Gå til innhold

Tips til et kamera egnet for hundebilder ++?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er relativt ny i gamet, og leter etter et bra kamera som kan passe mitt bruk. Jeg har tatt en del bilder (mest med telefonkamera, men også noe med speilrefleks), men vil ikke si jeg er så veldig god på kamera.

 

Jeg er på leit etter et kamera som i hovedsak er bra å bruke til hundefoto, både portrett og i fart, men som også kan brukes til daglig bruk. Jeg har kikka en del på nett, men blir liksom ikke klok iogmed at det er ørteåførty forskjellige kameraer på markedet (har sjekka ut noe hos Sony, Canon og Nikon). Vil gjerne holde meg under 10 000 på selve kamerahuset, men ønsker også gode tips til div objektiver som kan passe fint! Spiller ingen rolle for meg hvor stort/tungt kameraet er.

 

Håper det finnes noen der ute som er klokere enn meg på dette?? På forhånd takk!

Endret av Frøkenenger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt spørs på lys, selve kameraet kan bare ta deg så og så langt. Hunder i fart = høy lukkertid (for å fryse bildet) = behov for mer lys (høyere ISO/større blender).

 

Rent konkret ville jeg godt på bruktmarkedet, da man får mer kamera for penga, og i mange tilfeller har man noen år igjen på garanti/forbrukerkjøpsloven.

 

Klarer du deg uten zoom vil du få bedre bildekvalitet for penga.

 

Rent konkret forslag: Fuji X-T2 med kit-objektivet 18-55mm f2,8-4.

Lenke til kommentar

Alt spørs på lys, selve kameraet kan bare ta deg så og så langt. Hunder i fart = høy lukkertid (for å fryse bildet) = behov for mer lys (høyere ISO/større blender).

 

Rent konkret ville jeg godt på bruktmarkedet, da man får mer kamera for penga, og i mange tilfeller har man noen år igjen på garanti/forbrukerkjøpsloven.

 

Klarer du deg uten zoom vil du få bedre bildekvalitet for penga.

 

Rent konkret forslag: Fuji X-T2 med kit-objektivet 18-55mm f2,8-4.

Har sjekka litt på finn, og ser det kan være mye bra til en grei penge. Klarer meg greit uten zoom, men tror jeg hadde likt å ha muligheten... Angående Fuji X-T2 så har jeg lest at det kanskje ikke egner seg best til f.eks. dyrefoto, og at man da kan finne andre kameraer som egner seg bedre (uten at jeg vet noe særlig om det). 

 

Har du noen andre forslag?

Lenke til kommentar

Sånn rent bildekvalitetsmessig så er det bra stort sett uansett hvilket merke du kjøper.

 

Det du gjerne vil legge litt ekstra i for å ta bilde av hunder (spesielt i fart) er gjerne autofokus. Kjøp et hus som har god følgefokus (altså gjør en god jobb med å holde fokus på et motiv i bevegelse). Kombinér det med en allsidig telezoom, og du bør ha noe som gjør en grei jobb.

 

Normalzoomer (som f.eks. 18-55 nevnt tidligere) er ofte gode til portretter, men blir gjerne litt kort til å fotografere e.g. hunder i en hundepark. Det blir antagelig lite hund og mye park. Så jeg vil anbefale å supplere et sånt kamerakit med en telezoom i tillegg.

 

Personlig (som mangeårig Nikon-mann) ville jeg sett etter (gjerne brukt) noe som D7200 eller D7500 med kitobjektiv og komplettert med f.eks. Nikon AF-P DX Nikkor 70-300mm F4.5-6.3G VR, eller hvis du vil legge mer penger i det (og få hakket mer lysstyrke i teleenden) Nikon AF-P Nikkor 70-300mm F4.5-5.6E ED VR. Sistnevnte har dog muligens ikke full funksjonalitet med D7200. Jeg er litt usikker. En 70-200 f/4 kan også være et godt alternativ.

 

Ulempen med denne typen objektiver er at de ikke er så veldig lyssterke, så nå som høstmørket legger seg så kan du slite med å få kort nok lukkertid til å fange en hund i fullt firsprang uten å få ganske mye støy i bildene. Men... vel, skal du ha teleoptikk som er god i svakt lys så forsvinner tusenlappene fort. Det ligger bare i sakens natur med hvor store og presist slepne linser du trenger for å lage slik optikk.

 

Alternativer fra andre produsenter: Canon har den tosifrede serien (70D/80D) som er entusiastkameraer med god autofokus, og har tilsvarende objektiver i noenlunde samme prisklasse. Sony har A6x00-serien som vel også er kjent for rimelig bra følgefokus, der er nok A6300 den mest aktuelle modellen i ditt prissjikt.

 

EDIT: Ang. Sony så så jeg nettopp denne. Kan virke som om A6300 ikke har den utbedrede følgefokusen som har kommet etter. A6400 er den forbedrede etterfølgeren, men dertil dyrere.

 

Hvordan ståa er på microFourThirds-fronten får andre si noe om. Jeg tror Panasonic kan ha noen gode alternativer, men har ikke satt meg så mye inn i dem.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...