenger sykkeltur, det er tapt tid.

 

For å ta et konkret eksempel. Si en kjører ruta Stabekk Stasjon -- Jernbanetorget (for å velge ut to lettkjennelige punkt på kartet) i Oslo hver dag. Hvis en kjører bruker en, ifølge Google Maps, 15 minutt (ikke i rushtida) hver vei. Sykkelveien er på omtrent 10 km, og det tar en ikke-syk person rundt 30 minutt. Altså sparer man 30 minutt i tid på å ta bilen tur/retur, men man taper 30 minutt som ellers kunne gått til trening. Hvis du sykler, kan ta trekke fra 60 minutt fra "treningsbehovet" hver dag (og essensielt fokusere på si bevegelighetstrening og styrketrening ellers -- som smart kan kombineres med et treningssenterbesøk på en av endene av sykkelruta).

 

Hva tidsklemma angår, er du essensielt like langt ved sykling som kjøring.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...