Gå til innhold

Ny PC fra komplett Coil whine hvis jeg spiller over 60fps


Zork-

Anbefalte innlegg

Jeg returnerte og kjøpte et nytt rtx 2080 super skjermkort istedet. Til min overraskelse så lager den akkurat samme coil whine lyd som den jeg returnerte.

 

Problemet er at det ikke går en konstant strøm gjennom en GPU under spillbelastning, dette forårsaker varierende magnetiske felter og dermed kan resonans oppstå. Med GPU Boost får man en ekstra faktor der strømmen gjennom GPUen varierer ut fra klokkefrekvens og spenning i tillegg til belastningen. En tredje faktor er at strømforsyningen som leverer strøm ikke klarer å levere en helt konstant spenning som resulterer i et varierende strømtrekk (og dermed varierende magnetiske felter).

 

Alle disse virker på hverandre, og kan forsterke (eller svekke) hverandres vekselvirkninger, når de forsterker hverandre får man det som kalles "coil whine", når de svekker hverandre får man et stillegående system.

 

Ting som kan hjelpe: mer konstant belastning (lavere og/eller mer konstant framerate), konstant/mindre strøm (ved å begrense kortet til lavere spenninger som 950 mV og/eller låse klokkefrekvensen), eller andre komponenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan returnere og/eller bytte til 10 forskjellige RTX skjermkort og jeg kan garantere deg at alle har coil whine.

 

Det vet ikke jeg, men dette virker som svindel når man betaler så mye for et grafikkort, da er det bedre å bare kjøpe en billigere budget gpu.

 

Nå snakker jeg om coil whine som jeg helt klart kan høre.

Endret av Zork-
Lenke til kommentar

Det vet ikke jeg, men dette virker som svindel når man betaler så mye for et grafikkort, da er det bedre å bare kjøpe en billigere budget gpu.

 

Nå snakker jeg om coil whine som jeg helt klart kan høre.

 

Jeg returnerte og byttet til minst 6 forskjellige RTX 2080 Ti kort fra ulike leverandører (blant de beste custom versjonene), testet med ulike kombinasjoner av PSU (kun veldig gode PSU'er), ulike hovedkort, på ulike lokasjoner (testet hjemme og hos noen jeg kjenner) og jeg fikk coil whine fra skjermkortet i alle situasjonene. Derfor konkluderte jeg med at "det er bare sånn det er" for denne generasjonen, noe som jeg ikke opplevde med f.eks GTX 480, GTX 580 og GTX 680, men som tydeligvis er et problem med nyere generasjoner. Beholdt skjermkortet som hadde minst coil whine og kjøpte et headset slik at jeg ikke hører coil whine når jeg spiller med headset.

 

Merk at jeg er langt mer sensitiv til coil whine / frekvenslyder enn de aller fleste og noen jeg kjenner kommenterte at de bare hører det veldig "up close" mens jeg hører det flere meter unna systemet. 

 

Mye av det N O R E G skrev hjelper:

 

Undervolt 

FPS limit

etc...

 

Men coil whine slipper du nok ikke unna denne generasjonen. Dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg returnerte og byttet til minst 6 forskjellige RTX 2080 Ti kort fra ulike leverandører (blant de beste custom versjonene), testet med ulike kombinasjoner av PSU (kun veldig gode PSU'er), ulike hovedkort, på ulike lokasjoner (testet hjemme og hos noen jeg kjenner) og jeg fikk coil whine fra skjermkortet i alle situasjonene. Derfor konkluderte jeg med at "det er bare sånn det er" for denne generasjonen, noe som jeg ikke opplevde med f.eks GTX 480, GTX 580 og GTX 680, men som tydeligvis er et problem med nyere generasjoner. Beholdt skjermkortet som hadde minst coil whine og kjøpte et headset slik at jeg ikke hører coil whine når jeg spiller med headset.

 

Merk at jeg er langt mer sensitiv til coil whine / frekvenslyder enn de aller fleste og noen jeg kjenner kommenterte at de bare hører det veldig "up close" mens jeg hører det flere meter unna systemet. 

 

Mye av det N O R E G skrev hjelper:

 

Undervolt 

FPS limit

etc...

 

Men coil whine slipper du nok ikke unna denne generasjonen. Dessverre.

 

 

Trist å høre, kanskje jeg bytter en gang til for å se om jeg kan få en som lager litt lavere lyd. Jeg blir lett irritert av slike lyder.

Lenke til kommentar

Jeg returnerte og kjøpte et nytt rtx 2080 super skjermkort istedet. Til min overraskelse så lager den akkurat samme coil whine lyd som den jeg returnerte.

Unnskyld om dette ikke alt er nevnt, men hvilke modell kjøpte du?

 

Om det er Asus Dual, så forklarer det problemet. Den kjøleren er fryktelig.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Bytt til annen modell, der har du svaret. Asus dual hadde forferdelig coil whine når jeg prøvde det.

Jeg prøvde et ASUS RTX 2080 Dual OC ved lansering av RTX, og det hadde ingen coil whine hos meg, det var da med en (nå død) Corsair AX860.

 

Dette er tilfeldig, men generelt sett skjer det mindre ofte med solide strømforsyninger, nåværende strømforsyning i mitt system er en Fractal Design ION+ 860P, og den har heller ikke resultert i coil whine.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde et ASUS RTX 2080 Dual OC ved lansering av RTX, og det hadde ingen coil whine hos meg, det var da med en (nå død) Corsair AX860.

 

Dette er tilfeldig, men generelt sett skjer det mindre ofte med solide strømforsyninger, nåværende strømforsyning i mitt system er en Fractal Design ION+ 860P, og den har heller ikke resultert i coil whine.

Har 1000W forsyning med platina rating, som kun er et par år gammel. Jeg fikk coil whine på 2 stykk Asus 2080 ti Dual kort. Men ikke fått det med verken Palit, EVGA eller Seahawk modellene av 2080 ti. Har heller aldri hatt coil whine på skjermkort før dette, Asus Dual er første og eneste tilfelle jeg har hatt av Coil Whine.

 

Selvsagt kan det være tilfeldig, men mitt inntrykk av Asus Dual var utelukkende dårlig.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Har inntrykk av at f.eks dette systemet

cpu: intel i7-8700K 

gpu: RTX 2080 (bør undervoltes eller underklokkes om støy er et problem)

Ingen av de overklokket.

Greier seg med 650W strømforsyning av god kvalitet, f.eks: Corsair RM650 V2 650W

Passe kjøling av kabinett med støvfilter: 3 stykk 120mm vifter

Sikkert god margin på dette systemet (men kan sikkert bli coil whine likevel.)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Trist å høre, kanskje jeg bytter en gang til for å se om jeg kan få en som lager litt lavere lyd. Jeg blir lett irritert av slike lyder.

 

Mitt råd er å unngå Asus ettersom at de har mest coil whine og verst viftestøy (høyfrekvent viftestøy, ikke nødvendigvis høyest decibel) etter min erfaring med denne generasjonen av skjermkort. Jeg har fått minst Coil Whine og lavest viftestøy med skjermkort fra MSI i alle de siste generasjonene av skjermkort så jeg anbefaler dem på det sterkeste. Til slutt så er det best å bruke headset hvis du er sensitiv for støy og prøve å nyte spill så mye som mulig og ikke bruke for mye tid på frustrasjoner ettersom at det kan bli svært demotiverende og ødelegge hele PC-opplevelsen.

Lenke til kommentar

Snakket med komplett idag og jeg får faktisk mulighet til å bytte ut nåværende ASUS coil whine kortet ut mot et annet kort fra noe annet merke. Har dere noen anbefalinger? Hva slags RTX 2080 super kort er stille/uten coil whine?

Endret av Zork-
Lenke til kommentar

Snakket med komplett idag og jeg får faktisk mulighet til å bytte ut nåværende ASUS coil whine kortet ut mot et annet kort fra noe annet merke. Har dere noen anbefalinger? Hva slags RTX 2080 super kort er stille/uten coil whine?

Ett av MSI trio kortene, eller Asus ROG om du har plass.

 

Veldig fornøyd med EVGA kjøleren, men ser at komplett ikke selger disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett av MSI trio kortene, eller Asus ROG om du har plass.

 

Veldig fornøyd med EVGA kjøleren, men ser at komplett ikke selger disse.

 

Skulle til å bestille MSI Trio, men problemet er at den er for stor for kabinettet mitt. Mitt kabinett tar maks 315mm. Noen som har andre forslag?

Lenke til kommentar

Den bommerten gjorde jeg også når jeg bestilte meg 5700XT kortet fra AMD.

Jeg sjekka ikke :O

 

Men disse skal passe:
https://www.prisjakt.no/category.php?k=s346469542&catId=350&sort=price_include_shipping&direction=asc

 

Bare trist å se asus korta så ekstremt dyre.

 

 

Du kan jo søke opp tester på dette kortet:
https://www.prisjakt.no/product.php?p=5156592

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...