Gå til innhold

3 skjermer på en laptop?


DukeRichelieu

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har per dags to LCD-skjermer (Samsung 24") tilkoblet min Dell Inspiron laptop. Bruker laptop-skjermen som en tredje skjerm. 

 

Ser nå at jeg svært gjerne skulle hatt 3 x 24" skjermer og eventuelt sløyfe laptopen som ekstra skjerm.

 

Grafikkort: NVIDIA® GeForce® GTX 1060-grafikk og 6GB GDDR5-videominne

 

Tilgjengelige innganger:

 

post-433036-0-46816500-1568651571_thumb.png

 

Jeg bruker nå HDMI + HDMI -> USB 3.1 Type C/Thunderbolt adapter. 

 

To spørsmål melder seg:

 

1. Kan jeg koble til en tredje skjerm? Hvordan? Dockingstasjon? Adapter?

 

2. Vil 1 ekstra skjerm kreve mer systemressurser? 

 

Bruksområde er kontorbruk (Excel, grafer, osv.).

 

På forhånd takk for innspill her! :)

 

PS: Vurderer også å kjøpe en ekstra stasjonær PC, noe som ville løst mine problemer, men strengt tatt hadde det passet bedre å vente litt med tanke på plassmangel og flytting om ikke altfor lenge. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har nå funnet en dockingstasjon fra Dell som faktisk lar meg koble opp tre eksterne skjermer til min laptop.

 

Det ubesvarte spørsmålet og et som jeg kanskje bare må prøve selv for å finne ut er jo om laptopen min greier å drive dette?

 

Komplett har åpent kjøp i 60 dager, så jeg kan alltids bestille inn og teste, men ønsker jo helst å vite på forhånd. Evt. returnerer jeg dockingstasjonen og blar opp for en stasjonær arbeidsstasjon.

 

Synspunkt? :)

Lenke til kommentar

Jeg har en middels Lenovo laptop med integrert Intel grafikkort (L450 tror jeg det er). Har benyttet 3 skjermer med 2560x1440 oppløsning i ett par år nå, og ikke vært noe problem med det. Den er svak til mye annet.

 

Jeg benytter dockingstasjon, men en av skjermene må jeg ta ut via mini-DP utgangen på selve maskinen, selv om docking stasjoen har 4 skjermutganger. Men PCen støtter ikke mer enn 2 via dockingen var det jeg fant ut.

 

Hvordan det vil funke hvis alle går via dockingen du har kjøpt er usikkert, men da godt å ha åpent kjøpt som du nevner.

Endret av AndersT2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har nå funnet en dockingstasjon fra Dell som faktisk lar meg koble opp tre eksterne skjermer til min laptop.

 

Det ubesvarte spørsmålet og et som jeg kanskje bare må prøve selv for å finne ut er jo om laptopen min greier å drive dette?

 

Komplett har åpent kjøp i 60 dager, så jeg kan alltids bestille inn og teste, men ønsker jo helst å vite på forhånd. Evt. returnerer jeg dockingstasjonen og blar opp for en stasjonær arbeidsstasjon.

 

Synspunkt? :)

 

Jeg har denne dockingstasjonen på jobb. Jeg er ikke helt fornøyd med den. Riktig nok bruker jeg Ubuntu, men jeg ville sjekka ut om noen av de problemene eksisterer for Windows også.

 

På spørsmålet om hva PCen din klarer å drive, det kommer jo helt ann på hva du skal gjøre. Skal du game på tre skjermer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har denne dockingstasjonen på jobb. Jeg er ikke helt fornøyd med den. Riktig nok bruker jeg Ubuntu, men jeg ville sjekka ut om noen av de problemene eksisterer for Windows også.

 

På spørsmålet om hva PCen din klarer å drive, det kommer jo helt ann på hva du skal gjøre. Skal du game på tre skjermer?

 

Han nevner kun kontor arbeid i første post

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en middels Lenovo laptop med integrert Intel grafikkort (L450 tror jeg det er). Har benyttet 3 skjermer med 2560x1440 oppløsning i ett par år nå, og ikke vært noe problem med det. Den er svak til mye annet.

 

Jeg benytter dockingstasjon, men en av skjermene må jeg ta ut via mini-DP utgangen på selve maskinen, selv om docking stasjoen har 4 skjermutganger. Men PCen støtter ikke mer enn 2 via dockingen var det jeg fant ut.

 

Hvordan det vil funke hvis alle går via dockingen du har kjøpt er usikkert, men da godt å ha åpent kjøpt som du nevner.

 

Det lover jo bra! :)

 

Du bruker dette også til typisk kontorarbeid eller?

Lenke til kommentar

Jeg har denne dockingstasjonen på jobb. Jeg er ikke helt fornøyd med den. Riktig nok bruker jeg Ubuntu, men jeg ville sjekka ut om noen av de problemene eksisterer for Windows også.

 

På spørsmålet om hva PCen din klarer å drive, det kommer jo helt ann på hva du skal gjøre. Skal du game på tre skjermer?

 

Hva er du ikke fornøyd med? :)

 

Jeg fikk vite av Dell at den jeg linket til først ikke har min laptop som kompatibel PC opplistet. Derfor ville han heller gå for denne som er litt dyrere:

 

https://www.komplett.no/product/953716/pc-nettbrett/pc-tilbehoer/dockingstasjon/dell-usb-c-universal-dock

 

Som du nå har fått med deg er det typisk kontorbruk. Excel, programmering, statistiske analyser, aksjeprogramvare (live grafer, men neppe særlig krevende). Jeg kjører ofte en del programmer samtidig, så ønsker jo å ha litt kapasitet og unngå at systemet henger. Men rent grafisk gjør jeg ikke noe som skulle være spesielt krevende.

 

Jeg skal gruble litt i helgen om jeg faktisk trenger tre skjermer. Hvis ja, så tenker jeg at jeg ordner meg skjerm og dockingstasjon og ser hvordan det fungerer. Om det skulle bli problemer, så får jeg heller vurdere en stasjonær? Eventuelt en kraftigere laptop?

 

Takk for bra innspill. :)

Lenke til kommentar

Tanken har streifet meg. Skal kikke litt nærmere på det i helgen. Men jeg liker tanken på å ha flere vinduer for å separere de ulike programmene jeg kjører. Men det finnes sikkert programvare som kan dele inn skjermen for meg. Det kan jo fungere.

 

Vi har noen ultrawide på jobben av forskjellig fabrikat og det følger med programvare til alle sammen som lar deg enkelt ha 3 "skjermer / skkjermbilder i skjermen" mens du bruker den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har noen ultrawide på jobben av forskjellig fabrikat og det følger med programvare til alle sammen som lar deg enkelt ha 3 "skjermer / skkjermbilder i skjermen" mens du bruker den.

 

Størrelse? :)

 

Det er slett ikke noe dårlig forslag. Hadde egentlig avskrevet det tidligere, men surfer litt rundt nå og ser flere oppsett på Youtube som virker overbevisende. Personlig foretrekker jeg per dags dato separate skjermer og liker at det er en ramme som skiller skjermene, men mulig det er en vanesak?

 

Problemet er at disse store ultrawide skjermene er rimelig kostbare. Skal man ha 40+", så snakker vi raskt 8000.

 

I tillegg blir mine to nåværende skjermer overflødige, men det er mulig det bare er en kostnad jeg får avskrive som 'sunk cost'. Kanskje kan jeg selge de.

 

Pris for 1 ny skjerm vil uansett bli:

 

1. Dockingstasjon kr 2100

2. Skjerm kr 1100  

3. Stativ kr 1000

 

Totalt kr 4200.

 

I verste fall trenger jeg ny PC også. 

 

Jeg greier 8000 om jeg blir overbevist, men hadde sett for meg et lavere  budsjett.

 

Lenke til kommentar

Komplett har denne 49" skjermen på tilbud til 5.600.Sjekk under Demo skjermer så finner du kanskje flere. Jeg mener å huske skjermene på jobben er like store som denne.

 

Ikke dumt. Sant å sies foretrekker jeg å kjøpe nytt når jeg kjøper elektronikk, men demo er vel så nært nytt det kommer.

 

Etter å ha surfet litt er det en annen modell som typisk kommer opp fra Samsung. Denne er kr 500 dyrere. 

 

Samsung 49" LED C49J890

 

Samsung 49" QLED Curved Ultra Wide C49HG

 

Den du linket til har QLED, mens den andre har LED. Nå har ikke jeg spesielt peiling på monitor, men umiddelbart tenker jeg jo at den som er dyrest er best, men sammenligner jeg litt egenskapene så virker det jo som om den billigste er bedre.

 

https://www.komplett.no/compare?id=1012648&id=943797

Lenke til kommentar

Vel. Jeg er så godt som solgt på å kjøpe en ultrawide 49". Har sett en del på Youtube og lest fra andre som tidligere har brukt multi-skjerm oppsett og dommen virker å være klar. 

 

Da slipper jeg å tenke på nytt stativ, masse kabler, ny dockingstasjon, at jeg pusher grensene for laptopen min med 3 skjermer osv. Jeg tror det blir et mye renere oppsett. Jeg kommer sannsynligvis også til å skjule laptopen min og legge den i et stativ på siden av pulten eller noe sånt.

 

Skulle jeg i fremtiden ha behov for enda mer skjermplass kan jeg stable to stykker opp på hverandre. Tror ikke det blir nødvendig med det første.

 

Det eneste negative jeg kan se nå er prisingen. Dell 49" virker å være det ultimate, men det er er helt uaktuelt å betale kr 12 000 for en ny skjerm. Samsung 49" virker å være et happy medium til like under kr 9000. 

 

Noen som vet om det er noen vits å vente på et tilbud eller eventuelt hvor man kan få kjøpt disse billigere? Demoskjerm er noe jeg vurderer, men foretrekker egentlig å kjøpe helt nytt. ;)

 

EDIT: Proshop selger den til kr 7382.

 

https://www.proshop.no/Skjermer/Samsung-49-Skjermer-CJ89-Series-C49J890DKU-Svart-5-ms/2653685?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Det lover jo bra! :)

 

Du bruker dette også til typisk kontorarbeid eller?

 

Ja normalt kontor arbeid, for det meste via ekstern skrivebord. Gjør også småting i CAD av og til, og fortsatt ikke noe problemer som kan relateres til skjermkortet, kun at CPU gjør ting litt tregt.

 

Vel. Jeg er så godt som solgt på å kjøpe en ultrawide 49". Har sett en del på Youtube og lest fra andre som tidligere har brukt multi-skjerm oppsett og dommen virker å være klar. 

 

Da slipper jeg å tenke på nytt stativ, masse kabler, ny dockingstasjon, at jeg pusher grensene for laptopen min med 3 skjermer osv. Jeg tror det blir et mye renere oppsett. Jeg kommer sannsynligvis også til å skjule laptopen min og legge den i et stativ på siden av pulten eller noe sånt.

 

 

Hadde Ultrawide på min forrige jobb, og fikk ikke oppdelingen på skjermen til å fungere som den skulle. Den fungerte mot noen programmer men ikke alle. Det var en AOC skjerm for 6 år siden eller noe slikt, så jeg vil tro at utviklingen ikke har stått stille her. Windows 10 har jo også blitt bedre på det, og det kommer vel, eller har kommet noe slikt innebygd så vidt jeg har fått med meg. (Mulig jeg husker feil her)

 

Men hvis du er "uheldig" å benytter eksternt skrivebord som meg vil ikke slike programmer hjelpe, da de kjører i software, og jeg får ikke lagt inn egne programmer på den eksterne som ville fikset slik.

 

Hvis du finner problemer med en slik løsning, så skal det gå å koble 2 kabler fra PCen til skjermen, og bruke bilde i bilde funksjonen for å lage 2 monitorer av en. De vil den fungere som 2 skjermen uten ramme imellom, som vil gjøre at du slipper software og heller bruker Windows sin egen snapp, som er enkel og kjapp.

 

Det er også en løsning hvis utgangen på PCen din ikke skulle støtte oppløsningen, men da har du ett ekstrem tilfelle hvis GTX 1060 ikke støtter der. (På min forrige jobb, med en AMD bærbar, så fikk den PCen støtte for oppløsningen via oppdateringer, selv om spesifikasjonene ikke tilsa at den skulle klare oppløsningen. (Glemte å sjekke det før vi bestilte skjermen).

 

Pris messig så sjekk prisguiden på de forskjellige utgavene av den skjermen, der kan du se hva som har vært billigste priser på dem. Du kan også sette prisvarsel slik at du får melding at den er kommet ned i pris hvis du har litt tid å vente.

 

Samsungen som Proshop har til rett over 8300,- er kun 300,- over det billigste den noensinne har vært. Ikke sikkert jeg hadde giddi å vente for å spare 300,-

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Da slipper jeg å tenke på nytt stativ, masse kabler, ny dockingstasjon, at jeg pusher grensene for laptopen min med 3 skjermer osv. Jeg tror det blir et mye renere oppsett. Jeg kommer sannsynligvis også til å skjule laptopen min og legge den i et stativ på siden av pulten eller noe sånt.

 

Skulle jeg i fremtiden ha behov for enda mer skjermplass kan jeg stable to stykker opp på hverandre. Tror ikke det blir nødvendig med det første.

 

 

Leste litt på innleggene dine i Ultrawide tråden.

 

Som de nevner, 49" til Samsung gir deg like mye arbeidsplass som du har med dine 2x24" 1080p skjermer idag, ikke mer og ikke mindre, men du slipper kantene i mellom skjermen.

 

Ett forslag fra min side for å få mer plass, men ikke bruke så mye penger, og få mer arbeidsrom.

Kikk på en skjerm med oppløsning 3440x1440 på 34" (Like høy som en 27" normal type skjerm).

så beholder du en av dine 1080P skjermer ved siden av, men vrir dens lik at den står på høykant hvis du syntes det blir for bredt (og hvis den har muligheten).

 

3440x1440 gir deg større arbeidsoverflate, men ikke for stor for synsfeltet. Side skjermen er da meget bra for ekstra oppgavene, mail osv. På en skjerm med denne oppløsningen, så får jeg hjemme plass til 4 full sider i word ved siden av hverandre som er lettleslige.

 

Skjerm av denne typen bør du få ned til 5000,- hvis jeg ikke husker feil.

 

Vil ikke anbefale skjerm over skjerm. Har det på jobben selv, Har 2 skjermer under, og en over på midten, og det er mer krevende for nakke osv å jobbe på den øverste. Bruker den som regel kun til outlook.

 

 

EDIT: Billigste 3440x1440: https://www.komplett.no/product/1099892/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-34-led-s34j550  (Noen kroner billigere hos Proshop, men ikke på lager, og frakt kommer i tillegg). 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Samsungen som Proshop har til rett over 8300,- er kun 300,- over det billigste den noensinne har vært. Ikke sikkert jeg hadde giddi å vente for å spare 300,-

 

Etter litt Googling, kommentarer her i tråden og fra en jeg snakket med på Komplett i dag har jeg nå gått helt vekk fra denne. Den har for dårlig oppløsning. Komplett hadde visst nok hatt mange returer nettopp på grunn av dette.

 

Ett forslag fra min side for å få mer plass, men ikke bruke så mye penger, og få mer arbeidsrom.

Kikk på en skjerm med oppløsning 3440x1440 på 34" (Like høy som en 27" normal type skjerm).

så beholder du en av dine 1080P skjermer ved siden av, men vrir dens lik at den står på høykant hvis du syntes det blir for bredt (og hvis den har muligheten).

 

3440x1440 gir deg større arbeidsoverflate, men ikke for stor for synsfeltet. Side skjermen er da meget bra for ekstra oppgavene, mail osv. På en skjerm med denne oppløsningen, så får jeg hjemme plass til 4 full sider i word ved siden av hverandre som er lettleslige.

 

Skjerm av denne typen bør du få ned til 5000,- hvis jeg ikke husker feil.

 

Vil ikke anbefale skjerm over skjerm. Har det på jobben selv, Har 2 skjermer under, og en over på midten, og det er mer krevende for nakke osv å jobbe på den øverste. Bruker den som regel kun til outlook.

 

 

EDIT: Billigste 3440x1440: https://www.komplett.no/product/1099892/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-34-led-s34j550  (Noen kroner billigere hos Proshop, men ikke på lager, og frakt kommer i tillegg). 

 

Slett ikke et dumt forslag. :)

 

Og en hyggelig pris. Eventuelt blir jeg nok da nødt til å kjøpe et stativ til den sideskjermen.

 

Burde en 34" være buet eller er den fortsatt så liten at det ikke har noe for seg? 

 

Et annet alternativ er å gå for noe rundt 40". Ser nå at Digital Impuls har tilbud på Dell 42,5" med oppløsning 3840 x 2160. Ikke buet skjerm dog, men er kanskje ikke et must?

 

https://www.digitalimpuls.no/dell/138348/dell-42-5-led-p4317q-3840x2160-ips-vga-2xhdmi-dp-mdp-usb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...