Gå til innhold

Slettes


Bmw123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller vil banken si klart nei på dette ? Grunnen til at jeg spør her, er at jeg tviler banken ville sagt ja, hvis jeg forklarte dette til de

 

Banken tjener ikke noe på å le dere opp i trynet, men de har noen regler å forholde seg til og det kan se ut som reglene blir strammet inn på nyåret igjen.  Jeg ville velge en bank der dere har mulighet for personlig oppmøte, ta med dere dokumentasjonen for inntekt og gjeld og legg ellers alle kort på bordet.  Begynner du å snakke om måter å lure systemet på med ikke-eksisterende utleie blir dere neppe tatt alvorlig, så jeg ville droppe det.  Legg alt frem og spør hvordan de kan hjelpe dere.  Finn også på forhånd ut om dere har eks. foreldre som kan/vil kausjonere eller gi forskudd på arv, osv.  

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Ja, det opna for at banken kan godta sikre leigeinntekter når ein skal berekne huslånet.

Leigeinntektene (om dei blir godkjente) vil då leggast på i årslønna for å berekne kor stort lån ho kan få.

 

Det vil i så fall bety at ho i beste fall kan få ta opp huslån med utgangspunkt i ei årslønn på 434 000 kr, som betyr at ho kan få opptil 2,17 mill i lån, forutsatt at ho kan stille opp med nok eigenkapital (325 500kr).

 

 

Eg ville droppa å kalle dette "ei husleige som på papiret er 7000 kr" og heller sagt som sant er at du som snart skal stå som ektemann er villig til å inngå avtale om at du kjøper deg gradvis inn i bustaden ved å bidra 7000 kr i måneden. Husk å også ha ein plan for nedbetaling av forbruksgjelda for å vise at du/dere klarer å betale begge låna.

 

Det mest hensiktsmessige for dere vil nok være å leige i ei periode til du får betalt ned ein del på lånet ditt og ho får spart seg opp ein del i eigenkapital.

Alternativt at ho kjøper ein liten bustad til maks 1,7 mill som ho står ansvarleg for sjølv, men om det er realistisk kjem ann på kvar i landet dere har tenkt å kjøpe bustad.

Lenke til kommentar

Kan også være en ide å bruke 12 måneder på å prioritere å få nedbetalt så mye av den gamle gjelden din som du klarer. Spar så mye du klarer hver måned, pluss bruk feriepenger og "halv skatt i desember" på å nedbetale gjelden. Selg bil (for en periode) og kvitt deg med ting du ikke trenger på finn.no. 

 

Banken vil uten tvil se positivt på at du demonstrerer evne til å nedbetale og vedlikeholde gjeld, og vil muligens gi deg mulighet til å ta opp eget boliglån slik at du blir deleier i fremtidig bolig. 

 

Det å kjøpe bolig betyr ofte at forbruket går opp en periode etter boligkjøp - masse ting som skal kjøpes. Turer til IKEA, ny TV, flere stoler til spisebordet etc. Det vil gå en tid før du får muligheten til å ta en ordentlig jafs av den gamle gjelden igjen.  

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan "en del hundre tusen" kan utgjøre at du ikke får lån. Det må være noe annet som ligger til grunn her, betalingsanmerkninger? 

 

Om ikke ville en jo bare trukket i fra de hundretusene fra maks lånet ditt. Og om du har 38 000 fast utbetalt bør du kunne få 3-3,5 million i lån maks - gjelden din. Så må en se på rentene når en kalkulerer budsjett selvfølgelig. Men at dere to sammen klarer 2 millioner i lån er det vell ingen tvil om. 

 

Så her må det være noe annet? 

Lenke til kommentar

Masse usikret gjeld og ingen egenkapital gjør det relativt vanskelig å få lån, med mindre man skaffer en kausjonist. 

Men ikke sikkert det er en god løsning heller, for det avhenger av rentevilkårene i forbrukslånet. Om det er gammel morro med 15-20% rente er det ikke mye igjen til å dekke et huslån, ihvertfall ikke hvis man skal betale det ned på kort sikt.

 

Tror trådstarter må opplyse oss litt bedre for at vi skal kunne komme med gode råd

Lenke til kommentar

Dere kan jo søke om lån sammen. At du leier av din samboer i hennes primærbolig vil ikke øke lånegraden hennes.

Legg sammen inntekten deres brutto og trekk fra gjeld. Har du høy rente på dette, så bør du høre om dette kan inngå i boliglånet, mot at du ordner en avtale med din samboer såklart mtp eierskap av felles bolig eller refinansiere det til lavere rente. 

Lenke til kommentar

Hei igjen! Tusen takk for masse flotte svar !

skal prøve og svare så godt jeg kan.

Endel 100 tusen, er ca 900.000, med gjennomsnitt rente på ca 18%.

 

Har ingen betalings anmerkninger, så langt.

 

Grunnen til at jeg helst vil eie, istedet for leie, er flere grunner, ett av de er at jeg er tømrer, så vil kunne øke verdien på feks ett rehabillitering prosjekt.

Vi ville betalt til oss selv, istedet for til utleier.

(Leid i 5år nå)

 

Er redd banken ikke vil se så enkelt på det som og bare gi meg ett bolig lån, også trekke fra gjeld. Da jeg ser på det som svært useriøst, og dårlig økonomisk forstålse, og sitte med så høy forbruksgjeld. Selvom jeg stort sett har hatt god økonomisk forståelse, så har en avhengighet, gått over denne fornuften...

 

Men da har jeg vell egentlig fått 2 tips her, som er aktuelle, og det er.

 

- prøve og søke lån sammen.

 

- samboer kjøper en billig bolig, og jeg kjøper meg gradvis inn med feks 7-10tusen hver måned.

 

Takk igjen for masse fine svar! Svarer gjerne, hvis det kommer flere svar i denne tråden, men blir lange arbeidsdager, for og spare, så svarer så fort jeg kan

Lenke til kommentar

Førsteprioritering her, med 900.000kr i gjeld og 18% rente, være å få refinansiert til et enkelt lån med mye gunstigere rente, om det lar seg gjøre.

 

Med 18% rente og 20.000kr nedbetaling i måneden vil det ta deg i overkant av 6 år å bli gjeldfri. På den tiden har du punga ut over en halv million kroner bare i renter.

 

Setter du ned månedlige terminbeløp til 15.000kr vil det ta deg 13år og snaue 1.500.000kr i rentekostnader.

 

Du har ikke råd til å kjøpe bolig om du vil ha noen som helst form for økonomisk fremtid. Snakk med kreditorene, banken, foreldre, hva enn som må til. Å betale 18% på 900.000kr er sinnsykt.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Hva med at din samboer tar opp boliglån alene, du betaler f.eks halve generelle utgifter som strøm, vann osv, samt halve renteutgiftene hennes som leie, så betaler så mye du kan inn på gjelden din?

Da bor du billig, samtidig som du dekker din del av utgiftene.

Og etter gjelden din er betalt ned, så kan du tenke på å kjøpe deg inn i boligen.

Førsteprioritet for deg bør være hvordan du kan betale ned gjelden raskest mulig, ikke bolig.

 

Og så klart refinansierer eller finner en annen løsning enn å betale 18% rente.

 

Banken vil neppe gi deg boliglån med så mye gjeld, du kan si du er så økonomisk fornuftig du bare vil, men tallene sier noe helt annet. Og det er jo tross alt tallene som teller først og fremst.

Jeg vil tro du ikke har egenkapital til bolig heller..

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg helst vil eie, istedet for leie, er flere grunner, ett av de er at jeg er tømrer, så vil kunne øke verdien på feks ett rehabillitering prosjekt.

Vi ville betalt til oss selv, istedet for til utleier.

(Leid i 5år nå)

Forskjellen mellom å leige og å betale ein høgare sum i måneden på eit huslån der mesteparten uansett går til banken er ikkje så stor.

 

Prioriteten din no bør være å leve så billig som mulig slik at du kan betale ned mest mulig på forbrukslånet, ikkje på å ta opp eit lån til.

Den store gevinsten med å eige sjølv ligg eit stykke fram i tid medan kostnaden med forbrukslån har du no.

 

Det vil være mulig å utnytte din tømrarbakgrunn også i eit leigeobjekt ved å inngå avtale med utleigar om lavare husleige for ein bestemt jobb. Så det å leige eit eldre hus med oppussingsbehov kan være eit like godt alternativ som å kjøpe.

 

 

Du må uansett finrekne på kva som lønner seg mest, men intuitivt så slår det meg lite hensiktsmessig å ta på seg meir gjeld enten det er direkte eller indirekte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...