Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hoven under føtter / vonde føtter /hælene


xrays

Anbefalte innlegg

Jeg har av og til fått hovne føtter, og nå spesielt under føtter som om de ter litt pute aktiv og ømt under der. Hva i all verden kommer det av, er det noen som vet?  :eek: samtidig som jeg har hatt noe virus greier i 1 mnd først  jeg mistet nesten stemmen og med også  hoste og så direkte til typ forkjølet uten å være forkjølet fordi det er bare tett plutselig i bihuler og sliter med å bli frisk. har generelt vært litt plaget med ødem, ser litt ut som det har med stress jeg har vært oppi leeenge å gjøre.  :ninja: Men blir jo bekymret når jeg hangler sånn og får vondt for å gå.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier intet om alder, men for å nevne et forhold dette ligner på om det er ny og ukjent problemstilling: Begynner du å få "diabetisføtter"? Sjekket blodsukker og langtidssukker hos legen? Hvordan er det med drikkeinntak og vannlating?

Jeg tenkte umiddelbart det samme, selv om det kan være så mangt.

 

Støtter denne, ts bør ta en tur til legen.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Har ikke sjekket blodsukker, men kan jo gjøre.. Har fått ødem ved stress så tenker selv det kan være leverstress relatert.... btw nei legen gidder ikke sjekke eller sende meg til noen andre. :nei:

 

Men får som vanlig være min egen lege, man finner ut mye med google søk samt fikk vite av noen som jobber med alternativt at det er noe som heter leverstress som gjør sånn og slik med kroppen, Får bare stå han av og lære meg til å antistresse i hodet.

Endret av xrays
Lenke til kommentar

.... btw nei legen gidder ikke sjekke eller sende meg til noen andre. :nei:....

 
Lyder som tiden er overmoden for å vurere et fastlegebytte, men først: Hvorfor ikke bare fortelle legen at “jeg vil ha tatt en blodsukkermåling, vanlig og langstid, samt en glukosetest - ser på det som nyttig i forhold til mitt vondt A og min plage B” Ut fra dagens lovgivning er det da jobben hans som din fastlege å a) akseptere det og sende en rekvisjon til lab-et kontoret bruker eller b) fortelle deg/finne ut av sammen med deg hvorfor dette er bortkastet tid og bortkastede penger både for kommunekassen/HELFO og deg. Gjør han verken a) eller b) etter et slikt utspill har han ikke gjort jobben som fastlege og en klage til kommune- og fylkeslege er på sin plass. 
 
Fastleger er akkurat som andre: Noen av dem må ha et spark for å oppdage pasintene har både forventninger og krav til dem og deres rutiner i stedet for at de- som Norges siste embetsmenn - kan fortsette å leve i tro på de i kraft av sitt yrke automatisk og rutinemessig er mellommann mellom pasient og Gud
Lenke til kommentar

Har ikke sjekket blodsukker, men kan jo gjøre.. Har fått ødem ved stress så tenker selv det kan være leverstress relatert.... btw nei legen gidder ikke sjekke eller sende meg til noen andre. :nei:

 

Men får som vanlig være min egen lege, man finner ut mye med google søk samt fikk vite av noen som jobber med alternativt at det er noe som heter leverstress som gjør sånn og slik med kroppen, Får bare stå han av og lære meg til å antistresse i hodet.

«som jobber med alternativt», nei, nei og atter NEI.

 

De siste jeg ville tatt råd fra er kvakksalvere og resten av de som driver med alternativt. Det kan være direkte farlig om du faktisk har en underliggende sykdom som krever medisinering. Om det isåfall er diabetes så vil ikke det å stresse ned hjelpe. Leverskade utarter seg heller ikke vanligvis ved ødem.

 

Og leveren blir ikke påvirket av stress, den blir påvirket når den får for stor belastning. Leveren skal rense kroppen, men ved alkoholmisbruk, medikamentmisbruk og annet så kan det påvirke leveren.

 

Det er ikke noe som klinisk kan kalles for stresslever av at man har stresset, som så fører til ødem.

 

Tar ikke fastlegen plagene dine på alvor bytter du fastlege, ikke høre på alternativere som ikke aner hva det er de snakker om.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

«som jobber med alternativt», nei, nei og atter NEI.

 

De siste jeg ville tatt råd fra er kvakksalvere og resten av de som driver med alternativt. Det kan være direkte farlig om du faktisk har en underliggende sykdom som krever medisinering. Om det isåfall er diabetes så vil ikke det å stresse ned hjelpe. Leverskade utarter seg heller ikke vanligvis ved ødem.

 

Og leveren blir ikke påvirket av stress, den blir påvirket når den får for stor belastning. Leveren skal rense kroppen, men ved alkoholmisbruk, medikamentmisbruk og annet så kan det påvirke leveren.

 

Det er ikke noe som klinisk kan kalles for stresslever av at man har stresset, som så fører til ødem.

 

Tar ikke fastlegen plagene dine på alvor bytter du fastlege, ikke høre på alternativbegandøere som ikke aner hva det er de snakker om.

Det er faktisk noe so. Heter stresslever.

Ved for mye kortisol i kroppen så svekkes indre organer fordi celler skyves til muskler, skal se om jeg finner linken med den rette forklaringen.

 

Har hatt samme reaksjon før ved samme type stress og det er mange år siden.

Lenke til kommentar

Det er faktisk noe so. Heter stresslever.

Ved for mye kortisol i kroppen så svekkes indre organer fordi celler skyves til muskler, skal se om jeg finner linken med den rette forklaringen.

 

Har hatt samme reaksjon før ved samme type stress og det er mange år siden.

Nei, det er ingenting på fagspråket som heter stresslever, dette er kun et uttrykk på folkemunnet.

 

Forhøyet kortisolnivåer i seg selv skader ikke indre organer.

Ved for høy produksjon av kortisol i kroppen kan gi mistanke om Cushings syndrom.

 

Kortisol brukes også som medikament for å hjelpe immunforsvaret. Men dersom kroppens egen kortisol produksjon går på høygir så kan det gi motsatt effekt, at det svekker immunforsvaret. Da kan man utvikle autoimmune sykdommer, dersom man er genetisk disponibel.

 

Dersom man ikke har Cushings, eller er disponibel for autoimmun sykdom, så vil ikke økte mengder kortisol alene gjøre skade på organer. Heldigvis er kroppen vår mer robust enn som så.

 

Et nedsatt immunforsvar kan gjøre hårkvalitet og hud dårligere, eller gjøre slik at man lettere blir utsatt for infeksjoner. Hos overvektige kan ødem i beina, ofte i sammenheng med hudinfeksjoner oppstå om immunforsvaret er nedsatt.

 

Andre vanlige plager stress kan føre til er magesår, utbrenthet, forverring av depresjon eller psykisk sykdom.

 

Ødem er væskeansamling i kroppen og kan også være tegn på underliggende sykdom eller helseplager, dersom det er kronisk, eller av en mer alvorlig art. Vanskelig å si hva det er i ditt tilfelle over nett, men om det ikke bedrer seg så kan stress ha utløst sykdom, og da hjelper det ikke å stresse ned. Da trengs medisiner.

 

Jeg mener uansett at du burde oppsøke en annen lege, som faktisk kan undersøke dette nærmere. Ødem i beina er både vondt, og bør alltid sjekkes om det er vedvarende.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nei, det er ingenting på fagspråket som heter stresslever, dette er kun et uttrykk på folkemunnet.

 

Forhøyet kortisolnivåer i seg selv skader ikke indre organer.

Ved for høy produksjon av kortisol i kroppen kan gi mistanke om Cushings syndrom.

 

Kortisol brukes også som medikament for å hjelpe immunforsvaret. Men dersom kroppens egen kortisol produksjon går på høygir så kan det gi motsatt effekt, at det svekker immunforsvaret. Da kan man utvikle autoimmune sykdommer, dersom man er genetisk disponibel.

 

Dersom man ikke har Cushings, eller er disponibel for autoimmun sykdom, så vil ikke økte mengder kortisol alene gjøre skade på organer. Heldigvis er kroppen vår mer robust enn som så.

 

Et nedsatt immunforsvar kan gjøre hårkvalitet og hud dårligere, eller gjøre slik at man lettere blir utsatt for infeksjoner. Hos overvektige kan ødem i beina, ofte i sammenheng med hudinfeksjoner oppstå om immunforsvaret er nedsatt.

 

Andre vanlige plager stress kan føre til er magesår, utbrenthet, forverring av depresjon eller psykisk sykdom.

 

Ødem er væskeansamling i kroppen og kan også være tegn på underliggende sykdom eller helseplager, dersom det er kronisk, eller av en mer alvorlig art. Vanskelig å si hva det er i ditt tilfelle over nett, men om det ikke bedrer seg så kan stress ha utløst sykdom, og da hjelper det ikke å stresse ned. Da trengs medisiner.

 

Jeg mener uansett at du burde oppsøke en annen lege, som faktisk kan undersøke dette nærmere. Ødem i beina er både vondt, og bør alltid sjekkes om det er vedvarende.

 

 

Nå har hovenheten gått ned heldigvis.

 

Tror fremdeles det var leverstress fordi jeg tåler ikke noe slags medisiner, jeg blir dopet av det fordi det blir ikke brutt ned i kroppen som det skal .og det er lever sin oppgave å bryte ned sånt. .. nå har jeg også drukket mye eplecider eddik som er bra for å  trimme og rense lever og virker som om det påvirket meg i bedre helse og er ikke lengre hoven  :)

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...