Gå til innhold

IT-utdanning ved siden av full jobb


-Just-Me-

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg jobber 100% som daglig leder, og uten å gå for mye inn på hva jeg driver med, så tenker jeg nå litt fremover. 

 

Hverdagen digitaliseres og i alle selskaper, jobber, firmaer jeg kommer på, så trengs det mennesker med IT-kunnskaper/utdanning, og utifra hvordan landet utvikles, virker IT-jobber som trygge fremtidsrettede jobber, der det er behov omtrent overalt. 

 

Så tilbake til poenget mitt;

 

Jobben min innebærer ikke IT (vi har egne IT karer for dette), og jeg ser ikke en lang fremtid i det jeg driver med nå. 

 

I og med at jeg jobber så mye og er avhengig av å jobbe så mye, må en utdanning innen IT bli nettbasert som jeg kan gjøre når jeg har tid, men samtidig være så verdifull at den stiller på lik linje som om jeg hadde "fysisk" deltatt på skolen. Altså at jeg ender opp med lik grad etter endt studie.

 

Jeg er i mitt 28 år, så jeg er ikke rett ut av videregående, men er fortsatt ung og sprek, og utdanning er aldri for sent.

 

Søker noen med erfaringer innen dette - hva innen IT jeg bør sikte mot mtp fremtiden? Hvilken grad, evt tilleggsutdanninger som bør gjøres.

 

Håper på seriøse svar fra dere med erfaringer, eller det dere har hørt fra troverdige kilder :) 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg jobber 100% som daglig leder, og uten å gå for mye inn på hva jeg driver med, så tenker jeg nå litt fremover. 

 

Hverdagen digitaliseres og i alle selskaper, jobber, firmaer jeg kommer på, så trengs det mennesker med IT-kunnskaper/utdanning, og utifra hvordan landet utvikles, virker IT-jobber som trygge fremtidsrettede jobber, der det er behov omtrent overalt. 

 

Så tilbake til poenget mitt;

 

Jobben min innebærer ikke IT (vi har egne IT karer for dette), og jeg ser ikke en lang fremtid i det jeg driver med nå. 

 

I og med at jeg jobber så mye og er avhengig av å jobbe så mye, må en utdanning innen IT bli nettbasert som jeg kan gjøre når jeg har tid, men samtidig være så verdifull at den stiller på lik linje som om jeg hadde "fysisk" deltatt på skolen. Altså at jeg ender opp med lik grad etter endt studie.

 

Jeg er i mitt 28 år, så jeg er ikke rett ut av videregående, men er fortsatt ung og sprek, og utdanning er aldri for sent.

 

Søker noen med erfaringer innen dette - hva innen IT jeg bør sikte mot mtp fremtiden? Hvilken grad, evt tilleggsutdanninger som bør gjøres.

 

Håper på seriøse svar fra dere med erfaringer, eller det dere har hørt fra troverdige kilder :)

 

 

Har vurdert mye det samme. Spørsmålet jeg ønsker å stille deg:

 

Har du tenkt noe på hvilken retning innenfor IT du tror vil interessere deg?

 

Drift?

Programmering?

Design?

Sikkerhet?

 

Det er nemlig slik at som med mange andre yrker, så er IT-bransjen basert på kunnskap/portefølje av hva du kan vise til. Personlig vil jeg si det er en stor fordel å utdanne seg innenfor noe du faktisk har interesse/trives med :) På den måten kan du bli "Best" som de sier :)

Lenke til kommentar

Har vurdert mye det samme. Spørsmålet jeg ønsker å stille deg:

 

Har du tenkt noe på hvilken retning innenfor IT du tror vil interessere deg?

 

Drift?

Programmering?

Design?

Sikkerhet?

 

Det er nemlig slik at som med mange andre yrker, så er IT-bransjen basert på kunnskap/portefølje av hva du kan vise til. Personlig vil jeg si det er en stor fordel å utdanne seg innenfor noe du faktisk har interesse/trives med :) På den måten kan du bli "Best" som de sier :)

 

Av de 4 valgene, må det bli sikkerhet, programmering og drift. Jeg har ingen erfaring med det fra før, men data er interessant og veldig viktig i fremtidige jobber, da jeg kan se meg for kontorjobb i tillegg til å være på farten, selvstendig og i samarbeid med andre. 

 

Jeg er helt sikker på at studier innen de forskjellige også er for "noobs" som meg, men noen krever eller anbefales kanskje litt mer bakgrunnskunnskap i form av kurs. Derfor jeg spør etter erfaringer :) 

Lenke til kommentar

Av de 4 valgene, må det bli sikkerhet, programmering og drift. Jeg har ingen erfaring med det fra før, men data er interessant og veldig viktig i fremtidige jobber, da jeg kan se meg for kontorjobb i tillegg til å være på farten, selvstendig og i samarbeid med andre. 

 

Jeg er helt sikker på at studier innen de forskjellige også er for "noobs" som meg, men noen krever eller anbefales kanskje litt mer bakgrunnskunnskap i form av kurs. Derfor jeg spør etter erfaringer :)

 

 

Du har alltids noroff. Har ikke erfaring her, men utifra det jeg har lest, så får de blandede tilbakemeldinger.

 

 

Går du igjennom samordna opptak kan disse være aktuelle:

 

 

IT Årsstudium, heltid, høst, nettbasert
Høgskolen i Molde, Vitenskaplig høgskole i logistikk (HIM)
Molde
 
GENS
 
47.9  (ORD)
Alle  (ORDF)
 
Informasjonsbehandling Bachelor, heltid, høst, nettbasert
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
Trondheim
 
MATRS
 
59.7  (ORD)
Alle  (ORDF)
 
Informasjonsbehandling Årsstudium, heltid, høst, nettbasert
Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
 
GENS
 
53.3  (ORD)
Alle  (ORDF)

 

evt: https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=446220

(datateknikk ingeniør)

Lenke til kommentar

Du har alltids noroff. Har ikke erfaring her, men utifra det jeg har lest, så får de blandede tilbakemeldinger.

 

 

Går du igjennom samordna opptak kan disse være aktuelle:

 

 

IT Årsstudium, heltid, høst, nettbasert
Høgskolen i Molde, Vitenskaplig høgskole i logistikk (HIM)
Molde
 
GENS
 
47.9  (ORD)
Alle  (ORDF)
 
Informasjonsbehandling Bachelor, heltid, høst, nettbasert
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
Trondheim
 
MATRS
 
59.7  (ORD)
Alle  (ORDF)
 
Informasjonsbehandling Årsstudium, heltid, høst, nettbasert
Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
 
GENS
 
53.3  (ORD)
Alle  (ORDF)

 

evt: https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=446220

(datateknikk ingeniør)

 

Kult, takk! Jeg skal sjekke ut :) 

 

Har du mer i tankene, så gjerne kom med det også!

 

Hva er situasjonen for deg, siden du også vurderte det samme?

Lenke til kommentar

Kult, takk! Jeg skal sjekke ut :)

 

Har du mer i tankene, så gjerne kom med det også!

 

Hva er situasjonen for deg, siden du også vurderte det samme?

 

Litt samme situasjon som deg. 28år gammel, utdannet økonom(bachelor), men får ikke jobb innenfor dette. Jobber innenfor kundeservice/opplæring i dag. Vanskelig å få jobb hvor man får utfordringer osv, uten master. Så har vurdert alternativene mine, og da er det nettstudier som er det eneste alternativet i grunn. Har tross alt leilighet, samboer osv :)

 

 

Lenke til kommentar

Litt samme situasjon som deg. 28år gammel, utdannet økonom(bachelor), men får ikke jobb innenfor dette. Jobber innenfor kundeservice/opplæring i dag. Vanskelig å få jobb hvor man får utfordringer osv, uten master. Så har vurdert alternativene mine, og da er det nettstudier som er det eneste alternativet i grunn. Har tross alt leilighet, samboer osv :)

 

 

 

Så kjedelig at du ikke får jobb innenfor retningen du valgte :( 

Også derfor jeg tar meg god tid med å finne riktig retning for meg videre, slik at man er "garantert" jobb - i det minste gode sjanser for det.

Jeg er i samme båt; hus, kone, barn - skulle tro jeg var 45!

 

Jeg har også hørt litt delte meninger om Noroff, men hvilke selskaper har ikke delte meninger skal man tenke.

Én misfornøyd person legger igjen mange ganger så stort inntrykk som 10 fornøyde - nå har jeg riktig nok ikke sjekket noen statistikker for dem

Lenke til kommentar

Så kjedelig at du ikke får jobb innenfor retningen du valgte :(

Også derfor jeg tar meg god tid med å finne riktig retning for meg videre, slik at man er "garantert" jobb - i det minste gode sjanser for det.

Jeg er i samme båt; hus, kone, barn - skulle tro jeg var 45!

 

Jeg har også hørt litt delte meninger om Noroff, men hvilke selskaper har ikke delte meninger skal man tenke.

Én misfornøyd person legger igjen mange ganger så stort inntrykk som 10 fornøyde - nå har jeg riktig nok ikke sjekket noen statistikker for dem

 

Sant det vedrørende misfornøyde kunder. Har for øvrig en tidligere kollega som studerer front-end der nå :) Han sier det er veldig bra og at markedet skriker etter front-end. Men frontend er ikke for alle..

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt litt delte meninger om Noroff, men hvilke selskaper har ikke delte meninger skal man tenke.

Én misfornøyd person legger igjen mange ganger så stort inntrykk som 10 fornøyde - nå har jeg riktig nok ikke sjekket noen statistikker for dem

 

Det er nok en god grunn til at Noroff har et dårlig rykte. Jeg ville ikke satset på den skolen.

 

Det er mulig å følge nettstudier på NTNU og UIO, evt ta eksamener i enkeltemner. Det går fint å kombinere med jobb hvis du har litt selvdisiplin.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ved siden av full jobb kan det være tungt med normal progresjon på programmeringsfag, men dette avhenger nok mye av personlige forutsetninger og erfaring.

 

Selv synes jeg it-studier bør være begrunnet av interesse heller enn nytteverdi. Har man ikke interessen eller dyktigheten innenfor et fagområde så kan man heller ikke forvente god stilling eller lønn.

 

Er flere ned ut utdannelse som ikke klarer å overbevise mer enn at de klarer å få support jobb - men markedet er nok såpass desperat at man kan lure seg inn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg bare ett Fagbrev i IKT fra 2004 samt ca 6års arbeidspraksis innen yrket, men kan fortelle om min erfaring..

 

IT-Yrket er beintøft å få en fot innenfor uten gode kontakter eller skyhøy utdannelse, det sentraliseres mer og mer, IT-sjefer og IT-medarbeidere, programerere må forhold seg til et sentralisert kontor/serverpark.. Og det er mindre og mindre bruk for personer som ikke har spesialisert seg.. Servere og support er eksterne...

 

Så uansett hvilken retning man går innen IT så må man regne med å sitte på ett fly annen hver dag eller være fast låst i ett kontorbygg det meste av tiden. Bare så du vet hvilken retning du går i :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...