Gå til innhold

Amazon Music setter tennene i Tidal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- Et skritt i riktig rettning, men fortsatt ganske mye kompresjon.

 

Det er nok det sure eple, so to speak...

Ellers så hadde vi nok vært i gang igjen med en ny runde med "Data-kvotene som leveres til mobil i dag er jo ikke på langt nær tilstrekkelige.".

 

Når det kommer til internettet i "veggen" så er ikke kapasiteten et like stort problem.

Noen unntak finnes der nok, men jeg tenker generelt sett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Fra tidligere er det kun Tidal og Deezer som tilbyr tapsfri musikkstrømming»

 

Dette er feil. Qobuz var først på banen med høyoppløst strømming. Lenge før Tidal begynte med dette.

Dessuten har de støttet 24 bit like lenge. Men utvalget har vært og er langt under par kontra de store aktørene.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Flac er lossless komprimering, så selv om bitrate virker lav, så er den ikke det etter dekomprimering.

Blir "cd kvalitet", aka ukomprimert 16bit 44.1 kHz.

 

 

 

 

- Så i praksis så vil det altså si at ved avspilling så snakker vi om "1411,200kb/s" for "HD-Lossless"(CD-Kvalitet) og "9216,000kb/s" for "Ultra-HD-Lossless"(HiFi-Kvalitet)?

 

-----

 

Når jeg tenker over det nå så synes jeg at det var rart at dem valgte "CD" og "HiFi".

Da det nok er mange, inkludert meg, som forbinder CD med HiFi og ikke at det nødvendigvis er to forskjellige ting.

Hvorfor dem ikke valgte å kalle det Studio-Kvalitet istedet er merkelig i grunn.

 

Eller kanskje det kommer senere i form av "32bit og 384kHz"...

Mulig "64bit og 384kHz" blir et alternativ, da det utover dette er lite vits i å strekke Hertzen lengre i den rettningen.

Lenke til kommentar

Imo så er fortsatt den beste løsningen å kjøpe musikken.

 

Innså etter nesten 10år med spotiy og over 10000kr senere at jeg satt igjen med nada. Nå bruker jeg for det meste soundcloud til å oppdage ny musikk i form av mixer etc, også kjøper jeg de sangene jeg liker på itunes.

 

Uffda, så du mener at det å betale mellom 8-11 kr for hver sang er billigere enn 89 kroner i måneden for tilnærmet ubegrenset musikk? Jaja, du skal få lov til å ha din egen mening om saken. Men det er IKKE billigere, med mindre du hører på mindre enn 8-9 sanger i måneden.

Lenke til kommentar

All digital audio er uansett alltid dårlig i forhold til vinyl og analog audio... det er heller ingen vits med mere en 44.1 heller, menneskehørsel stopper på rundt 20, så 44.1 er mer en nok for all overskuelig tid. 16bit er cd kvalitet, og er dårlig, den dagen audio er på 120++ bit så kan digital lyd konkurere med ekte analog lyd.. men pr i dag er vi max på 24bit..så streaming over 44.1 er bare tull...men bruker du earbuds så hører du ikke forskjellen på digital lyd contra analog ly uansett!! 99% av undommen bruker jo buds uansett..

Lenke til kommentar

Imo så er fortsatt den beste løsningen å kjøpe musikken.

 

Innså etter nesten 10år med spotiy og over 10000kr senere at jeg satt igjen med nada. Nå bruker jeg for det meste soundcloud til å oppdage ny musikk i form av mixer etc, også kjøper jeg de sangene jeg liker på itunes.

 

Beuk heller DJ pools. Der DJ og radio stasjoner får musikken sin, da får du også musikken i beste kvalitet... eks digitaldjpool... finnes andre dj pools som er bedre.. men det er bare å google!

Lenke til kommentar

All digital audio er uansett alltid dårlig i forhold til vinyl og analog audio... det er heller ingen vits med mere en 44.1 heller, menneskehørsel stopper på rundt 20, så 44.1 er mer en nok for all overskuelig tid. 16bit er cd kvalitet, og er dårlig, den dagen audio er på 120++ bit så kan digital lyd konkurere med ekte analog lyd.. men pr i dag er vi max på 24bit..så streaming over 44.1 er bare tull...men bruker du earbuds så hører du ikke forskjellen på digital lyd contra analog ly uansett!! 99% av undommen bruker jo buds uansett..

 

Du blander litt. 44.1kHz er ikke frelvensen, men samplingsfrekvens. Det er antall punktmålinger man gjør av den analoge sinusen for å få en data til den digitale. 44.1 er laveste man bruke for å kunne gjengi 20kHz.

Men den kan bli litt unøyaktig på høye frekvenser. Derfor man ønsker å sample på f.eks 96kHz.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

All digital audio er uansett alltid dårlig i forhold til vinyl og analog audio... det er heller ingen vits med mere en 44.1 heller, menneskehørsel stopper på rundt 20, så 44.1 er mer en nok for all overskuelig tid. 16bit er cd kvalitet, og er dårlig, den dagen audio er på 120++ bit så kan digital lyd konkurere med ekte analog lyd.. men pr i dag er vi max på 24bit..så streaming over 44.1 er bare tull...men bruker du earbuds så hører du ikke forskjellen på digital lyd contra analog ly uansett!! 99% av undommen bruker jo buds uansett..

Du kan ikke uten videre sammenligne CD og vinyl, da vinyl er presset fra en annen mastring. Ofte er den mastringen med overlegg annerledes, i tillegg til de rent tekniske endringene som må gjøres for formatet. Helt fair å foretrekke musikk fra vinyl, men rent teknisk sett er det dårligere, ikke bedre.

 

Ang bit depth er 16 bit mer enn nok for god kvalitet. Dette gir et headroom på 96dB, mens 24 bit gir 144 dB. Vinyl har rundt 60 dB. Den menneskelige hørsel har ca 140 dB. At vi trenger 120 bit er en tullete påstand!

Lenke til kommentar

Uffda, så du mener at det å betale mellom 8-11 kr for hver sang er billigere enn 89 kroner i måneden for tilnærmet ubegrenset musikk? Jaja, du skal få lov til å ha din egen mening om saken. Men det er IKKE billigere, med mindre du hører på mindre enn 8-9 sanger i måneden.

 

Da forutsetter du at vedkommende aldri hører på de samme sangene igjen...

Alternativet er at du etter 10 000,- forbrukt sitter du igjen med i overkant av 1000 sanger evt. 100 album som du står fritt til å høre på fullstendig gratis også de neste 30 årene. Det kan jo i lengden være en lønnsom option for de som ikke bare søker ny musikk hele tiden.

Lenke til kommentar

Uffda, så du mener at det å betale mellom 8-11 kr for hver sang er billigere enn 89 kroner i måneden for tilnærmet ubegrenset musikk? Jaja, du skal få lov til å ha din egen mening om saken. Men det er IKKE billigere, med mindre du hører på mindre enn 8-9 sanger i måneden.

 

 

Forresten, hvis du tror det koster 89 kroner i måneden er det lenge siden du har sjekket kontoutskriftene dine... :-)

Lenke til kommentar

Imo så er fortsatt den beste løsningen å kjøpe musikken.

 

Innså etter nesten 10år med spotiy og over 10000kr senere at jeg satt igjen med nada. Nå bruker jeg for det meste soundcloud til å oppdage ny musikk i form av mixer etc, også kjøper jeg de sangene jeg liker på itunes.

Det du beskriver er ikke et kjøp. Snakkes om 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...