Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Leging av operasjonssår og manglende følelse i deler av foten


fotonisse

Anbefalte innlegg

Hadde et inngrep i foten rundt midten av August mnd for fjerning av en stor Ganglion kul midt oppå foten. Ble et litt større inngrep enn hva kirurgen først så for seg, fordi kulen hadde vokst en del siden det ble tatt bilder. Alt i forbindelse med inngrepet gikk greit, stingene er fjernet og såret er grodd.

 

Men operasjonssåret er fremdeles veldig ømt, kan nesten ikke komme inntil det før det stråler utover i foten av ubehag, jeg håper at det blir mindre ømt etter hvert som tiden går.

Jeg regner med at det er fordi det har dannet seg arrvev og at såret ikke helt har grodd ferdig innenfor huden enda?

 

Det som derimot plager meg litt er noen punkter i foten nedenfor opersjonssåret hvor det føles ut som en blir stukket av glødende nåler, det er rett og slett ubehagelig. I tillegg så er halve foten nedenfor operasjonssåret og 2 av tærne helt uten følelse på oversiden av foten. Jeg kan fint prikkes med en nål oppå deler av foten uten at jeg kjenner det i det hele tatt.

 

Jeg har selvfølgelig spurt fastlegen om dette, og fikk til svar at skadede nervebaner kan ta inntil 6 mnd før de er i orden igjen, noen få blir aldri i orden igjen.

Det kunne det kanskje gjøres noe med i form av Botox, men det måtte gå minst 5 mnd før en skulle se mer på det.

Fastlegen hadde ikke så mye erfaring på akkurat dette, men det var svaret jeg fikk.

 

Så da vil jeg bare stille min nysgjerrighet litt og forhøre meg litt her,

Er det vanlig at nervebaner brytes ved en operasjon og kan de faktisk lege seg selv med tiden til hjelp?

 

Jeg fikk et inntrykk av at det er pga brutte nervebaner jeg mangler følelse i en del av foten og i 2 av tærne, men det jeg nevnte om at det er et par punkter som er virkelig vonde (føles som stikk med glødende nål) hadde ikke fastlegen noe godt svar på. 
Det stråler i et lite område rundt de 2 punktene og det forekommer noen ganger i minuttet, men enkelte ganger er det mer smertefullt og intenst enn andre ganger. Har ikke funnet noen sammenheng på hvorfor det varierer både i intensitet og hyppighet, og det merkelige er at dette skjer i det området jeg ikke har følelse oppå foten/huden.

Kan det være at nervene sender «signaler» som ikke kommer videre fordi nervebanene er brutt etter inngrepet?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Er det vanlig at nervebaner brytes ved en operasjon og kan de faktisk lege seg selv med tiden til hjelp?

 

 

 

 

Jeg fikk et inntrykk av at det er pga brutte nervebaner jeg mangler følelse i en del av foten og i 2 av tærne, men det jeg nevnte om at det er et par punkter som er virkelig vonde (føles som stikk med glødende nål) hadde ikke fastlegen noe godt svar på. 

Det stråler i et lite område rundt de 2 punktene og det forekommer noen ganger i minuttet, men enkelte ganger er det mer smertefullt og intenst enn andre ganger. Har ikke funnet noen sammenheng på hvorfor det varierer både i intensitet og hyppighet, og det merkelige er at dette skjer i det området jeg ikke har følelse oppå foten/huden.

Kan det være at nervene sender «signaler» som ikke kommer videre fordi nervebanene er brutt etter inngrepet?

 

 

 

Google "kan nerver helbredes" e.l., så har du noe å lese på i dag. 

 

Men ja, er nok vanlig at nerver brytes ved operasjoner. Alle inngrep har en risiko for komplikasjoner. Du må også huske at nede ved foten er alt veldig smått, så fort gjort å komme borti noe man ikke skal.

Også viktig å huske på at ting tar tid, midten av august er såvidt en måned siden. Selv ble jeg operert i starten av april, og først nå har ting begynt å kjennes slik at jeg ikke tenker nevneverdig over det. 

 

Men ja, går du til en fysio? Hvis ikke, så er det noe av det første du skal fikse i morgen tidlig. Utenom det så er det ikke stort annet man kan gjøre enn å være tålmodig. Fremt du har fått bekreftet av helsepersonell at noe ikke er mer galt enn det burde være (noe jeg antar, siden du sa du hadde vært hos fastlegen). Skal vel på kontroll om en viss fremtid også?

 

Anonymous poster hash: ff95a...1ed

Lenke til kommentar

Jeg har fått beskjed om at man kan få smerter fra nerver ifbm med at de leger seg og gjenvinner normal funksjon, f.eks når man får stikking i foten etter at den har sovnet. Jeg har også hørt om noen som har fått nevropati ifbm med nerveskader. De smertene du har kan derfor kanskje ha en sammenheng med nerveskade ifbm operasjonen. De kan også ha andre årsaker.

 

Ettersom plagene dine kom etter operasjonen og du ikke har mange helseplager, så er det rimelig å anta at det har en sammenheng med operasjonen iallefall. Har du kontaktet kirurgen for å spørre om mulige komplikasjoner? Har du lest om det selv, altså mulige komplikasjoner etter det inngrepet du var igjennom?

 

Jeg har hatt ett inngrep hvor jeg ble nummen i en periode etterpå, kanskje opptil et halvt, husker ikke helt. Da hadde de skjært i leppen min.

 

Etter et søk på nettet så mener jeg å ha lest at skadede nerver kan bruke mange måneder på å reparere seg.

 

Dersom du er veldig bekymret så er det kanskje mulighet for å få bekreftet nerveskade med målinger hos nevrofysiolog? Evt. ta et MR av foten for å utelukke at annet er galt. Da tenker jeg kanskje at du kunne ha gått til en nevrolog for en vurdering ettersom du sier at fastlegen ikke kan så mye om det. Dette etter at du har forsøkt å få en mening fra kirurgen eller avdelingen hvor du har tatt inngrepet. Nevrolog kan også gi deg råd i forhold til om det er noe du kan gjøre videre, og kanskje skrive en henvisning til fysio- eller manuellterapeut med mer detaljerte opplysninger.

 

Jeg mener å ha lest at nerver kan reparere seg selv med tid, men jeg tror sannsynligheten for det avhenger av omfanget av skaden.

Lenke til kommentar

 

Google "kan nerver helbredes" e.l., så har du noe å lese på i dag. 

 

Men ja, er nok vanlig at nerver brytes ved operasjoner. Alle inngrep har en risiko for komplikasjoner. Du må også huske at nede ved foten er alt veldig smått, så fort gjort å komme borti noe man ikke skal.

Også viktig å huske på at ting tar tid, midten av august er såvidt en måned siden. Selv ble jeg operert i starten av april, og først nå har ting begynt å kjennes slik at jeg ikke tenker nevneverdig over det. 

 

Men ja, går du til en fysio? Hvis ikke, så er det noe av det første du skal fikse i morgen tidlig. Utenom det så er det ikke stort annet man kan gjøre enn å være tålmodig. Fremt du har fått bekreftet av helsepersonell at noe ikke er mer galt enn det burde være (noe jeg antar, siden du sa du hadde vært hos fastlegen). Skal vel på kontroll om en viss fremtid også?

 

Anonymous poster hash: ff95a...1ed

 

 

Stemmer at det har gått mer enn noen få uker siden dette inngrepet, så jeg er ikke så bekymret, jeg er mest nysgjerrig på andres erfaringer siden fastlegen ikke hadde så mye erfaring med akkurat dette om nerver, nervebaner og evt skader på nervebanene.

Jeg er klar over at det vil ta tid før alt er så godt som leget og tilbake der det var, mulig det aldri blir 100% heller.

 

Det jeg har kjent mest til er ømhet i operasjonssåret, og det har vært såpass intenst at jeg ble sykemeldt i 2 uker ekstra i tillegg til de 2 ukene kirurgen sykemeldte meg. Det har også litt med hva jeg jobber med og hvilket fysisk arb.miljø det er med tanke på infeksjonsfare.

Ømheten er minkende for hver dag som går, og jeg har begynt 100% i jobb igjen, men direkte kontakt med «arret» er fremdeles ikke noe godt.

 

Fysioterapi har det aldri vært snakk om, det er et relativt lite arr og bevegeligheten er bra. Kan også strekke foten/huden maks uten at det gir smerter, det er kun direkte kontakt med «arret» som er plagsomt, en (verne)sko er heller ikke noe problem å ha på.

Var hos fastlegen etter ca 14 dager for å fjerne stingene, og fikk da den informasjonen jeg har nevnt over her og en 2 ukers sykemelding, etter det har det ikke vært kontakt med noe helsepersonell.

Fikk beskjed om å komme tilbake til fastlegen om det ikke ble bedre, men bedre har det jo blitt, selv om det er et stykke igjen når det gjelder følelse og nervebanene.

 

Så jeg avventer en stund og ser hvordan det utvikler seg, for det kunne jo ta opptil 6 mnd slik fastlegen sa med tanke på dette med nerver/nervebaner.

Lenke til kommentar

Jeg har fått beskjed om at man kan få smerter fra nerver ifbm med at de leger seg og gjenvinner normal funksjon, f.eks når man får stikking i foten etter at den har sovnet. Jeg har også hørt om noen som har fått nevropati ifbm med nerveskader. De smertene du har kan derfor kanskje ha en sammenheng med nerveskade ifbm operasjonen. De kan også ha andre årsaker.

 

Ettersom plagene dine kom etter operasjonen og du ikke har mange helseplager, så er det rimelig å anta at det har en sammenheng med operasjonen iallefall. Har du kontaktet kirurgen for å spørre om mulige komplikasjoner? Har du lest om det selv, altså mulige komplikasjoner etter det inngrepet du var igjennom?

 

Jeg har hatt ett inngrep hvor jeg ble nummen i en periode etterpå, kanskje opptil et halvt, husker ikke helt. Da hadde de skjært i leppen min.

 

Etter et søk på nettet så mener jeg å ha lest at skadede nerver kan bruke mange måneder på å reparere seg.

 

Dersom du er veldig bekymret så er det kanskje mulighet for å få bekreftet nerveskade med målinger hos nevrofysiolog? Evt. ta et MR av foten for å utelukke at annet er galt. Da tenker jeg kanskje at du kunne ha gått til en nevrolog for en vurdering ettersom du sier at fastlegen ikke kan så mye om det. Dette etter at du har forsøkt å få en mening fra kirurgen eller avdelingen hvor du har tatt inngrepet. Nevrolog kan også gi deg råd i forhold til om det er noe du kan gjøre videre, og kanskje skrive en henvisning til fysio- eller manuellterapeut med mer detaljerte opplysninger.

 

Jeg mener å ha lest at nerver kan reparere seg selv med tid, men jeg tror sannsynligheten for det avhenger av omfanget av skaden.

Det var mest sannsynlig nerver/nervebanene som ga de ubehagene jeg kjenner, og at følelsen mangler i en del av foten.

Hadde ingen slike ubehag før operasjonen, ubehaget jeg hadde var den kulen som nå er fjernet. Den var øm og at skoen klemte på den i tillegg gjorde det ikke bedre.

 

Dette er den første operasjonen jeg har vært igjennom på denne måten, kun hatt kikkehull inngrep i kneet tidligere, så det blir noe helt annet. Her er det ikke mer enn et 5 sting stort inngrep, men det er likevel nok til at noe har skjedd med nervebanene.

Ja det gir litt den samme følelsen som du beskriver med prikking når beinet sover, men det er kun begrenset til 2 spesifikke punkter, og det er mye mer direkte smerte når det først er i gang.

 

Jeg er mer nysgjerrig enn bekymret, så derfor spurte jeg her om noen hadde hatt nogen lunde tilsvarende opplevelser etter et lite inngrep.

Hadde bekymringen min vært større så hadde jeg tatt turen tilbake til fastlegen, og evt. blitt sendt videre.

Jeg avventer en stund til, men bedrer det seg ikke noe med tanke på følelsen i foten så må jeg jo ta turen tilbake til fastlegen for evt å bli sendt videre til noen som har mer kunnskap og erfaring med dette.

Lenke til kommentar

Jeg fikk et kutt i håndleddet som også kuttet også noen nerver delvis. Ble operert og kirurgen sydde sammen alt invendig så det hang sammen, men fikk beskjed om at det kunne ta alt fra mange år til aldri at dette kom til å bli helt bra. Nå, ni år senere, så er det bedre enn det var første året, da hadde jeg null følelse i deler av hånda. Fortsatt ganske nedsatt følelse, men jeg kan føle berøring og varme.

Det å trykke på arret etter operasjonen gir det en slags prikking eller stråling ut i den delen av hånda med nerveskade.

Lenke til kommentar

Jeg fikk et kutt i håndleddet som også kuttet også noen nerver delvis. Ble operert og kirurgen sydde sammen alt invendig så det hang sammen, men fikk beskjed om at det kunne ta alt fra mange år til aldri at dette kom til å bli helt bra. Nå, ni år senere, så er det bedre enn det var første året, da hadde jeg null følelse i deler av hånda. Fortsatt ganske nedsatt følelse, men jeg kan føle berøring og varme.

Det å trykke på arret etter operasjonen gir det en slags prikking eller stråling ut i den delen av hånda med nerveskade.

 

Slike beskjeder som dette fikk ikke jeg i det hele tatt, så for meg var det en stor overraskelse når 2 tær og nesten halve foten (oppå) ikke har følelse i det hele tatt. Når det gjelder tærne så er det kun oppå tærne følelsen er borte. Foran, under og på siden av tærne har jeg hatt følelse hele tiden. 

Det er fra operasjonssåret (som er midt mellom ankel og tærne) og ut mot tærne følelsen er helt borte, jeg lukker øynene og fruen stikker meg med nål uten at jeg kjenner noe som helst oppå deler av foten og oppå tærne.

 

Fastlegen nevnte som sagt når stingene ble fjernet at det kunne ta opp til 6 mnd før jeg hadde følelse igjen, så om den ikke var bedre innen 5 mnd, så skulle jeg ta kontakt for videre undersøkelser av det.

 

Selve operasjonssåret er fortsatt vondt når jeg tar på det eller har på en sko som klemmer litt, men her merker jeg at det går fremover.

Om jeg stryker pent på operasjonssåret, så kjenner jeg (merkelig nok) at det stråler ut i den delen av foten jeg ikke har følelse i. Så det er en merkelig opplevelse at da har jeg følelse/stråling der, men når jeg tar på huden nedenfor operasjonssåret så kjenner jeg absolutt ingenting. Slik har det vært fra jeg ble operert, før operasjonen hadde jeg følelse i hele foten og oppå tærne.

Så noe har skjedd i forbindelse med inngrepet, så får en bare håpe at det vil rette seg etterhvert som tiden går.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...