Gå til innhold

2080 Ti coil whine?


lasse_hansen87

Anbefalte innlegg

Hei sann.

 

Har bygd meg en ny pc, og har et 2080 TI kort som jeg trur har coil whine. Dette kan som sagt være hovedkortet også.. Men jeg la merke til, at når jeg setter framelimiter til f.eks 90, så forsvinner whine lyden, men kommer tilbake så fort frame går oppimot 200...

 

Dette er vel en induksjon på at det er skjermkortet og ikke hovedkort eller lignende... Lyden kommer kun nårjeg starter spill, og spesielt i hovedmenyen da framerate er rundt 200.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@lasse_hansen87 hvor enkelt de forskjellige butikkene tar hardware i retur pga coilwhine varierer sterkt.

 

Coilwhine er en opplagt RMA sak, spesielt fordi coilwhine kan være et tegn på en fysisk feil som i ytterste konsekvens kan være brannfarlig, men trolig i de fleste tilfeller er det ikke slik.

I ditt tilfelle er det muligens et tankekors at du har byttet psu flere ganger uten at det hjelper selv om det er gpu som hyler.

 

Dessuten er slik ulyd klar RMA årsak, hvem betaler, som i ditt tilfelle ca 12.000,- ++ for og måtte spille med hørselvern?

Selvfølgelig er det ikke greit med en ulyd i et produkt av noe slag. Finnes vel ikke en butikk som hadde nektet at coilwhine i stereo forsterker  er en feil?

 

Av de store aktørene ville jeg tatt dette på angreretten, om du ikke har handlet hos komplett.no, da bruker du også angreretten men opplyser om coilwhinen for og få pc fortest mulig opp og gå igjenn.

 

I saker med coilwhine er det nesten alltid enklere når en ha kjøpt all hardware i pc på samme sted, i hvert fall psu og gpu på samme sted.

 

Blir du nektet retur/RMA pga coilwhine tar du kontakt med produsenten, da blir det normalt fart i sakene.

 

Finnes diverse tips på nettet hvordan enkelte blir kvitt coilwhine på gpu.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i kontakt med EVGA på mail, og fikk en ganske omfattende liste som dem ville jeg skulle svare på. Jeg har nå derfor tatt kontakt med elkjøp hvor jeg har kjøpt koret for å høre hva dem sier.

Mailen jeg fikk av evga er her:

 

We would require some further informations from you in this case.

 

1) At first we are going to need screenshots of your settings from:

* NVidia Control panel - graphical settings, please try to show them all

* Precision X1 - all settings

* Windows graphical settings - all settings

 

2) The second thing we require is Video recording of the noise/behaviour of the device.

* The video has to be done from different angles, from the place you are sitting in front of the desk, close to the computer and also at last hovering slowly with the microphone over all the components in the computer, this way we have a better chance to identify the issue which is causing this unusual behaviour

 

- We also need 6 different test settings in this scenario:

* A Benchmark with 60fps - VSync on and the video with the described situation

* A Benchmark with 100fps - VSync on and the video with the described situation

* A Benchmark with 140fps - VSync on and the video with the described situation

 

* A Benchmark with 60fps - VSync off and the video with the described situation

* A Benchmark with 100fps - VSync off and the video with the described situation

* A Benchmark with 140fps - VSync off and the video with the described situation

 

- Please also take screenshots for each situation with the voltage diagramm in the precision software, we have to make sure that your power supply is delivering enough and stable current to the gpu

 

3) The third requirement is a list with all you components in your computer

 

We need those informations to compare them with our test results, this way it will be more likely that we are able to recreate the enviornment in which you are excperiencing the issue.

 

If you are unable to attach the required informations to this e-mail, please upload them to any kind of filehosting service like dropbox, onedrive etc.

Lenke til kommentar

Hmm, kan jeg sjekke dette ved å evt slå av skjermen under spilling?

Det kan ha vært begge deler, måten jeg fant ut at det skjermen laget noe coil whine var å bevege musen og whinen kom og stoppet når jeg beveget og stoppet musen.

 

Men opplevde samme greia med et 980ti kort med veldig høy fps, 200+. Tenkte bare det var logisk at det skulle skje så tenkte ikke noe over det. Gamet ikke noe i 200+ fps til vanlig uansett.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Dette håper jeg du kan forklare litt dypere, jeg har vanskelig for å forstå hvordan brann kan oppstå som følge av at en kobberspole vibrerer mot metall.

 

Har det fra komplett.no og andre kilder at eks dårlig kontakt og brudd kan være årsaken til "Coilwhine".

Har selv hatt  på TV at en som hadde en dårlig tilskrudd jordkontakt som var årsak til "coilwine".

 

Nå er det nok feil og bruke ordet "coilwhine" i forbindelse med andre årsaker enn det du beskriver som lager hylelyd.

Mitt inntrykk er at ordet "coilwhine" blir brukt som samle begrep på at hardware produserer hylelyd eller lignende lyder.

 

Beklager at jeg ikke skrev "coilwhine" med anførsels tegn, kanskje forvirringen hadde vært mindre da.

 

Man jo da ikke konstatere at all elektronikk som eks gpu hyler er coilwhine, da vil det være viktig for de fleste ikke profesjonelle og få dette undersøkt av profesjonelle for og utelukke om lyden forårsakes av feil som potensielt kan være farlig, så enda et poeng som tilsier at "all" hardware som lager en ikke normal lyd skal sendes tilbake til forhandler for rep/erstatning/utlevering av ny del.

 

Komplett.no har opplyst til meg at all hardware som lager hylelyd, som et eks gpu, skal sendes tilbake for sjekk/bytting av 2 årsaker:

1: Sikkerhet

2: Ikke holdbart at kunde skal måtte finne seg i at et produkt produserer en ulyd.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Løses ganske enkelt med og sette en frame limiter på. Du kan bruke Bandicam feks til og tvinge den til og aldri gå over en viss fps.

 

Er ikke mye vits og ha mer fps enn hertzen på skjermen din uansett. Bare tvinger skjermkortet til og jobbe unødig hardt for ingenting. Så har du 144hertz skjerm sett den på 144 max.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Er ikke mye vits og ha mer fps enn hertzen på skjermen din uansett. Bare tvinger skjermkortet til og jobbe unødig hardt for ingenting. Så har du 144hertz skjerm sett den på 144 max.

 

Tja...

Spiller du CSGO, Overwatch, eller R6 (for å nevne noen) er det et direkte handicap å låse framerate til så lite som 144 fps.

 

Har det fra komplett.no og andre kilder at eks dårlig kontakt og brudd kan være årsaken til "Coilwhine".

Har selv hatt  på TV at en som hadde en dårlig tilskrudd jordkontakt som var årsak til "coilwine".

 

...

 

Komplett.no har opplyst til meg at all hardware som lager hylelyd, som et eks gpu, skal sendes tilbake for sjekk/bytting av 2 årsaker:

1: Sikkerhet

2: Ikke holdbart at kunde skal måtte finne seg i at et produkt produserer en ulyd.

 

Ja, en knekk i strømkabelen kan forårsake den klassiske "elektrisitetslyden" kjent fra film/TV, og potensielt bli litt varmere enn normalt. Har derimot vanskelig for å tro at det er direkte farlig.

 

Jord skal det normalt sett aldri gå noe strøm gjennom, den er der primært for å sørge for at elektrisiteten har en lavere motstand å gå gjennom enn mennesker før sikringen slår ut.

 

Det er bare positivt at Komplett ser på hvining som reklamasjonsgrunnlag, men normalt sett er det ikke farlig.

Men så lever vi i et samfunn der folk flest ser på realfag som "vanskelig", og matematikken bak som "magi".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...