Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Som nevnt før, skjermen er til å bli flau av. Hadde dette vært fra en hvilken som helst annen produsent, hadde dere gjort et stor nummer av den lave oppløsningen på skjermen.

 

Og hadde du brukt en iphone Xr så hadde du insett at oppløsningen på skjermen ikke er et problem. Det som ser stygt ut for meg er den store svarte randen rundt skjermen men kvaliteten på skjermen er mere en god nok så lenge du ikke prøver å stappe den inn i en google cardboard for 3d.

Og om du tenker deg om må du betale nesten ni tusen kroner for en telefon som ikke kan vise YouTube eller Netflix i HD. Hvordan i all verden kan det være greit!!?

Telefoner under 2000kr har HD, (mens skjermen kanskje skorter på andre ting)

Endret av kk75
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare sånn til opplysning så er 1280x720 å se på som «HD». 1920x1080 går som oftest under betegnelsen «Full-HD» så du vil kunne se YouTube og Netflix i HD på iPhone 11.

 

Disse betegnelsene i seg selv er riktignok nokså verdiløse i seg selv. Det er vel først og fremst PPI og avstand til skjermen som vil avgjøre hvorvidt en oppløsning er brukbar eller ikke.

 

Personlig får jeg ikke noe merverdi av 1080P kontra 720P når jeg ser på YouTube på min iPhone Xs Max. Netflix ser jeg ikke på på mobilen. Så det å se i 1080P er for meg å bare kaste bort ekstra mobildata. Foretrekker dog helt klart å se i 60 kontra 30 FPS på YouTube, selv på mobilen.

 

På vår 65-tommer OLED-TV derimot så ser jo ikke 720P på YouTube spesielt bra ut, der ser jo ikke 1080P så alt for bra ut heller. Avhenger veldig av produksjonskvaliteten på videoen.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare sånn til opplysning så er 1280x720 å se på som «HD». 1920x1080 går som oftest under betegnelsen «Full-HD» så du vil kunne se YouTube og Netflix i HD på iPhone 11.

 

Disse betegnelsene i seg selv er riktignok nokså verdiløse i seg selv. Det er vel først og fremst PPI og avstand til skjermen som vil avgjøre hvorvidt en oppløsning er brukbar eller ikke.

 

Personlig får jeg ikke noe merverdi av 1080P kontra 720P når jeg ser på YouTube på min iPhone Xs Max. Netflix ser jeg ikke på på mobilen. Så det å se i 1080P er for meg å bare kaste bort ekstra mobildata. Foretrekker dog helt klart å se i 60 kontra 30 FPS på YouTube, selv på mobilen.

 

På vår 65-tommer OLED-TV derimot så ser jo ikke 720P på YouTube spesielt bra ut, der ser jo ikke 1080P så alt for bra ut heller. Avhenger veldig av produksjonskvaliteten på videoen.

 

720 var de billige TVene merket "HD ready"?. Det er 2019. 720 er ikke HD. Det finnes ting med 8k.

 

Og jo dårligere oppløsning du har, jo lavere PPI får du.

Lenke til kommentar

720 var de billige TVene merket "HD ready". Det er 2019. 720 er ikke HD. Det finnes ting med 8k.

 

Og jo dårligere oppløsning du har, jo lavere PPI får du.

 

 

Er dessverre ikke du som definerer begrepene her, så skjønner ikke hvorfor du roter til diskusjonen? Har da absolutt ingenting hva du føler er HD eller ikke er HD... Per definisjon så er High-Definition Video Modes definert på følgende måte;

 

720p, også kjent som HD-Ready. 1280x720

1080i, også kjent som Full-HD, 1920x1080, interlaced

1080p, også kjent som Full-HD, 1920x1080

1440p, også kjent som Quad HD, 2560x1440

 

Om du synes 720p fortjener betegnelsen "HD" i 2019 eller ikke er jo temmelig irrelevant. Det er jo ikke vi selv som sitter å dikter opp definisjonene.

 

 

PPI er forholdet mellom antall piksler og størrelse på skjermoverflaten. Jo høyere oppløsning på jo mindre falte jo høyere PPI får du. Det er jo elementer logikk og matematikk og har jo absolutt ingenting med hvorvidt ting oppleves som skarpt eller ikke.

 

Du kan jo ha en TV på 150-tommer og opplevde selv UHD/4K som mindre skarpt enn du opplever 720P på en 6,1-tommer stor telefon.

 

Hvordan skarphet iforhold til oppløsning oppfattes er jo relativt. Alt avhenger av størrelse og avstand. Du kan ha aldri så høy oppløsning men spres det utover for stort område og avstanden til skjermen er kort så kan det fremdeles oppleves som lite skarpt. Samtidig så kan langt lavere oppløsning, på mindre område et mindre områder fra samme eller lenger avstand oppleves som sylskarpt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Bare sånn til opplysning så er 1280x720 å se på som «HD».

1920x1080 går som oftest under betegnelsen «Full-HD» så du vil kunne se YouTube og Netflix i HD på iPhone 11.

 

Disse betegnelsene i seg selv er riktignok nokså verdiløse i seg selv.

Det er vel først og fremst PPI og avstand til skjermen som vil avgjøre hvorvidt en oppløsning er brukbar eller ikke.

 

Personlig får jeg ikke noe merverdi av 1080P kontra 720P når jeg ser på YouTube på min iPhone Xs Max.

Netflix ser jeg ikke på på mobilen.

Så det å se i 1080P er for meg å bare kaste bort ekstra mobildata.

Foretrekker dog helt klart å se i 60 kontra 30 FPS på YouTube, selv på mobilen.

 

På vår 65-tommer OLED-TV derimot så ser jo ikke 720P på YouTube spesielt bra ut, der ser jo ikke 1080P så alt for bra ut heller.

Avhenger veldig av produksjonskvaliteten på videoen.

 

 

 

 

720 var de billige TVene merket "HD ready"?.

Det er 2019.

720 er ikke HD.

Det finnes ting med 8k.

 

Og jo dårligere oppløsning du har, jo lavere PPI får du.

 

 

 

- Det siste du sier der er jeg for såvidt enig i, men du må ikke glømme det at "DPI/PPI" er "Resolution-to-(Visible-)Screen-Size"-ratio.

 

Altså er "Resolution" relativ til "(Visible-)Screen-Size".

 

En annen ting er "Resolving-Power" som er øyets evne til å skille detalijer fra hverandre, som i dette tilfellet er pixels.

 

Altså "Resolution" vs "(Visible-)Sreen-Size" vs "View-Distance".

Dette siste punktet er høyst subjektivt, siden alle har forskjellig syn.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

720 var de billige TVene merket "HD ready".

Det er 2019.

720 er ikke HD.

Det finnes ting med 8k.

 

Og jo dårligere oppløsning du har, jo lavere PPI får du.

 

 

 

 

 

Er dessverre ikke du som definerer begrepene her, så skjønner ikke hvorfor du roter til diskusjonen?

Har da absolutt ingenting hva du føler er HD eller ikke er HD...

Per definisjon så er High-Definition Video Modes definert på følgende måte;

 

720p, også kjent som HD-Ready. 1280x720

1080i, også kjent som Full-HD, 1920x1080, interlaced

1080p, også kjent som Full-HD, 1920x1080

1440p, også kjent som Quad HD, 2560x1440

 

Om du synes 720p fortjener betegnelsen "HD" i 2019 eller ikke er jo temmelig irrelevant.

Det er jo ikke vi selv som sitter å dikter opp definisjonene.

 

PPI er forholdet mellom antall piksler og størrelse på skjermoverflaten.

Jo høyere oppløsning på jo mindre falte jo høyere PPI får du.

Det er jo elementer logikk og matematikk og har jo absolutt ingenting med hvorvidt ting oppleves som skarpt eller ikke.

 

Du kan jo ha en TV på 150-tommer og opplevde selv UHD/4K som mindre skarpt enn du opplever 720P på en 6,1-tommer stor telefon.

 

Hvordan skarphet iforhold til oppløsning oppfattes er jo relativt.

Alt avhenger av størrelse og avstand.

Du kan ha aldri så høy oppløsning men spres det utover for stort område og avstanden til skjermen er kort så kan det fremdeles oppleves som lite skarpt.

Samtidig så kan langt lavere oppløsning, på mindre område et mindre områder fra samme eller lenger avstand oppleves som sylskarpt.

 

 

 

- Det var litt av en sammenligning det der du...

150" med "UHD-4k("3840*2160")" vs 6,1" med "HD-Ready("1280*720")".

 

Med "20/20"-vision så skal du rimelig langt unna en 150"-skjerm med "UHD-4k("3840*2160")" for å ikke kunne se forskjell på disse to eksemplene relativt til avstanden man normalt holder fra en 6,1"-skjerm på en Mobil-TLF.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg synes spesifikasjonene er mer enn gode nok. Skjermoppløsning anser jeg som uinteressant da skjermkvaliteten er så god at du uansett ikke vil kunne se noen forskjell. Har veldig lyst på en slik selv. 

 

Men så var det prisen da. Klarer dessverre ikke å få meg selv til å betale så mye for en mobiltelefon da jeg ikke har det behovet. Har fått tak i en S10+ for 6.000 kr og jeg føler den er ca like bra som disse uansett, selv om Android på norsk er ganske begrenset i forhold til på Engelsk.

 

Apple må begynne å tenke på at folk skal ha råd til dette her også. Jeg kjøper aldri med abonnement, så da må jeg som oftest ut på bruktmarkedet for å få tak i det jeg ønsker meg.

 

Bare for å ha nevnt det, min S10+ har skjermoppløsningen skrudd ned til 1080p og jeg merker ikke forskjell fra det og noe høyere oppløsning. Men det er kanskje fordi jeg ikke leter etter noe å klage på, slik som mange andre ser ut til å ha som hobby.

Lenke til kommentar

 

 

Bare sånn til opplysning så er 1280x720 å se på som «HD».

1920x1080 går som oftest under betegnelsen «Full-HD» så du vil kunne se YouTube og Netflix i HD på iPhone 11.

 

Disse betegnelsene i seg selv er riktignok nokså verdiløse i seg selv.

Det er vel først og fremst PPI og avstand til skjermen som vil avgjøre hvorvidt en oppløsning er brukbar eller ikke.

 

Personlig får jeg ikke noe merverdi av 1080P kontra 720P når jeg ser på YouTube på min iPhone Xs Max.

Netflix ser jeg ikke på på mobilen.

Så det å se i 1080P er for meg å bare kaste bort ekstra mobildata.

Foretrekker dog helt klart å se i 60 kontra 30 FPS på YouTube, selv på mobilen.

 

På vår 65-tommer OLED-TV derimot så ser jo ikke 720P på YouTube spesielt bra ut, der ser jo ikke 1080P så alt for bra ut heller.

Avhenger veldig av produksjonskvaliteten på videoen.

 

 

 

720 var de billige TVene merket "HD ready"?.

Det er 2019.

720 er ikke HD.

Det finnes ting med 8k.

 

Og jo dårligere oppløsning du har, jo lavere PPI får du.

 

 

- Det siste du sier der er jeg for såvidt enig i, men du må ikke glømme det at "DPI/PPI" er "Resolution-to-(Visible-)Screen-Size"-ratio.

 

Altså er "Resolution" relativ til "(Visible-)Screen-Size".

 

En annen ting er "Resolving-Power" som er øyets evne til å skille detalijer fra hverandre, som i dette tilfellet er pixels.

 

Altså "Resolution" vs "(Visible-)Sreen-Size" vs "View-Distance".

Dette siste punktet er høyst subjektivt, siden alle har forskjellig syn.

Kjære vene! PPI betyr pixels per inch, DPI fots per inch. Hvor mange punkter innenfor en kvadrattomme. Dette er DIREKTE i sammenheng med oppløsningen. En skjerm med ekstrem DPI og en lav oppløsning på 720 betyr bare at hver bildepixel lages av flere skjermpunkter . Oppløsningen er den samme.

Lenke til kommentar

For meg virker det som om testen gir terningkast til Iphone basert oppimot andre iphoner. Sjølvsagt vil den nyeste iphonen være bedre enn de gamle, men sammenligner en mot den ett år gamlere Mate 20 Pro så er det jo rett og slett utklassing. Huawai knuser iphone på batteri, oppløsning, innovasjon (fingeravtrykk og lading), ram, kamera (pixel og muligheter) - og dette til tross for at Iphone kommer ett år senere. Og da har vi ennå ikke tatt med at Mate 20 pro koster såvidt over 5000kr, mens en må ut for over 10 000 for Iphone 11 på 256giga. Joda, en får litt mer giga da, men huawai støtter minnekort for fleksibilitet og oppgradering. Da sitter en igjen med å betale dobbel pris for kun en ting: apple-logoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...