Gå til innhold

Arendal Sound 2.2 Stereo m/Rega RP8 platespiller - Valg av forsterker og DAC m/trådløs streaming


Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst på et godt stereoanlegg, og nylig fått lyst på platespiller og LP.

Var på HiFi-messa i Horten i går. Kjøpte en brukt Rega RP8 platespiller m/Apheta II PU, før jeg gikk inn.
https://norskaudioteknikk.no/project/rega-rp8/

https://oslohificenter.no/analog/pickuper/rega-apheta-2

 

Hadde prøvehørt et par 3 mnd. gamle B&W 706S2 tidligere på formiddagen, hos privatperson. Jeg ble imponert over lyden, men syntes kanskje de var litt for "analytiske"? Skulle få høyttalere og NAD C368 integrert forsterker for en god pris. Gikk derfor inn på HiFi-messa med null forventninger om å finne noe annet som skulle appellere mer til meg, til en realistisk pris. Gikk rundt og hørte på høyttalere, forsterkere, og platespillere til astronomiske summer. Hørte jo klare forskjeller i lyd, men jeg var ikke i nærheten av å skille lydkvaliteten mellom 50.000,- og 450.000,- høyttalere. 

 

Vandret inn på rommet til Arendal Sound. De spilte en utrolig vakker sang, med akustisk gitar og yndig kvinnelig vokal. Jeg satte meg i den midterste stolen forran, og lukket øynene. Opplevde å bli løftet ut av stolen og satt forsiktig ned i åpen bjørkeskog. Høstløv på bakken. Aldri hørt så bred lydscene eller så mye luft før. Tonen var varm og dynamisk, noe jeg skjønte var det jeg følte manglet fra B&W 706S2 og de andre dyre høyttalerene på messa. 

Endte opp med å kjøpe 1723 Bookshelf S høyttalere på stativ, og begge 1723 Subwoofer 2.

https://www.arendalsound.no/collections/1723-s-thx/products/1723-bookshelf-s-thx?variant=14085818220653

https://www.arendalsound.no/collections/subwoofere/products/1723-subwoofer-2

Den emosjonelle opplevelsen dette systemet ga meg ble for sterk til å stå imot. 

Nå mangler jeg kun integrert forsterker, for å få lyd i galskapen. Ser at mange anbefaler ekstern RIIA til RP8, som koster 10.000-15.000,-. Jeg håper å finne en forsterker med integrert MC RIIA som duger, inntil jeg eventuelt ønsker noe mer. Viktig at stereoforsterker har pass-through, slik at jeg kan implementere stereoanlegget i et surroundanlegg til film etterhvert.

Prisklasse opp til 10.000,-
Kjøper veldig gjerne brukt!

 

Musikksmak:

Rolig analog musikk. Melodiøs og melankolsk. Elsker ren akustisk gitar, piano, og vokal.

Eks. Gregory Alan Isakov "Big Black Car"/"Suitcase Full of Sparks"/"Time WIll Tell". Eric Clapton "Layla"/"Tears in Heaven". Eva Cassidy "Fields of Gold". Matt Corby "Big Eyes". Dire Straits "Sultans of Swing"/"Romeo and Juliet"/"Brothers in Arms". John Mayer "Slow Dancing in A Burning Room". Hollow Coves "Coastline".

Forslag?

post-167058-0-91098000-1569156145_thumb.jpg

post-167058-0-71869400-1569156157_thumb.jpeg

post-167058-0-07693300-1569156169_thumb.jpg

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden budsjettet er 10K og du gjerne handler brukt så ligger det en Yamaha A-S1100 på Hifisentralen til 9.999,-.  2 x 100W, en bedre RIAA enn det aller meste til rundt samme pris, topp byggekvalitet og nydelig lyd.  Kan vanskelig tenke meg en forsterker som gir mer til samme pris.  Pass-through vet jeg imidlertid ikke om den har.

 

Samme sted ligger det også en A-S2100 til 11.500,- og nøyaktig det samme kan sies om den.

 

Ellers finner du også en Marantz PM14S1.  Den har pass-through, men koster 14K og RIAA-trinnet er ikke på høyde med det som sitter i Yamaha forsterkerne (IMO).  Bortsett fra det er det en ypperlig dings.

 

Og til slutt et sett Parasound Halo P5 og A23 til 12K.  Ingen erfaring med RIIAen in P5, men ellers er det veldig bra saker.

Endret av Belfaborac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yamahaen som Belfa nevner over her er en nobrainer. Akkurat lydbildet det høres ut som du etterlyser og jeg vil tro det er noen kroner til å gå på også. Den er jo blitt noen år og dermed skulle det være mulig å nærme seg halv pris av opprinnelig. (Den fås for øvrig for 14500 i dag, hos butikk).

Lenke til kommentar

stusser litt over at du har en platespiller /m pickup til nesten tre ganger pris av hva du skal ha forsterker for?

 

Blåste vel mesteparten av budsjettet på platespiller og høyttalere i ren impuls tenker jeg.  Sånt skjer. :D

 

Enig i at det forsåvidt er en smule mismatch, men en A-S1100/2100 vil slett ikke gjøre pickup pg platespiller til skamme, selv om det vil være mer å hente ved å hanke inn en dedikert RIIA på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Finnes mange guider på youtube til hvordan man gjør det selv, tror de fleste burde klare det.

 

Ja, ikke uenig, de fleste bytter også lett en clutch eller reg reim - ved hjelp av Youtube videoer.

 

Har selv brukt rew og umic-1 ganske mye - men jeg ga meg etter en stund og skaffet heller en Cinema 8033 som ga meg et bedre resultat enn jeg klarte selv.

Lenke til kommentar

Siden budsjettet er 10K og du gjerne handler brukt så ligger det en Yamaha A-S1100 på Hifisentralen til 9.999,-. 2 x 100W, en bedre RIAA enn det aller meste til rundt samme pris, topp byggekvalitet og nydelig lyd. Kan vanskelig tenke meg en forsterker som gir mer til samme pris. Pass-through vet jeg imidlertid ikke om den har.

 

Samme sted ligger det også en A-S2100 til 11.500,- og nøyaktig det samme kan sies om den.

 

Ellers finner du også en Marantz PM14S1. Den har pass-through, men koster 14K og RIAA-trinnet er ikke på høyde med det som sitter i Yamaha forsterkerne (IMO). Bortsett fra det er det en ypperlig dings.

 

Og til slutt et sett Parasound Halo P5 og A23 til 12K. Ingen erfaring med RIIAen in P5, men ellers er det veldig bra saker.

For et flott innlegg! Takker for forståelsen.

Arendal Audio brukte Anthem STR Integrated Amplifier (https://www.lsound.no/collections/anthem-str-series/products/anthem-str-integrert), ved demoen av systemet mitt. Det hørtes helt nydelig ut. Ble trollbundet av Sophie Zelmani med "All About You", fra plata "Soul" (over TIDAL). Aldri før opplevd visualisering, så direkte forårsaket av musikk. Hvordan tror du/dere lyden fra Yamaha eller Parasound sammenligner?

 

Yamahaen som Belfa nevner over her er en nobrainer. Akkurat lydbildet det høres ut som du etterlyser og jeg vil tro det er noen kroner til å gå på også. Den er jo blitt noen år og dermed skulle det være mulig å nærme seg halv pris av opprinnelig. (Den fås for øvrig for 14500 i dag, hos butikk).

Fint å høre hva du tenker om lydsignaturen, sammenlignet med Anthem.

 

 

Blåste vel mesteparten av budsjettet på platespiller og høyttalere i ren impuls tenker jeg. Sånt skjer. :D

 

Enig i at det forsåvidt er en smule mismatch, men en A-S1100/2100 vil slett ikke gjøre pickup pg platespiller til skamme, selv om det vil være mer å hente ved å hanke inn en dedikert RIIA på et senere tidspunkt.

"Alt" er et relativt begrep. Ja, gikk jo fra å skulle kjøpe ny Rega P2 platespiller for 5000 kr + brukte nye bokhyllehøyttalere og forsterker for 15.000 kr + ny/brukt sub for kanskje 5000 kr? Til pent brukt Rega RP8 med Apheta II (600t) + nye Arendal Sound 1723 bokhøyttalere + 2 stk. nye AS Subwoofer 2 + snart forhåpentligvis god brukt forforsterker+DAC el. receiver til ca. 10.000 kr. Om jeg får like godt tilbud på brukt forsterker, som på platespilleren, så blir det fort ikke like mye mismatch, som ved kjøp av ny i butikk, tror jeg. *Gramatikklærerinna kan ta seg ei bolle, og kose seg med to innskutte leddsetninger! Og 3 mnd gamle B&W 706S2, til halv pris, var nok hakket mer "verdi for penga", mtp. evt. videresalg senere, men de hørtes ikke i nærheten av like deilig for meg, som AS 1723 Book Shelf S. Men med de bokhøyttalerene, så måtte man jo ha med en av subbene... og etterhvert overbevist seg selv om begge to... Om det var noe som "blåste budsjettet", så var det vel de to subwooferene. Men ser jo at de kommer best ut i test, og den audiofile rockeren ved siden av meg i demo-rommet mente at de hadde ytelse og kvalitet tilsvarende Sub av andre merker til 3 ganger prisen. Jeg legger heller på noen lapper ekstra for å få betydelig mer for pengene... hva nå enn "mer for pengene" betyr...

 

Bare kjøre en enkel stereoforsterker for et 2.2 oppsett? Ingen tanker om integrering av suber?

 

Edit - Parasounden virker til å ha muligheter.

Trenger man vanligvis to?

 

Burde vel slenge med en miniDSP og målemic også kanskje?

Arendal Sound anbefalte MiniDSP m/Umik-1 + REW.

 

Finnes mange guider på youtube til hvordan man gjør det selv, tror de fleste burde klare det.

Har motorsykkel, seilbåt, og lager småelektronikk. YT er da din beste venn! Burde fint finne ut av grunnleggende romkorreksjon, tror jeg. Er jo en del av morroa det og.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint å høre hva du tenker om lydsignaturen, sammenlignet med Anthem.

 

Anthem er lenge siden jeg har hørt. Det var en tokanals forsterker, med nøytral lyd. Det samme er egentlig tilfelle med Parasound også, jeg hadde den integrerte deres for snart to år siden. Et liiite strøk av varme, men i all hovedsak nøytral og lett i tonene. Mer varme i Yamaha enn begge de to andre her.

Lenke til kommentar

Trenger man vanligvis to?

 

 

Nei, syntes at man burde anbefale en løsning som gir mulighet til å integrere subene.

 

At du er interessert i å bruke rew, mic og minidsp løser de problemene. Kan ikke tenke meg annet enn at dette kan låte fantastisk!!

 

Edit: Synes dette er en veldig spennende løsning du har valgt. Er jo egentlig ikke så dyrt - sammenlignet med et par greie gulvstående høytalere av en viss klasse. Men kan tenke meg at ditt oppsett kan parkere litt av hvert.

 

Følg gjerne opp og fortell hvordan det låter etterhvert som du får igang ting!

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Anthem er lenge siden jeg har hørt. Det var en tokanals forsterker, med nøytral lyd. Det samme er egentlig tilfelle med Parasound også, jeg hadde den integrerte deres for snart to år siden. Et liiite strøk av varme, men i all hovedsak nøytral og lett i tonene. Mer varme i Yamaha enn begge de to andre her.

Søkte litt rundt på nettet, for å se om jeg kunne lære litt om hva musikalsk "varme" er. Det nærmeste jeg kom et svar var at varme er "distortion", som gjør at digital lyd høres mer analogt/naturlig ut. Vil varme fra Yamaha-forsterker bidra til ytterligere "naturlig" lydbilde? Eller er det fare for at "varme" høyttalere kombinert med "varm" forsterker vil høres utydelig ut?

 

Ville en rørforsterker ha enda mer varme, enn Yamaha transistorforsterker?

 

Nei, syntes at man burde anbefale en løsning som gir mulighet til å integrere subene.

 

At du er interessert i å bruke rew, mic og minidsp løser de problemene. Kan ikke tenke meg annet enn at dette kan låte fantastisk!!

 

Edit: Synes dette er en veldig spennende løsning du har valgt. Er jo egentlig ikke så dyrt - sammenlignet med et par greie gulvstående høytalere av en viss klasse. Men kan tenke meg at ditt oppsett kan parkere litt av hvert.

 

Følg gjerne opp og fortell hvordan det låter etterhvert som du får igang ting!

Har fått lyd i høyttalere og sub, med pappa sin gamle Sony STR-DB2000 AV Receiver. Og du verden som de låter, selv med dårlig forsterker og ingen romkorreksjon! Gleder meg til å høre hva dette kan bli, til slutt ?

Lenke til kommentar

Søkte litt rundt på nettet, for å se om jeg kunne lære litt om hva musikalsk "varme" er. Det nærmeste jeg kom et svar var at varme er "distortion", som gjør at digital lyd høres mer analogt/naturlig ut. Vil varme fra Yamaha-forsterker bidra til ytterligere "naturlig" lydbilde? Eller er det fare for at "varme" høyttalere kombinert med "varm" forsterker vil høres utydelig ut?

 

Ville en rørforsterker ha enda mer varme, enn Yamaha transistorforsterker?

 

 

Jepp, varme kan godt sies som en slags forvrengning eller forstyrrelse i lyden. Ser man på et eq-spekter vil det meste over 200hz ha en liten nedjustering av db, i ulike grader. For de som elsker live-opptak og foretrekker skarptrommene hardt i fleisen blir det gjerne kjedelig og tamt med varme høyttalere og forsterker.

Egentlig vil jeg si at en varm forsterker har mindre naturlig lyd, men helt klart en mer behagelig. Om både høyttalere og forsterker har en varm signatur vil det jo si at øvre mellomtone og diskant er noe nedtonet og dermed forsvinner noe av det man kan kalle klarhet, tydelighet, detaljer. Fører ofte til at man skrur opp volumet mer. Ørene tåler mer av de mørkere tonene (men ikke hørselsnervene vel og merke).

 

Det jeg har hørt av rør har vært av det varme slaget. Hører noen sier de har nærmest en nøytral rørforsterker, men de må være mer sjeldne. Har en kompis som spiller med rør på både for- og effekttrinn, pluss store elektrostater fra Quad. Det er varme det, perfekt om du vil lulles inn i natta. Til tross for mye varme er det merkelig mye detaljer, men jeg regner med det er noe man må kunne forvente av anlegg til noen hundre tusen.

 

Så ja, har jeg en varm forsterker vil jeg nok ha høyttalere som er mer sprelske i spillestilen og omvendt. Rett og slett for ikke å miste interessen og også kunne nyte gode live-opptak.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt rørbaserte forforsterkere som har vært svært nøytrale (f.eks Air Tight), men alt av integrerte og effektforsterkere jeg har vært borti har definitivt vært varmere enn virkeligheten, i varierende grad.  Så har jeg også hørt solid state forsterkere som har vært varmere enn mange rørforsterkere, men da snakker vi utelukkende om vintage dingser (f.eks Marantz fra 60 og 70-tallet).

 

Uansett, et anstrøk av varme er for de aller, aller fleste kun et gode da det gjør anlegget ørevennlig og motvirker lyttetretthet.  Absolutt nøytralitet (i den grad det finnes) er ofte imponerende der og da, men om målet er å kunne kose seg i godstolen foran anlegget i time etter time så er det sjeldent et godt sjakktrekk.

 

Dog er det aller beste selvsagt å ha to anlegg: ett med et lite anstrøk av varme til daglig bruk og det andre en 100% rørbasert produsent av musikalsk rosenvann og organisk honning, til bruk i sene nattetimer når man er sånn passe på druen og vil nyte litt klassisk jazz, kammermusikk eller en madrigal eller to.

Lenke til kommentar

Flotte innlegg her! Syntes AS Bookshelf S drevet av Anthem integrert forsterker låt passe varmt for mine ører, så begynte å få lyst på Parasound kombo... men nå virker det ikke som om linken funker lenger. Er den solgt?

 

Det var en smakful filosofisk skildring det, Belfaborac. Ser for meg situasjonen ?

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar

Parasound-settet har trolig stukket av ja.  Yamaha-linkene feiler også, uvisst av hvilken grunn, men her er de igjen:

 

A-S1100

 

A-S2100

 

Så har det kommet til en Technics SU-G700 som burde være en god match til 13K, og en Rega Elicit R til 12K som også burde gjøre en svært god jobb.

 

Sånn rent personlig ville jeg bare plukket opp en av Yamahaene eller Regaen asap.  Alle er ypperlige forsterkere, men sistnevnte er mer nøytral og trolig sånn sett mer lik Anthem.  Prisene er det ingenting å si på, selv uten å prute (men selvsagt gjør man det likevel).  Technicsen kjenner jeg ikke til, utover å ha skummet testen i L&B (som er veldig positiv).  Romkorreksjon har den jo tydeligvis også (sort of).

 

Alt sammener jo dessuten dingser man lett får solgt igjen til mer eller mindre samme pris så lenge man ikke sitter på dem alt for lenge, så den finansielle risikoen er minimal.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Gjest endret tittelen til Arendal Sound 2.2 Stereo m/Rega RP8 platespiller - Valg av forsterker og DAC m/trådløs streaming

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...