Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ufør og NAV


eporsche

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hatt hjerneslag og er redusert omtrent 150% i mitt fysiske hverdagsliv. Jeg har ingen sjangse for jobb og lever på sosial stønad fra NAV.

 

Jeg er en ganske oppegående kar som av ulike faktorer ikke har hatt noen fast jobb noensinne. Jeg prøvde meg tidlig på ett par veldig lette og enkle jobber men dette viste seg senere å ikke fungere.

 

Problemet mitt er at jeg bruker all "lønna" mi på medisiner da jeg har migrene. Jeg har mast fra lege om medisiner og er politianmelt for det allerede. Jeg har mast på NAV om å skifte til en annen støtteordning og er politianmeldt for ordensforstyrrelse. 

 

Jeg sitter igjen med en haug forventet fengselstraffer for bagateller. Alle knyttet til mitt behov for medisiner, penger, og et normalt liv.

 

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. En nav ansatt spurte meg om det heller ikke var bedre om jeg "gikk å hengte meg". Jeg har ikke lyst til å dø.

 

Men jeg har ikke lyst til å leve slik heller. Etter medisiner er betalt for på gata sitter jeg igjen med omtrent 1500,- i måneden til mat, klær, hygieneartikler, og alt annet. Det er totalt uverdig.

 

Jeg føler jeg blir ignorert overalt og ansatte i NAV anbefaler meg å "bare dø". Helsetjenesten er så motvillige til å imøtekomme meg og klager over ubetalte regninger når jeg kun har 1500 i potten til å betale for å se til legen èn gang.

 

Hva er det som foregår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan forstå at du er frustrert.

 

Hva med å få med deg en person du stoler på, som kan være med på møte med NAV og lege? Første bud er å være normalt høflig, vise respekt, fortelle sannheten og ikke utagere. Jeg har vanskelig for å tro at ansatt hos NAV har bedt deg om å ta livet ditt. Likeledes leser jeg mellom linjene at du har et rusproblem. Du trakasserer antakelig  legen med spørsmål om sterke, avhengighetsskapende medisiner. Det får du ikke, og velger å kjøpe illegalt på gata. 

 

Hva slags medisiner er det du mener du trenger? Jeg har selv kronisk migrene, og får det jeg trenger på blå resept. Etter frikortet er fylt opp, betaler jeg ingenting resten av året. Er du utredet hos nevrolog? 



Anonymous poster hash: f48c5...ed7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Jeg har ingen penger og er totalt blakk.

 

Jeg har så sterke problemer at jeg ikke har råd til å gå til legen. Alle pengene går til medisiner og på slutten av måneden, den siste uken ligger jeg og vrir meg i smerter dag og natt i syv dager.

 

Jeg nektes oppfølging av legen. Jeg har ikke et rusproblem men jeg har et kronisk migreneproblem. Jeg følges opp av de relevante instansene uten noen form for fremskritt. Det hele ender i forvirrelse og tap uten at noe blir gjort. Behandler/lege sier at de vil henvise meg videre også skjer dette aldri slik at jeg må hele tiden drive å mase på. Jeg er utslitt grunnet hjerneslag og har skade i minneregionen av hjernen, slik at jeg ofte glemmer ting.

 

Jeg skal henvises til nevrolog. det har ikke skjedd enda men det er på vei.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer i forhold til migrene er som følger:

 

Ikke vær sulten.

Få nok søvn, i et stabilt søvnmønster. Det vil si legg deg, og stå opp til samme tid hver dag. 

Unngå sterkt lys, støy og høy varme.

Vær mye ute i friluft, men ikke ta deg helt ut. Gå rolige turer, men gjerne på flat mark.

Unngå stress, og tilstreb en rutinepreget hverdag.

Unngå alkohol, kaffe, sjokolade og sitrusfrukter.

 

Jeg bruker Sumatriptan injeksjoner ved anfall, omtrent en gang i uka.

Bruker daglig Paralgin forte.

Har prøvd et uttall medisiner over mange år. Mange uten virkning. 

 

Hva er det du ber legen om? Hvilke medisiner mener du at du trenger?

Hos NAV vil jeg tro du kvalifiserer til AAP om opplysningene dine stemmer.



Anonymous poster hash: f48c5...ed7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor kan jeg finne en støtteperson som ledsager her? Jeg er utslitt og grundig lei av alt dette her.

 

Jeg har søkt og levert inn omtrent 7-8 legeattester, psykologirapporter, og spesialisterklæringer. De fleste har gått gjennom til AAP men noen av de har blitt nektet ift. uføre. Jeg er bare så lei å gå igjennom denne prosessen hele tiden og har ikke lyst til å gjøre det igjen. Det er slitsomt og jeg er sliten. Ikke minst det å forklare situasjonen om og om igjen når jeg møter nye leger og spesialister.

 

Det føles som jeg blir stilt til hån og det liker jeg ikke. Jeg har blitt politianmeldt en mengde ganger og er faktisk redd for å møte opp på NAV eller hos legen. Jeg er redd for å si det jeg mener til dem uten at de skal ta det negativt og eskalere situasjonen. For slik har det gått til flere ganger nå.

Derfor føler jeg det best om jeg har noen til å støtte eller ledsage meg gjennom hele dette. Finnes det noe slikt?

Lenke til kommentar

De sier de er "redde".

 

Fortell det til en fyr som har bodd på egenhånd i 20 år, i en by og på et sted han egentlig ikke ønsker å tilhøre. På toppen av det har han sittet og diskutert formaliteter i 5 år sammenhengende med ulike saksbehandlere som enten har ignorert eller nektet hans ønsker. Da begynner du å nærme deg irritasjon. Irritasjon som tilsynelatende ikke er der men som likevel koker under overflaten. Jeg kan ikke ønske vekk fortiden. Alt jeg kan gjøre er å være høflig og få et objekt fra A til B. Om de skulle føle det ligger noe annet bak er ikke det min sak. Det er ikke noe jeg kan gjøre noe med, ikke sant.

Lenke til kommentar

Er du anmeldt til politiet flere ganger, tyder det på at du ikke oppfører deg. Det må du begynne med.

 

Har du slekt eller venner du stoler på, så kan du spørre pent om hjelp i en vanskelig situasjon, som du ikke har kontroll på. Vær ydmyk, og legg frem saken din ordentlig og sannferdig. Lag deg en liste hvor det står medisinske problemer, hva du er utredet for, hva du har søkt, og eventuelt fått innvilget hos NAV, og andre relevante opplysninger. Slik slipper du å gjenta alt, og også glemme opplysninger.

 

Hvorfor vil ikke legen gi deg nødvendige medisiner? Har du kjent rushistorie kanskje? For øvrig er det sjelden det lønner seg å be legen om medisiner. Legg frem saklig problemene dine, og la legen vurdere hva som er nødvendig behandling. Vurdere å informere om kodeinbruken din. Fortell at du ønsker å slutte med illegale medisiner, og ønsker hjelp til dette. Det må du mene oppriktig. 

 

Regner med du ble innlagt på sykehus etter hjerneslaget? Legen din er informert om dette?

 

Jeg tror at du med en nødvendig endring av oppførsel, kan få hjelpen du trenger. 



Anonymous poster hash: f48c5...ed7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man blir ikke politianmeldt uten at det ligger noe bak. Du prøver å fremstille det som at du er politianmeldt pga "mas" og bagateller. Ser ikke ut som du ser din rolle i det, og velger å skylde på alle andre.

 

Skal du får hjelp må du ta ansvar for din rolle, og ha en helt annen innstilling i fremtiden. Ydmykhet og høflighet når langt. Av det du skriver her tenker jeg du er kvalifisert til å få AAP.

 

Kan være forholdet til legen din er for dårlig nå, og kanskje du trenger en ny start med en annen lege. Ville vurdert å bytte lege, og få legekontoret du er tilknyttet nå til å oversende alt de har av dokumentasjon på deg. 

 

Jeg vet ikke hva slags medisiner du vil ha, men leger er ofte restriktive til å gi ut sterke avhengighetsdannende medisiner. Du må bare ha en god dialog med legen din, og det at du kjøper codein ulovlig ville jeg vært åpen om. En lege må vurdere om du trenger medisin for å dempe smerter du sier du har, eller om det er mer sannsynlig at du ber om disse medisinene fordi du har ett rusproblem. Jeg kjenner ikke nok til saken din i forhold til det. Men måten du bagatelliserer egen rolle i at du blir politianmeldt av både NAV og lege kan tyde på sistnevnte. Eller en kombinasjon.

 

Ønsker deg ihvertfall lykke til. 



Anonymous poster hash: ef647...d36
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noen her som har tatt med et vergemål til NAV og forhandlet seg frem til noe? Jeg ønsker gjerne å høre din historie

 

edit:

 

Er villig til å betale en symbolsk sum dersom noen her kunne tenke seg å stille som verge for meg. Jeg hører til på Sandaker i Oslo. Saken er ganske enkel: Jeg trenger noen til å kommunisere med lege og NAV for meg. Du vil få innsikt i alle journaler og relevante dokumenter. Du har full frihet til å avtale og holde møter hos lege og NAV. Ta gjerne kontakt på PM dersom du er jurist eller lignende.

Endret av eporsche
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er det en ting du aldri må gjøre så er det å bli aggressiv i møte med NAV eller fastlege. Da er du kontraproduktiv i ditt mål. Jeg har full forståelse for at du er forbanna, men det å kommunisere på en måte som ikke er aggressiv er nok det som skal til for at du får den hjelpen du trenger. 

 

Jeg vil anbefale deg som enkelte her i tråden har sagt: ta med deg en person du stoler på som kan hjelpe deg med å kommunisere fram det du ønsker. Om du blir for aggressiv så er det lite NAV og legen faktisk gidder å gjøre for deg, fordi du ikke er konstruktiv i dialogen. 

 

Har selv vært illsint i møte mot NAV, men da har jeg kommunisert misnøye min på en måte som fikk meg til å i det minste fremstå fattet. 

Lenke til kommentar

Enkelte folk tolker uenighet som aggresivitet. Og flirer deg i fjeset mens dem påstår det.

 

Jeg hadde en psykotisk episode hvor jeg utagerte ved å kaste en stol på en dørrute hos min tidligere psykolog. Men det er lenge siden og et enkelt tilfelle. Jeg har aldri forvoldt noen legemsbeskadigelse. Men jeg tror helsepersonellet er klar over at dette skjedde og utnytter det for alt det er verdt. Det er et problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Enkelte folk tolker uenighet som aggresivitet. Og flirer deg i fjeset mens dem påstår det.

 

Jeg hadde en psykotisk episode hvor jeg utagerte ved å kaste en stol på en dørrute hos min tidligere psykolog. Men det er lenge siden og et enkelt tilfelle. Jeg har aldri forvoldt noen legemsbeskadigelse. Men jeg tror helsepersonellet er klar over at dette skjedde og utnytter det for alt det er verdt. Det er et problem.

 

Du bør nok søke hjelp igjen da det ikke er særlig vanlig å bli politianmeldt for noe småtteri. NAV og legen må ha blitt skikkelig redd hvis de tilkaller politi og anmelder deg. 

 

Det beste du kan gjøre er å få hjelp på det psykologiske plan. Tror det er best om du får hjelp av noen som du stoler på som sagt.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil ikke legen gi deg nødvendige medisiner?

...

Jeg tror at du med en nødvendig endring av oppførsel, kan få hjelpen du trenger.

Anonymous poster hash: f48c5...ed7

Dette er en ny policy som kom fra helsemyndighetene for noen år siden, og som nå er trappet opp. Atferden hans spiller ingen rolle, legen følger bare myndighetens "retningslinjer". "Retningslinjer" har i de senere år, uten hjemmel i lov, begynt å bety "regler". Leger som bryter dem, risikerer å bli fratatt autorisasjonen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal man klare å være rolig i møte med nav når man nesten hvert møte må bruke halve tiden på å forklare saken for ny saksbehandler? Har vært gjennom mange slike møter de siste årene. Hele tiden nye å forholde seg til og lite tid til å komme frem til noen løsninger.

 

Har ikke så store helseplager som TS, men kjenner igjen frustrasjonen.

 

Anonymous poster hash: 33299...879

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...