Gå til innhold

Epic Store gir bort lego batman og Arkham-trilogien


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Jeg er enig, men hva tenker du når feks Sony eller Microsoft kjøper eksklusivitetsavtaler for konsoll-spill. Så kan de annonsere "only on xbox/Ps4" i noen mnd eller år før det kommer til de andre? Akkurat samme greia, men det var ikke like mye oppstyr når det har hendt.

 

Jeg mener begge er like ille

 

Jeg er helt enig, det er en ukultur som ikke kommer noen til gode. Igjen, eksklusiver som er utviklet av in house studioer har jeg ingen problemer med at kun blir lansert på sine respektive konsoller, men når en begynner som microsoft har gjort en del denne genrasjonen hvor de har kastet store summer på ikke affilierte studioer for timed exclusives  for sin konsoll er dette minst like problematisk som det epic driver med. 

 

Grunnen til at det virker til at få reagerer på dette er vel at konsoll markedet alltid har vært litt slik, men når det nå begynner å komme til PC hvor dette aldri har vært en ting tidligere så hever det litt flere øyenbryn. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nekter å registrere meg på en mangelfull spilltjeneste som er styrt av en aggressiv og brukerfiendtlig strategi. Det å nabbe spill fra andre platformer som brukere har ventet på i lang tid, kort tid før lansering ved å tilby mange millioner til spillutvikler, er feigt og ikke brukervennlig. Flott med konkurranse for å drive ned prisene og skape flere tilbud til brukere men ikke når baktanken er så brukerfiendtlig som det Epic Store har vist seg å være siden de ble lansert.

Endret av Cyberfictional
Lenke til kommentar

Hva referer du til når du sier brukerfiendtlig?

 

Når Epic Store kjøper eksklusive rettigheter for AAA spill som allerede er på Steam som mange brukere allerede har forhåndsbestilt når det er relativt kort tid til lansering av spillene. Det er svært brukerfiendtlig og ikke bra for noen.

 

Kjapt Google søk: https://www.techradar.com/news/epic-games-store-to-keep-nabbing-exclusives-even-with-titles-already-on-steam

Endret av Cyberfictional
Lenke til kommentar

Når Epic Store kjøper eksklusive rettigheter for AAA spill som allerede er på Steam som mange brukere allerede har forhåndsbestilt når det er relativt kort tid til lansering av spillene. Det er svært brukerfiendtlig og ikke bra for noen.

 

Kjapt Google søk: https://www.techradar.com/news/epic-games-store-to-keep-nabbing-exclusives-even-with-titles-already-on-steam

 

Ingen av fan av eksklusivitet, men jeg har aldri hørt om noen boikotte Origin, Uplay, Steam, Netflix, HBO eller Spotify for å ha eksklusivt innhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen av fan av eksklusivitet, men jeg har aldri hørt om noen boikotte Origin, Uplay, Steam, Netflix, HBO eller Spotify for å ha eksklusivt innhold.

 

Forskjellen mellom Origin, Uplay er at de eksklusive titlene de har dreier seg om spill de står som utvikler eller utgiver for, det folk reagerer på med Epic Store er at de betaler helt uavhengige 3. parts utviklere/utgivere for eksklusivitet på sin plattform. Steam har nok en del spill fra 3. parts utviklere som kun er å finne på steam, men dette er ikke som et resultat av eksklusivitets avtaler såvidt jeg vet, men heller et valg utviklerene har tatt.

Lenke til kommentar

Ingen av fan av eksklusivitet, men jeg har aldri hørt om noen boikotte Origin, Uplay, Steam, Netflix, HBO eller Spotify for å ha eksklusivt innhold.

 

Har Origin, Steam, Netflix, HBO eller Spotify noen historikk av å betale produsenter mange millioner for å nabbe innhold fra andre tjenester når brukere allerede har forhåndsbestilt fra andre plattformer og de er i ferd med å bli lansert på andre plattformer?

 

Uansett så er Epic Store en svært mangelfull tjeneste som ikke har noe mulighet for spillsamfunn, mulighet til å skrive tilbakemeldinger på spill, lagring av saves i skyen for de fleste spill, osv. Det er en barebone tjeneste som hadde en roadmap som de ikke har overholdt på mange måneder.

 

Mer info: https://youtu.be/CTMV73yiDs0

Endret av Cyberfictional
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom Origin, Uplay er at de eksklusive titlene de har dreier seg om spill de står som utvikler eller utgiver for, det folk reagerer på med Epic Store er at de betaler helt uavhengige 3. parts utviklere/utgivere for eksklusivitet på sin plattform. Steam har nok en del spill fra 3. parts utviklere som kun er å finne på steam, men dette er ikke som et resultat av eksklusivitets avtaler såvidt jeg vet, men heller et valg utviklerene har tatt.

Hvorfor har det noe å si? Det er fortsatt en utgiver som har kjøpt rettighetene uansett om det first party eller third party. Resultatet er også det samme, eksklusivitet.

Lenke til kommentar

Spiller det en rolle hvem som har laget innholdet når brass tacks fortsatt er plattformeklusivitet? Det virker ut som vi diskuterer prinsipper, ikke smerten til forbrukerne.

 

Tenk deg at du forhåndsbestiller en bil i Oslo for flere måneder siden som er tilgjengelig mange steder i landet og så får du vite 1 uke før lansering at et annet firma har kjøpt opp bilmerket som et stikk mot en konkurrent, uten at bilmerket var i en dårlig økonomisk situasjon, og du må dra helt til Afrika for å hente bilen og du får ikke lenger god service, muligheten til å klage, etc. Det er den beste analogien jeg kan bruke for å beskrive hvordan det føles for mange brukere og hvorfor Epic Store har et veldig dårlig omdømme blant mange for tiden. Kritikken fra brukere er berettiget.

 

Er det spillutvikler sin feil at de velger å ta imot pengene? Ja, men det handler også om etikk blant de store aktørene i spillmarkedet. Hvis noen kommer til deg med 50 millioner kroner så er det vanskelig å si nei, selv hvis du ikke trenger pengene. Hvorfor tror du at Steam ikke gjør det samme mot Epic Store eller GoG? På grunn av at det er dårlig PR og ikke fordelaktig for brukerne på sikt.

 

Konkurranse er bra så lenge det ikke fører til unødvendig manipulasjon av spillmarkedet. At flere plattformer tilbyr det samme spillet presser prisene ned mens eksklusivt innhold, spesielt når det ikke gir noen mening på plattformer som ikke utvikler spillene selv, driver prisene opp og det er ikke bra for brukerne.

Endret av Cyberfictional
Lenke til kommentar

Eksklusivitet er jo det motsatte av konkurranse. Det er en måte å unngå konkurranse på.

 

Håper virkelig at Fortnite pengene går tom snart. Eller at noen syner bløffen til Timmy og sier noe politisk negativt om Kina i en turnering, så det enten blir tull mellom Epic og Tencent, eller at Epic går i samme retning som Blizzard. 

 

De neste årene blir spennende for pc gaming. Hvis Epic er vellykket i monopol-praksisene sine så kan ingen andre konkurrere bortsett ifra å kjøre monopolspill selv. Da har kvaliteten på launchere null å si, samt at det er ingen grunn for dem å konkurrere om hvem som har den beste tjenesten lengre. 

Lenke til kommentar

Eksklusivitet er jo det motsatte av konkurranse. Det er en måte å unngå konkurranse på.

 

Nei det er det ikke. Eksklusivitet er et utfall av en konkurrerende kamp. Epic Store hadde aldri fått eksklusivitetsavtaler om de ikke tok mindre selv og ga mer til produsent og sluttbruker.

 

Ikke gjør en forvirring mellom markedskapitalisme og ønsketenkninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei det er det ikke. Eksklusivitet er et utfall av en konkurrerende kamp. Epic Store hadde aldri fått eksklusivitetsavtaler om de ikke tok mindre selv og ga mer til produsent og sluttbruker.

 

Ikke gjør en forvirring mellom markedskapitalisme og ønsketenkninger.

 

Hvordan får sluttbruker mer ut av dette oppkjøpet når Epic Store selger spillet til full pris i kontra med at spillene er på begge plattformene slik at de kan krige om prisen? Ser du ikke feilen i logikken din ettersom at når et spill kun er tilgjengelig på en plattform så er det ikke noe insentiv for å redusere prisen mot sluttbruker?

Lenke til kommentar

Hvordan får sluttbruker mer ut av dette oppkjøpet når Epic Store selger spillet til full pris i kontra med at spillene er på begge plattformene slik at de kan krige om prisen? Ser du ikke feilen i logikken din ettersom at når et spill kun er tilgjengelig på en plattform så er det ikke noe insentiv for å redusere prisen mot sluttbruker?

 

Tror du Gearbox begrenser spillsalget sitt til Epic Store uten å tjene på det? Hva som faller til sluttbruker er ikke Epic Store sin avgjørelse. De tar prosentsatser av en pris satt av produsent.

Lenke til kommentar

Tror du Gearbox begrenser spillsalget sitt til Epic Store uten å tjene på det? Hva som faller til sluttbruker er ikke Epic Store sin avgjørelse. De tar prosentsatser av en pris satt av produsent.

 

Det er godt kjent at Steam og Epic Store tar en prosentandel av inntektene på spill til produsent, noe de blir langt mer motivert til å redusere dersom det er konkurranse på samme spill mellom flere plattformer enn hvis en plattform sitter eksklusivt på spillet. Det er plattformeier selv som bestemmer denne prosentandelen som er en del av deres inntekt.

Endret av Cyberfictional
Lenke til kommentar

Tenk deg at du forhåndsbestiller en bil i Oslo for flere måneder siden som er tilgjengelig mange steder i landet og så får du vite 1 uke før lansering at et annet firma har kjøpt opp bilmerket som et stikk mot en konkurrent, uten at bilmerket var i en dårlig økonomisk situasjon, og du må dra helt til Afrika for å hente bilen og du får ikke lenger god service, muligheten til å klage, etc.

Hvis man fortsetter på analogien din så kan man si at man taper noen muligheter, som f.eks. å kjøpe flere biler samtidig (handlekurv) og evt. noen andre greier. Men å sammenligne det med å dra helt til Afrika ødelegger analogien din helt. Det kan sammenlignes med å kjøpe forhåndsbestille en bil via VW.no sine sider, og så blir du sendt til Birger N Haug sine nettsider litt før bilen ankommer. Eller at nøkkelen din byttes ut i en nøkkel med annet design.

 

 

God service får du ikke hos Steam heller

Lenke til kommentar

Nei det er det ikke. Eksklusivitet er et utfall av en konkurrerende kamp. Epic Store hadde aldri fått eksklusivitetsavtaler om de ikke tok mindre selv og ga mer til produsent og sluttbruker.

 

Ikke gjør en forvirring mellom markedskapitalisme og ønsketenkninger. 

 

Du kan gå inn i teknikaliteter så mye du vil. Å betale folk for å eksklusivt slippe spillene sine på deres launcher er ikke konkurranse. 

 

De gir heller ikke mer til brukerne. Aner ikke hvordan du kommer til den konklusjonen når det er stikk motsatt. Og hvis du virkelig tror at produsentene heller ville gått for Steam hvis de tok 12%, når Epic gir dem garantere salg og et stort beløp for eksklusivitetsavtalen så er det du som driver på med ønsketetenkninger. 

Lenke til kommentar

Det er godt kjent at Steam og Epic Store tar en prosentandel av inntektene på spill til produsent, noe de blir langt mer motivert til å redusere dersom det er konkurranse på samme spill mellom flere plattformer enn hvis en plattform sitter eksklusivt på spillet. Det er plattformeier selv som bestemmer denne prosentandelen som er en del av deres inntekt.

 

Joda. Men som nevnt så er det forskjell på markedskapitalisme og ønsketenkninger. Det er heller ikke dekning for å si at dette ikke er konkurranse, når Epic Store klart og tydelig har vunnet eksklusivitetsavtaler gjennom et konkurrerende tilbud til produsent og utgiver. Hva som faller ned på sluttbruker er ikke Epic Store sitt problem, da de bare tar prosenter.

 

Du kan gå inn i teknikaliteter så mye du vil. Å betale folk for å eksklusivt slippe spillene sine på deres launcher er ikke konkurranse. 

 

De gir heller ikke mer til brukerne. Aner ikke hvordan du kommer til den konklusjonen når det er stikk motsatt. Og hvis du virkelig tror at produsentene heller ville gått for Steam hvis de tok 12%, når Epic gir dem garantere salg og et stort beløp for eksklusivitetsavtalen så er det du som driver på med ønsketetenkninger. 

 

Så hva er din teori for at Gearbox velger å droppe verdens største spillbutikk til fordel for Epic Store? Har Tim Sweeney kona til sjefen som gissel?

Lenke til kommentar

Joda. Men som nevnt så er det forskjell på markedskapitalisme og ønsketenkninger. Det er heller ikke dekning for å si at dette ikke er konkurranse, når Epic Store klart og tydelig har vunnet eksklusivitetsavtaler gjennom et konkurrerende tilbud til produsent og utgiver. Hva som faller ned på sluttbruker er ikke Epic Store sitt problem, da de bare tar prosenter.

 

 

Så hva er din teori for at Gearbox velger å droppe verdens største spillbutikk til fordel for Epic Store? Har Tim Sweeney kona til sjefen som gissel?

 

Bøttevis med penger for eksklusivitet? Har du fulgt med på denne debatten i det hele tatt eller spøker du? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...