Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kutte gamle spiker


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Får håndverkere til å legge nytt gulv og lister om noen uker. Har drevet og fjernet listene i leiligheten min i dag. Noen av rommene med gammelt listverk satt dønn fast/sprakk opp før det løsnet, men etter en del timers innsats fikk jeg det bort. Nå står det dog igjen gamle, massive spiker i veggen der listene var (leilighet fra 50-tallet, aner ikke hvor lenge listene har stått der). For å kunne legge nytt listverk må spikerne bort.

 

Noen som har gode tips for å få de bort? Multikutteren min klarer såvidt å lage noen hakk etter 1-2 minutt, og det er sikkert opp mot 100 spiker som må bort. Det må være plant inntil veggen for å få lagt nytt listverk. Vurderer forsøke låne vinkelsliper fra Clas Ohlson. Andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Får håndverkere til å legge nytt gulv og lister om noen uker. Har drevet og fjernet listene i leiligheten min i dag. Noen av rommene med gammelt listverk satt dønn fast/sprakk opp før det løsnet, men etter en del timers innsats fikk jeg det bort. Nå står det dog igjen gamle, massive spiker i veggen der listene var (leilighet fra 50-tallet, aner ikke hvor lenge listene har stått der). For å kunne legge nytt listverk må spikerne bort.

 

Noen som har gode tips for å få de bort? Multikutteren min klarer såvidt å lage noen hakk etter 1-2 minutt, og det er sikkert opp mot 100 spiker som må bort. Det må være plant inntil veggen for å få lagt nytt listverk. Vurderer forsøke låne vinkelsliper fra Clas Ohlson. Andre tips?

 

 

Brekkjern eller Spikeruttrekker

Lenke til kommentar

Om multitoolen bruker 1-2 minutter på å ta spiker som har festet lister så vil jeg tippe du ikke bruker riktig blad til jobben? Har selv en multitool og den har spist spiker lett med blad beregnet på metall, alt fra dykkerter til feite håndspiker fra 50-tallet.

 

Eventuelt bladet du bruker er veldig slitt.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hadde foretrukket å trekke spikerene framfor å kutte.

Hvorfor? For alt du vet holder de sammen planker i veggen. Fjerner man de mister man den sammenføyningen og man kan få funky effekter.

 

Hvis det er snakk om spiker i betong (borehull med plugg) så kan man risikere å smuldre opp betongen i forsøket. Betong fra 50-tallet er ofte svake greier. De spinket og sparte mer en godt er på sementen den gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor? For alt du vet holder de sammen planker i veggen. Fjerner man de mister man den sammenføyningen og man kan få funky effekter.

 

Hvis det er snakk om spiker i betong (borehull med plugg) så kan man risikere å smuldre opp betongen i forsøket. Betong fra 50-tallet er ofte svake greier. De spinket og sparte mer en godt er på sementen den gangen.

Du har helt rett ang. smuldrete betong. Det er MYE betong som er smuldret opp og løsnet fra veggen mens jeg har fjernet listene som var. Håper det ikke er noe problem for boligen da, annet enn at det er litt stygt før listene kommer opp igjen.

 

Nå skal jeg jaggu se på hvilket blad jeg har. Husker det sto no "Wood+Metal" på det.

 

EDIT: Et sånt et blad (fulgte med min Bosch PMF 220 CE):

ACZ%2085%20EB.jpg

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...