Gå til innhold

Global klimastreik kan slå alle rekorder


Anbefalte innlegg

Har noen sagt at det er mer greit, om arbeidere streiker for klima?

Eller blander du med streik for arbeidernes rettigheter på jobben?

Det er noe annet. Hele poenget med å streike i arbeidstiden er at det skal ramme arbeidsgiver. Fordi det skal koste arbeidsgiver, å drite i arbeidstakernes rettigheter.

 

Og da må det skje i arbeidstida da, for det er hele poenget at du ikke skal produsere, på jobb.

 

Skolestreiken er ikke noe annet. Politikerne driter i skoleungdommens rettigheter. Hvordan kan skoleungdommen ramme politikerne (arbeidsgiver) annet enn gjennom skolen? Først Greta, nå hundretusenvis av andre, svarer derfor ved å stille spørsmålet "Hvorfor skal vi ta utdanning når dere ikke hører på ekspertisen i et så viktig spørsmål". Protestene for å legge press bak spørsmålet må derfor like selvfølgelig gjøres i skoletiden som at arbeidere streiker i arbeidstiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skolestreiken er ikke noe annet. Politikerne driter i skoleungdommens rettigheter. Hvordan kan skoleungdommen ramme politikerne (arbeidsgiver) annet enn gjennom skolen? Først Greta, nå hundretusenvis av andre, svarer derfor ved å stille spørsmålet "Hvorfor skal vi ta utdanning når dere ikke hører på ekspertisen i et så viktig spørsmål". Protestene for å legge press bak spørsmålet må derfor like selvfølgelig gjøres i skoletiden som at arbeidere streiker i arbeidstiden.

Fordi "arbeidsgiver" har mer bruk for fagarbeidere, enn høyt utdannede pdd.

Så skolestreik, sannsynligvis motivert av skulk og fridag, er til statens beste slik situasjonen er i dag.

Lenke til kommentar

De som maser om klima, skulker skole, demonstrerer i stedet for å jobbe/studere kan ta seg en bolle egentlig.

Alle og enhver kan kvitte seg med bilen, mopeden, mobilen, klærne, kutte ned matbruk, etc og samtidig krever se at NOEN ANDRE gjør noe. Alltid noen andres feil - ikke vår. Alltid en katastrofe som trussel. Og selv - null praktisk aksjon. Dette er nætmest blåkopi av samtlige totalt nytteløse bevegelser ellers. En bokstavelig repeat av samme tullet på 80-90 tallet.

Endret av nessuno
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi "arbeidsgiver" har mer bruk for fagarbeidere, enn høyt utdannede pdd.

Så skolestreik, sannsynligvis motivert av skulk og fridag, er til statens beste slik situasjonen er i dag.

 

Det er selvsagt ikke til statens beste om utdanningsnivået går ned, og fagarbeid krever jo også i de aller fleste tilfeller generell studiekompetanse, så dette er jo bare feil. Det er heller ikke uten risiko å skulke med dagens strenge fraværsregler.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ikke til statens beste om utdanningsnivået går ned, og fagarbeid krever jo også i de aller fleste tilfeller generell studiekompetanse, så dette er jo bare feil. Det er heller ikke uten risiko å skulke med dagens strenge fraværsregler.

 

Der tror jeg vi har forskjellig oppfatning på hva en "fagarbeider" er, og det blir litt vel off topic å oppklare det her.

Men om du tar deg en tur på finn.no/jobb og snuser litt rundt, så finner du sterk overvekt av yrker som ikke krever generell studiekompetanse.

Stikkord er håndtverk, omsorg og industri.

Lenke til kommentar

Der tror jeg vi har forskjellig oppfatning på hva en "fagarbeider" er, og det blir litt vel off topic å oppklare det her.

Men om du tar deg en tur på finn.no/jobb og snuser litt rundt, så finner du sterk overvekt av yrker som ikke krever generell studiekompetanse.

Stikkord er håndtverk, omsorg og industri.

Får vel ikke jobb som annet enn dassvasker innen mye industri i dag uten utdanning? Bortsett fra de plassene du jobber på samlebånd da såklart, men de er det vel få av i Norge. Stort sett ABB vel.

 

Jeg som er innen kjemisk industri er det så si ingen uten utdanning. Kanskje noen av gamlingene som gikk på "Teknikern" uten at jeg helt vet hva slags utdanningsnivå det er.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Får vel ikke jobb som annet enn dassvasker innen mye industri i dag uten utdanning? Bortsett fra de plassene du jobber på samlebånd da såklart, men de er det vel få av i Norge. Stort sett ABB vel.

 

Jeg som er innen kjemisk industri er det så si ingen uten utdanning. Kanskje noen av gamlingene som gikk på "Teknikern" uten at jeg helt vet hva slags utdanningsnivå det er.

Nå var det ingen her som snakket om "ingen utdannelse".

Jeg snakket om fagarbeidere, og i mitt hode er det utdannelse på fagbrev/vgs nivå.

Tekniker er 2 års teknisk fagskole etter fagbrev, og er pr. Definisjon høyere utdannelse.

Populære fagutdannelser i industrien er elektriker, automatiker, prosessoperatør, industrimekaniker m.fl.

Mulig dette er gamle titler, jeg har jo blitt voksen.

Lenke til kommentar

 

Men så viktig at de bruker fritiden for å demonstrere for miljøet er det altså ikke.

 

Hvorfor skal vi stille høyere krav for å respektere skoleungdommer som streiker enn arbeidere? Eller mener du at arbeidere som streiker egentlig ikke synes det er så viktig om de ikke også bruker fritiden til å demonstrere?

Det stemmer, streiker går i all hovedsak ut over tredjemann og burde brukes svært sjelden – det finnes bedre metoder. Referer til perioden under Gro Harlem Brundtland; da var det i praksis streikeforbud, alt ble avgjort ved tvungen lønnsnemnd.

Lenke til kommentar

Nå var det ingen her som snakket om "ingen utdannelse".

Jeg snakket om fagarbeidere, og i mitt hode er det utdannelse på fagbrev/vgs nivå.

Tekniker er 2 års teknisk fagskole etter fagbrev, og er pr. Definisjon høyere utdannelse.

Populære fagutdannelser i industrien er elektriker, automatiker, prosessoperatør, industrimekaniker m.fl.

Mulig dette er gamle titler, jeg har jo blitt voksen.

 

Og om du ser på finn.no så er det i øyeblikket flere ledige jobber under ingeniør enn håndverker, og under salg, rådgivning og økonomi enn butikkansatt og helsepersonell. Så ingenting der som tyder på at det ikke lønner seg med generell studiekompetanse.

Men dette begynner å skli bort fra tema, og det henger uansett ikke på greip at bare enkelte utdanninger gir grunn til å klimastreike.

Endret av spiff42
Lenke til kommentar

Nesten. 

1. Det finnes knapt arenaer innenfor naturvitenskapen der forskning er mer enig enn klima.

2. Å være kritisk til forskning bygger på generalisering og etterprøvbarhet, ikke blankt benekte noe du ikke er enig i.

Det finnes så mange ubesvarte spørsmål. For 150 år siden fantes nesten ingen målestasjoner. 70 % av kloden er dekket av hav. Hvor mange målinger finnes fra havet? Nå har nok temperaturen steget, som forskere tror. Poenget er at det ikke kan bevises.

 

Videre vet man ikke om en mulig temperaturøkning skyldes naturlige svingninger eller menneskelige utslipp. Er det noe uvanlig eller dramatiske ved en global temperaturøkning på 0,8-1 grad på 150 år? Jeg synes ikke det.

 

Så kan man spørre om 0,04 % CO2 i atmosfæren er mye eller lite. Vet noen hva som er "rett mengde CO2"? Her har vi også et tidsperspektiv. Mengde CO2 varierer naturlig. Kan også nevne: Av dagens 0,04 % er 97-98 % naturlig CO2.

 

Et annet spørsmål er hva som er beste temperatur for kloden. Er konsekvensene av en temperaturøkning negativ eller positiv? Det finnes jo fortsatt landheving etter siste istid.

 

Å kalle klimarealister for vitenskapsbenektere er latterlig. En slik påstand vitner om uvitenhet. Tvert imot er det nettopp vitenskapelig å stille kritiske spørsmål.

 

Nå vet jeg selvfølgelig at det er "for sent" for slike spørsmål. Det var ikke det for 15 år siden. Men i dag er det det. Hva som skjer av temperaturendring eller konsekvens fra nå av betyr ingen all verdens ting. Bare tenk på det faktum at de siste 20 årene har den globale temperaturen ikke steget.

 

Et vitenskapelig, politisk og økonomisk paradigme er opprettet. Motstandere blir oversett, utestengt og latterliggjort. Ingen blant eliten, som har satset på den nye "klimareligionen", kommer noensinne til å innrømme at prognosene deres tro er basert på har slått feil. Det handler om makt og posisjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og om du ser på finn.no så er det i øyeblikket uansett flere ledige jobber under ingeniør enn håndverker, og under salg, rådgivning og økonomi enn butikkansatt og helsepersonell. Så ingenting der som tyder på at det ikke lønner seg med generell studiekompetanse.

Men dette begynner å skli bort fra tema, og det henger uansett ikke på greip at bare enkelte utdanninger gir grunn til å klimastreike.

Du måtte splitte opp alle fagutdannelser, før du ville sammenligne med den ene kategotien av høyere utdannede som du ville sammenligne med.

For du ee vel soppas i matematikk, at om du summerte yrkesfagene og sammenlignet med summen av akademikere... osv...

 

 

Og en ting skal vi ha, vi akademikere:

Vi er jævlig mye mer opptatt av å bedrive vriompeiseri og score debattpoeng, enn å prøve å følge debatten konstruktivt med åpenhet for andre innspill.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Du måtte splitte opp alle fagutdannelser, før du ville sammenligne med den ene kategotien av høyere utdannede som du ville sammenligne med.

For du ee vel soppas i matematikk, at om du summerte yrkesfagene og sammenlignet med summen av akademikere... osv...

 

 

Og en ting skal vi ha, vi akademikere:

Vi er jævlig mye mer opptatt av å bedrive vriompeiseri og score debattpoeng, enn å prøve å følge debatten konstruktivt med åpenhet for andre innspill.

Dette blir veldig off tonic. Det er altså finn.no sine kategorier, og det er snarere flere kategorier med mange ledige stillinger som krever høyere utdanning jeg kunne tatt med, som ledelse og IT utvikling. Men du må gjerne sjekke selv og komme med hvilken kategori jeg har  utelatt, som normalt ikke krever generell studiekompetanse og vil endre resultatet.

Endret av spiff42
Lenke til kommentar

Dette blir veldig off tonic. Det er altså finn.no sine kategorier, og det er snarere flere kategorier med mange ledige stillinger som krever høyere utdanning jeg kunne tatt med, som ledelse og IT utvikling. Men du må gjerne sjekke selv og komme med hvilken kategori jeg har utelatt, som normalt ikke krever generell studiekompetanse og vil endre resultatet.

Jaja, det er klart. Når poenget holder på å lande hos meg, da er vi off topic og snakker helst om noe annet :)

Lenke til kommentar

Det kan godt være at vi får klimaendringer.

Det kan godt være at de er menneskeskapte.

 

Det er imidlertid en ting som er sikkert: Vi kan legge ned hele Norge uten at det gjør noe som helst fra eller til for klimaet.

https://verdenogvi.blogspot.com/2017/07/klimaregnskapet-og-bekymringer.html

Nordmenn, og spesielt politikere har en overdreven tro på hvor stor innflytelse Norge har på verden – vi har under en promille av verdens befolkning, og andre land gir fullstendig blaffen i hva norske politikere gjør eller mener; det eneste de er interessert i er hvor store bidrag, gaver eller pengehjelp vi kan komme med.

Lenke til kommentar

Noen som har tall på hvor mange som egentlig har deltatt?

 

På noen av bildene(bangladesh?) så det ut som om man kunne telle antal fremmøtte på bildet.

 

Hørt forbausende lite om det, men noterer fra NTP/Scanpix’ bilde fra Oslo om at der der dreier det seg om opptil flere fulle skoleklassers oppmøtte. I USA har man derimot selvfølgelig gått av hengslene - som alltid når man der har sett lyset og skal redde verden. 
 
Leser eller at frøken Thunberg - som i Dagbladet 3. mai gjengis på at hennes generasjon ikke kommer til å fly annet enn i nødstilfelle -. lot til å mene nøden var inntrådt fredag. Pikelill Thunberg bevilget seg nemlig en rask svupp Sverige - New York -retur for å holde oppildnende tale etterlot seg med det et klimaavtrykk tilsvarende en gjennomsnitts personbil år.  Talen kunne hun naturligvis sendt pr datafil for visning på storskjem, men da hadde selvsagt ikke fredagen blitt i nærheten av like kul... Joda, som yngste hos oss (9. klasse) tørt kommenterte: Samklang mellom liv og lære, som alltid! Troverdigheten rett i kloakkrøret der, men pytt, pytt - noe har da frøken Thunberg lært av de politikere hun mener ikke foretar seg nok: “Du skal ikke gjøre som jeg gjør, men som jeg sier du skal gjøre!” 
Lenke til kommentar

 

I Belgia vart det forsøkt med klimademonstrasjonar på sundagane, men dei fekk ingen merksemd. Derfor er fredagane "betre".

Er det viktig for deg at klimaet får gå til helvete uforstyrret?

Eg ser dessverre ikkje heilt kva som får deg til å stille det spørsmålet.

 

Eg ser helst at klimaet ikkje "går til helvete", men anser ikkje dette som realistisk. For mange vippepunkt er allereie passert, så eg reknar med hungersnaud i europa i mi levetid om ikkje drastiske og effektive grep vert gjort.

 

KAF er ein god start.

Lenke til kommentar

 

 

I Belgia vart det forsøkt med klimademonstrasjonar på sundagane, men dei fekk ingen merksemd. Derfor er fredagane "betre".

Er det viktig for deg at klimaet får gå til helvete uforstyrret?

Eg ser dessverre ikkje heilt kva som får deg til å stille det spørsmålet.

 

Eg ser helst at klimaet ikkje "går til helvete", men anser ikkje dette som realistisk. For mange vippepunkt er allereie passert, så eg reknar med hungersnaud i europa i mi levetid om ikkje drastiske og effektive grep vert gjort.

 

KAF er ein god start.

Hva er disse vippepunkter du har erfart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...