Gå til innhold

Ny PC fra komplett Coil whine hvis jeg spiller over 60fps


Zork-

Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg vurderer å returnere en ny pc jeg kjøpte fra komplett pga den lager en høylytt lyd som kalles for "coil whine" hvis jeg for eksempel prøver å spille PUBG med uncapped framerate. Hvis jeg capper FPS til det monitoren klarer eller 60fps forsvinner lyden helt(kan fortsatt høre bittelitt om jeg setter øre nær kabinettet). jeg har søkt på nettet og noen mener det er normalt og at man bare capper FPS, men hvorfor i helvete betalte jeg så mye for et grafikkort hvis jeg må cappe og waste den sitt potensialet? Jeg er ikke hundre prosent sikker på om det er grafikkortet som lager lyden men det kommer fra område hvor cpu,mobo og grafikkortet sitter. 

 

Kan noen gi meg tips her om hva jeg burde gjøre? jeg er ikke ekspert på datamaskiner, men prøver å lære. Grafikkortet er en RTX  2070 SUPER. Jeg syns det blir dritt å måtte gå gjennom returprosessen med en stor og tung maskin som dette, deretter få tilbake maskinen med samme problem. Hvis jeg mp sende den tilbake vil jeg helst ha en helt ny maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som oftest er det PSU eller skjermkort, evt kombinasjon med PSU og skjermkort.

 

VIss du har mulighet til å koble ut skjermkortet å lytte godt etter hvor coil whinen kommer i fra så prøv det!

Evt prøv å feilsøk mens du spiller! Feks med kabinett døren av og lytt.

 

Men uansett hvilket komponent det er, må jeg returnere det? Eller er det normalt at maskiner har noe coil whine? Jeg vil unngå å returnere og så få tilbake noe som lager samme lyd.

Lenke til kommentar

Men uansett hvilket komponent det er, må jeg returnere det? Eller er det normalt at maskiner har noe coil whine? Jeg vil unngå å returnere og så få tilbake noe som lager samme lyd.

Coil whine vil til en viss grad være uunngåelig (hvis du har rett utstyr vil du alltid oppdage det), men det er ikke riktig at du skal være plaget av det. Det som skjer er at noen kobberspoler får varierende strømtrekk, som fører til varierende magnetiske felter, som igjen fører til at magnetiske krefter virker på spolen og et magnetisk materiale (typisk en jernkjerne) med varierende kraft og vibrerer, og dermed lager lyd.

Relevant artikkel på EKWB sine nettsider: https://www.ekwb.com/blog/everything-you-need-to-know-about-coil-whine/

 

Komplett er vanligvis greie på slikt, kontakt dem og hør hva de anbefaler.

Lenke til kommentar

Coil whine vil til en viss grad være uunngåelig (hvis du har rett utstyr vil du alltid oppdage det), men det er ikke riktig at du skal være plaget av det. Det som skjer er at noen kobberspoler får varierende strømtrekk, som fører til varierende magnetiske felter, som igjen fører til at magnetiske krefter virker på spolen og et magnetisk materiale (typisk en jernkjerne) med varierende kraft og vibrerer, og dermed lager lyd.

Relevant artikkel på EKWB sine nettsider: https://www.ekwb.com/blog/everything-you-need-to-know-about-coil-whine/

 

Komplett er vanligvis greie på slikt, kontakt dem og hør hva de anbefaler.

 

For å si det sånn det plager meg ikke helt siden coil whine går bort hvis jeg capper FPS eller slår på Vsync, men jeg har ikke lyst til å beholde den hvis det virkelig er noe galt med den. Jeg finner ikke noe konkret svar på dette med coil whine på internet. Noen mener det er normalt og bare capper fps på spillene sine, andre returnerer til de får noe som ikke har det??

 

Hvis jeg setter spillet på uncapped går fps opp til 450+fps og da hører jeg coil whine. Hvisbjeg slår på vsync eller bare setter fps til 60 eller noe som monitoren liker så blir coil whine lyden borte.

 

Jeg sjekket task manager og sammenlignet. Når fps er uncapped sitter gpu forbruket 90%+ og som sagt da er det coil whine. Om fps er capped eller med Vsync slått på er gpu forbruket 20% - 39%.

 

En siste ting jeg spiller også league of legends på max settings med uncapped fps og fikk ikke noe coil whine der om det har noe å si.

Lenke til kommentar

For å si det sånn det plager meg ikke helt siden coil whine går bort hvis jeg capper FPS eller slår på Vsync, men jeg har ikke lyst til å beholde den hvis det virkelig er noe galt med den. Jeg finner ikke noe konkret svar på dette med coil whine på internet. Noen mener det er normalt og bare capper fps på spillene sine, andre returnerer til de får noe som ikke har det??

 

Hvis jeg setter spillet på uncapped går fps opp til 450+fps og da hører jeg coil whine. Hvisbjeg slår på vsync eller bare setter fps til 60 eller noe som monitoren liker så blir coil whine lyden borte.

 

Jeg sjekket task manager og sammenlignet. Når fps er uncapped sitter gpu forbruket 90%+ og som sagt da er det coil whine. Om fps er capped eller med Vsync slått på er gpu forbruket 20% - 39%.

 

En siste ting jeg spiller også league of legends på max settings med uncapped fps og fikk ikke noe coil whine der om det har noe å si.

Det er ikke farlig.

 

Komplett godkjenner så vidt jeg vet returer på hvinende maskiner.

 

Hvis maskinen kun har merkbar coil whine på 350+ fps hadde jeg ikke brydd meg selv, men hvis det er hørbart på 200 fps er det problem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Coilwhine er ikke greit. Jeg fikk et skjermkort fra Komplett med

coilwhine, det ble pakket ned og sendt tilbake til retur.

 

Ingen spørsmål eller problemer fra Komplett sin side.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg levert tilbake og prøvd nytt kort. Har aldri hatt coilwhine på noen av skjermkortene jeg har brukt, og ville heller aldri godtatt det på skjermkort.

Lenke til kommentar

Kan også selv legge til en på statistikken over et retunert kort med coil whine. Komplett er snille der :)

 

Har selv coilwhine på mitt kort og har derfor blitt anbefalt av folk her å teste med forskjellig psu, sendte du den bare inn eller testet du først?

 

Og skaffet du deg et ventekort imens eller noe?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Coil Whine kan være irriterende men det er ikke noe defekt med skjermkortet. Hvis det virkelig er ille, så ille at det plager deg under normal spilling, så kan du forsøke RMA/Angrerett, men det er ingen garanti for at de aksepterer dette som en feil. Etter min erfaring, dersom du har et mid/high-end skjermkort som produserer veldig høy FPS så kan det bli en del coil whine noe som er naturlig. Men hvor mye Coil Whine som er akseptabelt eller ikke er svært individuelt. Jeg hadde en Asus RTX 2080 Ti som jeg måtte returnere på grunn av overraskende mye Coil Whine og jeg byttet senere til en MSI RTX 2080 Ti som hadde litt mindre Coil Whine, men å slippe unna Coil Whine er nok tvilsomt med mindre du har en case med veldig god lyddemping. Det er etter min erfaring svært sjeldent at PSU'en er årsaken til Coil Whine hvis du har en mid/high-end PSU som ikke har en defekt.

Lenke til kommentar

Det stemmer bare sånn halvveis :

 

Coil Whine kan være dårlig design som gjør at de eksponerte delene lager en ulyd på et vist frekvensnivå som er hørbart for noen mens ikke så hørbart for andre.

 

Coil Whine kan være pga en kombinasjon av deler der frekvensen i strømtilførselen fra eksempelvis PSU eller Hovedkort til skjermkort gjør at det lager lyd.

Coil Whine kan også være pga komponenter som er dårlig montert eller holder på å ta kvelden, ofte er lyden da litt mer høyfrekvent eller "kraftig".

 

Men å kjøpe et skjermkort til 10.000+ kroner som skal være "stillegående" og man kan fysisk ta opp med en kassetspiller hvor mye det bråker er rett og slett et defekt produkt som bør kunne byttes.

Lenke til kommentar

Det stemmer bare sånn halvveis :

 

Coil Whine kan være dårlig design som gjør at de eksponerte delene lager en ulyd på et vist frekvensnivå som er hørbart for noen mens ikke så hørbart for andre.

 

Coil Whine kan være pga en kombinasjon av deler der frekvensen i strømtilførselen fra eksempelvis PSU eller Hovedkort til skjermkort gjør at det lager lyd.

 

Coil Whine kan også være pga komponenter som er dårlig montert eller holder på å ta kvelden, ofte er lyden da litt mer høyfrekvent eller "kraftig".

 

Men å kjøpe et skjermkort til 10.000+ kroner som skal være "stillegående" og man kan fysisk ta opp med en kassetspiller hvor mye det bråker er rett og slett et defekt produkt som bør kunne byttes.

 

Du tar ikke feil men det blir mye "kan være" og "kanskje" siden det er veldig utfordrende å diagnostisere årsaken til coil whine, noe som er årsaken til at coil whine ikke er nevnt i loven for retur av elektroniske varer, noe som også betyr at leverandør/nettbutikk ikke er pliktet til å akseptere coil whine som en returvare så lenge varen fungerer under normalt bruk. Med andre ord så er muligheten for å kunne returnere en vare på grunn av coil whine en type "goodwill" fra leverandør/nettbutikk, men husk at leverandør/nettbutikk også har retten til å nekte gjentatte returer på grunn av "misbruk" siden coil whine ikke nødvendigvis er en defekt så lenge produktet fungerer under normalt bruk. Har du en dårlig vifte på skjermkort som lager ulyder så er det lett å diagnostisere, men coil whine er et elektronisk fenomen som er langt mer komplisert ettersom at det fortsatt kan være innenfor det produsent mener er akseptabelt og ikke nødvendigvis betyr at det er noe galt med skjermkortet i praksis. Dessverre så har jeg lagt merke til at coil whine har blitt et betydelig større problem med de siste generasjonene av hardware enn i tidligere generasjoner av hardware. Kan ikke huske noen som helst coil whine med GTX 480, 580, 680, etc, men har lagt merke til coil whine på RTX-skjermkort, Z370 og Z390 hovedkort, etc. Det er ingen tvil om at det er irriterende.

Lenke til kommentar

Uansett så skal ikke Coil Whine forekomme når det går over spesifikasjonene på skjermkortet, dvs det støyer mer enn skjermkortet er oppgitt å gjøre. Støy er støy og er skjermkortet ditt spesifisert til å ha et maks støynivå på 40db og det høres ut som 60 så er saken klar.

 

Min personlige erfaring er at Norske selskap som regel godtar at man klager på unødvendig høy støy som kommer av Coil Whine, faktisk svært få selskap som jeg har sett på forumet som har gjort seg vanskelig.

Lenke til kommentar

Uansett så skal ikke Coil Whine forekomme når det går over spesifikasjonene på skjermkortet, dvs det støyer mer enn skjermkortet er oppgitt å gjøre. Støy er støy og er skjermkortet ditt spesifisert til å ha et maks støynivå på 40db og det høres ut som 60 så er saken klar.

 

Min personlige erfaring er at Norske selskap som regel godtar at man klager på unødvendig høy støy som kommer av Coil Whine, faktisk svært få selskap som jeg har sett på forumet som har gjort seg vanskelig.

Hvilke produsenter garanterer et støynivå?

 

Hvis jeg skal tippe på en butikk som ville vært vanskelig angående coil whine må det være Digital Impuls, hadde en særdeles lite imponerende opplevelse i sommer som ikke ga meg lyst til å handle hos dem igjen.

Lenke til kommentar

Har selv coilwhine på mitt kort og har derfor blitt anbefalt av folk her å teste med forskjellig psu, sendte du den bare inn eller testet du først?Og skaffet du deg et ventekort imens eller noe

 

Jeg sendte den inn og kjøpte en rtx 2080 super istedet. Denne lager akkurat samme coil whine lyd som den andre. Jeg begynner å tro det er umulig å unngå dette.

Endret av Zork-
Lenke til kommentar

Coilwhine er ikke greit. Jeg fikk et skjermkort fra Komplett med

coilwhine, det ble pakket ned og sendt tilbake til retur.

 

Ingen spørsmål eller problemer fra Komplett sin side.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg levert tilbake og prøvd nytt kort. Har aldri hatt coilwhine på noen av skjermkortene jeg har brukt, og ville heller aldri godtatt det på skjermkort.

 

Jeg returnerte og kjøpte et nytt rtx 2080 super skjermkort istedet. Til min overraskelse så lager den akkurat samme coil whine lyd som den jeg returnerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...