Gå til innhold

Her faller kollektivandelen etter at bilene har blitt billigere, togene dyrere og sporarbeidene for mange [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke lest artikkelen, men regner med dere tar opp de positive sidene ved dette også. Jeg antar at antall man har fått mulighet til å kutte ned på antall busser og sjåfører og dermed spart en del offentlige midler til kollektivtransporten? Jeg regner også med at samkjørings-faktoren (antall personer per bil) har steget litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest artikkelen, men regner med dere tar opp de positive sidene ved dette også. Jeg antar at antall man har fått mulighet til å kutte ned på antall busser og sjåfører og dermed spart en del offentlige midler til kollektivtransporten? Jeg regner også med at samkjørings-faktoren (antall personer per bil) har steget litt.

Artikkelen tar ikke for seg noe av dette, nå som jeg skumleste den. 

 

Det omhandler dyrere priser for kollektivt, samtidig som oljepris, og avgifter for bli er gått ned. Det ligger også en sammenheng rundt bedrifters plassering, der det er flere og flere bedrifter som plasserer seg utenfor de store knytepunktene, slik at flere og flere folk kommer kjappere til jobb ved bruk av bil, kontra kollektivt. 

 

Samtidig gjør den økte trafikken på veiene det dårligere og dårligere for bussene som har et skjema å følge, mens de oftere havner i kø, slik at kollektivt ikke blir et alternativ for folk som er avhengig av å være til rett plass til rett tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen tar ikke for seg noe av dette, nå som jeg skumleste den.

Synd, for dette er jo definitivt en sak med to sider. Ensidig framstilling er en stor uting blant journalister. Som om de har en personlig misjon de vil ha fram.

 

Det omhandler dyrere priser for kollektivt, samtidig som oljepris, og avgifter for bli er gått ned. Det ligger også en sammenheng rundt bedrifters plassering, der det er flere og flere bedrifter som plasserer seg utenfor de store knytepunktene, slik at flere og flere folk kommer kjappere til jobb ved bruk av bil, kontra kollektivt.

Den lave oljeprisen er allerede historie.

 

Samtidig gjør den økte trafikken på veiene det dårligere og dårligere for bussene som har et skjema å følge, mens de oftere havner i kø, slik at kollektivt ikke blir et alternativ for folk som er avhengig av å være til rett plass til rett tid.

Det blir jo likeledes økt køståing for bilistene så jeg ser ikke at det skal påvirke balansen mellom bil og buss. Gjør du? Folk har jo gjerne et skjema å følge om de har bil også. Jobben starter kl X, barnehagen stenger kl Y, trening starter kl Z osv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd, for dette er jo definitivt en sak med to sider. Ensidig framstilling er en stor uting blant journalister. Som om de har en personlig misjon de vil ha fram.

 

Eller kanskje kun journalistisk latskap? Siden det kan være enklere å snekre sammen en ensidig artikkel framfor å måtte gå i dybden som en skolestil og veie for og i mot.

 

Det kan like gjerne være snakk om at det er reléstasjon for en nyhetsvidereformidling, til at det skulle i det hele tatt kunne tenkes at det ligger et godt stykke journalistisk jobbing bak artikkelen. Jeg har ikke tilgang til Ekstra-abonnement. Er litt i mot hele greia. Men, kan forstå at ingenting er gratis.

 

Siden de må ty til Ekstra, så kan det like gjerne være at mange av artiklene er nesten rene videreformidlingsbearbeidelser, framfor egen graving i materien.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det blir jo likeledes økt køståing for bilistene så jeg ser ikke at det skal påvirke balansen mellom bil og buss. Gjør du? Folk har jo gjerne et skjema å følge om de har bil også. Jobben starter kl X, barnehagen stenger kl Y, trening starter kl Z osv.

Prøver du å argumentere for at det er like enkelt å være til målet med buss til rett tid, som det er med bil? 

Lenke til kommentar

Prøver du å argumentere for at det er like enkelt å være til målet med buss til rett tid, som det er med bil?

Nei, det har jeg ikke sagt eller ment. Det er jo velkjent at buss tar lengre tid fra A-B enn bil. Poenget er at det blir forholdsmessig like mye verre for buss som for bil, slik at økt trafikkmengde i seg selv ikke gjør bil mer attraktivt på bekostning av buss eller omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nei, det har jeg ikke sagt eller ment. Det er jo velkjent at buss tar lengre tid fra A-B enn bil. Poenget er at det blir forholdsmessig like mye verre for buss som for bil, slik at økt trafikkmengde i seg selv ikke gjør bil mer attraktivt på bekostning av buss eller omvendt.

Ikke nødvendgvis, siden det finnes en smertegrense. Det vil si at folk som tok bussen før køproblemer fra egoistiske bilister, kanskje kommer frem til at på grunn av alle forsinkelsene, tar bussen nå så lang tid at de må bruke bilen også.

 

Et annet argument kan brukes for syklister. Det er ganske klart at flere biler gjør det mer ubehagelig for syklister (biler hodler seg som kjent ikke bare på motorveien, og deler veien ganske ofte med mykere trafikanter -- og tar liv av en god del hvert år også!), dermed gjør flere biler det også vanskeligere for syklister.

Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke sagt eller ment. Det er jo velkjent at buss tar lengre tid fra A-B enn bil. Poenget er at det blir forholdsmessig like mye verre for buss som for bil, slik at økt trafikkmengde i seg selv ikke gjør bil mer attraktivt på bekostning av buss eller omvendt.

I dette tilfellet så blir det jo verre for begge deler, siden ferre folk ønsker å bruke kollektivt. Mindre folk i kollektivt betyr flere folk i hver sin bil, og mer kø. 

 

Få opp et kollektivt-felt, og voila. Bussen farer forbi, og folk tar kollektivt igjen. ^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke sagt eller ment. Det er jo velkjent at buss tar lengre tid fra A-B enn bil. Poenget er at det blir forholdsmessig like mye verre for buss som for bil, slik at økt trafikkmengde i seg selv ikke gjør bil mer attraktivt på bekostning av buss eller omvendt.

Jeg tilbringer med glede mer tid i kø i min egen bil enn i en rutebuss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest artikkelen, men regner med dere tar opp de positive sidene ved dette også. Jeg antar at antall man har fått mulighet til å kutte ned på antall busser og sjåfører og dermed spart en del offentlige midler til kollektivtransporten? Jeg regner også med at samkjørings-faktoren (antall personer per bil) har steget litt.

 

Når bilhold blir billigere og flere har både en og to biler så blir det nok heller mindre samkjøring.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendgvis, siden det finnes en smertegrense. Det vil si at folk som tok bussen før køproblemer fra egoistiske bilister, kanskje kommer frem til at på grunn av alle forsinkelsene, tar bussen nå så lang tid at de må bruke bilen også.

Enn alle de uegoistiske bilistene da? Må man være egoist for å kjøre bil? Hvem er det som innlærer folk å slike negative fordomsfulle holdninger ovenfor andre mennesker?

 

Et annet argument kan brukes for syklister. Det er ganske klart at flere biler gjør det mer ubehagelig for syklister (biler hodler seg som kjent ikke bare på motorveien, og deler veien ganske ofte med mykere trafikanter -- og tar liv av en god del hvert år også!), dermed gjør flere biler det også vanskeligere for syklister.

På samme måte gjør flere syklister det mer ubehagelig for bilister og bussjåfører.

 

Hva er det slags holdning? Tror du virkelig at bilister generelt ønsker å drepe syklister? Dette blir bare mer og mer latterlig virkelighetsfjernt jo mer jeg leser. Bilister trenger slett ikke være egoistiske mordere!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Enn alle de uegoistiske bilistene da? Må man være egoist for å kjøre bil? Hvem er det som innlærer folk å slike negative fordomsfulle holdninger ovenfor andre mennesker?

Du har ikke noe annet å komme med enn flisespikking på ord altså? Å kjøre bil uten et reelt behov (eg. handicap) vil si at en setter sin egen komfort fremfor resten av samfunnet som lider av for mye kø og farlige trafikksituasjoner. Det høres ganske egoistisk ut for meg. Bilister som faktisk trenger å kjøre bil lider av disse egoistiske sjåførene i tillegg. At noen har et reelt behov for å kjøre bil er helt greit, men det er ikke dem jeg snakker om :)

 

På samme måte gjør flere syklister det mer ubehagelig for bilister og bussjåfører.

 

Hva er det slags holdning? Tror du virkelig at bilister generelt ønsker å drepe syklister? Dette blir bare mer og mer latterlig virkelighetsfjernt jo mer jeg leser. Bilister trenger slett ikke være egoistiske mordere!!

Nei, men ingen syklister er dømt for drap i trafikken i Norge. Men mange, altfor mange bilister er det. Å kjøre bil medfører altfor stor fare for andre.

 

Du bør kanskje lese igjen. Hvor sier jeg at alle bilister er mordere? Du angriper stråmenn. Kanskje du blir litt støtt av sannheten om at bilkjøring utgjør en fare for andre?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

I dette tilfellet så blir det jo verre for begge deler, siden ferre folk ønsker å bruke kollektivt. Mindre folk i kollektivt betyr flere folk i hver sin bil, og mer kø.

Ja, mer trafikk gir mer kø. Sånn er det. Men om køa forlenger reisetida med 10 minutter for bilistene så forlenger den jo reisetida med 10 minutter for bussene også. Altså like mye forverring.

 

Problemet med busser er at de ofte ikke går fra der folk skal fra til der de skal til. Folk må ofte gå for å komme til målet i begge ender. I tillegg kjører de ofte lange omveier i 30-50 soner for å plukke opp flest mulig passasjerer. Målet deres har aldri vært å frakte folk effektivt - det har vært å tjene penger på maksimering av passasjerantall. En rekke tvilsomme holdningskampanjer har vært satt ut det siste tiåret for å skape en slags rasisme mot bilister.

 

Få opp et kollektivt-felt, og voila. Bussen farer forbi, og folk tar kollektivt igjen. ^^

Mulig det fungerer på E18 inn til Oslo, men det fungerer ikke sånn mange andre plasser. Hos meg fungerer kollektivfeltet mot sin hensikt. I stedet for å være et felt for alle som frakter ~1500 kjøretøy og ~2000 personer per time så kjører det kun 5-8 kjøretøy og opp mot 300 personer i timen i det feltet. Hadde kollektivfeltene her blitt omgjort tilbake til generelle felt vill det avlastet det feltet som det nå er kø i, slik at de ~1500 kjøretøyene og ~2000 personene som kjører der også ville kommet seg raskere på jobb.

 

Kollektivfelt er en ren undertrykkelses-mekanisme. Folk er ikke mindre verdt fordi de kjører bil. Bilister er skikkelige folk det også. Miljøengasjerte, engasjerte i god trafikkavvikling, uegoistiske osv. Jeg er rystet over hvor nedlatende holdninger enkelte har til bilister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tilbringer med glede mer tid i kø i min egen bil enn i en rutebuss.

Merkelig svar for bil går jo stort sett raskere enn buss, for ørten grunner. Hvis køtida øker med 10 minutter for bilistene så øker den også med 10 minutter for bussbrukerne, så dette endrer ikke i seg selv preferansene til folk. Selv foretrekker jeg komforten av å kjøre i egen bil, men har gjerne med meg noen jeg kjenner om anledningen byr seg.

 

Samkjøring er undervurdert! På tide vi får en stor og langvarig buss-streik som setter i gang mange varige samkjøringsavtaler.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

(...)en slags rasisme mot bilister.

(...)

Kollektivfelt er en ren undertrykkelses-mekanisme. Folk er ikke mindre verdt fordi de kjører bil. Bilister er skikkelige folk det også. Miljøengasjerte, engasjerte i god trafikkavvikling, uegoistiske osv. Jeg er rystet over hvor nedlatende holdninger enkelte har til bilister.

Den moderne historie om undertrykkelse:

 

  • Armenerne
  • Jødene
  • Fargede i USA
  • Fargede i Sør Afrika
  • ...
  • Bilistene

 

Du bør kanskje ha litt mer selvinnsikt? Du kan rett og slett ikke sammenlikne dette med rasisme som du gjør. Det bagateliserer undertrykkelsen opplevd under rasisme. Gå til biblioteket (eller sykle) og plukk opp en bok i historie eller to!

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Når bilhold blir billigere og flere har både en og to biler så blir det nok heller mindre samkjøring.

Samkjøring kan potensielt gjøre bilhold billigere, men nå har jo taxinæringens lobbyister fått det som de vil og det er ikke lov å betale en symbolsk slant for samkjøring uten å ha løyve og takstameter. Incentivene er altså ikke noe å rope hurra for og når det i tillegg kan være plundrete å avtale samkjøring impulsivt så koker det ofte bort i ingenting.

 

Noen liker ikke å kjøre i rushen selv og synes det virker skummelt eller de kan ikke av ymse grunner (ikke sertifikat, helsemessige grunner etc). Disse har valget mellom buss og samkjøring. Men samkjøring blir jo mindre attraktivt om man skal rangeres som B-borger i trafikken og komme senere frem, fordi man sitter i en bil. Man trenger ikke være en ond person for å sitte i bil. Folk er like mye verdt enten de sitter i buss eller bil. Derfor bør man også bort fra A- og B-borger sorteringen i trafikken.

Lenke til kommentar

Du har ikke noe annet å komme med enn flisespikking på ord altså?

Bare forklar deg angående den nedsettende holdningen til bilister du!

 

 

Nei, men ingen syklister er dømt for drap i trafikken i Norge. Men mange, altfor mange bilister er det. Å kjøre bil medfører altfor stor fare for andre.

Insinuerer du at det er ensidig bilistenes skyld? Mange syklister oppfører seg uforståelig risikabelt. Som bilist (og til tider syklist) vil jeg dem aldri noe vondt. Det tror jeg ikke andre bilister vil heller.

 

Nullvisjonen er en bra ting, men jeg tror ikke det er noe sjakktrekk å få flere syklister på veiene. Tror du?

 

 

Du bør kanskje lese igjen. Hvor sier jeg at alle bilister er mordere? Du angriper stråmenn. Kanskje du blir litt støtt av sannheten om at bilkjøring utgjør en fare for andre?

Det kan lett insinueres at du oppfatter biler som et problem på veier, fordi de utsetter syklister for fare, som om veien var der for syklistenes del. Syklister burde ikke ha tilgang til bilveier, de burde ha egne sykkelveier. Når de tar turen innom bilveiene bør det være gjensidig respekt og varsomhet. Mange syklister velger bilveien selv når det er gang og sykkelvei rett ved veien, og gir dermed en unødvendig økning i risiko. En del syklister gjør skremmende risikable manøvre. Jeg tror adrenalinet fra aggressiv sykling gjør en del midlertidig sinnsyke. Bilistene som sitter komfortabelt i et mykt sete i en oppvarmet kupe har ikke i nærheten så mye adrenalin og gjør ofte mye klokere valg.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Bare forklar deg angående den nedsettende holdningen til bilister du!

Se redigert innlegg nr. 14, og ta også en titt på innlegg nr. 17

 

 

Insinuerer du at det er ensidig bilistenes skyld? Mange syklister oppfører seg uforståelig risikabelt. Som bilist (og til tider syklist) vil jeg dem aldri noe vondt. Det tror jeg ikke andre bilister vil heller.

Rart, du mener syklister av og til har skyld, men ingen syklister er idømt skyld. Sier du at rettsystemet ikke fungerer i denne sammenhengen?

 

Hvor ofte ser du bilister kommentere i kommentarfelt om at de skal kjøre over syklister? Ganske ofte. Hvor ofte ser du syklister si noe om drapstrusler mot bilister? Aldri.

 

Nullvisjonen er en bra ting, men jeg tror ikke det er noe sjakktrekk å få flere syklister på veiene. Tror du?

 

 

Det kan lett insinueres at du oppfatter biler som et problem på veier, fordi de utsetter syklister for fare, som om veien var der for syklistenes del. Syklister burde ikke ha tilgang til bilveier, de burde ha egne sykkelveier. Når de tar turen innom bilveiene bør det være gjensidig respekt og varsomhet. Mange syklister velger bilveien selv når det er gang og sykkelvei rett ved veien, og gir dermed en unødvendig økning i risiko. En del syklister gjør skremmende risikable manøvre. Jeg tror adrenalinet fra aggressiv sykling gjør en del midlertidig sinnsyke. Bilistene som sitter komfortabelt i et mykt sete i en oppvarmet kupe har ikke i nærheten så mye adrenalin og gjør ofte mye klokere valg.

For mange biler ER et problem på veiene all den tid det ikke finnes fullgode alternativer til syklister. Problemet er at sykkelveinettet i Norge ikke pålangtnær er så godt knyttet sammen som veinettet, derfor må en bruke veiene for flere strekninger.

 

Og liksompsykologien din kan du holde for deg selv.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...