Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 11 Pro Max


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Har du ikke hørt om flac?

 

Jo, JEG har hørt om FLAC. Men det er fordi jeg er mer enn gjennomsnittet interessert i dette. De fleste andre har nok ikke hørt om særlig mer enn MP3. Og jeg har aldri brukt FLAC til noe. Annet enn å konvertere til mp3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedutfordringen med 5G, etter det jeg har forstått har vel stått på flere ting;

 

#1: Søksmål mellom Qualcomm og Apple ble ikke ferdig før det rett og slett var for sent å bytte bra Intel modem over til Qualcomm modem i iPhone 11 og iPhone 11 Pro / Pro Max. Kan selvsagt argumentere for at hele søksmålet var idiotisk i utgangspunktet, men det gjorde det jo umulig for Apple å gå for modem fra Qualcomm og det var vel det eneste halvveis reelle alternative for Apple til disse modellene. Intel hadde jo ingen 5G modem klare, og avdelingen ble jo langt ned og solgt videre til Apple.

 

#2: Etter det jeg forstår så er ikke produksjonen av 5G modem fra Qualcomm spesielt moden enda. Det produseres ikke effektivt nok til å møte produksjonskravene til Apple i forhold til produksjonstall og effektivitet. Litt vanskelig å gå for modem som ikke produseres rask nok til å møte salgsvolumet.

 

#3: Alt jeg leser av rapporter fra diverse "5G-modeller" fra Samsung osv med nåværende 5G modem fra Qualcomm tyder på at disse modemene ikke er så alt for gode? Rapporteres om dårlig strømeffektivitet og det hele fremstår egentlig som et modem som ikke er helt klart for markedet enda? Er vel også en grunn til at Samsung og alle de andre og siler ut disse modemene til spesielle "5G-modeller" og ikke har det som standard i de vanlige produktlinjene. Her handler det vel mye om hvordan modemene oppfører seg, trenger nok en revisjon eller to før dette blir helt klart og det faktum at tilgangen er såpass ymse at de ikke kan puttes i de tradisjonelle modellene da de vil føre til utfordringer mellom tilgang og salgsvolum.

 

 

Det er klart det beste ville ha vært om telefonen kom med et fantastisk 5G modem så man var fremtidsrettet. Men om man forsøker å tenke litt mer årsak enn bare det å påpeke at telefonene ikke kommer med 5G så virker det for meg temmelig logisk at det ikke er noe 5G å oppdrive på iPhone 11 og 11 Pro / Pro Max? Det virker vel heller ikke så alt for realistisk at 5G særlig tilgjengelig her i landet før tidligst godt ut i 2021.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jo, JEG har hørt om FLAC. Men det er fordi jeg er mer enn gjennomsnittet interessert i dette. De fleste andre har nok ikke hørt om særlig mer enn MP3. Og jeg har aldri brukt FLAC til noe. Annet enn å konvertere til mp3.

2% kanskje som har hørt om ALAC...

FLAC er nok mer utbredt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Men jeg melder meg ut av diskusjonen nå. Flere av dere er så blendet av hatet mot alt Apple, at det blir bare trist.

 

Hadde dere brukt like mye energi og tid på nyttige ting som dere bruker på å logge dere inn på alle artikler om noe dere ikke er interessert i for å komme med negative kommentarer, da kunne dere ha kommet langt her i livet.

 

For sikkerhets skyld nevner jeg at som meget interessert i teknologi, mobiler, data og musikk, så har jeg aldri hørt om alac.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men han har jo ett godt poeng.. 17000 for en iPhone? Spiller den FLAC filer eller er det aac som gjelder enda igjennom iTunes? Man er låst til ett økosystem som ikke står i samsvar med prisen..

 

Skjønner ikke at haterne ikke evner å forstå at dette aldri vil endre seg? Hvis du absolutt må ha flac på din iPhone, så er det mange veier til Roma. Du kan sette opp en plex server og streame FLAC fra en datamaskin hjemme hos deg selv og bruke plex appen på iPhone til å spille av. Dersom du kjøper Plex Pass så kan du også synce de sangene du måtte ønske. Du kan bruke Roon til å gjøre det samme. 

 

Du kan konvertere FLAC til ALAC. Tidkrevende, men det er en prosess man må gjøre én gang, så er det ferdig.

 

Personlig står mine lossless filer stort sett urørt. Blir ikke brukt.

Lenke til kommentar

Finnes da flere avspillere som kan spille av FLAC på iOS? Er da kun Apple sin egen avspiller og dekoder for lyd som ikke støtter FLAC? Utviklere står da helt fritt til å implementere egne løsninger i apper. Infuse gjør jo dette for video, er jo derfor du kan spille av ting som VP9 og alt mulig av video encodes via Infuse selv om Apple sin egen MPMoviePlayer eller hva den heter ikke støtter det.

 

Filer via Files-appen kan jo åpnes direkte i trejdepartsapper, apper som støtter FLAC har vel gjerne sine egne løsninger for bibliotek så du vil vel stortsett bare forholde deg til filene direkte i appen osv...

 

Det eneste du vel i realiteten mister ved at Apple ikke har native støtte for FLAC er vel muligheten for å spille av FLAC via Apple sin Music.app og direkte i filutforsker/files uten å måtte åpne filen i en app.

 

 

Virker som en nokså konstruert problemstilling? For det første så er vel direkteavspilling av FLAC en nokså spesiell problemstilling som ikke vil ramme spesielt mange brukere. For det andre som jeg nevner over så er det jo slettes ikke umulig å få spilt av FLAC i iOS uansett så om du er en person som driver å forholde deg til egne musikkbibliotek bestående av FLAC så vil jeg vel tro at du er kapabel nok til å finne en app som lar deg spille disse av, slike brukere er vel heller ikke av typen som ville sett seg fornøyd med Music.app heller. For det tredje så er det vel ikke så alt for komplisert å eventuelt konverter fra FLAC til ALAC. Med moderne CPU'er og verktøyer så er jo ikke det spesielt vanskelig eller så tidkrevende, lydfiler tar jo temmelig minimalt med plass om man først har disse lagret på tradisjonell lagring osv så om man er så opptatt av å lyden i tapsfritt format så er det jo temmelig mange løsninger du kan gå for her.

 

 

EDIT:

 

La en FLAC-fil på iCloud Drive her og den spiller av uten problemer den på iOS 13, direkte i filutforsker. Så eneste du ikke kan er å administrere og behandle FLAC i biblioteket på Music.app.

 

 

EDIT2:

 

Ser jo faktisk at Apple lister FLAC som offisielt støttet, så selv native avspiller (noe testen min forsåvidt bekreftet) støtter avspilling av FLAC;

 

Audio formats supported: AAC‑LC, HE‑AAC, HE‑AAC v2, Protected AAC, MP3, Linear PCM, Apple Lossless, FLAC, Dolby Digital (AC‑3), Dolby Digital Plus (E‑AC‑3), Dolby Atmos, and Audible (formats 2, 3, 4, Audible Enhanced Audio, AAX, and AAX+)

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skjønner ikke at haterne ikke evner å forstå at dette aldri vil endre seg? Hvis du absolutt må ha flac på din iPhone, så er det mange veier til Roma. Du kan sette opp en plex server og streame FLAC fra en datamaskin hjemme hos deg selv og bruke plex appen på iPhone til å spille av. Dersom du kjøper Plex Pass så kan du også synce de sangene du måtte ønske. Du kan bruke Roon til å gjøre det samme. 

 

Du kan konvertere FLAC til ALAC. Tidkrevende, men det er en prosess man må gjøre én gang, så er det ferdig.

 

Personlig står mine lossless filer stort sett urørt. Blir ikke brukt.

Hva om jeg vil laste ned torrent på min IOS enhet?

 

btw. det heter flere veier til Rom.

Lenke til kommentar

Hovedutfordringen med 5G, etter det jeg har forstått har vel stått på flere ting;

 

#1: Søksmål mellom Qualcomm og Apple ble ikke ferdig før det rett og slett var for sent å bytte bra Intel modem over til Qualcomm modem i iPhone 11 og iPhone 11 Pro / Pro Max. Kan selvsagt argumentere for at hele søksmålet var idiotisk i utgangspunktet, men det gjorde det jo umulig for Apple å gå for modem fra Qualcomm og det var vel det eneste halvveis reelle alternative for Apple til disse modellene. Intel hadde jo ingen 5G modem klare, og avdelingen ble jo langt ned og solgt videre til Apple.

 

#2: Etter det jeg forstår så er ikke produksjonen av 5G modem fra Qualcomm spesielt moden enda. Det produseres ikke effektivt nok til å møte produksjonskravene til Apple i forhold til produksjonstall og effektivitet. Litt vanskelig å gå for modem som ikke produseres rask nok til å møte salgsvolumet.

 

#3: Alt jeg leser av rapporter fra diverse "5G-modeller" fra Samsung osv med nåværende 5G modem fra Qualcomm tyder på at disse modemene ikke er så alt for gode? Rapporteres om dårlig strømeffektivitet og det hele fremstår egentlig som et modem som ikke er helt klart for markedet enda? Er vel også en grunn til at Samsung og alle de andre og siler ut disse modemene til spesielle "5G-modeller" og ikke har det som standard i de vanlige produktlinjene. Her handler det vel mye om hvordan modemene oppfører seg, trenger nok en revisjon eller to før dette blir helt klart og det faktum at tilgangen er såpass ymse at de ikke kan puttes i de tradisjonelle modellene da de vil føre til utfordringer mellom tilgang og salgsvolum.

 

 

Det er klart det beste ville ha vært om telefonen kom med et fantastisk 5G modem så man var fremtidsrettet. Men om man forsøker å tenke litt mer årsak enn bare det å påpeke at telefonene ikke kommer med 5G så virker det for meg temmelig logisk at det ikke er noe 5G å oppdrive på iPhone 11 og 11 Pro / Pro Max? Det virker vel heller ikke så alt for realistisk at 5G særlig tilgjengelig her i landet før tidligst godt ut i 2021.

 

Du bommer på poenget. Poenget er ikke at disse Pro Max burde hatt 5G nå. Ja, 5G er i startfasen og har sine issues. Men både du og jeg vet at den utbyggingen er på vei, og at den er nære nok i tid til at 5G bør være et poeng når man vurderer NÅR man vil bruke såpass mye penger på en telefon som Pro Max. Etter mitt syn gir det lite mening å anbefale andre et kjøp av en telefon NÅ når man, slik ryktene tilsier, kan vente et år og få en modell som er bedre og mest sannsynlig også har 5G.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo forsåvidt et poeng, men nå er vel ikke akkurat 5G noen stort salgsargument for folk flest? La oss si at eneste forskjell på iPhone 11 og iPhone 12 er at sistnevnte har 5G. Hvilke store fordeler gir dette de fleste brukere? I September 2020 så vil det vel knapt være noe 5G å snakke om i Norge så selv med 5G så vil du neppe få tatt det i bruk på en god stund. Og selv når du vil få tatt det i bruk, hvilke store fordeler vil du se og oppleve på iPhone 12 som gjør at 5G er et veldig stort argument fremover LTE-A CAT.19?

 

Det er jo ikke sånn at LTE-A forsvinner med det første, og en iPhone 11 / 11 Pro / 11 Pro Max mister jo ikke plutselig LTE-A CAT.19 støtten.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva om jeg vil laste ned torrent på min IOS enhet?

 

btw. det heter flere veier til Rom.

 

Edge-case vil du alltids klare å oppdrive. Da skaffer man seg riktig verktøy til riktig formål. Antallet som føler et stort behov for å laste ned via torrents på mobil tror jeg nok befinner seg i et nokså soleklart mindretall. Er aktiv bruker av torrents selv, men har aldri noengang falt meg inn å benytte dette direkte på telefonen? Jeg kan fyre opp WebUI mot min torrent-server ved behov, ikke at jeg noengang har hatt behov for det heller. Eventuelt kjøre fjernstyring av serveren, er som oftest det jeg gjør men aldri gjort det med torrentnedlastning som formål.

Lenke til kommentar

Det er jo forsåvidt et poeng, men nå er vel ikke akkurat 5G noen stort salgsargument for folk flest? La oss si at eneste forskjell på iPhone 11 og iPhone 12 er at sistnevnte har 5G. Hvilke store fordeler gir dette de fleste brukere? I September 2020 så vil det vel knapt være noe 5G å snakke om i Norge så selv med 5G så vil du neppe få tatt det i bruk på en god stund. Og selv når du vil få tatt det i bruk, hvilke store fordeler vil du se og oppleve på iPhone 12 som gjør at 5G er et veldig stort argument fremover LTE-A CAT.19?

 

Det er jo ikke sånn at LTE-A forsvinner med det første, og en iPhone 11 / 11 Pro / 11 Pro Max mister jo ikke plutselig LTE-A CAT.19 støtten.

 

Minnes tilsvarende argument tilbake da verden skulle gå videre fra Edge også. Og igjen når 4G var på vei.

 

Hvis det er "folk flest" du skal ta utgangspunkt i, så er kanskje ikke Pro Max telefonen å argumentere ut fra. I den grad en slik telefon kjøpes av "folk flest", så vil mange ha en tidshorisont noen år frem i tid. 5G er hypotetisk i dag, det kommer ikke til å være det om ett år. Og ihvertfall ikke om 2 år når mange kanskje vil begynne å tenke på å selge sin Pro Max uten 5G.

 

Og nei, telefonen mister ikke plutselig LTE-støtten. Banalt poeng!

Lenke til kommentar

Det er ingen mobiler som kan kjøpes i butikken i dag med 5G-støtte så jeg forstår ikke hvorfor det er så kritisk at Apple mangler dette. Ingen av modellene til Samsung, Huawei med flere i salg via offisielle kanaler i Norge i dag har dette heller. 

 

Om du kjøper en mobil for å ha i tre-fire år og mener 5G er viktig så er det bare å vente til neste års lansering fra Apple. Men da må du også vente på Samsung og kompani da heller ikke hos dem er 5G-modeller å oppdrive utenom å kjøpe fra utlandet per nå.

 

Man må kunne anbefale en mobil i dag uten å ta høyde for en mangel alle andre mobillprodusenter også har, det vil først bli relevant når mobiler lanseres med 5G i Norge og mobiloperatørene begynner å rulle ut 5G-dekning.

Lenke til kommentar

Minnes tilsvarende argument tilbake da verden skulle gå videre fra Edge også. Og igjen når 4G var på vei.

 

Hvis det er "folk flest" du skal ta utgangspunkt i, så er kanskje ikke Pro Max telefonen å argumentere ut fra. I den grad en slik telefon kjøpes av "folk flest", så vil mange ha en tidshorisont noen år frem i tid. 5G er hypotetisk i dag, det kommer ikke til å være det om ett år. Og ihvertfall ikke om 2 år når mange kanskje vil begynne å tenke på å selge sin Pro Max uten 5G.

 

Og nei, telefonen mister ikke plutselig LTE-støtten. Banalt poeng!

 

 

Sammenligningen din er jo også nokså håpløs. Overgangen fra Edge til UMTS/3G var jo helt essensiell for at smartelefoner skulle kunne åpne opp for og ivareta helt essensiell funksjonalitet. Overgangen fra UMTS/3G var ikke like stor og viktig, men det var jo ganske så åpenbart at båndbredden og tilgjengeligheten i UMTS/3G nettet ikke var ideell og god nok.

 

Fra 4G+/LTE-A til 5G derimot er jo noe ganske så annet. Fordelene som 5G bringer har jo ikke først og fremst myntet på smarttelefoner sånn i første omgang.

 

Så hvorfor legge det frem som om dette er større og viktigere skifte enn hva det faktisk er? Man overdriver viktigheten av 5G til mobiltelefoner noe voldsomt her. Og spesielt viktigheten av å ha dette allerede på telefoner som selges i 2019.

 

Påstår som sagt ikke at det er noe negativt om telefon hadde kommet med en prima 5G modembrikke og var aldri så fremtidsrettet. Men det var da ikke måte på hvor end-all-be-all dette skulle være på årets modeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Minnes tilsvarende argument tilbake da verden skulle gå videre fra Edge også. Og igjen når 4G var på vei.

 

Hvis det er "folk flest" du skal ta utgangspunkt i, så er kanskje ikke Pro Max telefonen å argumentere ut fra. I den grad en slik telefon kjøpes av "folk flest", så vil mange ha en tidshorisont noen år frem i tid. 5G er hypotetisk i dag, det kommer ikke til å være det om ett år. Og ihvertfall ikke om 2 år når mange kanskje vil begynne å tenke på å selge sin Pro Max uten 5G.

 

Og nei, telefonen mister ikke plutselig LTE-støtten. Banalt poeng!

 

 

Sammenligningen din er jo også nokså håpløs. Overgangen fra Edge til UMTS/3G var jo helt essensiell for at smartelefoner skulle kunne åpne opp for og ivareta helt essensiell funksjonalitet. Overgangen fra UMTS/3G var ikke like stor og viktig, men det var jo ganske så åpenbart at båndbredden og tilgjengeligheten i UMTS/3G nettet ikke var ideell og god nok.

 

Fra 4G+/LTE-A til 5G derimot er jo noe ganske så annet. Fordelene som 5G bringer har jo ikke først og fremst myntet på smarttelefoner sånn i første omgang.

 

Så hvorfor legge det frem som om dette er større og viktigere skifte enn hva det faktisk er? Man overdriver viktigheten av 5G til mobiltelefoner noe voldsomt her. Og spesielt viktigheten av å ha dette allerede på telefoner som selges i 2019.

 

Påstår som sagt ikke at det er noe negativt om telefon hadde kommet med en prima 5G modembrikke og var aldri så fremtidsrettet. Men det var da ikke måte på hvor end-all-be-all dette skulle være på årets modeller.

Du argumenterer med et blikk tilbake i tid, men husker kanskje ikke hvordan nyfrelste iPhone eiere mente edge og 3g var noe de klarte seg lenge med?

 

Ellers er det flere håpløse der ute, for eksempel: https://bgr.com/2019/09/11/iphone-11-price-specs-announced-key-iphone-11-pro-max-feature-missing/

Lenke til kommentar

LG V50 og Samsung Galaxy S10 5G eksisterer jo allerede...

 

Og hva er det folk bruker disse til som de ikke kan gjøre med LTE?

 

Ingen vet vel enda hvordan 5G kommer til å bli utnyttet, og da er det meningsløst å proppe teknologien inn i en mobiltelefon bare "for å ha det".

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

 

Denne 5G-diskusjonen i denne tråden skjønner jeg lite av.

 

Ingen mobiler selges med 5G i Norge i dag. Jeg skummet igjennom forumtråden her på Tek.no tilknyttet testen av Samsung Note 10+, som er en mobil til over 10.000 kroner, og ikke en klage over manglende 5G for den prisen. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er mer relevant om iPhone mangler det. Hadde flere andre mobilprodusentene solgt 5G-mobiler i Norge så hadde jeg forstått denne kritikken men per nå virker det ganske irrelevant når ingen selger mobiler med den funksjonaliteten i vårt marked.

Lenke til kommentar

Denne 5G-diskusjonen i denne tråden skjønner jeg lite av.

 

Ingen mobiler selges med 5G i Norge i dag. Jeg skummet igjennom forumtråden her på Tek.no tilknyttet testen av Samsung Note 10+, som er en mobil til over 10.000 kroner, og ikke en klage over manglende 5G for den prisen. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er mer relevant om iPhone mangler det. Hadde flere andre mobilprodusentene solgt 5G-mobiler i Norge så hadde jeg forstått denne kritikken men per nå virker det ganske irrelevant når ingen selger mobiler med den funksjonaliteten i vårt marked.

 

Nei det er tydelig at du ikke skjønner, selv om poenget er enkelt nok. En copy/paste vil kanskje hjelpe:

 

The simple fact of the matter is that in 2019, smartphones don’t need 5G. Spending the extra cash on a 5G phone might even seem crazy right now. But all you have to do is walk outside and look around for a few minutes and you’ll see why it’s a huge problem that Apple’s new iPhone 11 and iPhone 11 Pro models are missing 5G.

 

Most people out there aren’t tech fiends. They’re not early adopters who need the latest and greatest gadgets and are willing to pay top dollar each and every year for a new smartphone. Walk around in a mall or on a city street and you’ll see tons of people with older iPhone models like the iPhone 7, or even the iPhone 6s. I personally know several people who still use the iPhone 6 or iPhone 6 Plus phones that were released all the way back in 2014. That’s 5 years ago!

 

People keep their smartphones for longer and longer these days, and 5G compatibility will be an absolute necessity within the next couple of years. As I mentioned, there are some people keep their iPhones for 5 years or even longer. Can you imagine someone in 2024 with an iPhone that doesn’t work on 5G networks?

 

iPhones are built to last. It’s one of the best things about them, in fact, but Apple is shortchanging customers by omitting 5G from its higher-end iPhone 11 models. If you’re paying $699 for an “entry-level” flagship smartphone in 2019, it’s understandable that it would lack 5G support. But when you get up to the pricier iPhone 11, the $1,000 iPhone 11 Pro, or as high as $1,449 where the iPhone 11 Pro Max tops out, your new smartphone should absolutely have 5G support.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...