Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Mitt nettbrett Samsung Galaxy Tab Pro 10.1 døde fra meg.

Det nekter å skru seg på - helt dødt, helt plutselig. Det har ikke falt i gulvet, fått noe slag el. 

Det lå bare pent på bordet til lading. Jeg sjekket noe det ene øyeblikket - alt var normalt; var borte fra brettet noen minutter, kom tilbake og skulle bruke brettet igjen og da var det altså dødt.

 

Brettet er kjøpt i november 2014 - altså nesten 5 år gammelt - har aldri hatt noe problemer eller fått skader.

Er det "innafor" å reklamere? Et nettbrett må være beregnet på å vare "vesentlig lenger enn 2 år" og da skal reklamasjonstiden være 5 år som jeg har forstått. Altså om knappe 2 måneder---

 

Ellers - er det noen tips om hvordan få liv i brettet igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen enheter har en reset-funksjon ved å enten holde inne visse knapper eller f.eks. holde inne power-knappen i 20 sekunder. Se om du kan finne ut om brettet ditt har noe slikt.

 

Ellers kan det hende batteriet er utenfor specs og dermed har "skrudd seg av". De har ofte innebygd beskyttelse som kobler batteriet ut ved f.eks. overlading, underutlading eller overlast. Evt. ved andre feil.

Lenke til kommentar

Tror ikke nettbrettet har reset-knapper. 

Jeg har holdt inne av/på (power) knappen både kort som når jeg slår på brettet og en lengre stund - uten noen reaksjon.

 

Det kan jo se ut som tomt batteri. 

Laderen fungerer (har prøvd på en annen enhet) og jeg har prøvd en annen tilsvarende lader. Ingen reaksjon.

 

Hvordan kan man "skru på" batteriet igjen hvis det er "utenfor specs", som du sier?

Lenke til kommentar

Den må sansynligvis til reparasjon. Tipper hele batteriet må byttes. Et verksted burde kunne gi deg et prisoverslag. Evt. kan du forsøke å reklamere. Det er jo ikke helt sikkert at det faktisk er batteriet.

 

Edit: De har ikke egen reset-knapp som på PC. Ofte må man f.eks. holde inne power, volum opp og hjem-knappen. Kanskje i opp til 45 sekunder.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ingen tegn til liv etter å ha holdt inne de knapper som er i ulike kombinasjoner og lenge og vel.

 

Ser ut til at jeg bare kan "begrave" mitt gode, gamle brett.

Brettet ble kjøpt 7. nov. 2014 dvs at det er igjen ca 1 1/2 mnd av reklamasjonstiden, men flere nettsider fungerte ikke lenger pga manglende mulighet for oppdateringer - så jeg lar det være.

Jeg har et nyere Samsung-brett, men likte egentlig det gamle best...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bruk forbrukerrettighetene dine.

 

Min niese har et nettbrett som til stadighet blir helt TOMT, det lader ikke om man bruker vegglader. Det som alltid fungerer er å koble det til en USB-port på en PC, etter noen timer begynner det å lade.

 

Batteribytte på denne modellen er også overkommelig om du ønsker å prøve.

 

Instruksjoner.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...