Gå til innhold

Jobbe offshore på oljeplattform


Anbefalte innlegg

Hei

 

Prøver meg på dette forumet, da jeg går ut ifra at det er en del medlemmer her som har erfaring med arbeid offshore.

 

Kort fortalt er jeg en med IT utdanning som nylig har flydd på veggen og innsett at han vil foreta ett karriereskifte. Kjempegøy, jeg vet.

 

Situasjonen er slik at jeg ikke har rett til mer videregående opplæring (altså gå VG2 på nytt). - I det tilfellet ville jeg gått brønnteknikk. Dermed kan jeg ikke gå den veien ut i offshore jobb. Jeg må derfor ta alt av kurs privat, for å så teste lykken.

 

Jeg tror en stor del av meg ønsker jobb på plattform da jeg har lett for å isolere meg uten noe problem. Jeg har ingen ansvar, familie (kone, barn) som venter meg hjemme hver dag. Og har derfor heller ingen problemer med å være lenge borte. Jeg er godt vandt til lange arbeidsdager, og foretrekker heller det fremfor 7-4 arbeid.

 

Jeg har vært i kontakt med ett selskap allerede, og er gjort oppmerksom på at det ikke er så lett å komme ut i arbeid.

 

Det jeg rett og slett lurer på er derfor, hvor garantert er man egentlig jobb på oljeplattform som hjelpearbeider/dekksarbeider etter man har tatt de nødvendige kursene?

 

Hilsen en forvirret 21-år gammel gutt som føler han er i midtlivskrisa, som ikke har peiling på hvor eller hva han skal gjøre for å komme ut i yrket han vil jobbe i :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kort svar er nei ikke tenk på det. Brønnreknikk gir deg mulighet og søke på lærlingestillinger i konkuranse med alle aom har rett på læreplass. Vet en skole i stavanger som kjørte dette privat har fått evig mye kritik for og selge dette privat og at de fleste i gode tider ikke fikk jobber offshore etter endt skole .

 

Om du vill offshore må du se etter andre veier en brønteknikk.

 

Om du har lyst og jobbe og lære er det et stort behov for ndt inspektører rundt om i norge . Der er muligheter for reising og offshore med det tar fort et par år og få opparbeidet kompetansen til at reising er aktuelt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg sitter offshore nå, og drømmer om en karriere innen IT. Skal vi bytte?

 

Gresset er ikke alltid grønnere på andre siden.

 

Jeg drømte meg offshore da jeg er veldig glad i å reise langt bort og lenge om gangen.

Etter jeg begynte i olja, drømmer jeg litt om struktur og å være hjemme.

Lønningene offshore er heller ikke så høye som mange skal ha det til.

 

Du ønsker sikkert å bytte bransje. Men om du er god med IT, kan potensielt dataingeniør være interessant.
Schlumberger / Baker Huges og Halliburton har jobber med dette.

 

Hvis du kommer fra it, er du mest sannsyneligvis ikke typen som passer inn i en typisk manuell jobb på sjøen. Deck / drilling.

Eventuelt kan du søke forpleining, vasking..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv er jeg service ingeniør hos en leverandør av maskiner offshore, og reiser bare offshore (ikke noe kontor). Drar ut over hele verden, alt fra 2 dager til 6 uker. Jobber med automasjon og styresystemer til disse maskinene. Vi søker etter folk nå faktisk. Send meg en melding, så kan jeg fortelle litt mer.

Har sendt deg melding.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg sitter offshore nå, og drømmer om en karriere innen IT. Skal vi bytte?

 

Gresset er ikke alltid grønnere på andre siden.

 

Jeg drømte meg offshore da jeg er veldig glad i å reise langt bort og lenge om gangen.

Etter jeg begynte i olja, drømmer jeg litt om struktur og å være hjemme.

Lønningene offshore er heller ikke så høye som mange skal ha det til.

 

Du ønsker sikkert å bytte bransje. Men om du er god med IT, kan potensielt dataingeniør være interessant.

Schlumberger / Baker Huges og Halliburton har jobber med dette.

 

Hvis du kommer fra it, er du mest sannsyneligvis ikke typen som passer inn i en typisk manuell jobb på sjøen. Deck / drilling.

Eventuelt kan du søke forpleining, vasking..

Vi kan gjerne bytte!  :)

 

Jeg tror det er mye i spill som har påvirket meg om offshore yrket. Riktignok også det at det å jobbe offshore til slutt blir en livsstil. En jeg lengter etter sterkt. Etter å ha innsett at jeg ikke går glipp av noe her hjemme, har det blitt enda mer attraktivt å kunne være ute på plattform å jobbe flere uker av gangen. Jeg er en rastløs person som generelt lite liker fri. Så de ukene jeg evt ville hatt fri fra plattform, ville jeg jobbet på siden med de to andre deltidsjobbene jeg har.

 

Jeg vil kunne skryte på meg at jeg er "god" i IT, men det er ikke sånn at jeg er noe spesialist på noe vis. Brukerstøtte og vedlikehold er vel det jeg jobber mest med. Dessverre innså jeg bare at jeg ville jobbe med noe annet litt for "sent" i forhold til utdanningsmuligheter.

 

Jeg ser den at jeg typisk sett ikke vil kvalifisere for noe roughneck / drilling opplegg på vegne av min bakgrunn som IT fyr. Men er riktignok også derfor jeg har planer om å ta alle de nødvendige og påkrevde kursene jeg trenger. (Brønnteknikk VG2 kurs, GSK Sikkerhetskurs, SRC/VHF-sertifikat, G4 traverskran/G20 Fastmontert hydraulisk kran).

 

Kan du fortelle mer om hvilke rigg du er på og hva dine oppgaver er? Evt send meg melding hvis du ønsker.  :)

Lenke til kommentar

Vi kan gjerne bytte!  :)

 

Jeg tror det er mye i spill som har påvirket meg om offshore yrket. Riktignok også det at det å jobbe offshore til slutt blir en livsstil. En jeg lengter etter sterkt. Etter å ha innsett at jeg ikke går glipp av noe her hjemme, har det blitt enda mer attraktivt å kunne være ute på plattform å jobbe flere uker av gangen. Jeg er en rastløs person som generelt lite liker fri. Så de ukene jeg evt ville hatt fri fra plattform, ville jeg jobbet på siden med de to andre deltidsjobbene jeg har.

 

Jeg vil kunne skryte på meg at jeg er "god" i IT, men det er ikke sånn at jeg er noe spesialist på noe vis. Brukerstøtte og vedlikehold er vel det jeg jobber mest med. Dessverre innså jeg bare at jeg ville jobbe med noe annet litt for "sent" i forhold til utdanningsmuligheter.

 

Jeg ser den at jeg typisk sett ikke vil kvalifisere for noe roughneck / drilling opplegg på vegne av min bakgrunn som IT fyr. Men er riktignok også derfor jeg har planer om å ta alle de nødvendige og påkrevde kursene jeg trenger. (Brønnteknikk VG2 kurs, GSK Sikkerhetskurs, SRC/VHF-sertifikat, G4 traverskran/G20 Fastmontert hydraulisk kran).

 

Kan du fortelle mer om hvilke rigg du er på og hva dine oppgaver er? Evt send meg melding hvis du ønsker.  :)

 

Bare en liten advarsel(mening). Det at du har "innsett" at du ikke går glipp av noe hjemme(i en alder av 21år) kan fort forandre seg når du får kjæresten, familie eller dine bestevenner får samboer, gifter seg, barn etc... Plutselig har du noe som holder deg hjemme :)

 

Bor du f.eks i egen bolig per i dag? :)

 

Mange som tror at "turnus" er konge, men som en annen skrev: det er ikke alltid grønnere på den andre siden ;)

Endret av comadore
Lenke til kommentar

Har sendt deg melding.  :)

 

Sendte deg et langt svar.

 

Men ser også de to siste innleggene dine her. I den jobben jeg har beskrevet for deg på melding, så trenger du ikke annet enn offshore sikkerhetskurs, og FSE kurs. Begge disse får du hvis du blir ansatt.

 

Ser også du ikke liker å ha fri, og da er du nesten den perfekte kandidaten. Vi har så enormt mye å gjøre fremover at vi sier nei til jobber. De er glade i folk som ikke trenger å være hjemme så mye :)

Lenke til kommentar

Bare en liten advarsel(mening). Det at du har "innsett" at du ikke går glipp av noe hjemme(i en alder av 21år) kan fort forandre seg når du får kjæresten, familie eller dine bestevenner får samboer, gifter seg, barn etc... Plutselig har du noe som holder deg hjemme :)

 

Bor du f.eks i egen bolig per i dag? :)

 

Mange som tror at "turnus" er konge, men som en annen skrev: det er ikke alltid grønnere på den andre siden ;)

Beklager sent svar. :p Bor per i dag i "egen" bolig (leietaker). Tror det hovedsakelig er noe som har utviklet seg etter 3 år med ett nihilistisk og mørkt syn på menneskeheten og livet generelt.  :rofl:Ønsker ikke barn eller partner da jeg vil ha ett fleksibelt arbeidsliv hvor jeg kan jobbe så mye jeg vil, langt hjemmefra, uten at det skal være til bryderi for ansvar her hjemme. 

Lenke til kommentar

Beklager sent svar. :p Bor per i dag i "egen" bolig (leietaker). Tror det hovedsakelig er noe som har utviklet seg etter 3 år med ett nihilistisk og mørkt syn på menneskeheten og livet generelt.  :rofl:Ønsker ikke barn eller partner da jeg vil ha ett fleksibelt arbeidsliv hvor jeg kan jobbe så mye jeg vil, langt hjemmefra, uten at det skal være til bryderi for ansvar her hjemme. 

Godt å høre at det ikke er alle som ønsker den livstilen med familie. Setter pris på å komme hjem fra jobb uten mer stress, ha tid til aktiviteter. Andre virker å ha det travelt hele døgnet. Nei takk. Det får være måte på. Alikevel blir jeg deprimert av å se på fasade byggingen de så iherdig reklamerer for. Mens andre i forhold forteller at høydepunktet i ekteskapet er å se en film på netflix. Dvs etter et halvt år med ekteskap. Man blir lei, tenker jeg.

 

Har familie og venner som jobber offshore. Alle trives. Nok penger, nok fri. Teknisk sett jobber de 10 timer hvor det er 1 time pause og 2x30 min pause. Men ofte kan man jobbe 15 timer, på natten kan det være ekstra rolig.

 

En ting er at det er ofte et tonn med søkere. Men den siste tiden har det vært ganske bra med ansettelser framfor de siste årene.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Godt å høre at det ikke er alle som ønsker den livstilen med familie. Setter pris på å komme hjem fra jobb uten mer stress, ha tid til aktiviteter. Andre virker å ha det travelt hele døgnet. Nei takk. Det får være måte på. Alikevel blir jeg deprimert av å se på fasade byggingen de så iherdig reklamerer for. Mens andre i forhold forteller at høydepunktet i ekteskapet er å se en film på netflix. Dvs etter et halvt år med ekteskap. Man blir lei, tenker jeg.

 

Har familie og venner som jobber offshore. Alle trives. Nok penger, nok fri. Teknisk sett jobber de 10 timer hvor det er 1 time pause og 2x30 min pause. Men ofte kan man jobbe 15 timer, på natten kan det være ekstra rolig.

 

En ting er at det er ofte et tonn med søkere. Men den siste tiden har det vært ganske bra med ansettelser framfor de siste årene.

Preach - Er helt enig. Folk er forskjellige. Noen vil stifte store familier da de ser verdien i det. Andre vil være "lone wolfs" som kan ha ett fleksibelt liv i forhold til arbeid. Som du sier, det å komme hjem uten mer stress enn en allerede har vært igjennom, er en gave i seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan gjerne bytte!  :)

 

Jeg tror det er mye i spill som har påvirket meg om offshore yrket. Riktignok også det at det å jobbe offshore til slutt blir en livsstil. En jeg lengter etter sterkt. Etter å ha innsett at jeg ikke går glipp av noe her hjemme, har det blitt enda mer attraktivt å kunne være ute på plattform å jobbe flere uker av gangen. Jeg er en rastløs person som generelt lite liker fri. Så de ukene jeg evt ville hatt fri fra plattform, ville jeg jobbet på siden med de to andre deltidsjobbene jeg har.

 

Jeg vil kunne skryte på meg at jeg er "god" i IT, men det er ikke sånn at jeg er noe spesialist på noe vis. Brukerstøtte og vedlikehold er vel det jeg jobber mest med. Dessverre innså jeg bare at jeg ville jobbe med noe annet litt for "sent" i forhold til utdanningsmuligheter.

 

Jeg ser den at jeg typisk sett ikke vil kvalifisere for noe roughneck / drilling opplegg på vegne av min bakgrunn som IT fyr. Men er riktignok også derfor jeg har planer om å ta alle de nødvendige og påkrevde kursene jeg trenger. (Brønnteknikk VG2 kurs, GSK Sikkerhetskurs, SRC/VHF-sertifikat, G4 traverskran/G20 Fastmontert hydraulisk kran).

 

Kan du fortelle mer om hvilke rigg du er på og hva dine oppgaver er? Evt send meg melding hvis du ønsker.  :)

altså om målet er og jobbe mestmulig så er jo offshore livet litt det motsatte , du er få dager på jobb og mange dager hjemme, en 2-4 rotasjon så er du jo dobbelt så mange dager hjemme som offshore. 

 

om du virkelig vill nolife så er landbase arbeid i 2-2 rotasjon veien og gå , 14 dager på jobb og 14 dager hjemme og 2 av fridagene går og reise til og fra jobb, ellers så er jo annlegsbransje et fin plass og se mye reising ved store veiprosjekter , tuneller og lignene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...