Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler angående størrelser på purregebyr


Nedward

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har klart å glemme å betale et krav til Swedish transport agency på opprinnelig 9 SEK. Så nå har jeg fått en faktura med purregebyr på 300 SEK i tillegg. Selvsagt er det min egen skyld at jeg får denne purringen. Men det store spøsmålet er jo om de faktisk har lov til å tillegge en ekstra avgift som er over 3000% høyere enn det opprinnelige kravet? Jeg syns det virker urimelig mye. Jeg vet man ikke kan ilegge mer enn 210 NOK i gebyr på en betalingsoppfordring i forbindelse med inkasso, men dette er jo ikke et inkassovarsel, kun en ordinær purring.

 

Firmaet som har utstedt fakturaen heter EPASS24 og har adresse i Oslo. Så det er jo dem som er innkrever, så jeg antar dem må forholde seg til norske regler.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såfremt du har kjøpt det som privatperson og dette er under norske regler er 210 NOK maksimal sats for en betalingsoppfording eller purregebyr (de er det samme så vidt jeg vet) se https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/ for litt mer info.

 

Spørmålet er om det er norske regler som gjelder. Du har tydeligvis betalt i SEK og får krav i SEK. Jeg antar derfor du har kjøpt noe fra en svensk butikk.

Jeg antar også at ditt nåværende oppholdssted ikke er relevant, men at du må forholde deg til hvor du kjøpte tingen, som tydeligvis er i Sverige.

Jeg går derfor ut i fra at det er svenske regler som gjelder. Hva de er vet jeg ikke.

 

At gebyret sendes ut fra noen i Norge er vel ikke mer underlig enn at dette er et selskap med mange avdelinger, evt samarbeid på tvers av landegrenser?

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Dette er vel ikke et kjøp, men betaling for bompassering i Gøteborg eller Stockholm. Kravet kommer vel da fra svenske myndigheter, og de har sikkert egne regler for gebyrer. Da jeg fikk en slik regning for 2 år siden var ble det informert på fakturaen om lovbestemt gebyr på 500 SEK hvis ikke betalt innen forfall. Jeg betalte min faktura før forfall fordi jeg syntes det var morsomt med en regning på 8,80 NOK i motsetning til alle andre dyre regninger.

Lenke til kommentar

Såfremt du har kjøpt det som privatperson og dette er under norske regler er 210 NOK maksimal sats for en betalingsoppfording eller purregebyr (de er det samme så vidt jeg vet) se https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/ for litt mer info.

 

Spørmålet er om det er norske regler som gjelder. Du har tydeligvis betalt i SEK og får krav i SEK. Jeg antar derfor du har kjøpt noe fra en svensk butikk.

Jeg antar også at ditt nåværende oppholdssted ikke er relevant, men at du må forholde deg til hvor du kjøpte tingen, som tydeligvis er i Sverige.

Jeg går derfor ut i fra at det er svenske regler som gjelder. Hva de er vet jeg ikke.

 

At gebyret sendes ut fra noen i Norge er vel ikke mer underlig enn at dette er et selskap med mange avdelinger, evt samarbeid på tvers av landegrenser?

 Som jeg skrev, så er fakturaen utstedt av EPASS24 i Oslo. Det er et norsk foretak som krever inn på vegne av svenskene. Fakturaen var i NOK, 281,6 NOK som skal inn på en norsk konto. Jeg bor i Norge og kjørte norskregistrert bil. 

 

Dette er vel ikke et kjøp, men betaling for bompassering i Gøteborg eller Stockholm. Kravet kommer vel da fra svenske myndigheter, og de har sikkert egne regler for gebyrer.

Men det er vel samme regler uavhengig av om det er kjøp, tjeneste eller bare et gebyr. Jeg er kjent med at den norske staten driver med særgebyr som kan være hinsides. Men mitt krav kommer ikke fra Statens innkrevningsentral, det kommer fra et vanlig norsk foretak.

Jeg betalte min faktura før forfall fordi jeg syntes det var morsomt med en regning på 8,80 NOK i motsetning til alle andre dyre regninger.

Dette var skikkelig nyttig informasjon som virkelig var relevant til spørsmålet mitt.
Lenke til kommentar

 Som jeg skrev, så er fakturaen utstedt av EPASS24 i Oslo. Det er et norsk foretak som krever inn på vegne av svenskene. Fakturaen var i NOK, 281,6 NOK som skal inn på en norsk konto. Jeg bor i Norge og kjørte norskregistrert bil. 

 

Men det er vel samme regler uavhengig av om det er kjøp, tjeneste eller bare et gebyr. Jeg er kjent med at den norske staten driver med særgebyr som kan være hinsides. Men mitt krav kommer ikke fra Statens innkrevningsentral, det kommer fra et vanlig norsk foretak.....

 

 Epass24 er ikke et norsk selskap, men et svensk selskap som opererers av ParkTradeEurope på vegne av den den svenske Vägstyrelsen. At selskapet har en norsk bankkonto og en norsk adresse av den grunn (altså hvor bankgiroene skal sendes) endrer ikke på dette faktum. 

 
Generell svensk lov om purreregler og -gebyrer er lov 739 fra 1981 og utferdiget 9. juli. Den sier 180 SEK for vanlig purring utformet ihht regelverket - men du må regne med det (som i Norge) er særlige regler for det offentlige. En henvendelse med henvisning til svensk lov § 3, stk 1 (hva som er “krav”) og § 4 stk 2 (gebyrsatsen) vil jo likevel ikke skade, for man skal ikke utelukke at noen satser på utlendinger ikke vet.  
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når innfordring iverksettes i Norge gjelder som hovedregel norske regler om inkasso.

 

Men ved innkreving av skatter og avgifter gjelder hjemlandets regler om fastsetting av skattens størrelse, og her har Sverige regler om rushtidsavgift og infrastrukturavgifter.

 

I relasjon til norsk inkassolovgivning regnes dette som hovedkrav, slik at i teorien kunne man tenkt seg at norske inkassogebyrer kom på toppen av dette igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...