Gå til innhold

Ni av ti lader elbilen oftest hjemme nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om det er ledig på en hurtigladestasjon så er det jo bedre at batteriet blir sakteladet enn hurtiglader Det og at det er billigere å lade hjemme samt man slipper å vente 30 minutter ved ladestasjonen har ført til at jeg lader hjemme.

 

Kosten ved å sette opp en stasjon hjemme øker jo bare verdien på boligen uansett.

Endret av Hojjoj
Lenke til kommentar

Hadde selv en Hyundai Ioniq og opplevde stadig vekk ladekø på stord og aksdal når jeg kjørte fra Bergen til Stavanger, ble da opp til to timer senere en jeg hadde vært i en fossil bil, byttet dermed tilbake til Diesel.

 

Skjønner det. Likte svært min eldre Peugeot 405, men jeg lengter etter pappas Volkswagen Passat B1, 0,35L på langkjøring. Det er veldig så fint og ha en bil der det ikke er noe elektronikk, og manuell gir.

 

Men etter og ha fått kjørt Nissan Leaf 2016 og den nye fra 2018 i en god stund, så lengter jeg etter en elbil!

 

60KWh batteri eller større blir perfekt. Men det går faktisk veldig så raskt og klappladde når man kjører! Kjørte den på 30KWh og bare det og ladde i 10min er nok til at jeg kan sørge for at en tur-retur går bra på lengre avstander.

 

Ser ikke noe til laddekø her i nord enda. Det er jo verst for dere som bor i veldig så tettbygde områder og veistrekninger. Harstad, Narvik, Sortland går det bare godt.

Lenke til kommentar

Greit med hurtiglader, men ser ikke behovet for disse over alt. Tar heller et større antall sakteladere der folk stort sett parkerer. Ser ikke noe poeng i å lade slik man fyller bensin, på en egen stasjon der man venter på bilen fylles opp.

 

Nei, jeg er forsåvidt enig, men jeg vil ha begge deler. Noen ganger er jeg nødt til å lade fort selv i nærheten av hjemme og da er det greit å ha tilgang på hurtiglader, men en vanlig dag består stort sett av hjemmelading.

Lenke til kommentar

Hadde selv en Hyundai Ioniq og opplevde stadig vekk ladekø på stord og aksdal når jeg kjørte fra Bergen til Stavanger, ble da opp til to timer senere en jeg hadde vært i en fossil bil, byttet dermed tilbake til Diesel.

Aksdal har dog fått "lassevis" av flere ladere, så situasjonen er langt bedre der nå. Og hos Tesla er det nesten alltid frit frem der. Ting skjer, for det bedre:)

Lenke til kommentar

Greit med hurtiglader, men ser ikke behovet for disse over alt. Tar heller et større antall sakteladere der folk stort sett parkerer. Ser ikke noe poeng i å lade slik man fyller bensin, på en egen stasjon der man venter på bilen fylles opp.

Når man kjører over fjellet og trenger 1 stopp underveis er det uaktuelt å saktelade i 9 timer for å få nokk strøm.  da vil jeg heller hurtiglade 1 time

Lenke til kommentar

Ikke jeg heller. Fyller bensin når det passer meg. Tar vel et par minutter.

Jeg har heller ikke rekkeviddeangst.  kan kjøre til stavanger fra drammen med 1 stopp:) 

og 99.5% av tiden lader jeg hjemme på kun 10 sekunder!  kobler i når jeg legger meg og den er full når jeg våkner med godt ver 400 km rekkevidde.  Slipper å stoppe på en bensinstasjon og fylle og se kronene tikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man kjører over fjellet og trenger 1 stopp underveis er det uaktuelt å saktelade i 9 timer for å få nokk strøm.  da vil jeg heller hurtiglade 1 time

 

Men nå var det ikke langs hovedveiene over fjellet at det ble skrevet om. Det ble skrevet at han heller tok et større antall sakteladere der folk flest parkerer. Det er ingen som har ment det skal utplasseres uttak for 2 kW på fjellet.

Lenke til kommentar

Når man kjører over fjellet og trenger 1 stopp underveis er det uaktuelt å saktelade i 9 timer for å få nokk strøm. da vil jeg heller hurtiglade 1 time

Nå snakker jeg ikke om hovedfartsårene, strekk der hurtiglader er naturlig. Inne i byene, ved kjøpesenter, der folk jobber osv. er hurtiglader mindre fornuftig. Bensinstasjonmentalitet. Hvorfor ha noen få ladere med stadig kø og press når man heller kan lade der man parkerer? Det må naturligvis kables litt ekstra, men kravet til kablingen er mindre. Og om man ser på hvor mye som trekkes fra strømnettet så kan man ha ganske mange biler på sakteladere for hver bil på hurtiglader.
Lenke til kommentar

Greit med hurtiglader, men ser ikke behovet for disse over alt. Tar heller et større antall sakteladere der folk stort sett parkerer. Ser ikke noe poeng i å lade slik man fyller bensin, på en egen stasjon der man venter på bilen fylles opp.

Destinasjonslading har virkelig ikke slått gjennom, det er rett og slett en flopp. For dyrt og komplisert med mange forskjellige tilbydere og standarder.

DC 50 kW ved butikker er det mest geniale. Plugg inn, ta en liten handlerunde, kjør videre etter 10-15 minutter. Mange ganger når jeg tar slike korte stopp bruker jeg ikke noe ekstra tid siden jeg ville stoppet uansett for å spise osv. Stoppene er det beste med å kjøre elbil syns jeg, kan man slappe av og se seg litt rundt samt ordne praktiske ting.

Lenke til kommentar

Destinasjonslading har virkelig ikke slått gjennom, det er rett og slett en flopp. For dyrt og komplisert med mange forskjellige tilbydere og standarder.

DC 50 kW ved butikker er det mest geniale. Plugg inn, ta en liten handlerunde, kjør videre etter 10-15 minutter. Mange ganger når jeg tar slike korte stopp bruker jeg ikke noe ekstra tid siden jeg ville stoppet uansett for å spise osv. Stoppene er det beste med å kjøre elbil syns jeg, kan man slappe av og se seg litt rundt samt ordne praktiske ting.

Hvs lagger du i destinasjonslading? Jeg synes det er helt ganialt å parkere på kjøpesenter der jeg handler i alt fra 30 minutter til to timer. Da vil jeg ikke vente på lader, da vil jeg parkere, plugge i og handle. Om den kun lader 10A så er det rikelig, spesielt om jeg kan gjøre det samme på neste destinasjon. Dette har eksempelvis fungert ypperlig på City Lade i Trondheim, selv om langt flere parkeringsplasser gjerne kunne fått ladere nå som antall elektriske øker.

 

Så lenger bilen har strøm der man parkerer, behøves svært liten effekt når man står parkert. Skal man ha ladere med høyere effekt, er resultatet også færre ladere, man må vente på ledige ladere, og så ut å flytte bilen om man ikke rakk seg ferdig. Bare tull.

 

Når man skal kjøre langt ønsker man derimot så mye effekt som mulig, da kan man gjerne ha hurtiglader med jevne mellomrom ved hovedfartsårene.

Lenke til kommentar

Folk sin bruk er forskjellig, destinasjonslading for meg er bortimot uinteressant.

Derimot er det praktisk å stoppe ved butikk og handle når man er på en litt lengre tur, på 10-15 minutter har jeg nok til å kjøre videre.

På kjøpesentre i byen trenger jeg aldri å lade, har nok til frem og tilbake året rundt.

Det som burde vært mer utbredt er lading på p-plasser for store bedrifter, det er utrolig hvor mye billigere bil man kunne hatt dersom man hadde ladet i hver ende av der man kjører. Men tydeligvis vanskelig å bygge ut og drifte noe sånt og få et rettferdig system. Er det gratis vil det alltid være noen som står der og suger strøm hele tiden uten å trenge det. Koster det 2,-/ kWh blir de fleste for gjerrige og lader andre steder gratis isteden. Så businessmodellen for destinasjonslading er vel ikke den beste, tydeligvis.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...