Gå til innhold

Grave fiber selv dyrt og vanskelig?


Anbefalte innlegg

Så det har gått snart ti år med venting og forhøring fra forskjellige firma om fiber. Men det er ingen som vil grave.

Nå er det mange i husstanden, og det er mer og mer ting som krever høyere hastighet av internet. Og vil / må nesten grave selv. Spørsmålet er: Er det vanskelig? Og koster det mye? Hvordan er framgangsmåten, og tar det lang tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du finne ut hvor langt du må grave. Ingen kan svare på de andre spørsmålene uten å vite det. Er også mange andre faktorer som spiller inn, f.eks. hvor mange veier du krysse osv

 

Er det fiber noen 100meter fra tomta kan det la seg gjøre, er det flere km er det egentlig bare å glemme

Lenke til kommentar

Skal du grave selv bør du sette deg godt inn i dette. Hør med kommunen eller bystyret etc. med hva du kan gjøre. Husk også at det kan være viktig å sette seg inn i hva som er gravd ned fra før av sånn at du ikke ødelegger andre sin infrastruktur. Du bør også kartlegge ordentlig det du evt legger ned av kabling.

 

Husk å få en avtale med leverandøren din på at du graver selv og sjekk hvilke krav de stiller.

 

Skriver bare det jeg kommer på. Godt mulig det er mer enn det.

Tror nok dette prosjektet er noe større enn du hadde regnet med.

Lenke til kommentar

Blir vel det første, grave fra nærmeste sentral og inn til huset.

 

Avhengig av kommunens grøftegraveregler, se for deg 500-2500 kr pr meter, mer om skyting trenges. I tillegg kommer selve kabelen - ikke veldig mange tikroner pr meter - og erstatning for ulempene ved graving/gjenfylling samt "festeavgift" for kabelen på andres eiendom. 
 
Saksbehandlingsregleen kan kommunen informere om, men mindre enn halvåret før graving kan starte går neppe - i riktig (les feil) kommune og ved riktig (les feil) rute går mange år. 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan nok tvinge frem anbud fra noen fiber leverandører hvis du kontakter de som bedrift istedenfor privatperson, jeg har gjort dette ved 2 anledninger hvor jeg fikk avslag som privatperson uansett hvor mye jeg maste. På den ene boligen var det overraskende billig å koble seg opp som bedrift, til en etablerings pris på 5 000 kr, og dette tilbake i 2013, men her viste jeg at de gikk fiber i gata over og gata under oss, bare ikke i vår gate.

Det andre stedet var hele nabolaget fiberløst og priseanslaget kom oppi 200 000 kr men da sa de også selv at jeg var på en overraskende ugunstig plass for å få lagt inn fiber.

Men vil fremdeles anbefale deg å prøve å kontakte nærmeste leverandører som bedrift, da du ofte kommer i kontakt med andre ansatte som har litt mer innsikt i systemet rundt utbygging av fiber.

Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje skrive litt mer detaljert, for å gjøre det lettere å få hjelp.

 

Case'en er slik. La oss si tomta er firekant. I 2016 ble det satt en boks, øverst i venstre hjørne 1,5 m utenfor tomta.

 

Fjor sommer ble det da gravd langs tomta, med 1,5m avstand utenfor tomta. Fra boksen, langs tomta og ned til et nytt bygg som ble lege senter.

 

Da de gravde, ringte jeg dem (eidsiva) og forhørte om de kunne grave 1,5m inn. Og om vi kunne komme med en forhandling. De skulle jo grave uansett, og det var snakk om 1,5m inn til tomta bare. Så kunne vi bare gravde hvor enn det måtte. Dette fikk jeg som svar "nei til. For arbeidet var fra bestilling av legesenteret" Og det er forståelig at det blir strengt, med at det var i sammenheng med legesenter.

 

Men, boksen står jo der. Så det er jo mulighet for fiber, bare det må graves. Det er snakk om kanskje 15-20m

Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje skrive litt mer detaljert, for å gjøre det lettere å få hjelp.

 

Case'en er slik. La oss si tomta er firekant. I 2016 ble det satt en boks, øverst i venstre hjørne 1,5 m utenfor tomta.

 

Fjor sommer ble det da gravd langs tomta, med 1,5m avstand utenfor tomta. Fra boksen, langs tomta og ned til et nytt bygg som ble lege senter.

 

Da de gravde, ringte jeg dem (eidsiva) og forhørte om de kunne grave 1,5m inn. Og om vi kunne komme med en forhandling. De skulle jo grave uansett, og det var snakk om 1,5m inn til tomta bare. Så kunne vi bare gravde hvor enn det måtte. Dette fikk jeg som svar "nei til. For arbeidet var fra bestilling av legesenteret" Og det er forståelig at det blir strengt, med at det var i sammenheng med legesenter.

 

Men, boksen står jo der. Så det er jo mulighet for fiber, bare det må graves. Det er snakk om kanskje 15-20m

 

Om legesenteres ikke faktisk eier boksen, og har betalt selv for graving til boksen å så tror jeg du bør prøve å kontakte Eidsiva sin bedriftsavdeling for fiber, begge eksemplene jeg skrev om over er med eidsiva. 

Lenke til kommentar

Seriøst kontakte bedriftavdelingen for fiber? Du er vel klart over det ikke er uvanlig med priser ca 10 000 kr måneden for 100 mbit fiber, pluss eventuelt etablering for fiber?

 

For privatkunder er det nok uaktuelt i så fall.

 

Tullprat. - Telenor har stadig kjørt kampanjer der jeg vet noen har fått 200 Mbit ned mot 1250,- + mva iallefall. - Normalpris ligger nok en tusenlapp over.

Lenke til kommentar

http://www.telefiber.no/priser-bedrift/

Genrieltsett er nok bedriftmarkedet dårlig priset, godt mulig noen oppstartbedrifter får gode etablering pris.

Men så er vel problemet man må ha orginasjonsnummer etc.

 

Uansett er det ganske dyrt, med get\altibox får man 1 gigabit til same pris.

 

Så er vel også problemet med bedriftavtale har mindre personvern så er mere viktigere med VPN.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

http://www.telefiber.no/priser-bedrift/

Genrieltsett er nok bedriftmarkedet dårlig priset, godt mulig noen oppstartbedrifter får gode etablering pris.

Men så er vel problemet man må ha orginasjonsnummer etc.

Uansett er det ganske dyrt, med get\altibox får man 1 gigabit til same pris.

Nei det er ikke dårlig priset - det er et helt annet produkt enn når du bestiller privat. - Altibox er forøvrig en av de dyrere aktørene, og ønsker ikke å konkurrere med kampanjeprisene Telenor pleier å bruke.

 

 

 

Så er vel også problemet med bedriftavtale har mindre personvern så er mere viktigere med VPN.

ja det var ... veldig relevant ....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

http://www.telefiber.no/priser-bedrift/

Genrieltsett er nok bedriftmarkedet dårlig priset, godt mulig noen oppstartbedrifter får gode etablering pris.

Men så er vel problemet man må ha orginasjonsnummer etc.

 

Dette var godt utdaterte priser du. Minste hastighet til operatørene jeg hører om i dag 30/30, å de ligger ikke så høyt i pris.

Men husk at man alltid får multimode og garantert refusjon ved nedetid som bedrift. Man får vanligvis også gratis flytting og 36mnd bindingstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men kan du si noe om peering avtale mot steam\orgin eller server uten for norge? Har bedrifter dårligere avtaler der en privat avtale?

Eller må det være policy bedriftene har satt opp?

 

Men seriøst uansett fleste privatpersoner styrer unna bedrift avtale hvis det ikke er eneste mulighet.

Finnes vel noen små bedrifter om har hjemme som fast adresse.

 

 

Jeg tror ikke store bedrifter som staioil eller aker kverner betaler så lite for bredbånd er jo helt klart å tjene penger på store bedrifter.

Lenke til kommentar

Men kan du si noe om peering avtale mot steam\orgin eller server uten for norge? Har bedrifter dårligere avtaler der en privat avtale?

Eller må det være policy bedriftene har satt opp?

Infrastruktur, så som stamlinjer og peering er felles for alle kunder av ISPen. Store bedriftskunder kan gjerne pushe en spesifikk type trafikk i en bestemt retning om de ønsker det.

Men seriøst uansett fleste privatpersoner styrer unna bedrift avtale hvis det ikke er eneste mulighet.

Bedrifter har stortsett ikke samme behov som privatpersoner. F.eks. er båndbreddebehovet ofte lite, men det er viktig at det fungerer. Tenk deg f.eks. en resturant som bruker internett til å ta imot betaling via betalingsterminal. 128kb/s er kanskje nok, men konsekvensen av at det ikke fungerer er stor.

Jeg tror ikke store bedrifter som staioil eller aker kverner betaler så lite for bredbånd er jo helt klart å tjene penger på store bedrifter.

En ansatt koster ca. tre tusen per dag bare i lønn og direkte kostnader. Om internettkonnektiviteten for tusen ansatte koster en million i måneden er det bare en femtilapp per arbeidsdag per ansatt. Du mangler totalt perspektiv i mange saker.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...